Laadspanning 15 volt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Turboduc
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 15:23

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door Turboduc »

myway schreef:Haha 15 cm tja dat verwacht je niet zo snel.
Maar met hoeveel wordt er dan geladen als de hh-accu redelijk leeg is, ben ik wel benieuwd naar met deze lengte en dikte.
Dat ligt eraan, veel zon weinig zon, aan de paal of op de motor,
En de huishoud accu is er 1 van 95amp(banner) en komt zelde onder de 96% als de zon goed zijn werk doet dan heb ik met het paneel op dak zo rond de 7amp, dit staat dan wel gekanteld, zo ook met het mobiele paneel op de zon gericht zo'n 8amp, in een mum van tijd is deze weer vol, soms doe ik alle 2 de panelen bijvoorbeeldals ik de e-bikes moet laden.
Daarnaast heb ik alles energie zuinig, led's, tv met kaart(19watt) en losse schotel die geen energie verbruikt! Koffie en thee op gas, dus dan heb ik alleen nog de iPad en iPhone en elektrisch scheerapparaat, scheerapparaat gaat aan de victron omvormer12/350.
En mocht ik zonder staan, dan heb ik m'n hondatje nog (eu10i) maar die heb ik de laatste jaren niet meer gebruikt! Al met al het werkt na behoren!
En over de dikte van de kabel, laden hoef je niet met extreme dikke kabel, zie een accu lader van ctek, daar zitten echt geen dikke kabels aan! Het wordt anders als je de Cyrixs gebruikt om te starten via je HH accu(noodprocedure) dan moet er wel dikke kabel aangesloten worden, ivm hoge kortstondige amperages die er door heen gaan! Maar dat is bij mij niet het geval.
Mvg Ruud
Yamaha Grizzly 700 EPS
LaStrada Avanti L Exclusive(Ducato 250)
Burstner T600 28idTD (Ducato 230)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door kampo »

Hallo Turboduc
Er zijn hier een pak mensen aan het meedenken ! Het is dus waarschijnlijk dat de spanning iets te hoog is op je systeem.
Het duurt even om alle informatie van je te krijgen, normaal, nu is het zo ver.

Het is dus een Banner AGM accu van 95Ah.
Wat schrijven die Banner’s van laadcurve voor ?
Als het 14,7V is en je hebt 15,1V dan is dat dus te hoog. Gooi vervolgens gewoon de PWM weg en vervang hem door de juiste en vooral instelbare MPPT.

Alle bekabeling is erg dun lijkt me. Doe er wat aan, tenslotte is men je daar op aan het wijzen,het is niet aan ons om meer te doen. Het lijkt erop dat je je rijk wenst te rekenen. Vervangen en neem wat reserve ! Zo een Cyrix 120A relais doe je minstens met 16²mm, en zelf doe ik die verbinding dan met 25mm². Bij jou is het slechts 6mm² of zo...

Dan nog iets. Eén van de meest gelezen uitspraken op het forum is:
Ik leef zuinig en met weinig elektrische verbruikers aan boord. Om vervolgens over altijd hetzelfde aantal zeer grote verbruikers zoals TV, laptop en occasionele inverter te spreken. Lachwekkend gewoon. Een kleine accu van 95Ah hoort echt niet in een doorsnee camper. Wel eerder vanaf 200Ah voor de meeste campers. Je bent de enige die dit zelf kan vaststellen, dat je accu te klein is door een BMV accumonitor te plaatsen. Dan gaan de HH accu’s ook wat langer mee.
Ik weet wel dat het niet zo eenvoudig is om een grotere accu te plaatsen, maar mijn uitspraak erover klopt bijna altijd.

Succes !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door blizard »

@kampo: correct!
Gebruikersavatar
Turboduc
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 15:23

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door Turboduc »

Nog even een vraagje,
De nieuwe victron PWM pro 12/24-20A geïnstalleerd
Voltage zonnepaneel 21,5
Laadcyclus 2 uur 14,7 daarna 2 uur 14,4 nu op 13,8

Groen ledje zonnepaneel en accu knipperen op regelaar
Boekje zegt, accuspanning hoger dan de spanning voor ontkoppeling bij overspanning
Oplossing: koppel zonnepaneel direct los en vervang de controller.

Wat betekend dit? Voltage staat op 13,8 na laadcyclus

Kan het zijn dat de HH accu kapot is? i.p.v de ouwe regelaar.
Yamaha Grizzly 700 EPS
LaStrada Avanti L Exclusive(Ducato 250)
Burstner T600 28idTD (Ducato 230)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door Kroppie »

goede volgorde aangehouden met aansluiten ?, eerst accu aan regelaar dan het paneel, losnemen ?, eerst paneel dan acccu.
13,8 is een keurige float(druppel)spanning .

laat de accu eerst eens testen, voordat je dingen gaat vernieuwen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Turboduc
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 15:23

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door Turboduc »

Iedereen bedankt voor het mee denken, uiteindelijk heb ik de oplossing zelf gevonden.

De nieuwe PWM pro gaf in eerste instantie ook niet het juiste voltage, en begon de accu status te knipperen.
Na enige hoofd brekende uren, heb ik de nieuwe regelaar PWM pro gereset en de accu tot rust laten komen 2 dagen tot 12,7/12,8 volt, PWM aangesloten en na 5 minuten het zonnepaneel.
En ja hoor nu werkt hij perfect!
Oorzaak, de automatische detectie van de regelaar dacht boven de 13,8 volt ik ga lekker op 24 volt :-B en gaf daarom niet de juiste spanning.
Oplossing is dus: altijd accu tot rust laten komen, vervolgens accu aansluiten en daarna pas het paneel,
Het ledje van de accustatus brand knipperend als de accu fully charged is"voll"
Aan gezien dit in de beschrijving van victron niks terug te vinden was had ik mijn twijfels, maar bij victron zijn ze sinds 25 april 2017 wakker geworden en hebben de documentatie van de PWM pro aangepast naar versie 03! En nu staat er bij accu status green led is slowly flashing when the batterij is fully charged.
Eind goed al goed! En de oude regelaar is ook nog oke!
Mvg Ruud
Yamaha Grizzly 700 EPS
LaStrada Avanti L Exclusive(Ducato 250)
Burstner T600 28idTD (Ducato 230)
Plaats reactie