Victron MPPT 75/15 vraag

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door iceskater »

Vandaag ook deze MPPT van Victron geïnstalleerd met een 200w flexibel paneel. Ik schrok een beetje van wat er gebeurde toen ik alles had aangesloten. De MPPT ging in in bulk modus en de noordspanning liep op van 14 naar 15, 16, en uiteindelijk 17,4 volt. Dus de laadstroom op de accu en niet het voltage van het paneel.

MPPT staat ingesteld op profiel van 'Victron Gel Deep discharge II' De accu die er ook daadwerkelijk in zit. Bij dik 17 volt trad de overspanningsbeveiling van de radio in werking. Zekering van de Mppt eruit gehaald en toen weer terug gedaan. Toen bleef alles keurig op max 14,4 volt.

Toch wel beetje geschrokken en bang dat het nu ineens weer gebeurd. Lijkt me niet zo goed als overal ineens 17v op staat :roll:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Kroppie »

eerst accu aangesloten en toen pas het paneel?, dat is wel belangrijk om de regelaar te laten weten welke boordspanning je hebt.
met aansluiten altijd eerst accu en dan paneel , met loshalen eerst paneel los en dan de accu.!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

Of ff een update naar 1.30 staat hij vast op 12 volt.
Gebruikersavatar
eleonora
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 19:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door eleonora »

Hoe kan je deze MPPT 75/15 instellen op bv AGM
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

Dat kan, met de Victron connect app met een dongel of een 75/15 smart, daar zit Bluetooth op.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door iceskater »

Kroppie schreef:
do 05 jul 2018, 18:11
eerst accu aangesloten en toen pas het paneel?, dat is wel belangrijk om de regelaar te laten weten welke boordspanning je hebt.
met aansluiten altijd eerst accu en dan paneel , met loshalen eerst paneel los en dan de accu.!!

jos
Ja precies zo. Eerst accu en toen paneel.
Toen de spanning zo opliep heb ik de zekering bij de accu eruit getrokken. Daarna update gedaan en toen terug geplaatst. Nu alles normaal, maar voelt wel beetje onzeker nu
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Nugget1 »

Kijk eerst wat de leverancier van de agm accu opgeeft als max spanning, bijv 14,6
Open de victron app , open victron 75/15, klik op ‘tandwieltje”, kies accu, kies laadinstellingen gebruikers gedefinieerd, kies absorptie spanning en stel deze in volgens leverancieropgave.Druppellaadspanning op 13,8V.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door DiffRental »

iceskater schreef:
do 05 jul 2018, 17:56

Toch wel beetje geschrokken en bang dat het nu ineens weer gebeurd. Lijkt me niet zo goed als overal ineens 17v op staat :roll:
Het lijkt wel of dat de egalisatie is gestart.
Een gel accu sloop je met die functie.

Deze functie is voor een lood of AGM accu bedoeld.
Groeten Peter
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door tijdverdrijver »

Ik neem aan dat je de uitgang van de mppt nu losgekoppeld hebt.

Heb je het advies om eerst de accu aan te sluiten en DAARNA het solar paneel al gevolgd.
Als je moeilijk bij de draden kunt mag je ook een deken over het paneel leggen.
Maar wel de accu verbinding onderbreken en herstellen zonder output van het paneel.

Henk
Gebruikersavatar
eleonora
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 19:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door eleonora »

myway schreef:
do 05 jul 2018, 19:30
Dat kan, met de Victron connect app met een dongel of een 75/15 smart, daar zit Bluetooth op.
Deze dongel aangeschaft en inderdaad kan eea instellen, deze op agm gezet en verwacht dat de accu nu wel vol krijgt.(105 Ah agm)
Gebruikersavatar
eleonora
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 19:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door eleonora »

Iveco4x4 schreef:
vr 09 feb 2018, 18:51
Face schreef:De accuspanning die ik aflees via de dongle is 12,92volt .de victron geeft aan niet te laden.paneelspanning geeft aan 17,48v In de app van victron connect kun je zien dat "charge" op off staat. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn??
De regelaar start pas bij een verschil van 5volt. In deze situatie is het nog maar 4,56volt, daarom doet hij het (nog) niet.
Zodra hij gaat laden hoeft het verschil tussen accu en paneel nog maar 1volt te zijn.
Daarom heb ik mijn 2 dunne 100 wp panelen in serie gezet, altijd voldoende startspanning.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door henk en lila »

dubbel
Laatst gewijzigd door henk en lila op vr 06 jul 2018, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door henk en lila »

Als de accuspanning op 12,92 Volt staat (na enige tijd van rust) dan zou ik niet blij zijn als de solar regelaar er nog meer in probeert te proppen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Kroppie »

een goede regelaar regelt de laadspanning dan terug naar +- 13,2 volt de float oftewel de druppelspanning, die krijgt met die spanning echt niet veel meer in een accu, daar hoef je je bij een goede regelaar geen zorgen om te maken ,ook niet als het een goede gewone lader betreft, de laadstroom is bij die spanning heel laag.
alleen de autodynamo houd de spanning op 1 niveau vast meestal >14 volt, dus die overtroeft elke regelaar of lader, ook als de accu,s vol zijn, en dan blijft de laadstroom ook wat hoger dan misschien gewenst.
dus wil je wat doen ga dan aan de autodynamo wat doen(b.v. diode in de laadleiding en dan indien nodig[tot de accu,s vol zijn] met een schakelaar overbruggen ), maar niet aan een laadregelaar .

en nog beter niet te paranoia met dat laden doen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie