accu's laden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

accu's laden



Bericht door AadenAnke »

Op de elektrisch aangedreven rolstoel zit 2 doorverbonden 12V gel accu's (dus 24 volt) met de standaard lader 230V >> 24V 2 amper is het laden simpel. Maar je staat niet altijd aan de paal. Nu zijn er omvormers 12V >> 24V variërend van 2 tot 15 amper voor heel weinig geld ( tussen de 10 en 35 euro) te koop. Is het dan mogelijk dat ik tijdens het rijden via zo'n omvormer de gel accu's oplaad? Moet daar dan nog iets van een begrenzer voor ampère op. Dit natuurlijk zonder de levens duur van de accu's te schaden? Ik zou natuurlijk een omvormer van 12V naar 230V kunnen nemen en dan via de standaard lader de 24V accu combinatie kunnen laden. Maar volgens mij is dat een veel duurdere omvormer en lijkt mij ook niet logisch?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: accu's laden



Bericht door travelscout »

In een rolstoel zitten gebruikelijk AGM-accu´s.

Beide accu´s laadt je het beste met 230V, hun eigen lader en daarmee met hun eigen laadkarakteristiek (Umax 14,8V). Maar één AGM accu (12V) kun je goed opladen in de plaats van je eigen huishoudaccu, middels de dynamo van je camper (Umax 14,4V).
Daar worden AGM´s echt niet direct zoveel slechter van. Gel accu´s kunnen daar op de langere termijn, minder goed tegen.
Overigens heb je zo wel heel veel werk met 4 (?) 12V accuu´s, voor één dynamo.
M.a.w. je moet wel heel veel kilometers maken voordat die allemaal van leeg naar vol zijn.
Ook het opladen met de originele 230V-24V lader via een (zuivere of pure sinus) omvormer lijkt me beslist teveel voor één dynamo. Ik zou dat zelf niet doen.

Wel oppassen met je dynamo en vooral de bedrading (brand!!):
- indien de maximale laadstroom hoger is dan je dynamo kan leveren, zul je vrijwel zeker dikkere bedrading moeten aanleggen en/of een zwaardere dynamo moeten plaatsen.
- de borstels zullen sneller slijten (een reserve setje kan erg handig zijn).

http://www.mobilenergy.nl/Weblog/huisho ... der-e-book
Paul.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: accu's laden



Bericht door gjvonk »

Ik heb een soortgelijke vraag gesteld over laders voor fietsen met trap ondersteuning. Toen verwees een ander forum lid mij naar de Duitse website "powerbutler": daar zijn allerlei 12 naar 24 en 36 volt laders te verkrijgen. Misschien dus ook wel met de juiste stekkers voor jullie situatie. Heb er alleen zelf nog geen ervaring mee omdat ik nog geen elektrische fiets heb aangeschaft.

Mvg
Buscamper fan
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: accu's laden



Bericht door travelscout »

Wij laden zelf onze fiets accu´s op met de originele laders via een pure sinus omvormer (Victron 350VA) a 119 euro. De maximale laadstroom bij een lege fiets accu zit wel tegen het maximum aan (30A). Is echter maar kortstondig. Die originele lader is van groot belang voor de levensduur van je fiets accu (eigen specifieke laadkarakteristiek!!).
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: accu's laden



Bericht door Kroppie »

foutje.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 11 dec 2015, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: accu's laden



Bericht door Nugget1 »

de powerbutler voor onze electr. fietsen laadt van 12V naar 36V., hetzelfde voltage van de originele laders.
Werkt prima onderweg. Wel heb ik zelf een andere stekker erbij gekocht via Conrad, want beide accu's hebben een verschillende aansluiting.
Laadtijd is net zo lang als met de Originele lader. Ik laad één accu tegelijk.
De accu's hebben een capaciteit van 10Ah.
Op de site Powerbutler.de staan de mogelijkheden. Goed lezen en weten wat voor lader en accu u heeft in de rolstoel.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: accu's laden



Bericht door travelscout »

Rolstoel accu's zijn AGM- of misschien gel accu´s (beiden in principe lood of Pb-accu´s)
Fiets accu´s zijn vaak Lithium accu's.

Wil je lang met een accu doen, zorg dan voor een lader die laadt met de juiste laadkarakteristiek (overeenkomstig de originele of beter)!
Overigens zijn er diverse lithium accu's, met hun eigen verschillende laadkarakteristieken.
Oplaadapparatuur is al erg lang niet meer een trafo met een gelijkrichter, maar hebben een computertje aan boord.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

Ik lees daar helemaal niets over op: http://www.powerbutler.de/info/Intellig ... -Info.html.
Ook het rendement (eigen verliezen) wordt niet meer vermeld dan: ¨verlustarmen mobilen Ladevorgang der E-Bike-Akkus¨. Het is me niet duidelijk waarom ze dit niet specificeren of mis ik iets?

Bovendien kun je met een pure sinus omvormer in dezelfde prijsklasse vaak meer apparatuur opladen en op de juiste originele manier zoals: https://www.correct.nl/artikel/Victron_ ... 328344.php

p.s.: wel opletten dat je geen 230V paalstroom zet in hetzelfde circuit van 230V, van bovengenoemde omvormer. Daar kan deze in ieder geval niet of slecht tegen.
Paul.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: accu's laden



Bericht door myway »

travelscout schreef:Wij laden zelf onze fiets accu´s op met de originele laders via een pure sinus omvormer (Victron 350VA) a 119 euro. De maximale laadstroom bij een lege fiets accu zit wel tegen het maximum aan (30A). Is echter maar kortstondig. Die originele lader is van groot belang voor de levensduur van je fiets accu (eigen specifieke laadkarakteristiek!!).
Dat loopt hij heel erg op zijn tenen en moet je erg oppassen als de temperatuur boven de 25 graden komt.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: accu's laden



Bericht door Vertrokken3 »

Ik stel regelmatig vast dat men het belang van een lader overschat.
Men doet net alsof die (van levensbelang )verantwoordelijk is voor de laadcurve van de batterij.

Bij een loodaccu heeft de lader enkel de functies:
- in de bulkfase van de lading (tot ongeveer 80%) de stroom te begrenzen.
- op het einde van de lading de lading te onderbreken. Of over te gaan op een druppellading.

Dat is dus echt alles wat een lader maar te doen heeft.

Bij een lithium moet je onderscheid maken tussen;
- Lithium's met ingebouwde BMS. (batterijmonitorsysteem)
Daar is het nog eenvoudiger dan bij loodaccus,
Alles wordt geregeld door de elektronica die in de batterij (pack) verwerkt is.
Daar sluit je dus gewoon een spanning aan die binnen de grenzen van de BMS ligt.
De BMS zal wel zien wat hij daarmee doet, is de spanning hoger dan de celspanningen dan kan de BMS laden indien hij dit nodig acht (bat. niet vol)
Is de batterij vol dan niet.
Is de spanning laag genoeg (of niet aanwezig) dan zal de BMS wel beslissen dat de batterij nog ontladen mag worden of niet.
Je kan ze dus niet te diep ontladen, de BMS schakelt zelf tijdig uit.
Dus heel simpel in het gebruik, er wordt echt niet gekeken op een volttje meer of min als laadspanning.

- Lithium's zonder BMS.
Een ernstig probleem, enkel verstandig te gebruiken met een extern batterijmonitorsysteem.
Hopelijk meegeleverd met de de batterij, indien niet moet je er zelf ervoor zorgen dat de laadstroom geregeld wordt en dat je de batterij niet te diep ontlaad.
AadenAnke schreef:Op de elektrisch aangedreven rolstoel zit 2 doorverbonden 12V gel accu's (dus 24 volt) met de standaard lader 230V >> 24V 2 amper is het laden simpel. Maar je staat niet altijd aan de paal. Nu zijn er omvormers 12V >> 24V variërend van 2 tot 15 amper voor heel weinig geld ( tussen de 10 en 35 euro) te koop. Is het dan mogelijk dat ik tijdens het rijden via zo'n omvormer de gel accu's oplaad? Moet daar dan nog iets van een begrenzer voor ampère op. Dit natuurlijk zonder de levens duur van de accu's te schaden?

Natuurlijk, maar......
Dergelijke omvormer moet wel stroombegrenzend zijn, dat zijn ze niet allemaal.
Dergelijke omvormers stoppen ook niet automatisch met lading wanneer de batterij vol is.
Je kan wel een stroommeter tussen zetten en indien de stroom een bepaalde tijd pakweg 1A is, het systeem uitschakelen.
Dat is immers net hetzelfde wat een echte lader ook maar doet.

Rechtstreeks op de alternator kan ook, maar dan moet de bedrading dienst doen als stroombegrenzing.
En een alternator stopt ook niet wanneer de batterij vol is.
travelscout schreef:Wel oppassen met je dynamo en vooral de bedrading (brand!!):
- indien de maximale laadstroom hoger is dan je dynamo kan leveren, zul je vrijwel zeker dikkere bedrading moeten aanleggen en/of een zwaardere dynamo moeten plaatsen.
Dat moet je me even uitleggen. :oops:
Een alternator kan je toch niet overbelasten, wanneer je meer stroom vraagt dan dat ie kan leveren, levert hij toch gewoon de maximale stroom die hij op dat moment (afhankelijk van toerental) kan leveren.
Daar gaat een dikkere bekabeling toch niets aan veranderen :!:
MAW, de laadstroom kan nooit hoger zijn dan wat de alternator kan leveren.

Waar zit dan het brandgevaar :?:
Je mag er toch vanuit gaan dat de wagenfabrikant wanneer hij bv een 100A type alternator voorziet hij de bekabeling conform maakt aan die stroom.
En vermits er in dat voorbeeld nooit meer stroom kan lopen dan die 100A, is er toch geen enkel brandgevaar.

Anders is het natuurlijk wanneer men een zwaardere alternator steekt en verzuimd om de bekabeling te checken op die mogelijk grotere stroom.
Alhoewel..... een kabel gaat huis niet in de fik bij een tweemaal grotere stroom dan waarvoor hij gemaakt is.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: accu's laden



Bericht door AadenAnke »

Ik heb vandaag nogmaals gekeken wat er op de accu's staat. Inderdaad er AMG op dus dat veranderd iets aan mijn vraag stelling.
Ik heb eens goed gekeken hoe de aansluitingen zitten van 1e accu de + naar de - van de 2e accu met daar tussen een amper smeltzekering. De plus van de 2e accu gaat naar de aansluitstekker van de rolstoel die ook gebruikt wordt voor de aansluiting van de lader. Het zijn zeg maar model motorfiets accu's ongeveer 15 cm hoog en 10cm in het vierkant. De bedrading is 4 kwadraat, dus zoveel stroom zal er wel niet door moeten.

Dat de dynamo 4 lege accu's moet laden is natuurlijk onzin! De start accu is altijd zo goed als vol, oke de huishoud accu 75 amper uur met een vermogen van 650 zal redelijk aan de lege kant kunnen zijn.

Electra, ik kan niet zonder maar heb er echt geen kaas van gegeten en snap de helft van sommige antwoorden niet. Mijn kennis is duidelijk van 35 a 40 jaar geleden.

Gelukkig is er een camper forum.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: accu's laden



Bericht door travelscout »

Maakt niet uit, we leren allemaal....

Dat fiets accu's een eigen laadregeling (BMS) hebben is voor mij nieuw. Bedankt voor de info.
Maar wellicht een verklaring voor de vaak absurd hoge prijzen ervan t.o.v. een vergelijkbaar aantal losse lithium cellen.
Toch verder allemaal weinig relevant, in relatie tot het opladen van fiets accu´s anders dan middels;
een passende, universeel bruikbare, goede 230V pure sinus omvormer en de originele fietsaccu-oplader.

Laadcurve´s zijn zeker niet van levensbelang (zoals ik al eerder stelde) maar uiteindelijk zeker wel, van invloed op de levensduur.
In ieder geval dus voor loodaccu´s: https://www.stroomwinkel.nl/t-tips-hetl ... accus.aspx

En dan het belangrijkste van alles, de zeer ondergewaardeerde dynamo in een camper, in relatie tot brand gevaar.
Een dynamo heeft zijn eigen stroombegrenzer: de oplopende weerstand van de accu.
Als die weerstand erg laag is, zoals bij een lege accu of een te hoge belasting, wil de dynamo meer stroom leveren.
Naarmate de weerstand nul wordt, ontstaat er uiteindelijk zelfs kortsluiting met als gevolg brand.
Het opgegeven vermogen van de dynamo is bovendien niet het maximum vermogen. Het afgenomen vermogen waarbij er brand op treedt kan per dynamo weer anders zijn. Ondergewaardeerde dynamo? Jazeker! Fijn een zwaardere accu of een grotere belasting, maar een lagere weerstand en een hogere stroom in het laadcircuit. Behalve te dunne kabels en overgangsweerstanden (terecht al zeer veel over geschreven), verzwaar dan ook de capaciteit van je dynamo!

Conclusie tbv topic starter.
Eén rolstoelaccu heeft al snel een capaciteit van 100A/h. Twee stuks dus 200Ah.
Omvormers en daarop aangesloten laadapparatuur, hebben hun eigen vermogensverliezen waardoor je nog meer oplaadcapaciteit nodig hebt dan die 200Ah.
Dat smeekt allemaal om relatief kostbare aanpassingen van je primaire laadcircuit!
Bovendien heb je dan (immers samen 24V), een vrij zware omvormer nodig .
Mijn advies dus: laadt je rolstoel accu´s per stuk op en wel simpelweg in de plaats van je huishoudaccu.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: accu's laden



Bericht door Kroppie »

die rolstoel accu,s zijn +_12-20Ah per stuk gemiddeld, dus dat valt wel mee,en een wisselstroom dynamo uit een auto oftewel alternator kan je NIET overbelasten v.w.b. stroomleveren , en dat komt niet door de accu maar het max vermogen is door het ontwerp van de alternator bepaald .

en als 1 accu 100Ah zou zijn dan zijn 2 accu,s bij 24 volt nog steeds 100Ah ,enkel bij parallelschakeling word het dan 200Ah maar dan blijft het 12 volt

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 12 dec 2015, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: accu's laden



Bericht door travelscout »

Vast een opvouwbare rolstoel dan :-). In die van mij zijn ze 90Ah p/s.

Een voor de hand liggende vraag al erg snel beantwoord: Waarom kun je volgens jou een dynamo niet over belasten, Jos? Een stroombegrenzer in de dynamo dus?

2 accu's van 100Ah bij 12V (200Ah), levert bij 24Volt 100Ah, toch echt hetzelfde laadprobleem!
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: accu's laden



Bericht door Kroppie »

een gelijkstroom dynamo kun je overbelasten een wissselsstroomdynamo als uit een auto kun je niet overbelasten is z.g. zelfbegrenzend ,heeft te maken met de max sterkte van het magnetisch veld wat opgewekt kan worden door de rotor ,maar de precieze en uitgebreidere uitleg is vast wel op het www te vinden .

en jij hebt zeker een heel zware rolstoel ,ik bedoelde een z.g. scootmobiel o.i.d. en accu,s van 10x10cm en 15cm hoog heb je vlgs mij niet in 100Ah ,of je hebt een nieuw soort.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 12 dec 2015, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie