LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3247
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door Going »

De canbus LED lampjes hebben extra weerstand ingebouwd. Zodoende hoef je niet extra te klooien met weerstanden bij het relay.
Also cunbus is ingesteld op gloeilampen dan enige voordeel van LED lampjes is de langere brandtijd en tot einde zelfde licht waarde.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door Cee Pee »

De canbus LED lampjes hebben extra weerstand ingebouwd
Dan is toch het hele voordeel van minder stroomverbruik van de ledlamp teniet gedaan en kun je goedkoper de standaard buislampjes laten zitten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3247
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door Going »

Elliot schreef:
jacobm schreef:Ik heb in de cabine de 2 buislampjes van de binnenverlichting (12V, 10W) vervangen door 2 LED-buislampjes (12V, 1,2W). Fijn als je 's avonds wat wil lezen en de motoraccu niet leeg wil trekken.
Ik neem aan dat de topicstarter hiermee wil zeggen dat hij GEEN "canbuslampjes" ofwel ledjes van 10W wil ;)

Correct me, if I'm wrong.
Misschien correct, maar ze gaan knipperen, dan is het niet te gebruiken
.
Cee Pee schreef:
De canbus LED lampjes hebben extra weerstand ingebouwd
Dan is toch het hele voordeel van minder stroomverbruik van de ledlamp teniet gedaan en kun je goedkoper de standaard buislampjes laten zitten.
Je hebt helemaal gelijk over het stroomverbruik, canbus led heeft geen voordeel . Ik neem aan dat je bedoelt dat gewone buislampjes zolang niet vervangen goedkoper zijn, weer gelijk. Maar vervangen voor kapot zal canbus led nu ongeveer gelijk zijn in kosten X levensduur X lichtopbrengst.

Alleen als je de CU (canbus deel) software kan aanpassen zodat het niet meer de lampjes, welke dan ook in de wagen, meet kan je alles vervangen.

Voor TS als hij minder stroom wilt gebruiken bij lezen zou ik een dun led stripje vanaf de hh accu gevoed plaatsen. Natuurlijk met een schakelaartje.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
jacobm
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 23:06
Locatie: Eindhoven

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door jacobm »

Elliot schreef: Zonder gekheid: als jij weet te vertellen waar dat relais zit kan ik ook even kijken wat en hoe.
Er klinkt ergens een relais in het dashboard, maar weet niet waar. Het relais zit in ieder geval niet achter de klepjes bij de zekeringen. En om nu mijn hele dashboard te gaan demonteren gaat me iets te ver.

Canbus LED-jes zou dan een oplossing kunnen zijn, maar het gaat mij inderdaad om de vermindering van stroomverbruik.

Enige optie die dan overblijft is inderdaad LED-verlichting vanuit de hh-accu. Maar eens even over nadenken.

Bedankt voor de reacties!
Maurice.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door Audiofiel »

Heb je ook gekeken of je lampjes het wel doen als de originele normale buisjes er in zitten?

Bij onze bus gaat na openen van de deur ook de 'timer' starten. Na verloop van tijd schakelt het relais uit en heb je geen licht meer in de cabine en bij de instap. Ook niet als je hem op de 'altijd aan'-stand zet. Je tijd is dan voorbij. Dit is om de startaccu te sparen. Als de motor draait, blijft er uiteraard wel spanning op staan.

Vervangen door LED's doet daar niets aan af. Ook dan is je tijd op is na een aantal minuten. Canbus-leds (sowieso een onzinnige oplossing bij hetzelfde stroomverbruik) helpen daar niet tegen. Enige optie is zorgen dat de lampen gevoed worden vanuit de huishoudaccu.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
jacobm
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 23:06
Locatie: Eindhoven

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door jacobm »

Audiofiel schreef:Heb je ook gekeken of je lampjes het wel doen als de originele normale buisjes er in zitten?

Bij onze bus gaat na openen van de deur ook de 'timer' starten. Na verloop van tijd schakelt het relais uit en heb je geen licht meer in de cabine en bij de instap. Ook niet als je hem op de 'altijd aan'-stand zet. Je tijd is dan voorbij. Dit is om de startaccu te sparen. Als de motor draait, blijft er uiteraard wel spanning op staan.

Vervangen door LED's doet daar niets aan af. Ook dan is je tijd op is na een aantal minuten. Canbus-leds (sowieso een onzinnige oplossing bij hetzelfde stroomverbruik) helpen daar niet tegen. Enige optie is zorgen dat de lampen gevoed worden vanuit de huishoudaccu.
Als de originele buislampjes erin zitten werkt alles naar behoren. Schakelaarstanden 1c, 2a en 2c (zie mijn eerdere post) zorgen er dan voor dat de lampjes branden.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door Audiofiel »

Okee. Bij mijn Ducato uit 2016 gaan de cabinelampjes in het plafond na een bepaald aantal minuten uit, ook als ik ze op de stand 'altijd aan' zet. Dat is zowel met de normale lampjes als met de (gewone) LEDs die ik er nu in heb zitten (Festoon 42mm). Bij mij gedragen de LED's zich dus hetzelfde als de originele 'normale' lampjes.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door travelscout »

"Heeft iemand hier ervaring mee / een oplossing voor?


Helaas bleek mijn vooromschreven ¨virtuele deurcontact" niet de oplossing, de tijdsvertraging bleef helaas in stand.
Maar inmiddels wel het vertragend relaistje gevonden in onze 244.
Samen met nog meer relaistjetjes op een printje achter de bedieningknoppen voor alarmverlichting, mistachterlicht, airco etc. En zowaar, ook het roodzwarte draadje direct naar de interieurverlichting zelf, gevonden.
Plusje erop vanaf de autoradio aansluiting en bingo!
Nu nog een keuze schakelaartje (met nog een ledje tegen de vergeetachtigheid), maar waar maak je dat netjes passend?
Maar goed, je bent inderdaad wel "even van de straat".

Misschien deze keuze schakelaar, is alleen wel een beetje duur en ook de megelijkheden zijn maar beperkt:
https://www.aliexpress.com/item/Single- ... 31437.html

Ah... er zit wel een batterijtje bij de afstandsbediening.
Paul.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door veetee »

travelscout schreef:
vr 24 aug 2018, 17:40
Misschien deze keuze schakelaar, is alleen wel een beetje duur en ook de megelijkheden zijn maar beperkt:
https://www.aliexpress.com/item/Single- ... 31437.html

Ah... er zit wel een batterijtje bij de afstandsbediening.
Dat is inderdaad een hele handige, heb ik gemonteerd voor de buitenverlichting (LED werklamp achter op de Land Rover). Handig als je in het donker aan komt lopen, kun je met het afstandsbedieningkje de lamp aan doen. Nog dimbaar ook. Kostte me wel een rib uit m’n lijf ja... :lol:
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: LED-verlichting in de cabine van een Fiat Ducato



Bericht door Becosemsaida »

Voordat het hele "canbus" opkwam had ik al een oplossing daar voor: een 12V lampje ergens onder het dashboard zetten aangesloten op het lamp circuit. Klinkt raar maar werkt wel. Omdat het om 15min gaat dan word dat geen "stroomvreter". Als je dan je leds handmatig aan zet krijg je daar geen problemen mee. Canbus ledjes is WEL de beste oplossing.......

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Plaats reactie