Hulp gezocht: zonnepaneel installatie voor dummies

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Hulp gezocht: zonnepaneel installatie voor dummies



Bericht door Toon »

:lol3: :bow:
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Hulp gezocht: zonnepaneel installatie voor dummies



Bericht door Oliviervier »

Hallo Jos en anderen,

ik heb eea gemeten: mijn apneu apparaat gebruikt 18w per nacht, de radio/cd speler zo'n 5 tot max 10W, dus in totaal max 28W per 24 uur verbruik.
Ik meen dan ruim voldoende te hebben met een AGM accu van 40Ah, in ieder geval voor minimaal 2 dagen/nachten zonder te rijden. Ben ik dan abuis, of kan ik ook met minder toe? Als het 130W paneel de accu vol laad tot 40Ah, dan is dat toch alleen maar goed?
Bedankt alweer, ik wordt na ieder antwoord ietwat wijzer.....
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Hulp gezocht: zonnepaneel installatie voor dummies



Bericht door myway »

Die 18 watt per nacht lijkt mij heeeeeeeel sterk.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hulp gezocht: zonnepaneel installatie voor dummies



Bericht door seth_space »

watt is geen verbruik maar verbruikt vermogen (in dit geval) .. een apparaat dat 18 watt verbruikt doet dat per uur.


Om wat realistische inschattingen te krijgen zie hier:
https://www.nkc.nl/advies/techniek/stro ... giebalans/

Uitleg van Ah oa hier te vinden:
http://www.awaccu.nl/pagina/16-capacite ... ng-op-accu

Het kan natuurlijk dat je bedoelde dat je apparaat op 12 uur ( een nacht) 18Ah verbruikt heeft.

Verder is de uitleg van kroppie al duidelijk lijkt me. ( al moet je dan dat off-topic koffie geklets daarna even negeren ;)
Laatst gewijzigd door seth_space op wo 22 mar 2017, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Hulp gezocht: zonnepaneel installatie voor dummies



Bericht door Oliviervier »

seth_space schreef:watt is geen verbruik maar verbruikt vermogen (in dit geval) .. een apparaat dat 18 watt verbruikt doet dat per uur.


Om wat realistische inschattingen te krijgen zie hier:
https://www.nkc.nl/advies/techniek/stro ... giebalans/

Uitleg van ah oa hier te vinden:
http://www.awaccu.nl/pagina/16-capacite ... ng-op-accu

Verder is de uitleg van kroppie al duidleijk lijkt me. ( al moet je dan dat off-topic koffie geklets daarna even negeren ;)
Haha, ik leer er enkel van! Maar jullie hebben gelijk, mijn fout, sorry!
Gedurende afgelopen nacht was het gemiddelde gebruik zo'n 18 Watt. Dat is inclusief verwarmde slang en bevochtiger!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hulp gezocht: zonnepaneel installatie voor dummies



Bericht door Kroppie »

stel die 18 watt klopt , dat is dan per uur.
18 watt gedeeld door 12 volt is 1,5 ampere, dat is per 12 uur (nacht)een verbruik van 18Ah, komt nog gemiddeld 1ampere voor de radio bij zeg ook 12 uur, dan gebruik je per nacht voor het apparaat en de radio(dag) totaal 30Ah(ampere/uur).
per 2 dagen is dat 60Ah, voor het welzijn van de accu heb je dus een accu nodig van 120Ah.
zonder zonnepaneel redt je het dan 2 dagen.
een paneel van 100wp levert gedurende gemiddeld 5uur per dag zo,n 20 a 25 ah per dag , die zijn dan mooi voor een 3e dag, en voor het gebruik van een beetje verlichting en opladen telefoon (led lamp)
dus voor 3 dagen en nachten heb je een accu van minimaal 120Ah +een paneel van minimaal 100watt/p(en zon natuurlijk)

en wat heb je allemal aan spullen nodig?: accu 120Ah(als je voor een AGM accu gaat zorg dan dat de paneelregelaar geschikt is voor de hogere laadspanning van de agm accu), zonnepaneel minimaal 100w/p, paneelregelaar, scheidings relais om de hh accu tijdens het rijden te laden(b.v. cyrix), kabels , kabelschoenen, krimpkous, zekeringen, en iets om ongeveer te bepalen hoe de laadtoestand van je accu is(al is het maar iets met een reeks ledjes), en iemand die het voor je wil monteren (kun je vast op onderzoek gaan).

lijkt veel maar is denk ik nodig omdat je wel van het totale plaatje afhankelijk bent, moet dus wel betrouwbaar zijn
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Hulp gezocht: zonnepaneel installatie voor dummies



Bericht door Oliviervier »

Je hebt me voldoende voer tot nadenken gegeven....... Laat je weten wat het geworden is. Hartstikke bedankt voor je hulp en geduld.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hulp gezocht: zonnepaneel installatie voor dummies



Bericht door Kroppie »

succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Re: Hulp gezocht: zonnepaneel installatie voor dummies



Bericht door Mergelland »

Oliviervier schreef:Je hebt me voldoende voer tot nadenken gegeven....... Laat je weten wat het geworden is. Hartstikke bedankt voor je hulp en geduld.
Je zou er ook eens over kunnen denken om 2 (of 3) huishoudaccu's te nemen. Die schakel je dan met de plus en de min aan elkaar en je hebt zo maar 200 of 300 Ah. Die laad je dan onder het rijden op en hebt geen probleem.

Daar boven op kan je dan nog een zonnepaneel in een koffer nemen van 150 Watt. Als je dan ergens staat klem je dat aan je accupakket en je komt nooit zonder stroom te zitten. Ik woon in Limburg. Laat dus maar weten als je ergens hulp bij nodig hebt.
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Hulp gezocht: zonnepaneel installatie voor dummies



Bericht door Oliviervier »

:bow: voor je aanbod!

Ik denk dat ik er al (!) uit ben... Ik heb nu een paneel van 130w en een semi tractie accu van 75Ah; op de Kangoo komt dit ene paneel te liggen, tis maar een bescheiden autootje en ik heb het paneel enkel nodig voor het laden van de huishoudaccu die weer alleen 's nachts het apneu apparaat laat draaien. Volgende week woensdag gaan we eea vastzetten en verder installeren.

Mijn medische apparaat is 24v en trekt 18w per uur; ik moet met deze opstelling zeker 2 nachten van 8 uur kunnen doen. Volgens mij is de opstelling zo: accu > separate sigarettenaansteker > omvormer 12v naar 24v > apparaat. Klaar!

Greetz,
Jan
Plaats reactie