Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
Goedemiddag allen,
Sinds afgelopen zomer laad de Calira 30/18DS de accu's niet meer bij, in de winter heb ik hem laten testen en het laad deel is defect. Nu kan de Calira uiteraard gerepareerd worden echter lees ik oa hier (en duitse fora) dat het een veel voorkomend defect is aan de Calira's. Onze is ook reeds gerepareerd geweest bij de vorige eigenaar (2014).
Na enig lees en speurwerk lijkt mij de beste optie om een externe lader aan te sluiten zodat de accu's alsnog geladen kunnen worden. De 220v haal ik dan los van de Calira.
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een Schaudt LAS 1218-2 icm een Calira?
Mijn keuze voor deze lader is omdat hij een 2e accu kan laden (3A) dus de auto accu op peil kan houden en ook als voeding gebruikt kan worden wat de belasting op de accu verminderd.
Wie kan dit beamen cq ontkrachten?
Andere opties zijn ook welkom, CTek zou ook een optie kunnen zijn zoals ik her en der lees.
Hoor graag jullie mening,
Gr Sjon
Sinds afgelopen zomer laad de Calira 30/18DS de accu's niet meer bij, in de winter heb ik hem laten testen en het laad deel is defect. Nu kan de Calira uiteraard gerepareerd worden echter lees ik oa hier (en duitse fora) dat het een veel voorkomend defect is aan de Calira's. Onze is ook reeds gerepareerd geweest bij de vorige eigenaar (2014).
Na enig lees en speurwerk lijkt mij de beste optie om een externe lader aan te sluiten zodat de accu's alsnog geladen kunnen worden. De 220v haal ik dan los van de Calira.
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een Schaudt LAS 1218-2 icm een Calira?
Mijn keuze voor deze lader is omdat hij een 2e accu kan laden (3A) dus de auto accu op peil kan houden en ook als voeding gebruikt kan worden wat de belasting op de accu verminderd.
Wie kan dit beamen cq ontkrachten?
Andere opties zijn ook welkom, CTek zou ook een optie kunnen zijn zoals ik her en der lees.
Hoor graag jullie mening,
Gr Sjon
Met vriendelijke groet,
Sjon, Sylvie, Björn en Lauren
Sjon, Sylvie, Björn en Lauren
Re: Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
Aanvulling:
HH accu is 80Ah, auto accu 95Ah.
Geen zonnepanelen
Standaard uitrusting in camper qua electra, dus standaard verlichting, waterpomp ed.
Wil wel graag het Bordcontrol van Calira intact laten
HH accu is 80Ah, auto accu 95Ah.
Geen zonnepanelen
Standaard uitrusting in camper qua electra, dus standaard verlichting, waterpomp ed.
Wil wel graag het Bordcontrol van Calira intact laten
Met vriendelijke groet,
Sjon, Sylvie, Björn en Lauren
Sjon, Sylvie, Björn en Lauren
Re: Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
Mijn lader van de Calira ging ook stuk. Ik heb een 15 A Victron, (met bluetooth) er op gemonteerd, besteld bij de Bluepowershop. Het regeldeel van de Calira blijft werken, boven (volgens mij) de 14.1 v schakelt deze de 2e accu er bij. Werkt in ieder geval wel.
Gr Arie
Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
- Locatie: bergen op zoom
Re: Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
ik heb er een ctek 10 lader op gezet werk ook prima
Re: Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
@Richard: De auto accu wordt dan niet bijgeladen neem ik aan?
@Arie: Heb je de lader parallel aangesloten op de Calira? Dus heb je de originele laadkabels vanuit de EVS intact gelaten en de lader hier bij aan gezet? En werkt dan alles nog op het display?
@Arie: Heb je de lader parallel aangesloten op de Calira? Dus heb je de originele laadkabels vanuit de EVS intact gelaten en de lader hier bij aan gezet? En werkt dan alles nog op het display?
