Airco op 12 volt dauwpuntkoeling

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
ralf muller
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 okt 2014, 12:58
Locatie: Hoogvliet

Airco op 12 volt dauwpuntkoeling



Bericht door ralf muller »

Wellicht wat voor de liefhebber.
Airco op 12 volt op basis van dauw punt koeling.
Dit zou een mooie oplossing kunnen zijn voor wagens zonder airco.
Uiteraard zullen er voor en tegenstanders zijn maar schijnt in de vrachtwagenwereld een normale verschijning te zijn.
In de Zuid Amerikaanse landen is dit een veel geziene airco.
http://www.neil-airco.nl

gr ralf
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Hoofdnoorman »

Dit is nu gewoon de kat op het spek binden.
Als eerste is deze "waterairco" reeds lang verkrijgbaar in onze landen.
Maar, als tweede, iedereen doet juist moeite om zo weinig mogelijk vocht in de camper te hebben. En nu ga je er dan gewoon nog wat liters per dag inpompen.

Ja, ik weet het, mensen ademen ook vocht, en je krijgt vocht met koken en natte kleren.

Maar, waar het om gaat, nieuw is dit product zeker niet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
ralf muller
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 okt 2014, 12:58
Locatie: Hoogvliet

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door ralf muller »

Beste Hoofd Noorman .
Ik heb in het hele bericht en op de website niet gezien dat hij nieuw is . Er staat zelfs dat dit merk al 20 jaar op de markt is . Alleen nog niet in Nederland
vroeger had je de play cool en later nog een keer de oxi ,dit waren beide vergelijkbare apparaten .
De neil is welliswaar iets anders maar het principe is het zelfde, Dauwpunt koeling .
De oplossing tegen vocht is ventileren en in tegen stelling tot een normale airco mag je ramen en deuren openlaten .
Minder gewicht,milieuvriendelijk en gewoon bruikbaar ook als je stil staat zonder 220 volt zijn dan de evt de postive factoren van dit apparaat .
Maar zoals ik ook aangaf er zullen mede standers en tegen standers zijn .
Gr ralf
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door kampo »

Zelf noem ik het liever koeling door waterverdamping.
Bekende merknamen die een versie hebben volgens dit verdampings principe zijn
Dirna, Viesa, Eberspächer, Waeco, en nog een 5 tal anderen.
Het hele grote voordeel is dat ze weinig stroom verbruiken en dus in aanmerking komen als
standairco voor een camper met enkel accu systeem. En geef toe, dit is een zo groot voordeel dat de vraag zich stelt of andere airco's nu nog wel vergelijkbaar zijn.
Ik heb al verschillende merken uitgeprobeerd zowel de draagbare als vast gemonteerde versies.
Zelf ben ik best wel onder de indruk van het aangenaam koeleffect van deze verdampingsunits.
De hogere vochtigheidsgraad is hierbij geen probleem want het betreft gebruik in de zomer bij hogere omgevingstemperaturen. Bovendien is het toestel aangenaam omdat het in tegenstelling tot een klassieke airco op verse buitenlucht werkt.

Inderdaad er zijn verschillende types van koeling op de markt. Op een uitzondering na werken de klassieke airco's op 230V met een stroomvretende koelcompressor.
Aircogebruikers, voor en tegenstanders, veroordelen de werkingsprincipes van evaporatie water airco's zonder ze evenwel vergeleken te hebben...dus daar moet je niet echt naar luisteren.
Het is duidelijk dat er natuurlijk ook voordelen zijn aan een klassieke 230V airco.
Groeten Kampo
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door johan1950 »

Vocht is helemaal geen probleem. Het deel waar het water verdampt en de afkoeling genereerd is helemaal gescheiden van het camperinterieur.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Metor »

Inderdaad, dit is een gescheiden systeem. Er komt geen vochtige lucht in de camper.
Het koeleffect echter wordt wel minder bij een hoge vochtigheidsgraad.
Dit komt omdat de dauw-punt temperatuur van vochtige lucht slechts weinig lager ligt.
Bij heet en droog weer is het een zeer effectieve manier van koelen.
Max. vermogen op 12V ongeveer 60W. Gewicht 12 tot 14 kg.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik wil er graag nog even op ingaan, zonder verder over voor of nadelen te gaan spreken.
De afkoeling wordt nu eenmaal verzorgt door de lucht door een membraam ( van welke aard ook) te sturen. Die membraam wordt bevochtigd door water, welke normaal gesproken door een pompje uit een apart watertankje wordt natgehouden. De warme lucht wordt daardoorheen geblazen en neemt het vocht in het membraam op. Hierdoor koelt de lucht dus af en gaat dan de camper in.
Mijn stelling in deze: Als je het tankje met 10 liter water moet vullen en deze is leeg na een dag gebruik, dan zit die 10 liter water toch echt in de camper hoor.

