Victron MPPT 75/15 vraag

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
myway
Berichten: 15457
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

myway schreef:Oeps, het is een smart.
Op de app victrontoolkit staat die er nog niet op.
Blauw knipperen is niet laden, maar nog net niet voldoende stroom om te starten met laden.
Staat overigens gewoon in de handleiding.
Zoals ik al aangaf staat in de handleiding wat de knipperfrequentie betekend.
Lijkt mij niet zo moeilijk om die er bij te pakken, er staat geen enkele afbeelding bij waar er geen led brand.
RTFM.
rikske99
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 jul 2010, 19:50

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door rikske99 »

Inderdaad en had ik ook al opgemerkt dat bij de handleiding geen afbeelding te vinden is van alle leds uir,maar dat is nu net het probleem (waarom brand er geen enkel led als deze onder de carport staat :evil: :twisted: :?: :?: :?:
rikske99
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 jul 2010, 19:50

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door rikske99 »

@willart,
De lader en leds zijn oke zolang het paneel zonlicht krijgt dus niet alles dood,snap het ook niet :crazy:
Grtjs
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door bertt »

Bij mij ook onder carport, alleen de onderste groene knippert om aan te geven dat ie op de accu is aangesloten. Niet voldoende licht om te gaan laden.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
myway
Berichten: 15457
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

Dat is bij de smart een blauwe led, knippert een keer in de 3 seconde.
Maar wat doet hij als hij niet onder de carport staat.
rikske99
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 jul 2010, 19:50

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door rikske99 »

Gisteren die camper (bij vriend) nog eens onder de carport gereden en dan brand het bovenste led (groen) van druppellading wat ook de app aangeeft,nu ga ik straks nog eens nameten met multimeter hoeveel volt het paneel en batterij aangeven als de camper onder de carport staan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Kroppie »

rikske99 schreef:
wo 18 jul 2018, 12:16
@willart,
De lader en leds zijn oke zolang het paneel zonlicht krijgt dus niet alles dood,snap het ook niet :crazy:
Grtjs
dan is het toch goed , want geen zon geen opbrengst, en als de zon er is en er is opbrengst en alles werkt wat is dan het probleem.

en als bij die vriend ook alles werkt heeft hij ook geen probleem, toch?

een duits gezegde :wer viel misst, misst viel Mist .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15457
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

rikske99 schreef:Gisteren die camper (bij vriend) nog eens onder de carport gereden en dan brand het bovenste led (groen) van druppellading wat ook de app aangeeft,nu ga ik straks nog eens nameten met multimeter hoeveel volt het paneel en batterij aangeven als de camper onder de carport staan
Uh.............. je denk dat de app dat niet goed aangeeft???
rikske99
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 jul 2010, 19:50

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door rikske99 »

Sorry jongens maar ik daarstraks een typefout gemaakt...... en moest zijn.. onder de carport uitgereden ipv ..onder de carport gereden
myway
Berichten: 15457
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door myway »

Daar had ik al een LBV van.
rikske99
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 jul 2010, 19:50

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door rikske99 »

Ik heb een paar dagen geleden mailtje verstuurd naar B....shop om eventueel een degelijk antwoord te krijgen op mijn probleem, en heb vlug reactie :thumbup: :thumbup: gekregen via mail waarin ze een aantal vragen stelde en die ik ook onmiddelijk beantwoorde,maar helaas tot vandaag geen response meer gekregen
rikske99
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 jul 2010, 19:50

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door rikske99 »

Juist mailtje response gekregen van B.....shop met als antwoord:
Vriendelijk bedankt voor het toesturen van de uitgebreide informatie!

Het verschil heeft te maken met het type paneel, u heeft namelijk een paneel met 32 cellen en van 36 cellen.
De MPPT laadregelaar heeft de beste opbrengst in combinatie met een paneel van 36 cellen. Het verschil wordt dus
veroorzaakt door het type solar paneel.

Wij vertrouwen erop u voldoende geïnformeerd te hebben.
.....Nu vraag ik me toch af wat dat in godsnaam te maken heeft met dat er geen enkel led brand op de lader van de camper( onder de carport) met zonnepaneel van 32 cellen :bang: :bang: dus nog geen stap verder :crazy:
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door tijdverdrijver »

3.7 LEDs
Groene LED: geeft aan welk besturingsalgoritme voor belastingsuitgang is gekozen.
Aan: een van de twee conventionele besturingsalgoritmen voor belastingsuitgang (zie figuur2)
Knipperend: BatteryLife-besturingsalgoritme voor belastingsuitvoer (zie Afb. 2)
Gele LED: signaleert laadvolgorde
Uit: geen stroom van PV-array (of PV-array aangesloten met omgekeerde polariteit)
Knippert snel: bulklading (batterij in gedeeltelijk opgeladen toestand)
Knippert langzaam: absorptielaad (batterij is geladen tot 80% of meer)
Aan: float lading (batterij volledig opgeladen)


Dus de gele led uit: geen solar panel of wel te lage spanning door te weinig cellen.
Als de spanning hoog genoeg is , dan start de regelaar. Hierna mag de spanning ver terugzakken voordat de regelaar stopt maar heeft dan weer de hoge spanning nodig om te starten

Volgens deze gebruiksaanwijzing moet de groene dus altijd aan (knipperen) zijn.

Henk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron MPPT 75/15 vraag



Bericht door Kroppie »

rikske99 schreef:
vr 20 jul 2018, 10:58
Juist mailtje response gekregen van B.....shop met als antwoord:
Vriendelijk bedankt voor het toesturen van de uitgebreide informatie!

Het verschil heeft te maken met het type paneel, u heeft namelijk een paneel met 32 cellen en van 36 cellen.
De MPPT laadregelaar heeft de beste opbrengst in combinatie met een paneel van 36 cellen. Het verschil wordt dus
veroorzaakt door het type solar paneel.

Wij vertrouwen erop u voldoende geïnformeerd te hebben.
.....Nu vraag ik me toch af wat dat in godsnaam te maken heeft met dat er geen enkel led brand op de lader van de camper( onder de carport) met zonnepaneel van 32 cellen :bang: :bang: dus nog geen stap verder :crazy:
dat is het spanningsverschil tussen 32 cellen en een 36 cellen paneel elke cel levert 0,5 volt, dus bij 32 16 volt en bij 36 cellen 18 volt, dan zal die spanning van de 32,er net te laag zijn onder carport om de led te laten knipperen, maar aangezien dat tijdens normaal bedrijf in dag en zonlicht geen probleem is, is er eigenlijk helemaal geen probleem, alles werkt, wil je een knipperend ledje?, moet je het paneel veranderen in een 36 cellen paneel(zoals aanbevolen voor deze regelaar) dan zal het "geenprobleem" een "helemaalgeenprobleem" worden.

m.a.w. ik denk dat u er zelf een probleem van maakt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie