Verbruik stroomverslinders op 230V

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Bartholomeus
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 10:10

Verbruik stroomverslinders op 230V



Bericht door Bartholomeus »

Hallo Allemaal,

(net getracht een bericht te plaatsen maar dat is niet helemaal gelukt)

Ik sta nog in het begin van het inrichten van een camperbus en het me orienteren op de noodzakelijke apparatuur.
Het doel is om zo veel als mogelijk vrij te kunnen staan.

Om eea op elkaar af te kunnen stemmen is het belangrijk mijn verbruik te kennen.
Nu lees ik ontzettend veel (verschillende) getallen en cijfers over de 230 verbruikers
Graag zou ik van jullie wat getallen uit de dagelijkse praktijk willen weten.

Wat ik zou willen weten is hoeveel onderstaande apparaten in Watt's verbruiken tijdens een uur opladen.
Dan kan ik dit zelf omrekenen naar het aantal uren opladen en ah per dag.

Mobiele telefoon
Tablet
Laptop

en het verbruik per uur van een klein led tv schermpje voor kijken dvd's

Thnks !!!!
En zijn naam wordt.. "Bartje"
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door Grumble »

Heel eenvoudig: Kijk op de lader van desbetreffend apparaat, daar staat het vermogen op wat deze kan leveren, als je daarvanuit gaat zit je altijd goed.
En anders even uitrekenen: Vermogen [Watt] = Spanning [Volt] x Stroom [Ampere]
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door Titus »

Ik zou die alle drie niet via 230 opladen maar vanuit je 12v. Dat scheelt 2 x omzetten van DC naar AC en weer terug.
Ik heb vanuit mijn 12V een 5V stabilisator en dan twee usb-poorten ingebouwd. Daar kunnen tablet en smartphone direct op.
Voor de laptop heb ik een lader die van 12V DC de juiste spanning kan maken, 12 - 20 V.

Verder zegt een uur laden niet zo veel lijkt me.
Je zou moeten weten hoeveel er in gaat tot hij vol is. De modernere laders laden immers niet steeds met dezelfde laadstroom.

Als je wil kan ik de apparaten, via 230V, een keer meten met onze losse Kwh meter.
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Bartholomeus
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 10:10

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door Bartholomeus »

Hallo Grumble,

Dus het vermogen zoals aangegeven op het apparaat is het vermogen dat wordt verbruikt tijdens 1 uur opladen ?
En zijn naam wordt.. "Bartje"
Bartholomeus
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 10:10

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door Bartholomeus »

Hoi Titus,

eeeuuhhh... opladen vanuit 12 V?

Ik had begrepen dat dan niet kon.

Ik lees wat je schrijft, maar snappen doe ik het niet helemaal. Sorry... ben dan ook geen "techneut"

Heb je evt een tekening of uitgebreide beschrijving?

Je mag deze evt als pb toezenden.

Dank !!
En zijn naam wordt.. "Bartje"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door 't Busje »

Zo'n ding. Een telefoon gebruikt circa 0,5 A en een tablet 1,5 tot 2 A bij 5 volt, dus ongeveer de helft bij 12 volt.
Diezelfde winkel heeft/had ook een gecombineerde volt-/amperemeter voor USB. Dan kun je het voor al je apparaten meten.

Deze TV gebruikt 30 watt bij 12 volt = 2,5 A. Hij kan rechtstreeks op 12 volt aangesloten worden zonder omvormer.
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 23 sep 2015, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door pschreur »

En hoe moet hij het dan met z'n laptop doen?
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door 't Busje »

Met deze 12 volt universele oplader bijvoorbeeld.
Je kunt ook TV en DVDs ook op je laptop bekijken. Verder kun je de USB poort(en) van je laptop gebruiken om je telefoons e.d op te laden.

Als je het een beetje slim aanpakt, heb je aan één 12 volt universele oplader genoeg.
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 23 sep 2015, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
PD0CDD
Berichten: 160
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 13:17
Locatie: Schagen

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door PD0CDD »

pschreur schreef:En hoe moet hij het dan met z'n laptop doen?
zoals Titus al beschreef een lader (omvormer) die van 12 volt accu spanning bijvoorbeeld 20volt maakt.
Fiat Ducato 40 3.0 Multijet XLH2 Gran Volume X250 130Kw 2013 Automaat Diesel
- doe geen dingen die ik ook niet doe !
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door pschreur »

Had ik inderdaad overheen gelezen.

Ben wel benieuwd naar ervaringen met die universele laders. Elke laptop die ik gehad heb heeft een ander spanning voor het laden. Hoe werkt dat? Kun je hem instellen, doet hij het vanzelf, of laad hij met een standaard spanning waarmee de accu uiteindelijk stuk gemaakt wordt?

Mij lijkt het ook wel handig zo'n laptop lader, maar ik wil liever niet de accu riskeren.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door 't Busje »

Ik heb zo'n universele oplader jarenlang gebruikt voor een Medion laptop. Je kunt het voltage instellen voor je laptop en er zitten verloopstekkertjes bij, omdat elk merk laptop zijn eigen aansluiting heeft. Ik dacht dat zo'n ding voor Dell misschien niet werkt, maar die hebben volgens mij ook eigen merk auto-opladers.

Ik heb inmiddels mijn laptop vervangen door een iPad.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Bartholomeus
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 10:10

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door Bartholomeus »

't Busje schreef:Zo'n ding. Een telefoon gebruikt circa 0,5 A en een tablet 1,5 tot 2 A bij 5 volt, dus ongeveer de helft bij 12 volt.
Diezelfde winkel heeft/had ook een gecombineerde volt-/amperemeter voor USB. Dan kun je het voor al je apparaten meten.

Deze TV gebruikt 30 watt bij 12 volt = 2,5 A. Hij kan rechtstreeks op 12 volt aangesloten worden zonder omvormer.
Hoi!

Misschien een heel domme vraag: maar deze sluit je aan op sigarettenaansteker van de auto.
Dus dit werkt alleen tijdens het rijden?
Ik wil geen stroom onttrekken aan de auto accu tijdens stilstand
En zijn naam wordt.. "Bartje"
Gebruikersavatar
PD0CDD
Berichten: 160
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 13:17
Locatie: Schagen

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door PD0CDD »

Bartholomeus schreef:
't Busje schreef:Zo'n ding. Een telefoon gebruikt circa 0,5 A en een tablet 1,5 tot 2 A bij 5 volt, dus ongeveer de helft bij 12 volt.
Diezelfde winkel heeft/had ook een gecombineerde volt-/amperemeter voor USB. Dan kun je het voor al je apparaten meten.

Deze TV gebruikt 30 watt bij 12 volt = 2,5 A. Hij kan rechtstreeks op 12 volt aangesloten worden zonder omvormer.
Hoi!

Misschien een heel domme vraag: maar deze sluit je aan op sigarettenaansteker van de auto.
Dus dit werkt alleen tijdens het rijden?
Ik wil geen stroom onttrekken aan de auto accu tijdens stilstand
is mogelijk via je sigaretten aansteker.
Fiat Ducato 40 3.0 Multijet XLH2 Gran Volume X250 130Kw 2013 Automaat Diesel
- doe geen dingen die ik ook niet doe !
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Verbruik stroomverslinders 230a



Bericht door Vertrokken3 »

Ik heb behoorlijk wat van die dingen aan boord, gps'sen, tablets, smartphone...... allemaal opladen via de 12V.
Via dergelijke usb-omvormers, van 12 naar 5V dus.
Dat is altijd het energie zuinigst.

De laptop aan een 12V naar 19V lader. Dit is ook veel energie zuiniger dan via 12V omvormer naar 230V en dan weer via de laptop-adapter naar 19V.
Let wel op, elke laptop werkt niet op die 19V, hangt ervan af welk type je hebt natuurlijk.

Geen 230V omvormer aan boord, ik zou niet weten wat ik ermee moet doen. :mrgreen:

Gelukkig is het niet zo, zoals al gezegd, dat het toestel gaat verbruiken wat de lader/omvormer maximaal kan leveren.
Voorbeeld; lader 5V 2000mA is geen 2000mAh (of 10Wh) verbruik bij een uur gebruik.
Het toestel kan 2000mA afnemen, maar doet dat niet altijd.

Je kan, ook zoals gezegd, er een spotgoedkoop usb-monitorke van de Action (in China nog wat goedkoper) tussen zetten, maar dan krijg je het opgenomen vermogen van dat moment, een uur later kan dat anders zijn.
Dus best gewoon het toestel volledig opladen en zien wat een laadbeurt kost.
Let wel op je krijgt het opgenomen aantal mAh's bij 5V, je moet dus omrekenen naar 12V batterijspanning plus pakweg 5 à 10% bij doen voor de usb-omvormer.
Plaats reactie