Victron MPPT 75/15 vraag

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Kroppie »

hehe iemand die het doorheeft :thumbup: :clap: , een paneel heeft bij 20% licht al de volle spanning, maar nog 0,0 vermogen, dat komt pas bij meer dan die 20%licht.

victron is echt niet gek hoor

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door kampo »

Hier knipsels uit de datasheet.
Daarop staat duidelijk het nominaal PV vermogen (voor 12V en voor 24V systemen)
Beschouw dat als de maximale afmetingen van de zonnepanelen in Wp die aanbevolen worden voor de verschillende modellen van MPPT.
Het is best van dit aanbevolen maximum niet te overschrijden.
Dan neem je geen risico en heb je wat reserve.
Denk ook aan een gekoelde opstelling van de MPPT.
Het is niet voor niets dat er koelvinnen opzitten.


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

Op bv. Een 75/15 heb ik nergens een koelvin gezien.
Ook uit een 130 watt paneel kan een mppt, zoals die van Victron, 25/30 % meer rendement halen.
Wel ff aan denken dat 30% van niet zo heel veel niet veel is.
Als je gebruik maakt van het max vermogen van de regelaar heb je natuurlijk het beste rendement, maar helaas heeft niet iedereen de ruimte om voldoend panelen te plaatsen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door 309T16 »

@Myway, ik vernam van jou dat het vermogen met 20W verhoogd is.
Had gisteren de Victron app voor het eerst weer eens aan. Stond een redelijk zonnetje namelijk. Kreeg de melding van een update.
Hierdoor zal die verhoging waarschijnlijk mogelijk zijn.

Oude situatie was 200W bij 15A. Hield dus in dat boven de 13.33V de stroom ging afnemen a.g.v. de 200W limiet.
Nu dus 220W en geldt dat niet meer. Ben benieuwd deze zomer of ik hogere waarden zie.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Metor »

een paneel heeft bij 20% licht al de volle spanning, maar nog 0,0 vermogen
Een paneel heeft bij elke lichthoeveelheid een "open" spanning met dus 0.0 vermogen. Deze "open" spanning is sterk afhankelijk van de temperatuur en enigszins afhankelijk van de hoeveelheid licht. Ook bij 20% licht kan een paneel 20% van zijn piek vermogen vermogen leveren. Dit is bij de optimale "maximum power point" spanning die ca 20% lager is dan de "open" spanning. Een mppt regelaar zorgt ervoor dat de optimale "mpp" spanning bij elke hoeveelheid licht gehaald wordt zodat het hoogst bereikbare laad vermogen naar de accu gestuurd wordt.
Als een mppt regelaar niet opstart vanwege het benodigde 5V verschil gooit die dus in principe vermogen weg. Hoeveel is dit? Afhankelijk van de eigenschappen van het paneel is dit nagenoeg niets (bij panelen met hoge "open spanning" of behoorlijk wat (bij lagere "open" spanning). Onze panelen hebben helaas een redelijk lage "open" spanning. Het aantal cellen hiervan is slechts 32, terwijl de meeste panelen 36 cellen hebben.
Bij 36 cell panelen is er geen probleem dat de mppt regelaar vermogen weggooit vanwege het benodigde 5V opstart verschil. Dit zal slechts bij nagenoeg geen licht gebeuren waar het vermogen nihil is. Bij onze 32 cell panelen is dit helaas anders.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door kampo »

@Myway
Ja je hebt gelijk bij de kleinere MPPT modellen werkt de behuizing als koelvin.
Hoe kouder hoe meer rendement. Dus als je hem op koud metaal kan vastmaken win je rendement.

@309T16
Volgens mij was het vorige advies van Victron om bij een 75/15A regelaar maximum 200Wp solarpanelen te gebruiken in een 12V systeem. Dat advies werd ondertussen op dat datablad bijgesteld naar 220Wp.
Daar komt natuurlijk niet meer stroom uit met hetzelfde solarpaneel.

Het advies van niet boven de 220Wp te gaan is om te vermijden dat men te grote panelen op een te kleine regelaar zou gebruiken.
Op zich lijkt het geen kwaad te kunnen als je daar iets boven gaat, want er is een begrenzing op 15A
Vanaf daar gooi je enkel opbrengst weg lijkt het.
Maar vanaf waar gaat het stuk en wat er gebeurd er als je echt overdrijft zoals bv met een 400Wp installatie op een 15A ?
Ook is wordt nergens vermeld wat er gebeurd in combinatie met zeer hoge omgevingstemperaturen.
en of "oversizen" de levensduur van de dan MMPT inkort.
en of de fabrieksgarantie vervalt als je gaat oversizen ?

@Metor
32 cellen of 36 cellen of 72 cellen ?
Nog een knipsel van zo een overzicht

Afbeelding
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

kampo schreef:@Myway
Ja je hebt gelijk bij de kleinere MPPT modellen werkt de behuizing als koelvin.
Hoe kouder hoe meer rendement. Dus als je hem op koud metaal kan vastmaken win je rendement.
]
Het advies is om de regelaar in de buurt van de accu te plaatsen, zodat hij in de zelfde temperatuur als de accu zit.
Om de regelaar op een koelere plaats te monteren lijkt mij dus niet handig.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door 309T16 »

kampo schreef:@309T16
Volgens mij was het vorige advies van Victron om bij een 75/15A regelaar maximum 200Wp solarpanelen te gebruiken in een 12V systeem. Dat advies werd ondertussen op dat datablad bijgesteld naar 220Wp.
Daar komt natuurlijk niet meer stroom uit met hetzelfde solarpaneel.

Het advies van niet boven de 220Wp te gaan is om te vermijden dat men te grote panelen op een te kleine regelaar zou gebruiken.
Op zich lijkt het geen kwaad te kunnen als je daar iets boven gaat, want er is een begrenzing op 15A
Vanaf daar gooi je enkel opbrengst weg lijkt het.
Maar vanaf waar gaat het stuk en wat er gebeurd er als je echt overdrijft zoals bv met een 400Wp installatie op een 15A ?
Ook is wordt nergens vermeld wat er gebeurd in combinatie met zeer hoge omgevingstemperaturen.
en of "oversizen" de levensduur van de dan MMPT inkort.
en of de fabrieksgarantie vervalt als je gaat oversizen ?
Grotere stroom aan paneel kant is wel degelijk mogelijk. 20W toename aan accu kant geeft bij 10% rendementsverlies een toename van 22W aan paneel kant. Hetgeen resulteert in een toename van de paneelstroom. De capaciteit van het paneel en de zon moeten natuurlijk wel aanwezig zijn :wink:

Nee, advies om geen grotere panelen te gebruiken wordt niet gegeven door bijv. Bluepowershop (Victron dealer). Wel het advies om een zwaardere regelaar te kopen (commercieel).
Het geeft geen schade aan de regelaar. Zowel Joop als ik hebben een huispaneel van richting de 300W op deze regelaar. Dat wordt mooi begrensd. Ook een zonnepaneel levert niet meer dan gevraagd. Anders kan je hem ook niet open in de zon leggen. Dit is vergelijkbaar met de dynamo waar Jos het over heeft in het ander lopende topic.

In de oude situatie kon je niet boven de 15A uit komen. Met de update nog steeds niet. Maar als je het uitrekent, zie je dat de maximale laadstroom onder de 15A kwam zodra de laadspanning boven de 13.34V uitkomt. Dit a.g.v. 200W begrenzing.
Nu heb je boven de 13.34V nog steeds die 15A beschikbaar.

Dus wel een verschil volgens mij.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk, dat Victron dit zich ook gerealiseerd heeft en gewoon de specs veranderd heeft zonder software aanpassing.
rikske99
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 jul 2010, 19:50

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door rikske99 »

Na wat verder onderzoek vraag ik me toch af of het wel de moeite loont om een upgrade te doen van pwm naar mppt met een zonnepaneel van 130wp :?: en mij voor die prijs misschien beter een nieuwe pwm en display panel aanschaf (waarbij je ook de instellingen kan wijzigen)
https://www.ikwilzonneenergie.nl/epages ... display%22
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Kroppie »

ligt veel aan de werkspanning (Vmpp)van het paneel, of een mppt zijn meerprijs t.o.v. een pwm waard is .
hoe meer verschil met de acculaadspanning spanning van zeg 14 volt hoe meer nut voor een mppt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Peter LMC »

Kijk nou eens. Dezelfde als die er bij mij in zit.
Maar dan van Alie B.
https://nl.aliexpress.com/item/Solar-Co ... autifyAB=0
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Kroppie »

hij ziet er het zelfde uit ja.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
paulvanulft
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:10

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door paulvanulft »

Reactie op
Mickel Moen schreef:
wo 27 jul 2016, 11:46
Hmm,

De loaduitgang is voor doorsnee campergebruik minder geschikt. Is meer voor vaste opstellingen met bijvoorbeeld terreinverlichting. Mocht er te weinig geladen zijn, dan ontkoppelt de lader de verlichting, als een kritieke spanning van de accu bereikt wordt, zodat de accu niet te diep ontladen wordt.
Je kan de loaduitgang programmeren om bv. bij geen zon (info via zonnepaneel) aan te gaan. Je kan er dus een nachtlamp op aansluiten. Dat heb ik niet gedaan.
Ik heb alle gebruikers op de load van de mppt staan (incl koelkast)
Via de app van de songle kan ik de load uitschakelen. Het werkt dus als een master switch. Ideaal voor in de stalling.
Die load rekent ook nog eens je verbruik uit Suoer handig dus. Ook voor een camper!
Mercedes MB100d
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door 309T16 »

Nog even terugkomend op de upgrade naar 220W. De laatste dagen weggeweest met de camper en voor het eerst vermogens van boven de 200W gemeten via de dongle en telefoon.
Dat lukte hiervoor nooit. Dus nu ietsje meer opbrengst uit mijn huispaneel :D

Grt. Willart
Plaats reactie