zonnepaneel: kitten of schroeven?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven



Bericht door henk en lila »

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven



Bericht door Toon »

henk en lila schreef:Ik zeg: Simson 007 http://www.bostik.nl/uploads/pdf/SCNL01 ... 07_KL_.pdf
is dat Henk en Lia die wel eens met een aanhanger rijden met een BMW motor erop ?????
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven



Bericht door ducati 900 »

Evengoed : de kitnaad overschilderen dan ben je van de invloed van UV af.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven



Bericht door PaulBng »

Het gaat over zonnepanelen vastlijmen op het dak.
Ik denk niet dat UV door alu hoeklijnen heen komt. Ook niet door die dikke hoekprofielen. Toch?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven



Bericht door ducati 900 »

Nee natuurlijk niet en hij lekt daar ook niet.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Basher
Berichten: 875
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 19:30
Locatie: Waddinxveen

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven



Bericht door Basher »

Waarom gebruiken jullie niet "Tec-7" ?
IJzersterk, UV-bestendig én overschilderbaar.Krijg je later ook geen "vieze randjes".
Grts Jaap

Tempus Fugit (De tijd vliegt)

Burstner Privilege t695 - 2.3 multijet 130 pk
Weinsberg CaraCompact 600 MEG (Pepper) - 2.0 Blue HDI 165 pk
Knaus Van Ti 650 MEG - 2,0 Blue HDI 130 pk
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven



Bericht door Vertrokken3 »

Het valt me op dat op die ondertussen vier pagina's, het uitsluitend gaat over lijmen, terwijl de vraagstelling "kitten of schroeven" is.

Ik heb ooit op de autobaan achter een camper aangereden waarbij het paneel op en neer danste op het dak/zijwand en uiteindelijk (gelukkig) de zijberm inging.
Het zal ongetwijfeld knoeiwerk en slechte lijm geweest zijn.....

Dus ik heb mijn paneel 5 jaar geleden gewoon geschroefd, op zelfgemaakt beugels dan nog.
gewoon vier pvc plaatjes vast getrokken doorheen het dak, voorzien van de nodige dichting tussen plaatje en dak.

Je hoort me niet vertellen dat lijmen niet even stevig kan, maar met de huidige dichtingsproducten is een lek ook zo goed als uitgesloten.
Komt daarbij wel dat bij mij de schroeven vrij discreet in het plafond konden geplaatst worden, zie je zo goed als niets van.
Dus geen last van.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven



Bericht door de Jonckheer »

Toen ik in 2008 in Portugal (Aljezur) 2 panelen liet plaatsen werden de steunen op het dak gelijmd, daarover was geen discussie. Dat gebeurde met Sikaflex. Thuis plaatste ik een zelfde paneel erbij maar daarvoor moesten de andere panelen van hun plek. Met een scherp mes snij je de lijmkit eenvoudig door. Ik heb vervolgens alle steunen opnieuw op het dak gelijmd met lijmkit van de Action en dat zit nu alweer bijna 7 jaar muurvast. Drie maanden terug was ik op het dak om wat schilderwerk te verrichten en toen heb ik ook geprobeerd of alle steunen nog vast zaten en er zat geen beweging in. Dus enerzijds snap ik die aandrang om peperdure lijmkit te kopen niet en anderzijds heb ik geen degeneratie van de kit kunnen waarnemen door uv of anderzijds en dat na zoveel jaar! Dan moét die kit wel goed zijn.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven



Bericht door Toon »

och de ene dweept met echte merkartikelen
de ander doet het met huismerken
persoonlijk geef ik in veel gevallen de voorkeur aan merkartikelen
zeker als veiligheid een rol speelt
die worden meestal wel wat strenger gecontroleerd
al is het maar op volume
in het verleden wel een tubes gebruik van huismerken
blijkt er toch wel wat lucht in de tube te zitten
1 tube voor meer als de helft
niet dat het product er minder om was
maar betalen voor lucht ben ik ook geen fan van
was trouwens silicone kit van de praxis hoor
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Rens Eriba

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven



Bericht door Rens Eriba »

Goedendag,

Enkele weken geleden heeft een caravan-reparatiebedrijf nieuwe hoeken op onze Eriba (polyester dak) gemonteerd voor een zonnepaneel.
Hij heeft Sikaflex 552 gebruikt en de hoeken met parkers in het dak gedraaid.
Ik vraag me af waarom hij nog parkers heeft gebruikt als lijmen sterk genoeg is.
20191027_114433 klein.jpg
20191027_114433 klein.jpg (26.76 KiB) 234 keer bekeken
20191027_114451 klein.jpg
20191027_114451 klein.jpg (28.65 KiB) 234 keer bekeken
Daarbij ben ik bang dat (Nvvt) lekkage ontstaat omdat er vocht onder de hoeken komt en langs de parkers gaat lopen.

Wie heeft raad?
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven



Bericht door Marianjacques »

Ik zou in dit geval de schroefkoppen afdekken met dotje ..met natte vinger aangedrukte.. kit.
Geen vocht bij de schroefkop laten komen.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven



Bericht door myway »

@ Rens Eriba
Ik zou die vraag eens bij dat bedrijf neerleggen.
De kit moet een mm of twee dik tussen het dak en de hoekstukken zijn.
Met het aandraaien van de schroeven heb je grote kans dat dit niet meer het geval is.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven?



Bericht door ducati 900 »

Hier hebben ze duidelijk de kit gebruikt om af te dichten en niet om te bevestigen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Rens Eriba

Re: zonnepaneel: kitten of schroeven?



Bericht door Rens Eriba »

Het bedrijf ga ik niet meer benaderen. De reactie op een eerdere vraag werd nogal vijandig beantwoord.
Wat mij betreft doe ik de montage opnieuw maar dan moet het goed zijn.

Om het hele verhaal inzichtelijk te maken doe ik hieronder een toelichting:

2 Maanden geleden hebben we de caravan particulier gekocht. Na een paar hevige regenbuien stond het plafond bol van het water. De oorzaak bleek slecht gemonteerde klemmen van het zonnepaneel. Het hemelwater liep langs de parkers in het polyester dak in het plafond van de caravan.
We hebben een reparatiebedrijf ingeschakeld die een begroting heeft gemaakt om de lekkage te herstellen en het zonnepaneel opnieuw te monteren. Na enkele weken konden we de caravan weer ophalen. De oude gaatjes zijn gevuld met kit en het zonnepaneel was goed gemonteerd met nieuwe brackets/hoekstukken. Wij blij en hebben afgerekend.

Er vanuit gaande dat het dak goed is, zijn we verder gegaan met het binnenwerk, het plafond.
Om het water uit het plafond te laten lopen hebben we vóór reparatie een sneetje in het skai gemaakt. Dit willen we herstellen. Om te zien of het skai gerepareerd kan worden of misschien vervangen moet worden zijn we verder op onderzoek gegaan. We hebben het skai deels losgemaakt van het plafond. Het plafond blijkt nog steeds erg vochtig te zijn (m.n. de foamlaag tussen polyester en skai).
Nu zijn echter ook de nieuwe parkers van de hoeksteunen goed zichtbaar:
20191027_132831 klein.jpg
20191027_132831 klein.jpg (32.19 KiB) 177 keer bekeken
Volgens mij kunnen deze parkers icm de aangebrachte kit de hoekstukken niet duurzaam dragen en is de reparatie dus niet goed uitgevoerd.
Ik overweeg om de hoekstukken los te maken, de kit te verwijderen, de gaatjes te dichten en alles opnieuw te lijmen/kitten.
Daarna durf ik pas verder te gaan met het plafond waar me ook nog een hele klus te wachten staat.

Wat vinden jullie hier van?
Plaats reactie