Alternatief controlepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door Kroppie »

voor een soortgelijk iets, http://www.solaranzeige.de geen kundennumer nodig gewoon nachbau aanklikken, en registreren kost niets dus interesse ? doen!.

ook mooi nu nog enkel voor het tonen van de zonnepaneel gegeevens, wel interessant.
is komleet met onderdelenlijst en montage handleiding en andere gegevens, ik heb alle spullen en sw , moet er alleen nog aan beginnen, is iets voor een regenachtige winterse zondagmiddag

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door blizard »

Dank je Jos, dit is de eerste keer dat ik hoop dat het gaat regenen :-B

lijstje:
1 x 1316978 Raspberry Pi 2 Model B
1 x 1325789 Aluminium Gehäuse
1 x 986680 HDMI Kabel
1 x 399333 VESA Befestigungsplatte
1 x 973569 USB Anschlusskabel
1 x 678068 USB Stromkabel
1 x 1210386 220 Volt Steckdose mit USB Stromversorgung
1 x 284241 micro SD Card 16GB Class 10 mit Adapter
1 x 1400380 V7 24 Zoll Monitor
1 x Solar Regler Ihrer Wahl. Z.B. MPPT BlueSolar 75/15 von Victron Energy

Alleen een monitor scoren, de 220v stekker kan achterwege blijven..
RemonDePemon
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 jun 2017, 20:47

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door RemonDePemon »

Dank voor alle complimenten, erg leuk om te lezen!

Voor de techneuten onder ons hierbij het schema van de de hoofdunit met het display en de externe 230V meetmodule.
Ik ben nog bezig met de Solar(PV) meetmodule dus daarvan moet ik het schema nog tekenen... :think:

Ik maak overigens gebruik van een Arduino Mega 2560, met een 5 inch CTE CPLD+SDRAM en FontIC.
Hierdoor kan ik vooraf al mijn afbeeldingen in het geheugen van het display zetten en hoef ik de afbeeldingen alleen nog maar aan te roepen in mijn programma. Er zit ook een Windows programma bij waarmee je de afbeeldingen gemakkelijk in het display kan laden. Daarnaast heeft het ook een touch-functie, maar die gebruik ik eigenlijk niet.

Groeten,
Remon

/EDIT: schema is geupdate (solar module bijgetekend)
Bijlagen
Schema-DisplayUnit.png
Schema-DisplayUnit.png (110.8 KiB) 1366 keer bekeken
Laatst gewijzigd door RemonDePemon op do 29 jun 2017, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door kampo »

blizard schreef:...1 x 1400380 V7 24 Zoll Monitor
...
Alleen een monitor scoren, de 220v stekker kan achterwege blijven..
Die doen het met een 24" TV scherm :-B
5" is te klein om aan te beginnen. 7" lijkt me minimaal maar vandaag wil je toch snel 10" hebben voor zoiets.

Bedankt voor het schema Remon !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door bertt »

Echt jammer, dat ik hier niet voor geleerd heb. :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
RemonDePemon
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 jun 2017, 20:47

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door RemonDePemon »

kampo schreef:
blizard schreef:...1 x 1400380 V7 24 Zoll Monitor
...
Alleen een monitor scoren, de 220v stekker kan achterwege blijven..
Die doen het met een 24" TV scherm :-B
5" is te klein om aan te beginnen. 7" lijkt me minimaal maar vandaag wil je toch snel 10" hebben voor zoiets.

Bedankt voor het schema Remon !
Wij hebben het liefste zo min mogelijk de TV aan in de vakantie :-B .
Ik ben trouwens voor een 5 inch scherm gegaan omdat deze nog net in het bestaande gat paste, dan hoef ik niets te boren of zagen in mijn camper. Het frontpaneel heb ik professioneel laten maken bij Schaeffer AG in Duitsland, betaalbaar voor enkele stuks en goede kwaliteit. https://www.schaeffer-ag.de/en/

Groet,
Remon
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door Charm »

Misschien zou de inzet van twee schermpjes een oplossing kunnen zijn. Wat is trouwens het opgenomen vermogen van het geheel?
Bedankt voor de link naar die Duitse leverancier, heel nuttig.
Welke pakket heb je gebruikt voor het schema?
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Ruud-572
    Berichten: 1526
    Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
    Locatie: Koggenland

    Re: Alternatief controlepaneel



    Bericht door Ruud-572 »

    Ziet er zeer professioneel uit, schitterend! En ja, je hebt ook mij gemotiveerd om zoiets te maken...
    Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

    Ingeruild:
    Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
    jansloos
    Berichten: 6871
    Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
    Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

    Re: Alternatief controlepaneel



    Bericht door jansloos »

    Er gaat een nieuwe wereld voor ons open!

    De volgende vraag wordt natuurlijk:

    De programmering :-B


    Dank.
    U wilt toch iets van elektra weten?

    Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

    Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

    Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

    Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
    https://www.mvwautotechniek.nl/
    RemonDePemon
    Berichten: 16
    Lid geworden op: do 15 jun 2017, 20:47

    Re: Alternatief controlepaneel



    Bericht door RemonDePemon »

    De software is eigenlijk vrij simpel.

