Airco op 12 volt dauwpuntkoeling

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Metor »

Deze Neil airco is een indirect systeem met dus een warmtewisselaar erin.
Wat voor soort warmtewisselaar dit is blijft onduidelijk.
Wel duidelijk is dat de 2 luchtstromen in de warmtewisselaar strikt gescheiden blijven.
Info uit de technisch info vh apparaat:
============
.....Bij directe koeling is de relatieve vochtigheid hoog, wat bij hogere temperaturen het comfort verlaagt.
.....Dauwpuntkoeling wordt uitsluitend als indirect werkend systeem geleverd.
Bij een dauwpuntkoeler blijven (ventilatie)lucht en water altijd strikt gescheiden van elkaar.
Indirect koelen heeft te maken met het via een tweede luchtstroom benutten van de gekoelde lucht.
Indirecte dauwpuntkoelers bestaan uit een tegenstroomwarmtewisselaar, die aan de buitenzijde een hygroscopische en vochtopnemende laag heeft die wordt bevochtigd. Proceslucht stroomt langs deze laag, die hierbij vocht afstaat door warmte te onttrekken aan ventilatielucht (die aan de binnenzijde van de warmtewisselaar stroomt).
============
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door kampo »

http://neil.com.ar/newsite2017/climatizadores-2-2-2/

hier staat meer info uit Argentina
Groeten Kampo
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door johan1950 »

Adiabatische indirecte koeling is tot nu toe de meest efficiënte koeling.
Hierdoor wordt het veel toegepast op plaatsen waar veel warmte wordt opgewekt bijv data centers.
Hier worden COP waardes gehaald tussen 8 en 10. Een goede warmtepomp haalt COP waardes tussen 2,5 en 3,5.
Toepassing in datacenters geeft wel aan met deze koeling absoluut geen contact is tussen het koelmedium (water) en de te koelen ruimte.
Ik denk dat het downseizen naar camperkoeling nog een grote uitdaging is.
Lukt dit, dan is er een koelsysteem wat hooguit 30% van de energie gebruikt van de huidige airco's.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Cee Pee »

We kunnen wel vreselijk moeilijk doen over vocht dat deze koeler zou veroorzaken maar in het koelere jaargetijden, waar we het meeste last van vocht hebben, is de koeler helemaal niet benodigd dus ook geen extra vocht.
En in de warme periode dat we hem wel zouden willen gebruiken kunnen de ramen en luiken toch open en zijn we dat eventuele vocht zo weer kwijt.
In mijn ogen is er helemaal geen probleem maar wordt het hier geschapen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad, bij nadere bestudering van deze koeler, kom ik ook tot de conclusie dat het een indirect systeem, dus met een warmtewisselaar, gaat. Hierbij is er dus ook geen extra vocht wat in de camper terecht komt.
Hij is dus anders dan die welke ik zelf heb gehad. Misschien was ik iets te snel met reageren.
Als hij dan ook nog goed koelt, is het enige nadeel dat je de boel niet kan omkeren en hem ook als verwarming gebruiken zoals een gewone klimaatbeheersing.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door kampo »

Hallo Hoofdnoorman,
En waar zie je dat het hier met de "Neil Camper" versie een indirecte werking betreft ?
Zelf kan ik op de Argentijnse website enkel een filmpje vinden
waar de directe koeling (dus met kans op vocht in de luchtstroom) te zien is.

Nogmaals, zelf heb ik enkel dit type van koeling teruggevonden bij een 7 tal verschillende merken.
Nog nooit zo één met een gesloten warmtewisselaar. Maar het zal wel ergens bestaan zeker.
Ik ken die toestellen van uit de vrachtwagen wereld.

Op het filmpje van de site zie je de werking

https://www.youtube.com/watch?v=ffgR7ddev5I
Groeten Kampo
Lukske65
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 13 jul 2018, 14:45

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Lukske65 »

Hallo ik ben nieuw hier op dit forum.

Ik ben op zoek naar een koeler voor in m’n camper.
Ik lees hiermee wat dingen maar nog niet echt wat ik nodig heb om een goed idee te krijgen.
Ik zoek denk ik naar koeling voor camper door waterverdamping.

Kan iemand mij zeggen wat het beste systeem is?
Hoeveel kan zo een apparaat koelen? Het is bijvoorbeeld 30 graden buiten wat voor graden koeling kan ik dan verwachten van zo’n apparaat?

Alvast bedankt voor jullie meedenken en reacties.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Cee Pee »

Dit staat in de beschrijving van voornoemd apparaat
Een airconditioner die werkt op basis van verdampingskoeling verdampt water. De daling in temperatuur hangt af van het weer: bij een hoge temperatuur en lage luchtvochtigheid is de koeling het grootst. Met dit product, kunt u de temperatuur in een warm en relatief vochtig klimaat gemiddeld met 10 graden laten dalen. In een warm en droog klimaat zou 20 graden mogelijk moeten zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door de Jonckheer »

Hoofdnoorman schreef:
di 01 nov 2016, 23:56
Ik wil er graag nog even op ingaan, zonder verder over voor of nadelen te gaan spreken.
De afkoeling wordt nu eenmaal verzorgt door de lucht door een membraam ( van welke aard ook) te sturen. Die membraam wordt bevochtigd door water, welke normaal gesproken door een pompje uit een apart watertankje wordt natgehouden. De warme lucht wordt daardoorheen geblazen en neemt het vocht in het membraam op. Hierdoor koelt de lucht dus af en gaat dan de camper in.
Mijn stelling in deze: Als je het tankje met 10 liter water moet vullen en deze is leeg na een dag gebruik, dan zit die 10 liter water toch echt in de camper hoor.

Overigens Ralf, ik was echt, door jouw aanprijzing van deze airco, in de veronderstelling dat jij niet wist dat dit systeem al sinds lange tijd werd toegepast in campers en caravans. Dus sorry voor het misverstand.
Je zit er volkomen naast. Er komt geen sprankje vocht naar binnen omdat de ventilator binnen zit en de bevochtiger buiten, strikt gescheiden. Ik heb zo'n systeem op mijn laatste caravan gehad en dat beviel uitstekend mag ik wel zeggen al is het minder effectief als een echte airco.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Cee Pee »

Maar met het voordeel dat het veel minder electra gebruikt, een "echte" airco kun je wel vergeten als er geen 230 volt beschikbaar is maar deze zou ook op de batterijen kunnen met een zonnepaneel.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Hoofdnoorman »

de Jonckheer schreef:
zo 15 jul 2018, 12:47
Hoofdnoorman schreef:
di 01 nov 2016, 23:56
Ik wil er graag nog even op ingaan, zonder verder over voor of nadelen te gaan spreken.
De afkoeling wordt nu eenmaal verzorgt door de lucht door een membraam ( van welke aard ook) te sturen. Die membraam wordt bevochtigd door water, welke normaal gesproken door een pompje uit een apart watertankje wordt natgehouden. De warme lucht wordt daardoorheen geblazen en neemt het vocht in het membraam op. Hierdoor koelt de lucht dus af en gaat dan de camper in.
Mijn stelling in deze: Als je het tankje met 10 liter water moet vullen en deze is leeg na een dag gebruik, dan zit die 10 liter water toch echt in de camper hoor.

Overigens Ralf, ik was echt, door jouw aanprijzing van deze airco, in de veronderstelling dat jij niet wist dat dit systeem al sinds lange tijd werd toegepast in campers en caravans. Dus sorry voor het misverstand.
Je zit er volkomen naast. Er komt geen sprankje vocht naar binnen omdat de ventilator binnen zit en de bevochtiger buiten, strikt gescheiden. Ik heb zo'n systeem op mijn laatste caravan gehad en dat beviel uitstekend mag ik wel zeggen al is het minder effectief als een echte airco.
Fijn hoor Nico! Reusachtige kerel om nog eventjes na te schoppen. Tsjonge, dikke pluim!!
Hoofdnoorman schreef:
vr 04 nov 2016, 0:49
Inderdaad, bij nadere bestudering van deze koeler, kom ik ook tot de conclusie dat het een indirect systeem, dus met een warmtewisselaar, gaat. Hierbij is er dus ook geen extra vocht wat in de camper terecht komt.
Hij is dus anders dan die welke ik zelf heb gehad. Misschien was ik iets te snel met reageren.
Als hij dan ook nog goed koelt, is het enige nadeel dat je de boel niet kan omkeren en hem ook als verwarming gebruiken zoals een gewone klimaatbeheersing.
Voor het gemak mijn latere reactie maar overgeslagen?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Cee Pee »

Ik betrap mezelf er ook wel eens op, reageren op een oud topic en dan later er achter komen het al achterhaalt was.:oops:
Dan hoop ik maar dat er nog niet op mij gereageerd was en dan maar snel weer verwijderen.:wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie