Welke omvormer voor opladen fietsaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad en Helga
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 18:24
Locatie: Oirschot

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Ad en Helga »

Deze gebruiken wij al jaren, 1200 watt € 82,64

https://business.conrad.nl/nl/Search.ht ... tvoedingen
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door gjvonk »

Buscamper fan
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door blizard »

Dat is een dc/ac/dc omvormer. Kost veel accucapaciteit
De link van Cee is een goede4
Ik zie nu pad dat je nu in het andete draadje reageert
Gebruikersavatar
boudewyn
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 22:01
Locatie: Zwolle

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door boudewyn »

Iemand hier ervaring met deze oplader, die hier al vaker voorbij gekomen is :
Afbeelding

(te bestellen bij e-4motion)
Gewoon is heel bijzonder!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Cee Pee »

Dat is dezelfde die ik in gebruik heb, alleen met een ander laadstekkertje. (zie de link in mijn vorige posting)
Ik heb wel die aanstekerplug vervangen door een Bosch plug, die iets kleinere is en veel beter contact maakt.
De lader doet gewoon wat hij moet doen, de fietsaccu opladen en dat in dezelfde tijd die de lader er over doet die bij de fiets geleverd was.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
boudewyn
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 22:01
Locatie: Zwolle

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door boudewyn »

Cee Pee schreef:Dat is dezelfde die ik in gebruik heb, alleen met een ander laadstekkertje. (zie de link in mijn vorige posting)
Ik heb wel die aanstekerplug vervangen door een Bosch plug, die iets kleinere is en veel beter contact maakt.
De lader doet gewoon wat hij moet doen, de fietsaccu opladen en dat in dezelfde tijd die de lader er over doet die bij de fiets geleverd was.
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik ga hem bestellen!
Gewoon is heel bijzonder!
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door awaza »

(te bestellen bij e-4motion)[/quote]

Volgens mij staat er op de foto: 5 V 2A, dus niet om een fietsaccu te laden!
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Peter LMC »

En dan staat er een pijltje naar de zijkant.
Lijkt op een usb ladertje wat er daar zit.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat is een extra USB uitgang van 2 Amp en kan zelfs ietsje meer leveren had ik vernomen, Althans een Ipad kon er op opgeladen worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Metor »

Had nog beloofd om foto's te plaatsen van mijn zelfbouwproject fietslader, gebaseerd op een goedkope chinese boost converter met instelbare spanning en instelbare stroom. Dit blijkt een excellente converter te zijn.
De bosch accu connector is provisorisch aangesloten op 3 pinnen, zie foto (-charge, +charge en 5V benodigde hulp spanning). De boost converter is ingesteld op 1A laden (CC) en 41V (CV). Dit trekt hij met gemak, wordt handwarm. De 5V benodigde hulpspanning heb ik met een 5V zener-diode met 6.8K serieweerstand afgeleid van de laadspanning (hier 39.7V).
Een foto toont de rimpelspanning (AC)=> +/-50mVpp met frequentie +/-120KHz afkomstig van de uitgang converter.
Een foto toont de laadstroom (10.0mV over 10mOhm shunt => 1A laadstroom) en de momentele laadspanning is 39.74V waarbij de accu ca. 85% vol is.
Het rendement ook nog gemeten. Deze bedraagt 94% bij de gebruikte accuspanning van 12.9V met 3.27A stroom.
Resteert nu nog om het zaakje in een doosje te bouwen met een 3-polige passende connector te maken voor de accu met wat huisvlijt.
Bijlagen
charge_current_voltage.jpg
charge_current_voltage.jpg (31.15 KiB) 1045 keer bekeken
charge_bosch_11ah.jpg
charge_bosch_11ah.jpg (30.22 KiB) 1045 keer bekeken
ripple_boost_charging.jpg
ripple_boost_charging.jpg (94.03 KiB) 1045 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Kroppie »

mooi zulke simpele goedkope oplossingen. :thumbup:
en max 41 volt i.p.v. 42 volt laadspanning komt de levensduur tengoede zonder merkbaar aan bruikbare capaciteit in te leveren

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Hoofdnoorman »

Maken van stekker, maar misschien weet je nog een betere oplossing?

Afbeelding

Eventueel kan het buisje, of samengerold vetvrij papier weggehaald worden.


Ik vind het leuk dat het nu een beetje tot meerderen door begint te dringen dat het idee om van 12 volt uit een fietsaccu op te laden een serieuze optie kan zijn. Dat had ik 4,5 jaar geleden niet verwacht.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Hoofdnoorman »

Metor schreef:Een foto toont de rimpelspanning (AC)=> +/-50mVpp met frequentie +/-120KHz afkomstig van de uitgang converter.
Denk je, Metor, dat die rimpelspanning nog mooi af te vlakken is met een extra condensator?
Ik persoonlijk denk dat, hoe vlakker die spanning, hoe beter de ingebouwde BMS zou werken, omdat die zelf ook een eigen frequentie er op na houdt om de cellen te laden en te controleren.
Maar ik ben geen elektronicus en beweeg mij op het randje van mijn kunnen en kennis.

Overigens werken ~25 stuks laders van mij, met verschillende soorten StepUp's, allemaal zonder problemen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Metor »

Geniaal idee om met smeltlijm de connector te maken. :D Ga ik zeker proberen. Alternatief is 2 componenten epoxy lijm om in te gieten. Denk je dat de schuifstekers in de accu moeten zitten bij het ingieten? Voordeel is wel dat ze dan altijd op de goede plaats zitten. Nadeel is, als het lekt, het ingiet-spul in de connector komt. Dat ga ik toch maar niet riskeren. Ga wel een malletje maken om de schuifstekers in vast te zetten bij het ingieten.
De kleine (50mVpp op 120KHz) rimpel is absoluut geen probleem voor de accu of ingebouwde electronica. Deze electronica zorgt er ook voor dat de accu automatisch afgekoppeld wordt wanneer de spanning de (ingestelde CV) 41V bereikt heeft en tevens nadat de laadstroom gedaald is onder de ca. 0.3A. Dit werkt prima, daarna gaan alle 5 ledjes op de accu uit ten teken dat ie vol zit. Precies zoals op de standaard bijgeleverde 230V lader.
Plaats reactie