Alternatief controlepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
RemonDePemon
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 jun 2017, 20:47

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door RemonDePemon »

Arie55 schreef:Remon, hou er rekening mee dat je nu een aantal flinke sluipverbruikers hebt ingebracht. Een LM7805 met wat erachter hangt is niet erg energie zuinig. Iets van 100mA per unit, zou me niks verbazen. Wat heel veel is.
De hoofdunit is voorzien van een schakelende voeding (rechtsboven in het schema) die daar alle +5V levert. Het rendement van dit soort voedingen is zeer hoog (produceren weinig warmte). De twee externe modules (230V en PV/solar) krijgen de accuspanning aangeboden en ter plaatse gebruik ik de een 7805 voor de +5V. Ik heb hiervoor gekozen vanwege de geringe stroomopname van de modules (ca. 20mA per stuk). Bij 20mA en een verschil van 9V (14-5) moet de 7805 dus 180mW dissiperen in warmte. Dat verlies is gering. Een tweede reden om hiervoor te kiezen is de kabellengte van de centrale module naar de externe modules. Zou ik de +5V van de centrale unit gebruiken, dan blijft er aan het einde van de kabel te weinig spanning over voor een betrouwbare werking.
Arie55 schreef:Ik zit ook vol bewondering mee te lezen en zelf wil ik de boel via een voedinglijn vanaf de arduino plek voeden. Het idee wat nu bij me leeft, is een vertraagd afvallend vertraagd relais. Met een druk op een schakelaar (die terug veert) start het geheel.
Ik snap niet goed wat je hier bedoelt. Wat wil je met de Arduino doen en wat is het doel van het relais? Heb je ook een EBL of niet?

Tot slot nog een foto van het recent ingebouwde paneel achterop de bijrijdersstoel. Daarop de laadregelaar van de zonnepanelen, een display met solar informatie en de output van mijn 230V omvormer als ik geen "walspanning" heb.
Bijlagen
IMG_7403.JPG
IMG_7403.JPG (195.61 KiB) 1699 keer bekeken
RemonDePemon
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 jun 2017, 20:47

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door RemonDePemon »

Charm schreef:Misschien zou de inzet van twee schermpjes een oplossing kunnen zijn. Wat is trouwens het opgenomen vermogen van het geheel?
Bedankt voor de link naar die Duitse leverancier, heel nuttig.
Welke pakket heb je gebruikt voor het schema?
Als de displayverlichting uit is ca 200mA, als de verlichting maximaal brand ca 400mA bij 13V.
Ik gebruik een heel simpel programma "TinyCad" voor het tekenen van schema's. lekker basic en simpel.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door Arie55 »

Dat bedoel ik nu juist, die 20mA die je noemt is een grote sluipverbruiker. Stel dat je je camper wegzet, is de accu wel leeg na een paar maanden.
RemonDePemon schreef: Ik snap niet goed wat je hier bedoelt. Wat wil je met de Arduino doen en wat is het doel van het relais? Heb je ook een EBL of niet?
Ik doelde op wat je nu al gemaakt hebt, zo blijkt. Alle ondersteunende arduino's worden gevoedt door de centrale unit. Mijn idee bestaat uit een wipschakelaar indrukken wat een vertraagd afvallend relais opstart. Dat relais schakelt vervolgens de voeding van alle arduino's.

Ik heb geen EBL meer. Dat vond en vind ik een onding. Als je de lader wegdenkt, is het niet meer dan een deftig zekeringkassie. En die lader die erin zit kan toch niet fatsoenlijk de moderne accu's aan.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
RemonDePemon
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 jun 2017, 20:47

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door RemonDePemon »

Arie55 schreef:Dat bedoel ik nu juist, die 20mA die je noemt is een grote sluipverbruiker. Stel dat je je camper wegzet, is de accu wel leeg na een paar maanden.
Als ik de hoofdschakelaar (zwarte schakelaar) uitschakel, dan gaat de hele unit incl. de twee modules helemaal stroomloos. Dus geen stroomopname en geen sluipgebruik :D .

Groeten,
Remon
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22899
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door PaulBng »

Ik heb bet spul meegenomen voor onderweg op regenachtige dagen. Die regen wil maar niet lukken...
Ik denk te weten hoe ik het touch gedeelte op gang kan krijgen. Lukt dat, kan ik echt verder.
Maar als ik jouw werk zie, heb ik nog een heel eind te gaan, met veel minder kennis over electronica... Mijn ding is meer programmeren.
Petje af, hoor!
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door stobbie »

Ik wil ook al lang zoiets maken, maar heb geen tijd. Heb een paar jaar geleden wel een luchtveringscontroller op basis van een arduino gebouwd. Aan de hand van een drie assige gyroscoop kan ik hem nu automatisch laten levellen. Na een PC crash ben ik helaas de sketch kwijtgeraakt? En de laatste twee jaar nooit meer tijd gehad helaas.
Wil je je sketch voor je paneel delen?
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2059
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door Grumble »

Als je toch maar eens in de (paar) seconden de externe arduino's hun data laat versturen kan je ook wel de crystal frequentie een stuk verlagen. Meestal draaien die dingen op 16 MHz en aangezien het opgenomen vermogen van die atmega's recht evenredig met de clockfrequentie is, heeft het zin om de clock frequentie flink te verlagen.
Overigens niets dan lof voor dit project! :bow:
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door stobbie »

Ik heb inderdaad tests gezien met teruggeklokte arduino's die nagenoeg niets meer verbruikten.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Jdbiggelaar
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 10:38
Locatie: Boxtel

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door Jdbiggelaar »

Héél fraai Ramon, werk van een pro! Ik was ooit ook ontwerper en bouwer van electronica. Onder de indruk van wat je nu met zo'n Arduino kunt maken. Maar los van de techniek, óók de vormgeving is klasse, chapeau!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
zamorasf
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 18 sep 2009, 9:12
Locatie: Utrecht

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door zamorasf »

Remon,

kan ik jouw *.HMI file misschien krijgen ? ik neem aan dat de gebruikte touchdisplay van nextion is

Groet,
Marcel
Balou
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 19:48

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door Balou »

Heel mooi ontwerp en over alles nagedacht.
Vraag:
Hoe wordt de 230Vac gemeten, ivm scheiding van het net ?

Balou
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door Arie55 »

Met alleen de HMI file ben je er nog niet. Het hier getoonde bevat 1 onveranderlijke hoofdplaat en hoofdzakelijk tekst waarden die veranderen. Het thermosmetertje en spanning- en accu bar is een bestaand bargraph uit de bibliotheek. Verder zijn er 2 lettertypen gebruikt. De wolken-partij links boven kan je veranderen door afhankelijk te laten zijn en dan een plaatselijk ander plaatje tonen. Zo zal ook de schoon en afvalwater tank weergave werken. De programma code zal tenslotte ook nodig zijn. De variabel namen dienen exact overeen te komen.

Mijn advies is om stapsgewijs de Nextion aansturing te gaan leren. Zelf ben ik nog niet veel verder gekomen dan een (3 stuks) uitgelezen waarde te tonen. Toen had ik geen zin meer.
Als je de leercurve start met een arduino mega, gaat het wat soepeler. Die heeft n.l. meerdere serieele poorten. Zo kan je en de computer en het scherm aansluiten. Hoef je niet steeds te hannissen met kabels.
Kijk en zoek eens op youtube naar nextion voorbeelden en uitleg. Doorgrond de voorbeelden die bij de biblitheek wordt meegezonden. Verander deze naar je eigen wensen. Zo kom je een stuk verder. Aan het online geschreven handleiding, heb je niet zoveel aan. Binnen no-time ben hier je verdwaalt.
Heb pas ontdekt dat de klok in de advanced modellen niet zuiver zijn. Maar toch lijkt de snellere clock en grotere geheugen capaciteit me handig.

Hoogspanning als de netspanning kan je meten via een trafootje. https://circuitdigest.com/microcontroll ... -voltmeter

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Balou
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 19:48

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door Balou »

Bedank voor de link.
Ga het proberen.

Balou.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Alternatief controlepaneel



Bericht door Arie55 »

Als je alleen wil weten OF er 230V aanwezig is, zijn er kant en klare deel oplossing printjes. Dat is dan niet meer dan een opto coupler. Neem voor het behoud van je arduino dan ook deze site door: https://www.rugged-circuits.com/10-ways ... n-arduino/

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie