Laadspanning 15 volt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door Going »

Ja. Theorie is wat we allemaal nodig hebben. Praktijk is vaak anders.
De lader TS beschrijft staat bij mij nu 7 jaar in de wagen. Laad twee 160 Ah. accu's in die 7 jaar. Plus laad 10% van Solar capaciteit de start accu 90 Ah. Enige tijd ik op paal sta is 24 uur voor vertrek om dan de koelkast aan te zetten voor ik de gasflessen de volgende dag inzet. Geen probleem na 7 jaar, accu's hebben nog alle capaciteit. En net als Aloys kom ik de 15v ook soms tegen voor een korte tijd.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door myway »

Waar ik nou weer met verbazing naar zit te kijken de dikte van de kabels aan het relais
Afbeelding
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door travelscout »

En net als Aloys kom ik de 15v ook soms tegen voor een korte tijd.
Is ook niet vreemd als je met een gewone gelijkspanningmeter een niet ideale gelijkspanning meet.
Zoals tijdens desulfateren en ook zoals ¨going¨ hierboven al omschreven heeft.

Toch moet je wel heel vaak op je metertje aan het turen zijn, voordat je dat eens waarneemt.
In andere gevallen is er echt iets mis....
Paul.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door myway »

travelscout schreef:Een gemiddelde AGM accu laadt je op in twee stappen (zie je accu specificaties):

1) een constante stroom tot er 14,7-14,8V bereikt wordt (zie de oplopende spanning op een meter).
Op dat specifieke moment, heeft de AGM ongeveer 70-80% van zijn resterende capaciteit bereikt.

2) een constante spanning van maximaal 13,7 - 13,8V (zie de afnemende stroom op een meter).
Bij 0.0 Ampere heeft de AGM 100% van zijn resterende capaciteit bereikt.

Doet je laadapparatuur (EBL/dynamo/Mppt-regelaar) dat niet: zoek z.s.m. een afdoende oplossing.
Maar laat hem nooit constant op een te hoge bulkspanning staan (maximaal 13,8V, remember?).
In alle andere gevallen, is er alleen nog voordeel voor de accu boer: een nieuwe accu.
Daar veranderen allerlei mooie laadopties als desulfateren, helemaal niets aan.
Hieronder de laadt curve van een Victron agm accu.
Afbeelding

Ik neem aan dat dit voor een ander merk agm niet anders is.
Ik kan daarom jou uitleg over het laden van een agm niet volgen.

1) Bulkfase: een constante stroom tot een spanning van 14.7 volt.
Accu is dan tot 80% vol.

2) absorptiefase: een constante spanning met een afnemende stroom.

3) flotefase: een lagere spanning met een lage stroom.

Blijft de lader aangesloten gaat de spanning, in de vierde fase nog wat verder omlaag.

Ik zal eens kijken of in een dergelijke accu kan laden en afbeeldingen kan maken in de loop van het laad proces.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door travelscout »

Ik zie de wezenlijke verschillen niet.

Behalve dan dat bij jouw floatfase er ook een constante spanning wordt aangelegd die zelf nog iets lager is.
Maar:
- ook de stroom neemt in dat geval (uiteraard) verder af.
- als zo vaak geschreven: Ieder accu heeft zijn eigen specs en houdt je daar zoveel mogelijk aan.

Het principe blijft echter gelijk: hoofd of bulklading stoppen bij het bereiken van 14,7V. / daarna laden met spanning van 13,8V. (of zelf uiteindelijk nog minder).

Echter nooit meer dan die 14,7V constant aanwezig laten, zeker niet bij een AGM.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door kampo »

Hoi Turboduc

Mijn aanname is dat je op de juiste plaats meet en met een voltmeter die naar behoren werkt. Heb je dat gecontroleerd ?

Aan de foto meen ik te zien dat het de light versie is. Dus de omschrijving die je opgeeft moet zijn:
Victron BlueSolar PWM Light Charge Controller 12/24V 20A.

Dat is een PWM regelaar van Victron (geen MPPT) met maximaal vermogen van 20A. Volgens mij de allergoedkoopste uit het gamma.
Een economy versie die ideaal is voor de straatverlichting of een very basic campertje. Daarvoor kost die lader dan ook een 50 € minder als een MPPT regelaar van dat merk.

De vraag is of de geregelde uitgangsspanning bij die goedkope versie ook instelbaar is. Want normaal zou je verwachten dat zo een regelaar niet boven de 14,7A zou gaan bij laden in de bulk fase.
In de handleiding van de regelaar kan ik alvast nergens terugvinden dat deze per accutype instelbaar zou zijn. De absorptie fase vermelden ze wel met 14,2V. De eventuele bulk fase staat er nergens bij met 14,4,14,7 en ook niet 15,0V. Nu is de andere vraag of zo een kortstondige bulkspanning van 15,0V schadelijk is voor je accutype. Als dat maar een paar minuten is zou ik me er niet over opwinden.

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -EN-A4.pdf

Let ook op Myway zijn opmerking over de kabeldikte.
De bekabeling van de Cyrix relais lijkt echt (te) dun.
Ook is de kabeldikte voor een 20A PWM regelaar erg mager.
Maar per foto en zonder info kunnen we dat van hieruit niet schatten.
Het plaatsen van de 2 voltmetertjes is natuurlijk wel een heel goed idee. :thumbup:
Proficiat voor je interessante bijdrage trouwens.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Laadspanning 15 volt



Bericht door myway »

Omdat de bulkfase geen vaste spanning heeft staat dat er niet bij.
De regelaar is de voorloper van de huidige pwm regelaar van Victron, die is wel in te stellen, bij deze kan dat nog niet.
Volgens mij kan hij wel kort naar een hogere spanning maar dat kon mijn BP regelaar 15 jaar geleden ook.
Ik schat de kabeltjes aan het relais mede gezien de blauwe stekkers op max 4 mm2
Die aan de pwm regelaar op 6 mm2 en dat kan prima.
Gebruikersavatar
Turboduc
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 15:23

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door Turboduc »

Beste medecamperraars,
dank jullie wel voor het mee denken, maar ik moet eerst wat recht zetten, de rode kabeltjes zijn voor de metertjes, de Cyrixs is met 8 mm2 gemonteerd de kabels zie je slecht op de foto, ze lopen schuin naar achter. Zie ook eerste moertje 8mm2 tweede moertje 2,5mm2.
Ik heb bewust voor een PWM lader gekozen omdat ik 2 verschillende panelen heb, namelijk 1 op het dak 130wp 7,3amp(kantelbaar)en een mobiel 150wp 8,3amp. De regelaar is 20 amp dus gaat dit prima.En het mobiele paneel is alleen maar als extra voor bijvoorbeeld de e-bikes op te laden.
Een mppt regelaar zou dit niet kunnen, voor een mppt is het beste 2 dezelfde panelen en dan het liefst in serie voor een hogere ingangsspanning!
(Weet ik ook maar van victron zelf :-B )
Daarnaast zou ik een duurdere mppt regelaar nodig hebben ivm met het teveel aan wp, voorbeeld een victron mppt 75/15 gaat maar tot 220 wp, een mppt kan slecht omgaan met verschillende wp panelen.
Bij Een PWM is alleen het amperage van toepassing.
Dan nog even over de 15 volt, deze was langere tijd aanwezig en de light controller is niet regelbaar, daarom heb ik nu een bluesolar PWM pro 12/24- 20a gekocht deze is volledig in te stellen via de pc.
https://stroomwinkel.nl/bluesolar-pwm-p ... v-20a.html

Mvg Ruud
Yamaha Grizzly 700 EPS
LaStrada Avanti L Exclusive(Ducato 250)
Burstner T600 28idTD (Ducato 230)
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door myway »

Ah, dan zijn de andere kabel idd slecht te zien 8mm2 zal het niet zijn, dat is een maat de niet voorkomt.
Gebruikersavatar
Turboduc
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 15:23

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door Turboduc »

myway schreef:Ah, dan zijn de andere kabel idd slecht te zien 8mm2 zal het niet zijn, dat is een maat de niet voorkomt.
Klopt! Het is 6mm2 lengte 15cm en de noodprocedure is niet aangesloten, maar hoe ik nou bij 8mm2 kom :crazy: :bang:
Mvg Ruud
Yamaha Grizzly 700 EPS
LaStrada Avanti L Exclusive(Ducato 250)
Burstner T600 28idTD (Ducato 230)
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door myway »

Dan zou ik maar eens gaan meten hoeveel er geladen wordt als de accu onder de 80% van zijn laad capaciteit zit.
6mm2 bij 15 meter???
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door Kroppie »

15CM

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Turboduc
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 15:23

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door Turboduc »

myway schreef:Dan zou ik maar eens gaan meten hoeveel er geladen wordt als de accu onder de 80% van zijn laad capaciteit zit.
6mm2 bij 15 meter???
Lees centimeters!
Ik hoef niks te meten dat doet de BMV 702 voor mij :thumbup:
Mvg Ruud
Yamaha Grizzly 700 EPS
LaStrada Avanti L Exclusive(Ducato 250)
Burstner T600 28idTD (Ducato 230)
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Laadspanning 15 volt



Bericht door myway »

Haha 15 cm tja dat verwacht je niet zo snel.
Maar met hoeveel wordt er dan geladen als de hh-accu redelijk leeg is, ben ik wel benieuwd naar met deze lengte en dikte.
Plaats reactie