Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Lammerts
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:07
Locatie: Noord Nederland

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door Lammerts »

Een ingebouwde receiver in de DENSON 19 LEDCACI tv.
Groetjes Elze.
"Het blijft nooit, zoals het is geweest"......!
Gebruikersavatar
Lammerts
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:07
Locatie: Noord Nederland

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door Lammerts »

En.......toen bleef het stil.

Eerder in dit draadje heb ik gevraagd, hoe ik de schotel HANDMATIG op Astra 3 kon zetten.

Kan iemand in eenvoudige stapjes aangeven hoe dit moet ?

Het gaat om de automatische Oyster Vision II schotel en een Denson 19 LEDCACI tv.

Groetjes, Elze.
"Het blijft nooit, zoals het is geweest"......!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja, dan zal ik maar even een schot voor de boeg nemen.

Duidelijk is dat jouw Oyster een probleem heeft met Astra3 te vinden.
Ik weet niet waar jij je nu bevindt, maar zorg allereerst er voor dat de SKEW van de LNB juist ingesteld is voor de plaats waar jij bent. Hoe beter de Skew staat ingesteld, des te beter kan de schotelsoftware zich instellen op een transponder.
Je schrijft dat je, na veel martelen en mieren, eindelijk de Astra3 hebt gevonden maar dat hij weer weg viel na het zappen. Ga je, tijdens het zappen naar een zender die op een andere satelliet zit als de Astra3, dan zal de schotel bij gaan draaien. Het terugkomen in de positie is dan een crime.
Dat heeft zijn oorsprong in het slecht vinden van de Astra3, door welke oorzaak dan ook. Hiervoor zal je toch terecht moeten bij de handelaar om een eventuele update te laten doorvoeren.

Nu zit je waarschijnlijk onderweg en wilt toch blijven kijken.

Allereerst kijk je even in de zoekinstellingen van de TV. Mogelijk zit hier een aanvullende optielijst voor de DiSEqC schakeling. Kijk even of er een optie is wat klinkt als "DiSEqC signaal meesturen met zender/satelliet wissel" en zet deze optie dan op satelliet. Kijk nu of hij tijdens het zappen op de zenders die op Astra 3 zitten de schotel nog wegloopt. Waarschijnlijk doet hij dat dan niet. Pas als je BVN, Hustler of naar een andere zender zapt die op Astra 1 zit, zal de schotel gaan bijdraaien. Hij zal dan die zenders meteen vinden, maar dan weer terug naar een zender op Astra 3 kan wel weer een probleem worden.
Als met deze softwarematige methode zolang kan volstaan, is het een zaak om geen andere zenders te kiezen dan die op Astra 3.

Kijk even in de handleiding van de Oyster. Volgens mij kan die van jou ook op handmatige bediening. Staat hij eenmaal op Astra 3, zou je via het menu van de schotel hem gewoon op handmatig kunnen zetten en verder niets doen. Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) zal hij dan ook niet verdraaien als er dan een DiSEqC puls komt. Pas als hij is ingeklapt en opnieuw uitklapt staat hij weer op automatisch.

Zover eventueel softwarematig.

Is er nog steeds geen land mee te bezeilen, rest je niets anders dan onderweg ergens een update te laten uitvoeren of een ridicule maatregel te overwegen.
Als je op je plek staat, Astra 3 is uiteindelijk gevonden, de voedingsdraad van jouw schotel stroomloos maken. Nu kan de schotel niet meer draaien tijdens zenderwissel via verschillende satellieten. Je kunt dan ook geen kanalen van andere satellieten bekijken.

Let op! Zorg wel dat je de voeding weer aanschakelt zodra je gaat rijden om zeker te weten dat de schotel ingeklapt wordt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
VC
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 9:31
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door VC »

Enkele jaren terug onze analoge zender zoeker vervangen door een digitale zoeker. Werkte prima en snel.
Nu na 2 maanden stilstand bleef onze antenne maar rondjes draaien.
Wij hebben een update gekregen en alles werkt VOORLOPIG weer!
Uitleg gekregen.
Onze digitale zoeker leest een sd kanaal. Het aantal sd kanalen op de 23 wordt steeds minder. Dat kan morgen zijn of over twee jaar.
Onze zoeker zou aangepast moeten gaan worden, want HD is de standaard.
Enkele duizenden digitale zoekers van vele merken zullen de komende tijd hiervan hinder gaan ondervinden.
Wat de kosten zijn voor onze Sat2control horen wij waarschijnlijk komende week.
Éen ding is duidelijk: automatisch TV kijken in de camper blijft een dure zaak.
-----------------
Ie bint noe in 't bos anekumn woar de beume beginn um te valln
Gebruikersavatar
Lammerts
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:07
Locatie: Noord Nederland

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door Lammerts »

Hoi..... Rudy....

Bedankt voor je uitvoerige reactie.

Ik heb het een en ander geprobeerd.
Ik geef het (voorlopig) op.
Binnenkort zullen we op huis aan gaan.
O.a. door jouw verhaal lijkt het mij verstandig om een afspraak te maken in Rijssen, bij BM SAT.
Omdat we wel de frequentie 12.168 konden krijgen, las ik, dat een update niet nodig zou zijn.......maar.....dat trek ik nu in twijfel.

Nogmaals bedankt......groeten, Elze.
"Het blijft nooit, zoals het is geweest"......!
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: di 29 jun 2004, 1:34
Locatie: Axel

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door Frank »

Lammerts schreef:Hoi..... Rudy....

Bedankt voor je uitvoerige reactie.

Ik heb het een en ander geprobeerd.
Ik geef het (voorlopig) op.
Binnenkort zullen we op huis aan gaan.
O.a. door jouw verhaal lijkt het mij verstandig om een afspraak te maken in Rijssen, bij BM SAT.
Omdat we wel de frequentie 12.168 konden krijgen, las ik, dat een update niet nodig zou zijn.......maar.....dat trek ik nu in twijfel.

Nogmaals bedankt......groeten, Elze.
Ik heb ook gesukkeld met de zoekinstelling voor ASTRA3, heb FRQ: op 12168 SR: op 27500 (stond er al op) en POL: op VER gezet (deze stond op HOR)

Dit was de oplossing bij mij.

Greetz Frank
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door Rob66 »

Met het inladen van een nieuwe kanalenlijst onstaan vaak de problemen met de Oysters i.c.m. Denson TV's, 1010road, Akai tv's. eigenlijk alles wat met Fastscan en auto DiSEqC werkt.

Wat gebeurt er allemaal:

het DiSEqC protocol is in eerste instantie bedacht voor schotels vast aan de gevel of op het dak van een pand. Een schotel bestaande uit meerdere lnb's, bijvoorbeeld 1 lnb voor de Astra 1, één voor de Astra 2, één voor de Astra 3 etc.
De lnb's worden allemaal gekoppeld aan een z.g. DiSEqC switch. Elk aan een "poort". 1 van 4, 2 van 4, 3 van 4 en 4 van 4. DiSEqC protocol 1.0 . Dan heb je ook nog DiSEqC 1.1 voor 16, 32 tot wel 128 aansluitingen. Dit terzijde.

Schotelsystemen maken ook gebruik van dit protocol. Dit om automatisch te draaien naar de satelliet waar het gewenste kanaal op uitzendt. Dit werkt samen met de sat ontvanger. Ze moeten dus beide op dezelfde poort`/ satelliet ingesteld staan.

Om het voor de gebruiker makkelijk te maken is er in het Fastscan systeem, auto-DiSEqC bedacht.
De satelliet receiver gaat dan "kijken" welke satelliet op welke poort zit.

En hier ontstaat dan het probleem, bij het inladen van nieuwe kanalen gaat de sat ontvanger, vanwege auto-DiSEqC pulsen sturen naar de "switch" die er niet is maar een draaibare schotel. De schotel gaat draaien naar Astra 1 want die staat in dit geval op DiSEqC 1. Dit duurt natuurlijk een paar rondjes. De sat ontvanger ziet geen satelliet en gaat dan pulsen sturen voor poort 2. Hier zit ook niets dus geen info voor poort 2, dan maar pulsen voor poort 3, heeeee nu ziet hij de Astra 3 en stelt deze hier op in.

Je snapt als het goed is nu dat het niet goed gaat want de sat receiver verwacht op poort 3 de Astra3 maar de schotel heeft Astra 2 op deze "poort" staan. Want voor de schotel poort 1 is Astra 1, poort 2 is Astra 3, poort 3 Astra 2 en poort 4 is Hot Bird.

Hoe los je het probleem op:

Bij de Oyster Vision kan je het DiSEqC protocol uit zetten.
In het menu - Hoofdmenu - instellingen - Sat instellingen - DiSEqC -> uit
vastleggen en weer terug uit het menu.
Dan kunnen de meeste sat ontvangers zoals de SAB, Amiko, Avtex, Salora tv's etc de kanalenlijst via de Astra 3 downloaden.
De M7, Rebox, Akai tv's kunnen dit niet en moet je eerst met de schotel naar de Astra 1. Dan Fastscan en als de ontvanger klaar is niet vergeten de schotel weer op Astra 3 te zetten.

Mijn advies, laat DiSEqC op UIT staan, dit voorkomt ook steeds het weer draaien naar de Astra 1 etc. Dit gaat toch niet altijd goed en eigenlijk hebben we niets meer te zoeken op deze satelliet want alles zit nu op Astra3, Tenzij je nog Duitse zenders wilt zien, dit kan je ook handmatig selecteren op het display dat je naar de Astra 1 wil.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1733
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door komtwelgoed »

Diseqc heb je op een draaibare schotel met een enkele lnb helemaal niet nodig. Je hebt dit alleen maar nodig als je een duo-lnb gebruikt.
Gebruikersavatar
Remmi
Berichten: 289
Lid geworden op: zo 01 jun 2008, 0:57
Locatie: Venlo

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door Remmi »

:oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door Rob66 »

komtwelgoed schreef:Diseqc heb je op een draaibare schotel met een enkele lnb helemaal niet nodig. Je hebt dit alleen maar nodig als je een duo-lnb gebruikt.
Sorry? :-?
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door Hoofdnoorman »

komtwelgoed schreef:Diseqc heb je op een draaibare schotel met een enkele lnb helemaal niet nodig. Je hebt dit alleen maar nodig als je een duo-lnb gebruikt.
Dat heb je niet helemaal goed "komtwelgoed". :-B
Veel automatische schotels gebruiken nu juist dat DiSEqC protocol om de schotel naar de gevraagde sat te draaien.

Maar de inbreng van "Rob66" is in ieder geval helder. Ik wist niet dat je de DiSEqC uit kon schakelen in de positioner. Zo leer je nog eens wat. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Thijs B.
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 16:01

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door Thijs B. »

Systeem aanzetten op Astra 3.
Zender Drenthe = 76 = Free to Air
Klikken op pijltje naar rechts
Zoeken
Dan wachten tot voorbij komt het getal 12168
Daarna meteen drukken op de twee pijltjes TEGELIJKERTIJD
Dan opslaan door te drukken op het V-tje aan de rechterkant
Schotel gaat nu opnieuw draaien en zoeken
Wachten
Dan komt hij vanzelf bij de nieuwe positie en moet je beeld hebben.
Gebruikersavatar
swagmanneke
Berichten: 359
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 11:22

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door swagmanneke »

Hallo

voor de satenne R2 heb je ENKEL een nieuwe stuureenheid nodig. deze is plug en play een werkje van 5 minuten. bij mij was het direkt klaar.
bj Broos campers in hoogerheide zijn ze op voorraad en je moet niets opsturen je rijdt er langs en wordt geholpen.( even bellen liefst)

Walter
Euramobil Integra line 720EB
you never never know, if you never never go
Gebruikersavatar
Paul Willem
Berichten: 602
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 18:05
Locatie: Amsterdam

Re: Wijziging zoekfrequentie Alden, Crystop, Teleco...



Bericht door Paul Willem »

swagmanneke schreef:Hallo

voor de satenne R2 heb je ENKEL een nieuwe stuureenheid nodig. deze is plug en play een werkje van 5 minuten. bij mij was het direkt klaar.
bj Broos campers in hoogerheide zijn ze op voorraad en je moet niets opsturen je rijdt er langs en wordt geholpen.( even bellen liefst)

Walter

Walter klopt, alleen ligt Hoogerheide een beetje ver bij mij uit de buurt.

Gelukkig heb ik dichter bij huis WorldWide Satellite in Pumerend, ons mede forumlid Rob66.

Ik heb ook een Satenne R2 op het dak met de hiervoor bedoelde problemen. Grote paniek, mede doordat de kennis op dit gebied bij Canal Digitaal helemaal een dikke nul is. :bang: :bang: :bang: :bang:

Gelukkig herinnerde ik mij Rob66 van dit forum. Hem ff gebeld en ja hoor hij had de oplossing dadelijk bij de hand. Afspraak gemaakt, langsgereden en ........... nieuw stuurkastje, voor de zekerheid LNB ook vervangen en weer super beeld binnen half uur. :clap: :clap: :clap:


WAT EEN KANJER DIE ROB66.

Ik kan hem voor alles wat met je schotel te maken heeft aanbevelen, eindelijk iemand die er echt van weet.!!!!

Wij kijken weer met plezier en denken met een lach aan Rob66. :cheers: :cheers:
Met vriendelijke groet,

Paul.
Adria Coral S680 SP

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Plaats reactie