Watt en Ampere?
Watt en Ampere?
Ik heb een omvormer op het oog. Van 12v naar 220v er moet een lader komen aan te hangen die een input heeft van 230v=1.8 Amp.
Hoeveel watt is dat? de omvormers geven aan dat zij leveren 230v 600w of 1000w of 1500w
Hoeveel watt is dat? de omvormers geven aan dat zij leveren 230v 600w of 1000w of 1500w
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
-
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27
Re: watt ampere
Het vermogen is spanning maal stroom => 230V maal 1.8 = 414Watt.
Neem wat reserve voor de eventuele inschakelstroom, die in sommige gevallen hoger kan zijn dan de nominale.
600W moet dus lukken.
Edit: marco was iets sneller
Neem wat reserve voor de eventuele inschakelstroom, die in sommige gevallen hoger kan zijn dan de nominale.
600W moet dus lukken.
Edit: marco was iets sneller
-
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
-
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27
Re: watt ampere
Ik zou meer belangstelling hebben wat als voeding voor de omvormer dienen
Uiteraard waarschijnlijk de batterij, maar welk type en capaciteit.
Uiteraard waarschijnlijk de batterij, maar welk type en capaciteit.
Re: watt ampere
Ik ga aan elektrische fiets (meestal 1,2) of booster (iets zwaarder) denken.PE1OPQ Theo schreef:Wat gaat de lader laden?
Theo
Re: watt ampere
De lader van de elektrische rolstoel AC input 230v 1.8 ampère DC output 24v 2.0 ampère.
Ik dacht aan deze, gezekerd direct vast op de accu aan te sluiten met een schakelaar er tussen.
http://www.dx.com/nl/p/doxin-600w-car-d ... npgFFL5Jr4
Ik dacht aan deze, gezekerd direct vast op de accu aan te sluiten met een schakelaar er tussen.
http://www.dx.com/nl/p/doxin-600w-car-d ... npgFFL5Jr4
Re: watt ampere
Er klopt iets niet: 1,8 A bij 230 V = ruim 400 watt is niet in overeenstemming met 2,0 A bij 24 V = 48 watt, tenzij de lader een verlies van bijna 90% heeft.
Misschien heb je hier wat aan. Dat scheelt in ieder geval één keer verlies.
Misschien heb je hier wat aan. Dat scheelt in ieder geval één keer verlies.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: watt ampere
Evert en anderen,
Ik had eerst zelf ook het idee om op zo'n wijze (omvormer 12v 24v)te doen. Ik zelf ben een echte leek met elektra dus heb ik de vraag hier op het forum gesteld en kreeg van alle kanten het advies om de originele lader 230v naar 24v te gebruiken. i.v.m. de karakteristieke laadeigenschappen, als ik dat goed begrepen heb. Ik zal deze oplossing zelden gebruiken maar soms heb je geen 230v via de paal of andere gelegenheid en moet de accu toch opgeladen worden. Op deze wijze kan het dus via de 12v installatie tijdens het rijden of gewoon via de HH accu die weer geladen wordt via de zonnepanelen.
Ik had eerst zelf ook het idee om op zo'n wijze (omvormer 12v 24v)te doen. Ik zelf ben een echte leek met elektra dus heb ik de vraag hier op het forum gesteld en kreeg van alle kanten het advies om de originele lader 230v naar 24v te gebruiken. i.v.m. de karakteristieke laadeigenschappen, als ik dat goed begrepen heb. Ik zal deze oplossing zelden gebruiken maar soms heb je geen 230v via de paal of andere gelegenheid en moet de accu toch opgeladen worden. Op deze wijze kan het dus via de 12v installatie tijdens het rijden of gewoon via de HH accu die weer geladen wordt via de zonnepanelen.
Re: watt ampere
Of zou het kunnen dat de lader een grote over capaciteit heeft?Er klopt iets niet: 1,8 A bij 230 V = ruim 400 watt is niet in overeenstemming met 2,0 A bij 24 V = 48 watt, tenzij de lader een verlies van bijna 90% heeft.
Edit: oeps ik las het verkeerd. Dacht dat de output de vraag was, inderdaad komen in en output niet met elkaar overeen. Dan moet die lader wel heel erg warm worden met deze waarden want de energie gaat toch niet verloren.
Groeten
Fred
http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Fred
http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Re: watt ampere
Voor de opladers van de fietsaccu's (38 volt) is mij een zuivere sinus omvormer aangeraden. Of dat echt nodig is, weet ik niet, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen. Ik heb een HQ 600 watt zuivere sinus omvormer met een 60A zekering rechtstreeks aangesloten op de huishoudaccu. Die HQ is wel een stuk duurder dan die Doxin omvormer van DX, maar aan een kapotte oplader heb je ook niets.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
-
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27
Re: watt ampere
Alle kanten is relatief, zo vaak zag ik dat advies niet.AadenAnke schreef:Evert en anderen,
Ik had eerst zelf ook het idee om op zo'n wijze (omvormer 12v 24v)te doen. Ik zelf ben een echte leek met elektra dus heb ik de vraag hier op het forum gesteld en kreeg van alle kanten het advies om de originele lader 230v naar 24v te gebruiken. i.v.m. de karakteristieke laadeigenschappen, als ik dat goed begrepen heb. Ik zal deze oplossing zelden gebruiken maar soms heb je geen 230v via de paal of andere gelegenheid en moet de accu toch opgeladen worden. Op deze wijze kan het dus via de 12v installatie tijdens het rijden of gewoon via de HH accu die weer geladen wordt via de zonnepanelen.
Mijn advies was alvast anders, maar iedereen doet natuurlijk wat hij denkt te moeten doen.
Realiseer je wel, dat je nu slechts maximaal 2Ah per rijuur kan laden. Ik weet niet hoeveel Ah de rolstoel nodig heeft maar 2Ah is niet gek veel.
Zoals in het andere lijntje al gesteld, dergelijke systemen zijn niet ontwikkeld om snel te laden, maar bv avond's/nachts te laden waar het niet op een uurtje min of meer aankomt.
Natuurlijk kan je ook bij stilstand laden maar accu's via accu's laden heeft een zeer slecht rendement. Uiteindelijk moet je dan nog veel meer zien te laden.
Input en output komen zelden overeen.freddorr schreef:Inderdaad komen in en output niet met elkaar overeen. Dan moet die lader wel heel erg warm worden met deze waarden want de energie gaat toch niet verloren.
Energie gaat inderdaad nooit verloren, soms heb je "verliezen" door ongewenste warmteverliezen, maar energie die niet wordt opgenomen kan natuurlijk ook niet verloren gaan.
Als de "output" 100W afgeeft omdat de verbruiker die daar op is aangesloten dat vraagt, dan zal de input dat vermogen plus iets extra(rendement) vragen aan zijn bron (batterij). (bv 105W)
Vraagt de verbruiker minder dan zal de input automatisch ook minder vragen.
- Vmax-Idioot
- Berichten: 650
- Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
- Locatie: Kerkrade
Re: watt ampere
Is de omvormer wel zwaar genoeg afgezekerd?'t Busje schreef:Voor de opladers van de fietsaccu's (38 volt) is mij een zuivere sinus omvormer aangeraden. Of dat echt nodig is, weet ik niet, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen. Ik heb een HQ 600 watt zuivere sinus omvormer met een 60A zekering rechtstreeks aangesloten op de huishoudaccu. Die HQ is wel een stuk duurder dan die Doxin omvormer van DX, maar aan een kapotte oplader heb je ook niets.
Als het deze is: hq-pure600-12, dan is hij niet voldoende afgezekerd om de piekspanning van 1000Watt op te vangen.
Zelfs de door de fabrikant opgegeven 80A is eigenlijk aan de krappe kant, als de omvormer echt 1000Watt 230V AC moet leveren.
Specificatie:
• Ingangsvoltage: 10.5 - 16.5V
• Volledige ingangsstroom: 80A
• Standby ingangsstroom: <0.8A
• Uitgangsvoltage (AC): 230V ±3%
• Uitgangsfrequentie: 50 Hz ±3 Hz
• Continu uitgangsvermogen: 600W, Piek 1000W
• Efficiëntie: ≥85%
• Laagspannings beveiliging: 10.0V DC, Alarm bij 10.5V
• Thermische beveiliging: Ja
• Koeling: Ventilator
• Overspanningsbeveiliging: Ja
• Overspanningsvoltage: 16.5V DC
• AC kortsluitingsbeveiliging: Ja
• Polariteitsbeveiliging:: Ja
• Afmetingen (ØxH): 280x 236 x 83 mm
• Gewicht: 2460 Gr
Re: Watt en Ampere?
Voor de opladers van de fietsaccu's komt de omvormer niet aan het piekvermogen toe en voldoet die 60 A zekering. Zwaardere apparaten dan die opladers hebben we niet.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)