omvormer of generator

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
marcje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 05 okt 2016, 16:56

omvormer of generator



Bericht door marcje »

het plan is om in minder afhankelijk te zijn van camperplaatsen, en vroeg me af wat de beste oplossing is:
A met het zonnepaneel ( 80 Watt ) erop gebruik maken, en een omvormer van 12V naar 220 V 1000W te gebruiken ( liefst zwaarder maar weet niet of er zwaardere zijn ), maar heb geen idee wat je dan aan Watt kunt gebruiken en voor hoe lang dit mag, wat de belangrijkste voor-, nadelen t.o.v. een andere oplossing namelijk een generator, waar ik dan de kosten van de omvormer mee bespaar, ik ( lijkt me ) ten alle tijde 220 V heb, daarnaast ook nog eens de accu kan opladen en alleen en enkel hoef te gebruiken wanneer spanning op accu kritiek niveau bereikt, en/of wanneer ik tijdelijk 220V stroom nodig heb.
Hoor graag de voor- nadelen van mede camper gebruikers, die wellicht een generator hebben, en door de jaren heel wat wijzer zijn hierin!
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: omvormer of generator



Bericht door myway »

Wat wil je op 230 volt gaan gebruiken, op elk apparaat staat wat het verbruik is.
Ook is belangrijk om de capaciteit van de accu te weten.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: omvormer of generator



Bericht door Cee Pee »

Ik heb 190Ah aan batterij capaciteit.
Een zonnepaneel van 140Wp
Een omvormer van 700 watt zuivere sinus.
Normaliter kan ik hiermee onbeperkt vrijstaan naar als de zon het laat afweten is er op nog een kleine 650 watt generator aan boord.
Deze heb ik zelden nodig maar vind het een geruststellende gedachte om hem achter de hand te hebben.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
staal571
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 04 dec 2015, 21:10
Locatie: Twente

Re: omvormer of generator



Bericht door staal571 »

Je buren op de CP zullen blij met je zijn als je de generator gaat gebruiken .

Gr Peter
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: omvormer of generator



Bericht door KTManiac »

Lees de eerste zin van de openingspost eens even i.p.v. meteen aan te slaan op het woordje 'generator'. :wink:
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: omvormer of generator



Bericht door Stieneke en Donald »

Bij ons een 100 A HH semitractie accu. Wordt bij stilstand geladen door een 135 W zonnepaneel.
Zomers geen tekort aan spanning. In de camper LED verlichting en de TV ook LED. :mrgreen:

Als backup een Yamaha i 1000 torretje voor overwinteren in Sp/Pt.

En de buren zijn maar wat blij als ik wat "stroom" aanbied. :wave:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: omvormer of generator



Bericht door 't Busje »

Het hangt er toch ook van af hoe lang je ergens wilt staan en hoe vaak je rijdt en in welk jaargetijde. Wij hebben net besloten om geen zonnepanelen te nemen, laat staan een generator, omdat we zonder enig probleem drie dagen vrij kunnen staan en als we een beetje zuinig zijn een week. Langer dan drie dagen staan we zelden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
marcje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 05 okt 2016, 16:56

Re: omvormer of generator



Bericht door marcje »

myway schreef:Wat wil je op 230 volt gaan gebruiken, op elk apparaat staat wat het verbruik is.
Ook is belangrijk om de capaciteit van de accu te weten.
HH accu is dacht ik 160 Ah, en het apparaat wat ik wil gebruiken 1260 Watt, dit is met tussenpozen van enkele minuten en dat meerder keren per dag.

Weet ook niet hoe het rekensommetjes is bij gebruik omvormer van 220V naar gebruik van accu van laten we zeggen een half uur gebruik van een apparaat van 1300 Watt
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: omvormer of generator



Bericht door Cee Pee »

Een batterij kan je met ongeveer 20% belasten en tot ongeveer 50% benutten.
In jou geval komt dat neer op 20% van 160amp geeft 32amp bij 12 volt komt dat dus op een maximale belasting van 384 watt
Dus die apparatuur die jij wil is veel te zwaar voor jou installatie.
Ook de tijdsduur is maar beperkt je hebt maar 50% van die 160 amp tot je beschikking dus 80 amp effectief dit weer bij 12 volt geeft 960 watt

384 / 960 \ 2,5. Dus bij een maximale belasting van 384 watt gedurende 2,5 uur is de batterij leeg.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: omvormer of generator



Bericht door 't Busje »

Voor een apparaat van 1260 watt heb je trouwens ook een stevige generator nodig.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: omvormer of generator



Bericht door Cee Pee »

Dat valt wel mee hoor 2000watt valt nog steeds onder de " portable generators " dus niks zwaars aan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: omvormer of generator



Bericht door robbreedveld »

enige jaren geleden ook een nieuwe honda generator aangeschaft , dacht hem / haar wel eens nodig te hebben.
Dus mooi niet , met mijn 2 hh accu,s en zonnepaneel 135 watt kan ik ruim staan , uiteraard alles led.
Staat nu ongebruikt geruime tijd te verstoffen in de bergruimte.
Heb ook nog een omvormer zuivere sinus 180 watt aan geschaft , tot op heden geen gebruik van gemaakt , wij hebben
niets van 230 volt bij ons en de apparatuur laden wij op via de 12 volt doos .

Rob
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: omvormer of generator



Bericht door myway »

Geen energiebalans gemaakt dan??
En als je geen 230 volt apparaten hebt waarom dan een inverter kopen??
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: omvormer of generator



Bericht door Toon »

marcje schreef:het plan is om in minder afhankelijk te zijn van camperplaatsen, en vroeg me af wat de beste oplossing is:
A met het zonnepaneel ( 80 Watt ) erop gebruik maken, en een omvormer van 12V naar 220 V 1000W te gebruiken ( liefst zwaarder maar weet niet of er zwaardere zijn ), maar heb geen idee wat je dan aan Watt kunt gebruiken en voor hoe lang dit mag, wat de belangrijkste voor-, nadelen t.o.v. een andere oplossing namelijk een generator, waar ik dan de kosten van de omvormer mee bespaar, ik ( lijkt me ) ten alle tijde 220 V heb, daarnaast ook nog eens de accu kan opladen en alleen en enkel hoef te gebruiken wanneer spanning op accu kritiek niveau bereikt, en/of wanneer ik tijdelijk 220V stroom nodig heb.
Hoor graag de voor- nadelen van mede camper gebruikers, die wellicht een generator hebben, en door de jaren heel wat wijzer zijn hierin!
op een camperplaats is het nog maar de vraag of je met jou wensen voldoen stroom binnen krijgt
ook kun je dan met de muntjes klaar blijven staan die vliegen erdoor
een omvormer voor die 1260 watt zal ook bijna een leuk autootje kosten :-B :-B
heb je al is gekeken naar een brandstof cel die kosten ook een gods vermogen maar dan heb je wel altijd stroom
zomer en winter en ook na een week regen waar dan ook
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Plaats reactie