Nogmaals 2 zonnepanelen op 1 lader: technische vragen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Nogmaals 2 zonnepanelen op 1 lader: technische vragen



Bericht door snoopy »

Beste mensen ook in dit nieuwe jaar blijf ik met de vraag zitten.

Dat van 2 panelen op een lader ben ik intussen 101 meningen over gevonden :-( en ik weet niet waar je nou goed aan doet.?????

Mijn situatie
1paneel draait met de zon automatisch (GPS) mee. 75 watt
1 paneel staat af en toe op de grond en moet je zelf wat meedraaien (2x40 watt standaard af fabriek gekoppeld).
Votronic Mpp165 duo lader
Lifepo4 accu 204ah

Capaciteit panelen dus bijna gelijk en als ik 2 x 80 watt zonnepanelen vast op het dak had zal daar ook wel eens 5 watt (als het al max dus 75 + 80 watt is) verschil inzitten door slagschaduw /vuil ... enz.

Maar je leest inderdaad 2 laders ( hoe doen ze dat bij die schuren waar er soms wel 80 opleggen!?).

Andere verhaal:
1 lader laad met max 1 paneel 14,4/ 14,6 volt (is tot nu toe in de praktijk minder) maar daardoor reageerd de andere paneel lader " hè accuspanning is al 14,4 v dus ik moet niets meer doen.... ."
Dan laad je dus nooit met twee panelen optimaal. Dit zou dus spreken voor alles op 1 lader. De accu laadspanning is bij mij dan altijd max 14,6 volt.

Maar wat kan het aan de paneel kant voor kwaad????:?:
Zou in beide + draden van de zonnepanelen een diode zetten dan enige nut hebben :?:
Hoe zwaar dan :?:. 15 amp? Met

Dus ik weet het eerlijk gezegd niet meer. Gevoelsmatig/technisch denk ik beide op de ingang van 1 lader.
Maar kan de rest niet overzien.

:?: Heb iemand nog een idee?
Laatst gewijzigd door snoopy op zo 01 jan 2017, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op een 1 lader technische vragen



Bericht door Kroppie »

als het aantal cellen(meestal 36) van de panelen gelijk is , dan is het werkvoltage (Vmp) ook bijna gelijk (de cellen leveren van alle fabrikaten +- 0,5 volt per stuk),en kun je ze zonder probleem voor de panelen of wat ook parallel op 1 regelaar aansluiten , (diodes zitten in de tegenwoordige panelen al ingebouwd, en bij gelijk aantal cellen niet eens nodig ) , mits de regelaar het totale paneelvermogen kan verwerken .

bij de panelen op schuren en huizen gaat het om panelen met een werkspanning van +- 36 volt en die worden in serie gezet zodat het voltage wat de omvormer ingaat soms wel bijna 1000volt bedraagd .
ik heb in de tuin 10 panelen in serie staan en het voltage als ze stroomleveren bedraagd dan +- 350 volt
het zijn ook heel andere omvormers , z.g. netgekoppelde omvormers welke van die hoge gelijkspanning van de panelen een keurige 230volt wisselspanning maken welke het net opgestuurd word , en de grote omvormers van die dingen hebben meerder ingangen zodat er zijn die een vermogen van wel meer dan 15Kw(15.000watt) aan het net kunnen leveren

jouw regelaar moet alleen maar de paneelspanning begrenzen tot de maximum acculaadspanning , en bij een mppt regelaar het teveel omzetten in bruikbaar vermogen meer niet

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op een 1 lader technische vragen



Bericht door snoopy »

Dat klink goed. Dank je wel.
De Votronic. Mpp is een 165 dus voor de 80+75 watt volloende.

Sta nu gelijk te tellen.
De koffer heeft er 2*9=18
Het appartement van ten Haaft heeft er 12 (3x4) hele en aan de 4 zitten nog 4 halve is dus 14

Verschil 2 stuks. Probleem?

Hoor het nog heel graag maar ben blij met deze zeer snelle reactie omdat ik het zsm moet gebruiken.

Ook leuk te weten van hoe dat met die grote aantallen gaat. Dat dat geen zelfde lader inzat dacht ik (o.a. Wissel en gelijk aan uitgang neem ik aan) al maar dat je 350 v opwekte ...... !!!?

Groet en dank en hopende op een positieve reacties voor dat verschil van 2 cellen.
Henk

P.s. we hebben geteld het aantal grote vierkanten en in ieder groot vierkant zitten weer een aantal kleine cellen.
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op een 1 lader technische vragen



Bericht door Kroppie »

kan me bij genoemde aantallen cellen niets voorstellen , maar verschillende werkspanningen ,(meer dan 1,0 volt) op 1 regelaar gaat niet goed dan is 2 regelaars beter , maar die werken dan alleen in de bulk fase (<14,4 volt)samen , maar in hoeverre dat goed gaat met je lifepo accu,s geen idee geen ervaring met dat type accu , helaas .
mss dat een foto van de panelen wat duidelijkheid verschaft v.w.b. de aantallen cellen

een gedeelde cel levert dezelfde spanning , dus een halve levert ook 0,5 volt , alleen maar de helft van het vermogen dan , dus een klein stukje van een cel levert nog steeds 0,5 volt , maar ook maar een klein beetje van het vermogen van de hele cel .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op een 1 lader technische vragen



Bericht door snoopy »

Ben dus gelijk eerst op zoek naar de Vmp maar dat geven ze niet op

De koffer is deze[url]http://www.benl.ebay.be/itm/80-Watt-Sol ... 92044/[url] en zal een foto sturen. Zal wel als dat kan als bericht zijn. Heb geen site war ik het op kan zetten.

De sunmoover is deze [url]http://ten-haaft.com/rmc-en/?product=su ... en_GB/[url] foto idem.


Ga ook even zoeken wat je met bulkfase bedoeld. Deze lifepo4 accu wil graag 14,6. Heb zo'n zware om de ondersteuning van mijn rolstoel kunnen te laden/onderhouden. Anders moet ik een generator starten en dat doe ik bvk niet. Voor mezelf maar vooral anderen :-)

Wederom dank, snap je onderschrift steeds beter :-)
Henk
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op een 1 lader technische vragen



Bericht door Kroppie »

bij loodaccu,s is de bulkfase de fase waarin de accu,s tot +- 80% volgeraken en dan blijft de spanning op dat niveau een paar uur (de absorptie fase) en dan is de acccu pas vol , maar bij een liFepo accu , verloopt dat anders , weet niet precies hoe , kan je daarom daarin niet adviseren .
zal kijken of ik de foto,s kan vinden

succes
jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op een 1 lader technische vragen



Bericht door Kroppie »

bij de beschrijving van de tenhaaft sunmover 75watt lees ik geen werkspanning , maar op de foto op die afbeelding tel ik 9x4= 36 cellen , dan zal de werkspanning (V[ofU]mpp)17 a 18 volt zijn .onbelaste spanning (Voc)zal dan +- 21 a 22 volt zijn

op de foto van de koffer panelen kan ik het aantal cellen niet goed onderscheiden , maar in de gegevens staat als de werkspanning Umpp= 17,5 volt genoemd (U word ook gebruikt i.p.v. V) en dat zou prima bij de sunmover paassen .
e.e.a. valt dus met een grote kans op succes te proberen , panelen hebben geen last van kortsluiten o.i.d. dus maak je daar niet ongerust over , gaat er iets niet goed (vooropgesteld alles goed aangesloten )dan merk je dat hooguit aan een mindere dan verwachte opbrengst

probeer eens de onbelaste spanning te meten van de panelen (dus niet aangesloten op een regelaar ), is die bij beide tussen de 20 a 22 volt dan is de werkspanning ook gelijk genoeg

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op een 1 lader technische vragen



Bericht door kampo »

De vraag is een klassieker maar vooraf even dit
Besef dat je moeilijk aan het doen bent met een toch wel heel erg klein systeem.
Is dat allemaal de moeite met "slechts" 75+40+40= 155 Wp en dan nog niet optimaal.
Ik zou eerder denken aan een normaal en uniform systeem van 200 à 400 Wp op 1 grote regelaar.
Dan heb je veel minder denkwerk, gaat er niets stuk en moet je ook niets opstellen.

Maar bon even over je vraag.
Altijd 2 regelaars in dit geval (1 regelaar op de 75Wp en de andere op de 2x40Wp)
En beide regelaars moeten een instelbare stand hebben voor je type accu (Lipo)
Dat werkt nog het beste van de minder goede oplossingen.
Groeten Kampo
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op een 1 lader technische vragen



Bericht door snoopy »

Even gelijk naar de twee beantwoorders.

Jos,

ik heb foto's genomen maar kan ze niet naar je sturen. Kan ook niet als bijlage bij de PB zag ik :-(.
Waardeer ontzettend je meedenken.
Ga ook die spanning eens meten.
Als het ergste is dat de opbrengst iets minder is is het altijd nog meer dan één neem ik aan :-)
Maar laat het nog weten.
Alleen kan even paar dagen duren heb wat ruzie met mijn lichaam op dit moment en dat is toch altijd kruipen en op de knieën :-)
Maar ben zelf (ook?) heel benieuwd.

Kampo,
ook eerst dank. Ben het met je eens als dat kon c.q. had gekund.
De Sunmoover heb ik al 2,5 jaar en kon niet anders ivm gebrek aan ruimte op het dak. Was soms toch te weinig (ivm opladen rolstoel) vandaar die koffer er bij gekocht. En dan zijn de/je keuze beperkt. Normaal hebben we door het rijden aan die 75W voldoende maar nu we vaker een paar dagen ergens staan liep ik "vast". Had het 2,5 jaar geleden ook graag anders gedaan.

Maar dank voor het meedenken
Henk
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op een 1 lader technische vragen



Bericht door kampo »

Het is jammer van de centen. Want mooi en heel duur zo een kleine sunmoover van 75Wp.
Die levert natuurlijk wat winst met de draai functie. Ik schat het op een 40% dus die komt overeen met een goede 100Wp.
MAAR door de montage van zo ding heb je nu overal schaduw en kan je de noodzakelijke 200-400Wp niet meer monteren. Ik zou hem eraf gooien en opnieuw beginnen. Daar begin je aan met het dakplan te tekenen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op een 1 lader technische vragen



Bericht door Metor »

Andere verhaal:
1 lader laad met max 1 paneel 14,4/ 14,6 volt (is tot nu toe in de praktijk minder) maar daardoor reageerd de andere paneel lader " hè accuspanning is al 14,4 v dus ik moet niets meer doen.... ."
Dan laad je dus nooit met twee panelen optimaal. Dit zou dus spreken voor alles op 1 lader. De accu laadspanning is bij mij dan altijd max 14,6 volt.
Je stelling om de twee panelen aan 1 lader te koppelen omdat je dan de Lifepo4 accu optimaler zou laden is onjuist.
Een lifepo4 accu gedraagt zich nagenoeg ideaal. De laadspanning bepaalt de accu capaciteit (geladen Ah). Hij is bij 14.4V normaal vol. De extra capaciteit van 14,4V naar 14.6V is marginaal en vrijwel nul. Zie curve voor 1 cell lifepo4. Accu is 4 cellen in serie.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op een 1 lader technische vragen



Bericht door Kroppie »

dat betekent dus dat het niets meer opbrengt om de panelen op 1 lader te zetten , ze werken samen tot dat er 1 op zijn maximale spanning zit , en als de regelaar met de laagste laadspanning afhaakt is de accu reeds vol
ik kan me ook voorstellen dat het voor de levensduur van lithium cellen beter is om die laatste procent capaciteits winst niet te gebruiken als ik de laadcurve zo zie .
met een zwaarder paneel (zwaarder in de zin van meer watt/p) zal je wel winnen in tijd , de accu,s zullen sneller geladen worden , niet voller (vol is vol)

zo zie je maar de ene accu is de andere niet


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op een 1 lader technische vragen



Bericht door Vertrokken3 »

Jullie missen wel een detail.... x:DD

Je mag als gebruiker een loodaccu niet over de zelfde kam scheren als een lithiumaccu.

De grafiek is op cel-niveau en anders dan bij een loodaccu zit er tussen de cellen en boordnet/lader er een BMS tussen.
Als "gebruiker" werkt je dan niet met de cellen, maar met de BMS.

De BMS is onder meer een lader.
En net als bv een 230V lader werkt tussen zijn spanningsgrenzen zal een BMS het ook doen, bv een spanning tussen de X en Y volt.
Dus zolang die spanning tussen die waardes is, zal de BMS ervoor zorgen dat de cellen geladen worden.

Zowel met een spanning van X volt als een spanning van Y volt zal de BMS ervoor zorgen dat de batterij prima opgeladen worden.

In feite speelt de lithium met zijn BMS gewoon als een andere verbruiker.
Een TV doet het prima indien de spanning tussen bepaalde waardes blijft, een BMS doet het prima indien de spanning tussen bepaalde waardes blijven.

De laadspanning veranderen zal dus niets veranderen aan het opladen van de cellen zelf.

Wat twee laders op dezelfde BMS betreft.
Er is zoiets als de basiswetten der elektriciteit.

Wanneer er door een spaningsbron een bepaald punt op een spanning gehouden wordt, dan kan een andere spanningsbron met een lagere spanning daar geen stroom naartoe laten vloeien.
Stroom loopt altijd van een hoger potentiaal naar een lager, van een lager naar een hoger potentiaal kan niet.

Met een huis zonnepaneelinstallatie speelt dit ook.
De ene lader is het straatnet met bv 230V.
De tweede lader is de zonne-inverter.
In het donker zal de netspanning het halen op de inverter en mag het net de stroom leveren.
Wil de inverter stroom leveren zal hij dus over de netspanning moeten gaan.
Wat ook gebeurd wanneer er voldoende lichtinval is.

In een kring met twee spanningsbronnen zal die met de hoogste spanning de stroom leveren.
De andere kan geen stroom leveren.

Bij de loodaccu zal echter in de bulkfase de batterij de lader op zijn knieën dwingen zodat die zijn spanning niet kan vasthouden.
Waardoor op een bepaald moment de spanning lager wordt dan de tweede lader, zodat die ook kan beginnen laden.
De zaak stabiliseert zodat beide laders kunnen leveren. Al is het bij de ene met wat verlies.
Eens de bulkfase voorbij, kun de laders de spanning wel vasthouden op hun laadspanning en zal op een bepaald moment de lader met een iets lagere spanning dan de andere ermee ophouden.
Niet ideaal dus.

Maar een lithium kent geen bulkfase, dus zal het een groter probleem zijn om twee lader optimaal te laten samenwerken.
Puur theoretisch moeten ze exact een even hoge spanning hebben.
Praktisch zal door de spanningsvallen in leidingen en zo verder, een klein verschil nog wel iets doen.

Net zoals bij twee panelen met verschillende spanningen, die met de kleinste spanning zal iets later stroom kunnen leveren en dan valt het verlies nog mee.
Werkbaar dus.
Maar uiteraard indien de verschillen groter zijn , zullen de verliezen ook oplopen en is het niet meer werkbaar. (rendement van het ene paneel te laag)

Een laadsysteem met twee verschillende spanningsbronnen is nooit optimaal, enkel met minimale verschillen valt het mee en kan het wel.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Nogmaals 2 zonnepanelen op 1 lader: technische vragen



Bericht door Vertrokken3 »

Dat heb ik zeker niet gemist, is wel een paar keren vermeld. x:D

Ik regeerde dan ook maar op het feit dat een grafiek op cel-niveau langskwam en daarop doorgegaan werd.

Terwijl de getoonde grafiek op cel-niveau niets te maken heeft met de laadspanningen van de lader, of aanwezig zijn van eventueel meerdere laders.

De BMS heeft daarmee te maken, en de laders hebben te maken met de BMS.
Plaats reactie