Met vriendelijke groet,
Sjon, Sylvie, Björn en Lauren
Sjon, Sylvie, Björn en Lauren
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
- Locatie: bergen op zoom
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
- Locatie: bergen op zoom
Re: Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
Is in mijn ogen niks veranderd calira schakeld zelf om naar accu 2
Re: Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
Sjon,
Het nieuwe laadapparaat is met de laadkabel intern aangesloten op een + en - aansluiting van de Calira. Dat is alles. Het nieuwe laadapparaat voedt dus het interne regeldeel. Display en zo blijft gewoon werken.
Je kunt eerst ook een laadapparaat direct op de accupolen zetten. Calira natuurlijk los van de 220. Kijk dan of je display werkt.
Gr Arie
Het nieuwe laadapparaat is met de laadkabel intern aangesloten op een + en - aansluiting van de Calira. Dat is alles. Het nieuwe laadapparaat voedt dus het interne regeldeel. Display en zo blijft gewoon werken.
Je kunt eerst ook een laadapparaat direct op de accupolen zetten. Calira natuurlijk los van de 220. Kijk dan of je display werkt.
Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
- Locatie: bergen op zoom
Re: Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
Werk ook ik heb de lader ook op de hh accu gezet
Re: Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
Bedankt heren, die optie (intern aansluiten) was nog niet in mij opgekomen.
Ik heb reeds een acculader (oud simpel dingetje) rechtstreeks op de accu aangesloten en alles werkt dan nog naar behoren. Alleen de auto accu wordt dan niet geladen wat logisch is. Nu nog uitzoeken op welke aansluiting in de calira de lader aangesloten moet worden. Weet iemand dit hier misschien? .........
Ik heb reeds een acculader (oud simpel dingetje) rechtstreeks op de accu aangesloten en alles werkt dan nog naar behoren. Alleen de auto accu wordt dan niet geladen wat logisch is. Nu nog uitzoeken op welke aansluiting in de calira de lader aangesloten moet worden. Weet iemand dit hier misschien? .........
Met vriendelijke groet,
Sjon, Sylvie, Björn en Lauren
Sjon, Sylvie, Björn en Lauren
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
- Locatie: bergen op zoom
Re: Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
Toch vreemd bij mij schakeld de calira gewoon door
Re: Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
Net de handleiding van de Calira nogmaals bestudeerd, de 2e accu wordt bijgeladen als accu 1 > 14 volt heeft. Mijn kleine lader redt dit volgens mij nooit en kan dit dus ook niet checken.
De schaudt LAS 1218-2 is dus misschien overkill en overbodig concludeer ik hieruit, zijn jullie dit met mij eens?
genoeg om over na te denken en te testen.... Morgen maar weer eens kijken.
Bedankt alvast voor de antwoorden!
Wordt vervolgd.
De schaudt LAS 1218-2 is dus misschien overkill en overbodig concludeer ik hieruit, zijn jullie dit met mij eens?
genoeg om over na te denken en te testen.... Morgen maar weer eens kijken.
Bedankt alvast voor de antwoorden!
Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,
Sjon, Sylvie, Björn en Lauren
Sjon, Sylvie, Björn en Lauren
Re: Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
en laat zo,n oud simpel ladertje er niet dagen of weken achtereen opstaan ,want dan kon het middel wel eens erger zijn dan de kwaal met zo,n ongeregeld ladertje, die stookt in zo,n geval de beste accu,s naar de accuhemel.
koop een goede lader van een bekend merk.
jos
koop een goede lader van een bekend merk.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Defect laaddeel Calira 30/18DS icm Schaudt LAS 1218-2
Als je de nieuwe externe lader via allerlei lange kabels, interne en externe knooppunten op de accu zet krijg je een spanningsval.
Dat wil je op een precisieacculader NIET hebben.
Denk eraan dat de originele bedrading al veel te dun was. Bovendien heb je waarschijnlijk acculader van een maat groter gekocht.
Dus die bekabeling moet in de meeste gevallen verzwaard worden, net zoals de stekkerverbindingen.
Dat wil je op een precisieacculader NIET hebben.
Denk eraan dat de originele bedrading al veel te dun was. Bovendien heb je waarschijnlijk acculader van een maat groter gekocht.
Dus die bekabeling moet in de meeste gevallen verzwaard worden, net zoals de stekkerverbindingen.
Groeten Kampo