Wie heeft er een Efoy?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Paulie
Berichten: 389
Lid geworden op: di 14 mei 2013, 21:40
Locatie: Het Wilde Westen

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door Paulie »

@Schoentje / Twan :

ook ik heb net als Markus Löhrer een "overmaat" aan zonnepanelen, 900Wp in mijn geval. Begin oktober accu's om 9 uur 's ochtends vol. Dit in combinatie met een hoeveelheid accucapaciteit die zelfs bij nul zonneopbrengst voldoende is voor 4 a 5 dagen zorgt ervoor dat ik van maart t/m oktober onbeperkt vrij kan staan in het gure Nederland; in de wintermaanden moet ik 1x per week of 2 weken de motor een uurtje laten draaien.

Met voldoende dakoppervlak en twee dikke huishoudaccu's is het dus prima mogelijk om zonder aggregaat of Efoy te werken, tenzij je echt midden in de winter lang stil gaat staan in noord Scandinavië. Maar dat is niet mijn hobby :wink:

Paulie.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door Schoentje »

Hoi Pauline, bedankt voor de info. Situatie is bij mij bijna net zo. Zoals eerder gemeld ben ik ook "overmaats" met 605watt en 400Ah LiFePo4, en mrt t/m oktober gaat als een raket. Zwaar overschot waardoor ik overweeg via de AES poort van mij regelaar een kleine extra boiler te gaan schakelen om zo het overschot aan Solar energie in te zetten voor "gratis" waterverwarming .

De overweging richting een Efoy/Hydromax 150 is op de toekomst gericht waarbij campergebruik in de periode okt/mrt (wintersport => sneeuwval geen zon enz) gaat spelen met mogelijk langer dan 4 a 5 dagen stilstand.

Heb geen haast maar A. heeft de techniek van de brandstofcellen mijn bijzondere aandacht en B. Folders en specs geven veel info maar praktijkervaringen van "echte praktijk" gebruikers vindt ik bij een dergelijke investering en relatief nieuwe techniek een absolute must.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door Going »

Nog een goede referentie
Gister kwam ik Bram(82) en zijn vrouw tegen. Zij rijden in een oudere Hymer. 3 jaar geleden eerst ontmoet in Silves toen ik mijn tweede paneel opzetbaar maakte. Hij gaf me toen een Efoy folder. Hij vond dat het opzetten van de panelen met een trap nodig veel werk was. Nu vroeg ik hem of de Efoy nog steeds naar zijn zin was. Zegt ie
Kijk ,jij moest vanochtend weer je panelen opzetten. Ik keek er naar en dacht geen zorgen meer voor stroom heb ik.
Op mijn vraag of ie kosten heeft gehad, was het antwoord, behalve de vloeistof niks en het draait bijna hele jaar.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door Jan en Simonne »

Dankjewel Hank. :thumbup:
Ik ben overtuigd.
Eerst nog even sparen en dan in het voorjaar maar eens gaan shoppen.
Hoewel de prijs eigenlijk overal wel hetzelfde is.
Alleen de methanol scheelt wel eens.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door Schoentje »

Hoi Jan, begin ook reeds overtuigder te raken dat het een brandstofcel zou moeten worden richting de toekomst* allen neig ik op dit moment nog richting een Hydromax 150, maar heb geen haast dus kan het nog even op me in laten inwerken . Ben benieuwd naar je uiteindelijk aankoop. Hou me aanbevolen voor info.

Prijs van de brandstof schijnt in D her en der inderdaad behoorlijk goedkoper te zijn als in NL (woon pal tegen de D grens aan).

Succes en geniet van de reis naar het zuiden.

* "toekomst" omdat we op dit moment nog niet veel in de gelegenheid zijn om tussen okt en mrt langere reizen te maken en omdat eerste volgende investering vermoedelijk zal worden een kleine 12v ELGENA boiler om de overtollig Solar energie, in de zomer periode, te gaan gebruiken voor warmwater productie.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door Jan en Simonne »

Wij gaan voor de Efey, vanwege het veel uitgebreidere dealer netwerk.
In Europa is Dynad (Hydromax) alleen Nederland goed vertegenwoordigd, voor de rest 1 of 2 in maar een paar andere Europese landen.
De Efoy dealers daarentegen zijn in elk land in ruime mate voorhanden.
Zelfs in Marokko en Amerika.
Voor ons wel belangrijk, in verband met plannen op termijn.
Bovendien moet de Hydromax zich nog bewijzen.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Maromo
Berichten: 604
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 21:01
Locatie: Dld

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door Maromo »

Op womoclick.de staat sinds vandaag een filmpje over efoy, het gebruik en de inbouw.

Ik ben niet zo'n held met links doorgeven, ga naar http://www.womoclick.de en dan naar neue video's. Daar staat de efoy ook bij.
Groeten, Roel
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door Schoentje »

Hoi Roel,

Je was me net voor heb de film net bekeken, vindt hem voor hen die "starten" met de oriëntatie op een brandstofcel zeer informatief.

Ter aanvullende info:
* Rechtstreekse link is EFOY Womoclick Film

* De film is in het Duits maar de beelden geven ook al ben je de Duitse taal niet of slechts beperkt machtig toch een informatief beeld.

* Markus Löhrer heeft exact die situatie waar het hier om gaat => Een groot solar systeem met forse opslag capaciteit.
Hierbij is de exacte grote van zijn systeem minder van belang om dat dat mede te maken heeft met het permanent leven in de camper en zijn forse energie behoeft vanwege zijn activiteiten. Wordt ook in het begin van de film genoemd waarin hij aangeeft wat alleen als zijn MacBook Pro aan energie vraagt.

* Hij zet de EFOY dus in als aanvulling/back-up op zijn Solar systeem

* De technicus van WCS (Götz Tönshoff) geeft op het moment, dat hij in de film uitleg geeft over het veiligheidsventiel van de methanol tank, aan dat de brandstof ruim verkrijgbaar is. Aan het einde van de film laat Markus ook zien dat als je de App (BT verbinding met een op de 210 Comfort aangesloten BT dongel) gebruikt om de EFOY aan te sturen en te controleren dat je met een druk op de knop kunt zien waar de dichtsbijzijnde dealer voor brandstofpatronen gevestigd is.

* Markus zal binnenkort een film verslag van zijn gebruikservaringen op zijn site zetten. Hoewel ieders situatie, behoefte en portemonnee anders is en niet 1 op 1 te vergelijken zal zijn met die van Markus kijk ik wel uit naar zijn verslag.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door roze »

Schoentje schreef: * Rechtstreekse link is EFOY Womoclick Film

* De film is in het Duits maar de beelden geven ook al ben je de Duitse taal niet of slechts beperkt machtig toch een informatief beeld.
Zeer informatief! Bedankt.
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door Aloys »

Laten we het er nu eens niet over hebben wie dat wel/niet kan betalen, AOW enz.
Paar opmerkingen gegumd.
Gewoon weer on-topic graag! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
tomdejong
Berichten: 984
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door tomdejong »

Ik vind een Efoy een mooi ding, zou voor ons een uitkomst zijn omdat we ook regelmatig in de winter weg zijn en niet altijd genoeg zon en of stroom voor handen hebben.

Ik vraag me wel af hoe het zit met de veiligheid. Die brandstof is erg brandbaar en er hoeft maar een klein foutje gebeuren en je hebt een giga fik /explosie. Gasflessen moeten worden afgesloten tijdens het rijden, of een crashsensor. De brandstoftank van de auto is van een stevig materiaal e.d hoe zit dat met de Efoy? Of heb ik dat mis?
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door Schoentje »

Mogelijk toekomst alternatief, voor de EFOY en Hydromax 150 de MobiTech Zeus-100 (let op niet de 1000 zal je gaat google :wink: )

Wel alleen voor de gene die nog even kunnen wachten veel info is nog niet beschikbaar, maar het doet me deugt dat er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Verwachte introductie: in de loop van 2017
Verwachte prijs volgens een melding van MobiTech op facebook: ±€2.500

http://www.mobiltech.it/it/prodotti/zeus-100 (in het Italiaans, indien je die taal net beheerst <zoals ik> google translate)
https://www.facebook.com/mobiltechsas (idem in het Italiaans)

En ook op zowel het NL, het B als het Italiaans forum loopt er al een draadje over.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... s#p1572819
http://www.campersite.be/forum/niew03.htm
http://forum.camperonline.it/topic/Zeus ... chpage=1.8 (lang leven google translate en een beetje fantasie)
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Wie heeft er een Efoy?



Bericht door Frank1954 »

In 2016 schreef ik nog niet op dit forum....

De laatste reactie van dit draadje viel stil eind 2016..
En, ik lees hier in tegenstelling toch méér positieve reacties dan "elders" over een Efoy brandstofcel
Wat is na alle reacties van +/- 2 jaar geleden de ervaring van deze die een Efoy in gebruik hebben
Zelf hebben wij een Efoy 140 plus een 130Wp Beaut zonnepaneel en 2 x 105Ah LZ semi-tractie accu's
Maar....de Lifepo4 batterijtechnologie verbeterd elke dag in sneltempo
Doch niettegenstaande deze sterk groeiende Lifepo4-markt zijn wij nog steeds tevreden over onze brandstofcel
Moeten we ons geen vragen stellen rond het verdere gebruik van een brandstofcel
Moest ik vandaag kiezen....ik zou (misschien) eerder opteren voor Lifepo4 een Victron IP22 op en een DC/DC lader
Met een Efoy laad je 24/24 totaal geruisloos
Maar een prijskaartje van +/- 4000 voor een toestel dat amper 6A aan laadstroom produceert...
De Efoy 140 staat in onze camper sinds dag 1 in stand-by nooit of te nimmer "uit"
Wij kregen dit advies mee van onze leverancier....laat het toestel altijd in stand-by dit is beter voor de levensduur
Wat we verder nog meekregen is dat het toestel een korter leven beschoren is wanneer weinig of amper wordt gebruikt
De methanol kan bij lange stilstand zelfs de kern aantasten....en deze brandstof heeft een ook vervaldatum...
Dus, ook in de winter laat ik de Efoy in stand-by in de stalling
Aangekocht in 2016 met 120 uren (ex demo) en 5 jaar garantie momenteel bijna 1000 draaiuren
Uit advies van de leverancier verliest de Efoy +/- 0,5A per 1000 uren rekening houdend dat deze altijd in stand-by functie staat
Hetgeen ik wil uitzoeken is "hoe" ik de brandstofcel kan testen op zijn max. laadstroom
De Efoy 140 start in onze camper steeds automatisch vanaf 12,3v (grens 50% ontladen)
Deze geeft dan een max.laadstroom van +/- 4,6 tot 4,8 amps
Ik vernam dat de laadstroom bepaalt word naargelang hoeveel de batterij(en) ontladen zijn.....?
In onze camper zijn de batterijen nooit minder dan 50% ontladen...
Is het daarom dat ik de Efoy in onze camper nog nooit heb zien laden met een max. laadstroom van 5,5A of zelfs 6A
Dit toch gedurende de éérste uren van het laadproces....
210AH voor 50% ontladen = 105Ah aan +/-4,7A duurt toch wel even... :(
De min. spanning die een Efoy nodig heeft om vooralsnog te kunnen starten is 9V
Misschien eens testen met een "versleten" batterij en zeker niet met onze woonaccu's..?
Wie hierover meer weet...dan lees ik het graag
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Plaats reactie