Plaatsen laadregelaar zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
RemonDePemon
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 jun 2017, 20:47

Plaatsen laadregelaar zonnepanelen



Bericht door RemonDePemon »

Beste collega's,

Ik heb een zonnepaneel gekocht met een regelaar die een plaatsje moet gaan krijgen. Zelf ben ik in bezit van een Ducato/Dethleffs camper. Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken naar afbeeldingen hoe en vooral waar mensen de regelaar hebben ingebouwd. Naar mijn mening moet de regelaar zo dicht mogelijk bij de accu of worden aangesloten op de EBL (daarover verschillen de meningen).

Bij de HH accu (onder de bijrijder stoel) is niet direct een goede plek om de regelaar op vast te schroeven. Ik overweeg om aan de achterzijde een beugeltje te maken met een houten plakje om daar dan de regelaar op te schroeven. Dan kan de plastic beschermkap er misschien ook nog overheen.

Bij de EBL is erg weinig plaats voor de regelaar. Alles wat daar zit is met speciale beugels vastgezet en ik zie niet hoe ik daar nog wat bij kan krijgen. Schraudt heeft ook een regelaar die voor de EBL wordt geplaatst, maar hoe wordt deze vast gemaakt?

Mijn vraag aan jullie is waar jullie de regelaar zouden monteren in mijn situatie. Mogelijk kunnen jullie zelfs wat foto's delen?

Alvast dank,
Remon
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Plaatsen laadregelaar zonnepanelen



Bericht door mmdem »

Wij hebben ook een Dethleffs met Ducato.
De laadregelaar (Steca) heb ik met tieraps aan de binnenzijde van de klep onder de bestuurdersstoel vastgezet en rechtstreeks op het electroblock (Schaudt) aangesloten.
Om op het display van de laadregelaar te kunnen kijken hoef ik dus alleen de klep open te maken.

Voordeel van rechtstreeks op EBL aansluiten is dat je startaccu ook wordt bijgehouden via de panelen.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Plaatsen laadregelaar zonnepanelen



Bericht door Toon »

Remon
de regelaar zo dicht mogelijk bij de accu en of EBL
bij ons zitten de accu's ook onder de stoelen
de regelaar heb ik tegen de zijkant van de stoel achter de handrem geplaatst gewoon op het zwarte plastic
dus onder de chauffeurs stoel omdat daar ook de EBL zit
de schaudt regelaar dus rechtstreeks op de EBL met de bijgeleverde kabels
verder op de regelaar ook de kabel voor het display wat je er los bij kunt kopen om te zien wat je laad op dat moment
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Plaatsen laadregelaar zonnepanelen



Bericht door Aloys »

Wanneer je aan de ingang én de uitgang van de laadregelaar dezelfde (dikke) kabels hebt zitten,
maakt de plaats van de laadregelaar niet zoveel uit.

Bij ons zit de regelaar in een bovenkastje waar meer elektronica in zit, terwijl de accu's 2 meter
lager in een kast op vloerniveau staan. Eigenlijk zit de laadregelaar het dichtst bij de panelen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
RemonDePemon
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 jun 2017, 20:47

Re: Plaatsen laadregelaar zonnepanelen



Bericht door RemonDePemon »

Dank voor alle reacties,

Ik lees dat niemand zich echt heel erg druk maakt over hoe de regelaar vast zit, als de kabels maar dik genoeg zijn en hij in de buurt van de EBL of accu zit. Ik denk dat ik mij meer zorgen maak dan nodig is. :G

Toch wil ik hem wel echt vastgeschroefd hebben, dus het plan van het houten plankje met beugel maar even verder uitwerken. Als ik wat heb, dan post ik hier wel een foto van het resultaat.

Groet,
Remon
Gebruikersavatar
JohnN
Berichten: 484
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 10:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Plaatsen laadregelaar zonnepanelen



Bericht door JohnN »

Bij mij zit de regelaar ook op een plankje aan de achterzijde onder de kap van de stoel. Daar zit ook de shunt voor de BM-1.
Ik heb de regelaar wel met een afstandbusje gemonteerd opdat hij niet direct op het hout zit.
Het plankje met 4 tiewraps vastgezet.

John
John
RemonDePemon
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 jun 2017, 20:47

Re: Plaatsen laadregelaar zonnepanelen



Bericht door RemonDePemon »

Ik ben, met jullie reacties in mijn hoofd, even langs de stalling gereden om te kijken wat er mogelijk is. Daar kwam ik erachter dat een plankje aan de achterzijde van de bijrijdersstoel prima kan passen. Met een aluminium strip kan ik hem vastzetten op het frame van de stoel en op het plankje kan ik de lader en wat andere zaken kwijt.

Ik heb inmiddels een houten multiplex plankje (18 mm) gemaakt dat precies tussen het frame past en wordt vastgezet met de aluminium strip. Als het goed is kan de plastic kap die eroverheen zit ook weer teruggeplaatst worden zodat de techniek ook aan het zicht kan worden ontrokken (niet dat ik dat wil, maar mijn zoon van 6 vindt knopjes ook erg interessant :DD ). Het plankje ligt nu te drogen, want ik heb hem even netjes zwart geschilderd. Morgen de boel inbouwen en dan hopen dat alles past.

I'll keep you posted.

Remon
Bijlagen
IMG_7352.JPG
zo moet alles op het plankje komen
IMG_7352.JPG (261.39 KiB) 1707 keer bekeken
IMG_7351.JPG
het (prachtige) schilderwerk
IMG_7351.JPG (242.3 KiB) 1708 keer bekeken
RemonDePemon
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 jun 2017, 20:47

Re: Plaatsen laadregelaar zonnepanelen



Bericht door RemonDePemon »

Nog een laatste update.

De regelaar zit erin, hij is op het plankje geschroefd met 5mm afstandhouders zodat er genoeg koele lucht achterlangs kan stromen. Aan de achterkant zit namelijk het koelprofiel. Op het plankje ook de MT-1 meter voor het uitlezen van de gegevens (alhoewel die ook naar mijn centrale paneel worden gestuurd). Links zie je nog een 230V spanning en stroom meter voor mijn omvormer als ik geen "walspanning" heb. Het stopcontact is met een snoer en losse stekker in de omvormer gestoken. De omvormer zit overigens onder dezelfde stoel, maar dan aan de voorzijde.

Hier nog wat foto's, ook met de plastic kap erop zodat alles uit het zicht is.
Bijlagen
IMG_7405.JPG
met kap erop
IMG_7405.JPG (244.83 KiB) 1365 keer bekeken
IMG_7404.JPG
van een afstandje
IMG_7404.JPG (230.53 KiB) 1365 keer bekeken
IMG_7403.JPG
closeup van het ingebouwde houten plankje met alle spullen.
IMG_7403.JPG (195.61 KiB) 1365 keer bekeken
Gebruikersavatar
ghelsendoorn
Berichten: 3552
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 19:25
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Plaatsen laadregelaar zonnepanelen



Bericht door ghelsendoorn »

ziet er keurig uit zo geplaatst.
oost west zon wind en regen in mijn burstner T620 kom je mij niet meer tegen
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Plaatsen laadregelaar zonnepanelen



Bericht door Aloys »

Niet per ongeluk tegenaan schoppen! :mrgreen:
Oh, wacht even, die kap komt er weer voor. Mooi gedaan!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie