achteruitkijkcamera permanent gebruiken

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door kampo »

Ik had het enkel over mijn eigen ervaringen.
In 2 voertuigen heb ik de 7" Waeco's met 2 lenzen.
En daar rij ik al heel wat jaren mee. Bovendien geef ik nooit enkel de voordelen van zo een systeem
maar ik kan je ook iets over de nadelen en de kwaliteit vertellen.
De Waeco kwaliteit is redelijk maar staat niet in verhouding tot de hoge prijs. Zo is de aderdikte (12p?)
van de kabel erg dun en gaat al stuk van er naar te kijken.

De zelfbouw camera oplossingen die ik tot nu toe gezien heb waren eerder van slechte kwaliteit of beperkte levensduur.
Ja die dingen gaan snel stuk. Ik ben benieuwd of er iemand anders kritische ervaring heeft.
Omniview systemen daar zit ik op te wachten maar kwam ik nog niet tegen op een gewone camper.

Wat het automatisch inschakelen van de camera betreft. Die aansluitingsmogelijkheid op de R versnelling is voorzien
maar zelden interessant. Er zijn namelijk heel veel situaties waar je de achteruitrijcamera ook bij even vooruit rijden
wilt laten aanstaan. Omdat er mensen rond je voertuig lopen bevoordeeld. Dus doe ik het liever manueel.
Ook het switchen tussen de 2 camera's. Je verliest daarbij wel een 3 tal seconden eer het beeld opnieuw komt.
Groeten Kampo
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door jurgenc »

Ik vermoed dat je als chauffeur van een Van of van een grotere vrachtwagenversie het manoeuvreren anders ervaart of anders inschat.
H20
Gebruikersavatar
vim
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 11:47
Locatie: ff onder rotterdam

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door vim »

Allemaal ingewikkelde verhalen.
Ik heb een camera met 120 graden zicht boven mijn achterruit gemonteerd.
Deze staat altijd aan.
Ik gebruik hem uitsluitend veel bij het inhalen.
Als ik de ingehaalde wagen compleet in mijn camera zie kan ik terug naar de rechter baan.
Al het andere kan ik zien met de normale buitenspiegels.
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door ducati 900 »

kampo schreef: Nadeel van de dubbel lens waeco is dat je de hoek tussen de lenzen niet kan wijzigen.
Dat is allemaal waterdicht verkleefd.
In mijn geval zou ik de camera's liever verder uit elkaar zetten zodat ik enerzijds de horizon kan zien en anderzijds de bumper.

Ook draait er niets mee met het sturen, zoals dat bij de modernste pkw's wel het geval is.
Er is dus nog veel verbeteringspotentieel. Verblinden en zon heb ik relatief weinig last van.
Moet je deze eens bekijken, het LUIS Rundumsicht System.
Kost € 389, niet eens echt verkeerd vind ik.

https://shop.luis.de/rueckfahrsysteme/l ... ystem.html

https://www.youtube.com/watch?v=LeJVI18znYE

Kun je je ruiten zelfs blinderen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Kroppie »

camera van de lidl is op netstroom(230volt dus), ff opletten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door kampo »

@jurgenc
Nou ja het is niet omdat je alles denkt te kunnen of zelfs al gedaan hebt dat ik zo een held ben om overal blindelings met een oplegger of aanhanger achteruit in een donker gat te rijden.
Misschien zou ik het kunnen maar normaal neem ik het serieus voorzichtig en ga eerst te voet kijken, mijn spiegels stel ik juist af en poets ik op. De camera ook.
Doe de test en rij eens enkel op de camera achteruit in een smal parkeervak. Dan merk je snel dat het niet gaat zonder gebruik van de zijspiegels. De enige conclusie die dan bij mij opkomt is dat die camera systemen nog veeeeel beter kunnen.
Maar binnenkort parkeren we toch allemaal met de app…
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... ing-pilot/

@ducati900
Bedankt voor het filmpje van de LUIS.de omniview 360° Precies dat systeem bedoel ik. Alleen de kwaliteit ziet er nog helemaal niet zo goed uit als de demonstraties die ik al op schepen te zien kreeg.
Dat was 5 jaar geleden en ondertussen is het nog steeds niet echt beschikbaar. Er blijkt een probleem met de parametrage te zijn.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Audiofiel »

kampo schreef:Wat het automatisch inschakelen van de camera betreft. Die aansluitingsmogelijkheid op de R versnelling is voorzien
maar zelden interessant. Er zijn namelijk heel veel situaties waar je de achteruitrijcamera ook bij even vooruit rijden
wilt laten aanstaan.
Als je handmatig de camera aan kunt zetten, dan is die automatische inschakeling toch geen nadeel? Stond je navigatie al op de achteruitrijcamera, dan blijft hij daar nog steeds op staan. Het is een automatische inschakeling, geen automatische uitschakeling. ;;-)


Wat betreft die 360° systemen: er bestaan ook betere voor de auto, maar die kosten al richting de €1500 of meer, zoals de Camos Omnivue. Met een matige kwaliteit. Ik vind die demo van de Luis-versie ook bepaald niet overtuigend: de kwaliteit is belabberd.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Ruud Sint
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 29 sep 2003, 18:59
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Ruud Sint »

eipmiw schreef:Omdat ik in mijn camper erg slecht zicht heb naar achteren, heb ik deze achteruitkijkcamera aangeschaft.
Ik vraag me af wat je hier precies mee bedoeld. Ik denk het zicht door de camper middels een binnenspiegel, maar het zicht in de buitenspiegels is toch wel voldoende, hoop ik ?

Wij hebben een professioneel systeem van vanZwitserland met 3 monitoren. 1 achterop de camper en de andere twee op elke zijspiegel 1. De hoek van deze camera's is groter dan die van de spiegel dus het voegt iets toe. Onder het rijden staat de achtercamera steeds aan en wordt nu alleen en hoofdzakelijk gebruikt om de motorscooter op de aanhanger in de gaten te houden. Inhalende voertuigen dienen tijdig naar links uit te wijken om in te halen zodat die ook tijdig te zien zijn in de buitenspiegel. Vandaar dat ik me dat afvroeg...

http://www.vanzwitserland.nl/achteruitrijcamera/
Vivere Incipimus Viso Abrahamo

Ruud
Honda SH300i ABS en
Hobby 2006 - FordT650 FSC Excellent Erle
max-load 4500 kg+
Walltrailer (ongeremd) max-load 750 kg
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door eipmiw »

Ruud Sint schreef:
eipmiw schreef:Omdat ik in mijn camper erg slecht zicht heb naar achteren, heb ik deze achteruitkijkcamera aangeschaft.
Ik vraag me af wat je hier precies mee bedoeld. Ik denk het zicht door de camper middels een binnenspiegel, maar het zicht in de buitenspiegels is toch wel voldoende, hoop ik ?

Wij hebben een professioneel systeem van vanZwitserland met 3 monitoren. 1 achterop de camper en de andere twee op elke zijspiegel 1. De hoek van deze camera's is groter dan die van de spiegel dus het voegt iets toe. Onder het rijden staat de achtercamera steeds aan en wordt nu alleen en hoofdzakelijk gebruikt om de motorscooter op de aanhanger in de gaten te houden. Inhalende voertuigen dienen tijdig naar links uit te wijken om in te halen zodat die ook tijdig te zien zijn in de buitenspiegel. Vandaar dat ik me dat afvroeg...

http://www.vanzwitserland.nl/achteruitrijcamera/
Klopt, heb ik wellicht niet duidelijk gezegd. Ik heb prima (grote) buitenspiegels dus ik kan zo de weg op. Maar de achterbank is behoorlijk hoog en bovendien heb ik twee achterdeuren waardoor ik in het midden ook nog tegen de deurspijlen aankijk. De binnenspiegel is dus praktisch nutteloos geworden. Dat wil ik graag oplossen met een permanente achteruitkijkcamera. Inmiddels heb ik al vele nuttige tips gelezen. Vooral dat systeem dat Ducati liet zien spreekt mij erg aan.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Hoofdnoorman »

@Audiofiel
Wil jij nu gaan beweren dat je precies weet dat deze camera vochtgevoelig zou zijn? Niet dus! Ik heb hem en zelfs van binnen bekeken en wel inderdaad het gaatje van de microfoon dichtgemaakt zodat hij geheel waterdicht is. Het enige probleem is de bevestiging. Verderop meer. Op dit moment is het ook nog eens de eerste camera die niet wazig is gedurende de eerste tijd. En ik heb er al heel wat gehad.

@Kroppie
Jos, deze camera is niet op 220 volt!
Er zit 18 meter kabel bij. 12 Volt en 2 RCA (video/audio)
Maar er zit een losse 220/12 volt adapter bij!
Deze gebruik je dus mooi voor iets anders. De kabel is 18 meter. De contra van de 12 volt is ook een prachtige kleine stekker. Die knip je er af, liefst met een eind snoer. Voor andere doeleinden bruikbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik had dus een gat van 28 mm rond omdat daar de 60° camera van Carlights in bevestigd was. Deze bleek niet water/vochtdicht en gaf een erg mistig beeld. De garantie was ook al voorbij. Ik heb hem al meer dan twee jaar.
De lidl camera heb ik november 2015 in Benicarlo gekocht. Pas afgelopen december had ik eens tijd om hem te plaatsen. Nu heb ik dus al dat gat van die oude camera, dus die nieuwe moet dan maar in dat gat. Ik heb de camera open gehad om de mogelijkheid te bekijken of in het gat klein kon houden en het cameragedeelte aan de binnenkant terwijl de kap aan de buitenkant kwam. Dat ging niet omdat ik bobbeltjes plaat had.
Dus alles weer dicht en geseald. Het gaatje van de microfoon dichtgemaakt. Camera en behuizing zijn waterdicht. (in ieder geval 2 uur in een bloemenemmer water). Hierna het draadgat van de camerasteun afgezaagd. Daarna het gat achter in de camper opgeruimd zodat ik de camera van buiten naar binnen op de plaats kon schuiven. Ondertussen de wand voorzien van MS-Polymeer. De camera in het gat gedrukt en een paar uur later gericht. Na droging nog even een randje rondom gelegd. Is niet zo mooi, want ik had een patroon lijm zonder tuitje.
Vanzelfsprekend komt de camera een stukje binnen door de wand. Daar zit een kast bij mij. Ik heb een kapje van een spuitbuis aan de binnenkant gemaakt.

Niet iedereen kan hem dus zomaar dwars door de wand monteren. Maar in plaats van het kogelvoetje, kun je ook een hoekstripje aluminium nemen. Het draad in de camera is M6. Of je zou een buisklem kunnen nemen voor op een drager. Zo maar wat voorbeelden.

Afbeelding


Opm: Gedurende de reis is Spanje met noodweer en flinke modder/vuil op de weg, is het kapje uitstekend! De camera slaat niet dicht zoals alle andere die ik heb gehad.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Hoofdnoorman »

Mijn monitor, dezelfde die van Zwitserland gebruikt, heeft een aparte aansluiting voor aan de achteruitrijschakelaar.
Beide camera's hebben constant spanning tijdens het rijden. Gewoon rijden staat hij op camera 1 en schakel ik hem in de achteruit, dan schakelt hij naar camera 2 die langs de achterbumper naar beneden wijst.
Buiten deze schakeling kan ik altijd op het toetsje van de monitor drukken en kiezen voor 1 of 2, ongeacht of je hem wel of niet in de achteruit hebt staan.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door kampo »

@ Hoofdnoorman,
Je hebt precies veel ervaring. Hoeveel camerasystemen heb je uitgeprobeerd ?
Op de doos staat dat de waterdichtheid IP44 is maar als je hem rondom kan afkitten is het misschien mogelijk.
Hoe zit het met de beeldkwaliteit ? Is die goed, voldoende of slechts matig ?

@audiofiel
Aha ik wist niet dat inschakelen dan op de R gaat maar uitschakelen manueel is.
Ik had gedacht dat het R signaal in en uitschakelt.
Dan is de situatie natuurlijk anders.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Kroppie »

Hoofdnoorman schreef:@Kroppie
Jos, deze camera is niet op 220 volt!
Er zit 18 meter kabel bij. 12 Volt en 2 RCA (video/audio)
Maar er zit een losse 220/12 volt adapter bij!
Deze gebruik je dus mooi voor iets anders. De kabel is 18 meter. De contra van de 12 volt is ook een prachtige kleine stekker. Die knip je er af, liefst met een eind snoer. Voor andere doeleinden bruikbaar.
oke,
in de folder van lidl staat ;voor netstroom, vandaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Audiofiel »

Hoofdnoorman schreef:@Audiofiel
Wil jij nu gaan beweren dat je precies weet dat deze camera vochtgevoelig zou zijn?
Nee, dat wil ik niet beweren en dat beweer ik ook nergens. Ik zeg dat ik bedenkingen heb over de waterdichtheid.
Niet dus! Ik heb hem en zelfs van binnen bekeken en wel inderdaad het gaatje van de microfoon dichtgemaakt zodat hij geheel waterdicht is.
En kennelijk heb jij die bedenkingen ook, anders had je dat gaatje niet dichtgemaakt! :-B
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Plaats reactie