    Via de grote stekker komen vanaf de EBL een aantal signalen in één keer binnen. De shunt in de EBL produceert 1mV per ampere en met de MAX4377 wordt deze potentiaal vrij 100 keer vesterkt en gemeten. Via A4 wordt de stroom de accu in gemeten en via A5 de stroom de andere kant op. Via A6 en A7 worden de spanningen van de woon en voertuigaccu gemeten. Via A13 wordt gemeten of de 230V lader in de EBL is aangesloten. Via A14 wordt de lichtsterkte in de camper gemeten. Als het donker is gaat de verlichting van de TFT display namelijk uit, andere kunnen wij daar niet van slapen.

    De display hangt met een 40 aderige kabel (hardddisk verleng kabel) aan de print. Via A0-A3 wordt het niveau in de schoonwatertank gemeten. Via A8-A11 de vuilwatertank. De standaard HC-05 Bluetooth module hangt aan de seriele aansluiting van de processor. Hierdoor kan ik de software draadloos aanpassen en langs dezelfde weg debug data of foutmeldingen meelezen op mijn PC, tablet of telefoon. Ik heb verder nog geen toepassing voor de BT verbinding bedacht.

    Aan de processor hangt ook nog een I2C digitale temperatuur en vochtigheidsensor die de binnentemperatuur meet. Ook een Real-time clock module met een 3V backup batterij zodat de tijd niet steeds hoeft te worden ingesteld.

    Dan zijn er dus twee losse modules, een 230V module en een module voor de zonnepanelen. Deze modules hangen direct aan een seriele UART ingang van de processor en sturen ongeveer iedere seconde hun data. De processor pikt de data op en toont deze op het display.

    De 230V module is standaard module van ebay met als typenummer PZEM-004, dat moet je kunnen vinden. Een aparte processor vraagt de data uit de module op en meet tevens de buiten temperatuur en luchtvochtigheid. Ik heb de sensor achter het rooster van de koelkast vastgeschroefd. Natuurlijk bij de onderste, want anders is de lucht altijd lekker warm door het verwarmingselement van de koelkast. De 230V module stuurt alle data continue door naar de centrale processor.

    De Solarmodule meet op dit moment alleen nog de stroom en spanning vanaf het zonnepaneel. Dat doe ik door deze informatie uit te lezen uit de regelaar. Ik ben er nog mee bezig, dus als ik eruit ben dan post ik dat later nog. :-) Ook heb ik een luchtdruk sensor toegevoegd want dan kan het weer enigsinds voorspellen. En het klopt ook nog redelijk! Ik gebruik als sensor een BMP180.

    Later meer!
    Vertrokken2
    Berichten: 6847
    Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

    Re: Alternatief controlepaneel



    Bericht door Vertrokken2 »

    Jeetje, dit is mooi. Kun je hier ook je flatscreen voor gebruiken?
    Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
    La Passione Passa dal Cuore
    RemonDePemon
    Berichten: 16
    Lid geworden op: do 15 jun 2017, 20:47

    Re: Alternatief controlepaneel



    Bericht door RemonDePemon »

    Omdat de interesse zo groot is deel ik de informatie te ik heb, hopelijk zijn er meerdere die dit ook leuk vinden om te bouwen.

    Morgen gaat het zonnepaneel op het dak en moet alles werken. Daarom vanmorgen de laatste hand gelegd aan alles. Ik heb in het schema (zie eerdere post) nu ook het zonnepaneel deel bijgetekend. Ik heb een kleine modificatie gemaakt aan de regelaar, zie file. Vervolgens alles op mijn houten plankje gemaakt en getest.

    Hieronder nog wat foto's met commentaar
    Bijlagen
    IMG_7378.JPG
    Centrale unit detail
    IMG_7378.JPG (242.6 KiB) 1363 keer bekeken
    IMG_7376.JPG
    Plankje dat achterop de bijrijdersstoel komt met een meter en stopcontact die met mijn 230V inverter zijn verbonden, de Solar laadregelaar en de MT-1 display
    IMG_7376.JPG (258.21 KiB) 1363 keer bekeken
    PVmodule.jpg
    Specificaties en modificaties
    PVmodule.jpg (145.59 KiB) 1363 keer bekeken
    Gebruikersavatar
    DynaDetty
    Berichten: 693
    Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
    Locatie: Beetsterzwaag

    Re: Alternatief controlepaneel



    Bericht door DynaDetty »

    Petje af en een diepe buiging, ziet er schitterend uit.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    D'n poat op het gas en.......wiedergoan
    Arie55
    Berichten: 5680
    Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
    Locatie: Barendrecht

    Re: Alternatief controlepaneel



    Bericht door Arie55 »

    Remon, hou er rekening mee dat je nu een aantal flinke sluipverbruikers hebt ingebracht. Een LM7805 met wat erachter hangt is niet erg energie zuinig. Iets van 100mA per unit, zou me niks verbazen. Wat heel veel is. Ik zit ook vol bewondering mee te lezen en zelf wil ik de boel via een voedinglijn vanaf de arduino plek voeden. Het idee wat nu bij me leeft, is een vertraagd afvallend vertraagd relais. Met een druk op een schakelaar (die terug veert) start het geheel.

    Arie
    iets wat ik niet heb, is haast

    B = bijnaam: bouwkeet
    55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
    0 = gratis
    Plaats reactie