Overigens Ralf, ik was echt, door jouw aanprijzing van deze airco, in de veronderstelling dat jij niet wist dat dit systeem al sinds lange tijd werd toegepast in campers en caravans. Dus sorry voor het misverstand.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door kampo »

Hallo Hoofdnoorman
Bij de systemen die ik ken gebruiken ze houtkrullen en niet altijd een membraan of externe warmtewisselaar.
Dat is het verschil tussen direct en indirect waarbij je vocht middels een (dure) warmtewisselaar zou kunnen buitenhouden.
Die houtkrullen worden door middel van een pompje met regelmaat bevochtigd.
Als het warm is verdampt het water vanop het grote houtoppervlak, wat veel warmte onttrekt.
Een ventilator zit daar buitenlucht naar binnen te blazen.
Die buitenlucht gaat door de zone waar de koeling is opgetreden en neemt de afgekoelde omgevingslucht mee naar binnen. Een gedeelte van de damp gaat mee naar binnen.
Ik kan er geen juist getal opplakken en bovendien is het afhankelijk van temperatuur enzo maar het is een kleiner percentage dat in de camper kan achterblijven. Het overgrote deel van de met een 8 tal graden koelere vochtige lucht kan niet condenseren in de warme camper bij dat soort zomerse temperaturen en zal via het openstaand raampje naar buiten afgevoerd worden.

Als je nu weet dat het waterverbruik in de praktijk, bij de grote systemen, varieert tussen de 1 en de 3 liter per uur kan je beginnen te rekenen. Wat ik wel gezien heb is dat er van dat waterverbruik ook nog een deel verkwist word en niet in damp komt.

Dus relativeer de toename van de vochtigheidsgraad in de camper een beetje.

Zelf vind ik het een wonderbaarlijk éénvoudig principe. Met de betere camper toestellen kan je tot 2800 Watt koeling bereiken. Waarbij dit geen pleidooi is voor het ene of andere aircoprincipe.
Ik heb hier een foto van de binnenkant van een dergelijk toestel met de kap eraf
De grote ronde ring is de "container" met houtkrullen

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Cee Pee »

Ik kan alleen nergens een prijs vinden van die koeler.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
ralf muller
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 okt 2014, 12:58
Locatie: Hoogvliet

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door ralf muller »

Als het lukt dan zit er een foto bij van de hout snipper ring
Afbeelding
Nu zit er boven ook een reservoirtje waar een koeling inzit . Die koelt het water uit de tank .
dus water uit de tank naar koeling en dan naar hout snippers .
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door Arie55 »

Toen ik het stukje "de luchtvochtigheid omhoog te brengen" op de site las, gingen mijn wenkbrauwen omhoog van verbazing! (dus niet in goede zin) Dit is buiten de genoemde punten, echt niet de manier om het comfortabeler te krijgen. Echt niet! DE manier is om juist het vochtgehalte te onttrekken uit de ruimte. Daardoor verdampt je lichaamsvocht beter. Enige wat je bijhoud, is dat je voldoende drinkt. Hetgeen thermodynamisch ook een koelend effect geeft. Pas als de temperaturen extreem worden is het fijn dat ook de ruimte temperatuur aangepast is.

Het is mij wel duidelijk dat deze gasten verkopertjes zijn en weinig tot niets weten van thermodyamica welke effect hebben op de mens. Het hele verhaal is als 'heb de klok horen luiden'.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door johan1950 »

De systemen die ik bedoel bestaan uit een Aluminium pijpen wisselaar.
De buitenkant van de pijpen is bekleed met een spons wat water kan opzuigen.
Door een blower wordt langs de buitenkant buitenlucht geblazen waardoor water uit de spons verdampt.
Door de verdampingswarmte koelen de aluminium buizen af.
Door de binnenkant van de buizen circuleert d.m.v. een ventilator de interieur lucht.
Het interieur is dus helemaal gescheiden van de vochtige verdampingszone.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door kampo »

Hallo Johan
Dat laatste met die alu buizen is natuurlijk het mooiste.
Dat noem ik hierboven "indirecte verdamping"
Zo kan er geen vochtige lucht mee naar binnen.
Ik ben die versie zelf nog niet tegengekomen en heb een vermoeden dat het wel groter van afmetingen zal zijn.
Groeten Kampo
greyfox
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: Airco op 12 volt dauwpunt koeling



Bericht door greyfox »

Cee pee:
de prijs staat halverwege van de internetpagina nml. Introductie prijs 1295,- incl btw excl montage .
greyfox
Plaats reactie