Watt en Ampere?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Watt en Ampere?



Bericht door AadenAnke »

Ik heb een omvormer op het oog. Van 12v naar 220v er moet een lader komen aan te hangen die een input heeft van 230v=1.8 Amp.
Hoeveel watt is dat? de omvormers geven aan dat zij leveren 230v 600w of 1000w of 1500w
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: watt ampere



Bericht door Marco Polo »

Vermogen (Watt) = spanning (Volt) x stroom (Ampère)
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: watt ampere



Bericht door Vertrokken3 »

Het vermogen is spanning maal stroom => 230V maal 1.8 = 414Watt.

Neem wat reserve voor de eventuele inschakelstroom, die in sommige gevallen hoger kan zijn dan de nominale.

600W moet dus lukken.

Edit: marco was iets sneller :cheers:
PE1OPQ Theo
Berichten: 4575
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: watt ampere



Bericht door PE1OPQ Theo »

Wat gaat de lader laden?

Theo
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: watt ampere



Bericht door Vertrokken3 »

Ik zou meer belangstelling hebben wat als voeding voor de omvormer dienen :-B

Uiteraard waarschijnlijk de batterij, maar welk type en capaciteit.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: watt ampere



Bericht door Cee Pee »

PE1OPQ Theo schreef:Wat gaat de lader laden?

Theo
Ik ga aan elektrische fiets (meestal 1,2) of booster (iets zwaarder) denken. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: watt ampere



Bericht door AadenAnke »

De lader van de elektrische rolstoel AC input 230v 1.8 ampère DC output 24v 2.0 ampère.
Ik dacht aan deze, gezekerd direct vast op de accu aan te sluiten met een schakelaar er tussen.
http://www.dx.com/nl/p/doxin-600w-car-d ... npgFFL5Jr4
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: watt ampere



Bericht door 't Busje »

Er klopt iets niet: 1,8 A bij 230 V = ruim 400 watt is niet in overeenstemming met 2,0 A bij 24 V = 48 watt, tenzij de lader een verlies van bijna 90% heeft.
Misschien heb je hier wat aan. Dat scheelt in ieder geval één keer verlies.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: watt ampere



Bericht door AadenAnke »

Evert en anderen,
Ik had eerst zelf ook het idee om op zo'n wijze (omvormer 12v 24v)te doen. Ik zelf ben een echte leek met elektra dus heb ik de vraag hier op het forum gesteld en kreeg van alle kanten het advies om de originele lader 230v naar 24v te gebruiken. i.v.m. de karakteristieke laadeigenschappen, als ik dat goed begrepen heb. Ik zal deze oplossing zelden gebruiken maar soms heb je geen 230v via de paal of andere gelegenheid en moet de accu toch opgeladen worden. Op deze wijze kan het dus via de 12v installatie tijdens het rijden of gewoon via de HH accu die weer geladen wordt via de zonnepanelen.
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: watt ampere



Bericht door freddorr »

Er klopt iets niet: 1,8 A bij 230 V = ruim 400 watt is niet in overeenstemming met 2,0 A bij 24 V = 48 watt, tenzij de lader een verlies van bijna 90% heeft.
Of zou het kunnen dat de lader een grote over capaciteit heeft?

Edit: oeps ik las het verkeerd. Dacht dat de output de vraag was, inderdaad komen in en output niet met elkaar overeen. Dan moet die lader wel heel erg warm worden met deze waarden want de energie gaat toch niet verloren.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: watt ampere



Bericht door 't Busje »

Voor de opladers van de fietsaccu's (38 volt) is mij een zuivere sinus omvormer aangeraden. Of dat echt nodig is, weet ik niet, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen. Ik heb een HQ 600 watt zuivere sinus omvormer met een 60A zekering rechtstreeks aangesloten op de huishoudaccu. Die HQ is wel een stuk duurder dan die Doxin omvormer van DX, maar aan een kapotte oplader heb je ook niets.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: watt ampere



Bericht door Vertrokken3 »

AadenAnke schreef:Evert en anderen,
Ik had eerst zelf ook het idee om op zo'n wijze (omvormer 12v 24v)te doen. Ik zelf ben een echte leek met elektra dus heb ik de vraag hier op het forum gesteld en kreeg van alle kanten het advies om de originele lader 230v naar 24v te gebruiken. i.v.m. de karakteristieke laadeigenschappen, als ik dat goed begrepen heb. Ik zal deze oplossing zelden gebruiken maar soms heb je geen 230v via de paal of andere gelegenheid en moet de accu toch opgeladen worden. Op deze wijze kan het dus via de 12v installatie tijdens het rijden of gewoon via de HH accu die weer geladen wordt via de zonnepanelen.
Alle kanten is relatief, zo vaak zag ik dat advies niet.
Mijn advies was alvast anders, maar iedereen doet natuurlijk wat hij denkt te moeten doen.

Realiseer je wel, dat je nu slechts maximaal 2Ah per rijuur kan laden. Ik weet niet hoeveel Ah de rolstoel nodig heeft maar 2Ah is niet gek veel.
Zoals in het andere lijntje al gesteld, dergelijke systemen zijn niet ontwikkeld om snel te laden, maar bv avond's/nachts te laden waar het niet op een uurtje min of meer aankomt.
Natuurlijk kan je ook bij stilstand laden maar accu's via accu's laden heeft een zeer slecht rendement. Uiteindelijk moet je dan nog veel meer zien te laden.
freddorr schreef:Inderdaad komen in en output niet met elkaar overeen. Dan moet die lader wel heel erg warm worden met deze waarden want de energie gaat toch niet verloren.
Input en output komen zelden overeen.
Energie gaat inderdaad nooit verloren, soms heb je "verliezen" door ongewenste warmteverliezen, maar energie die niet wordt opgenomen kan natuurlijk ook niet verloren gaan.
Als de "output" 100W afgeeft omdat de verbruiker die daar op is aangesloten dat vraagt, dan zal de input dat vermogen plus iets extra(rendement) vragen aan zijn bron (batterij). (bv 105W)
Vraagt de verbruiker minder dan zal de input automatisch ook minder vragen.
Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 650
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: watt ampere



Bericht door Vmax-Idioot »

't Busje schreef:Voor de opladers van de fietsaccu's (38 volt) is mij een zuivere sinus omvormer aangeraden. Of dat echt nodig is, weet ik niet, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen. Ik heb een HQ 600 watt zuivere sinus omvormer met een 60A zekering rechtstreeks aangesloten op de huishoudaccu. Die HQ is wel een stuk duurder dan die Doxin omvormer van DX, maar aan een kapotte oplader heb je ook niets.
Is de omvormer wel zwaar genoeg afgezekerd?

Als het deze is: hq-pure600-12, dan is hij niet voldoende afgezekerd om de piekspanning van 1000Watt op te vangen.
Zelfs de door de fabrikant opgegeven 80A is eigenlijk aan de krappe kant, als de omvormer echt 1000Watt 230V AC moet leveren.

Specificatie:
• Ingangsvoltage: 10.5 - 16.5V
• Volledige ingangsstroom: 80A
• Standby ingangsstroom: <0.8A
• Uitgangsvoltage (AC): 230V ±3%
• Uitgangsfrequentie: 50 Hz ±3 Hz
• Continu uitgangsvermogen: 600W, Piek 1000W
• Efficiëntie: ≥85%
• Laagspannings beveiliging: 10.0V DC, Alarm bij 10.5V
• Thermische beveiliging: Ja
• Koeling: Ventilator
• Overspanningsbeveiliging: Ja
• Overspanningsvoltage: 16.5V DC
• AC kortsluitingsbeveiliging: Ja
• Polariteitsbeveiliging:: Ja
• Afmetingen (ØxH): 280x 236 x 83 mm
• Gewicht: 2460 Gr
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Watt en Ampere?



Bericht door 't Busje »

Voor de opladers van de fietsaccu's komt de omvormer niet aan het piekvermogen toe en voldoet die 60 A zekering. Zwaardere apparaten dan die opladers hebben we niet.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie