PO4-accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
vrijbuiter
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 18:15
Locatie: wanssum.nrd.limburg

PO4-accu's



Bericht door vrijbuiter »

Graag zou ik ervaringen willen horen over de nieuw soort accu po4.ivm gewichtsbesparing.ik heb nu 70 kg aan accu.s..de nieuwe wegen 30 kg.ong.
schildpadden kunnen meer vertellen over de weg dan hazen.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: po4



Bericht door KTManiac »

Als ik ga zoeken op die accu's kom ik een 12V 20Ah tegen vanaf zo'n 300 Euro.
Ik ken jouw situatie niet maar als ik m'n gewone natte lood accu's (160Ah, bij elkaar 200 Euro) zou willen vervangen door die dingen kom ik op 8x300 = 2400 Euro. :DD
Zie net dat er ook een 80Ah is, die kost maar 1200 Euro..... brengt het totaal nog steeds op 2400 Euro. :lol3:

Ik verwacht niet dat je veel reakties zult krijgen van mensen die deze accu's gebruiken in hun camper.....
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: po4



Bericht door Bob Diesel »

Willem :bang: :bang: niet dom doen
Ook al ,kan er meer kaas mee :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
MC474G
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 24 okt 2012, 19:40

Re: po4



Bericht door MC474G »

Ik gebruik al 2,5 jaar een 40A lithium batterij van het recente type, deze vervangt mijn 80 A semi tractie batterij en ik kom evenveel met deze batterij ondanks de halve capaciteit.
Dit type bat laad veel sneller dan mijn standaard bat, zij blijft ook 12 V leveren tot zij werkelijk leeg is, dat wordt in de bat zelf gecontroleerd.
Het gewicht is ongeveer 14 kg minder, de prijs van 490 euro is wel een nadeel.
Dit type bat zou ook een veel langere levensduur moeten hebben maar dat kan ik alleen weten over enkele jaren.
Ik ben nu zinnens om meer een tweede zonnepaneel bij te plaatsen zodat ik sneller kan laden bij korte zon (of licht) periodes.
Om te besparen op gewicht zal ik waarschijnlijk mijn huidig paneel vervangen door twee flexibele panelen van elk 140A.
Bij slecht weer, getest in november kon ik drie dagen overweg met verwarming en 1 zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: po4



Bericht door Kroppie »

heb je meer gegevens over die panelen van 140A ,kan voor onderweg nog een lasapparaat gebruiken . :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: po4



Bericht door beatrix18 »

http://www.camperforum.nl/search.php?ke ... mit=Zoeken

Even de fietsaccu's overslaan en dan lees je de ervaringen en aankoop mogelijkheden.
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: PO4-accu's



Bericht door snoopy »

Heb nu een aantal maanden een lifePO4 accu en bevalt meer dan goed.
Opladen veel sneller (met standaard installatie) en kleine zaken als dat je nu veel langer een hoger voltage houdt en de TV daardoor beter beeld. Ook als de omvormer aangaat voor een kop koffie :-).
heb een 204 AH accu en kostte +/- 1600 €. Inderdaad een hele hoop geld maar je hebt wel 2x zoveel capaciteit als de "standaard"accu, laad sneller op, en de maat en gewicht was lichter dan mijn 2 x 80Ah.
Als het goed is moet hij ook veel langer meegaan maar ja dat zal de praktijk moeten leren. Er zit in ieder geval al twee jaar garantie op.
Leverancier (hier in Nederland) was ook zeer bereidwillig en meedenkend.

Dus tot nu toe tevreden gebruiker
Henk
Volg je hart want dat klopt.
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: PO4-accu's



Bericht door Meine »

Ik heb vorig jaar rechtstreeks bij een Chinese accufabriek een 100 ah lithium accu besteld en een ander forum lid bij dezelfde fabriek een 400 ah combinatie. Deze accu's zijn betaalbaar en erg goed. We hebben er uitgebreid over geschreven, even de zoekfunctie gebruiken.
vrijbuiter
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 18:15
Locatie: wanssum.nrd.limburg

Re: PO4-accu's



Bericht door vrijbuiter »

Bedankt voor uw info. De prijzen die ik vond variëren van 1610 euro tot 3200 euro.betreft een 204 amp.dezelfde speci. (ik ben niet zo technisch hierin)wie weet de verschillen?
schildpadden kunnen meer vertellen over de weg dan hazen.
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: PO4-accu's



Bericht door Meine »

Ik heb ongeveer 600 euro all in betaald voor een 100 ah accu. Zal misschien nu wat duurder zijn i.v.m. de beroerde koers van de euro. Belangrijk is dat de eletkronica voor het balanceren van de cellen, de cut off bij hoge of lage spanning en een geregelde ontlaadstroom tot bijvoorbeeld max. 100 ampere in de accu is verwerkt.

Lithium startaccu's missen doorgaans deze elektronica en zijn daardoor wel goedkoper, maar ze zijn ongeschikt als huishoud accu.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: PO4-accu's



Bericht door Vertrokken3 »

vrijbuiter schreef:Graag zou ik ervaringen willen horen over de nieuw soort accu po4.ivm gewichtsbesparing.ik heb nu 70 kg aan accu.s..de nieuwe wegen 30 kg.ong.
In principe horen batterijen gekozen te worden waarvoor ze moeten dienen.
Dat is dus persoonlijk....
Voor mij, ik ben helemaal geen grote verbruiker, is een gewone natte ideaal.
30Ah verbruik, keuze 100Ah gewone natte met dus ontlading tot 70%.
Ruim boven de aanbevelingen van de fabrikanten qua maximale ontlading.
Batterijen gaan altijd minstens 10 jaar mee, kosten dus zo'n 10€ per jaar.
Af en toe het water nakijken, voor de rest geen omkijken naar.
Met een AGM zou 10€ per jaar niet haalbaar zijn n moet ik veel alerter zijn wat wat er met de batterijen gebeurd.
Met lithium is 10€ per jaar al helemaal niet haalbaar.

Dus waarom me het moeilijker maken, persoonlijk dus..... Jij haalt het gewichtsprobleem aan...
Kan dus wel een reden zijn, maar dan kost het oplossen wan dat probleem wel behoorlijk wat.
Wat dan op zich voor sommige ook weer geen probleem is. :mrgreen:
MC474G schreef:Ik gebruik al 2,5 jaar een 40A lithium batterij van het recente type, deze vervangt mijn 80 A semi tractie batterij en ik kom evenveel met deze batterij ondanks de halve capaciteit.
Daar wordt wel vaker mee geschermd, en theoretisch is dat ook wel zo, maar.....
Weer persoonlijk, 30Ah verbruik;
Stel ik neem de huidige situatie, 100Ah telkens tot 70% lading ontladen.
Ik heb dus ruimte om onvoorziene omstandigheden op te vangen, ik kan immers nog 20Ah afnemen en zelfs af en toe wat meer. Bovendien geeft de batterij mij signalen dat hij bijna ten einde ontlading is.

Ik zou inderdaad ook een 50Ah lithium kunnen plaatsen, maar dan ontlaad ik ze telkens tot 40%.
De batterij kan inderdaad dieper ontladen worden, maar het is niet om dat het kan dat het goed is voor de batterij.
Ook een lithium zal minder lang mee gaan naargelang je ze telkens dieper ontlaad.
Met een 50Ah lithium zou ik ook wel wat reserve hebben maar de batterij geeft geen signalen wanneer ze leeg dreigt te komen. Ineens houd ze er mee op en zit je totaal zonder energie.

Besluit, persoonlijk zie ik met een lithium geen verbetering in mijn situatie, kan niet simpelerder en zeker niet goedkoper dan met mijn natte. En gewicht is voor mij geen enkel probleem.
Maar zoals gezegd, iedereen ziet het anders.....
Maar ik zou toch afraden om bv een 80Ah natte te vervangen door een 40Ah lithium.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: PO4-accu's



Bericht door jurgenc »

Een tijdje geleden met een verkoper/installateur van elektrische installaties in bedrijfwagens, campers ... hierover gesproken. Hij vond het een interessante oplossing voor expeditie campers die met 600 AH of meer batterijbanken waren uitgerust. Bij hun scheelt dat snel heel wat gewicht.
H20
vrijbuiter
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 18:15
Locatie: wanssum.nrd.limburg

Re: PO4-accu's



Bericht door vrijbuiter »

Bedankt voor jullie adviezen. ik ga voor Life po4 204 amp
breedte 17.5 cm.en nog geen 30 kg.
schildpadden kunnen meer vertellen over de weg dan hazen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: PO4-accu's



Bericht door Kroppie »

waar ik nog niemand over gehoord heb is de kalender leeftijd van die dingen .
een gewone acculeeftijd word aangeduid in aantal cycli ,lithium heeft veel meer cycli maar heeft ook meer dan andere accutypen een beperkte kalenderleeftijd wat heb je aan >2000 cycli als je die te snel moet consumeren .
en die leeftijd begint te tellen op het moment dat de fabrkant de accu af heeft

informeer daar ook eens naar !!!.ik zal tegen niemand zeggen :niet doen, ik noem enkel een ander aspekt dan het gewicht

ik hou het voorlopig bij natte loodzuur accu,s ,LiFe(Y)Po4 ? heel mooi , heel licht ,heel kwetsbaar maar voor mij veeeel te duur ,en te onzeker ,ik wacht de wel ervaringen af.
mijn huidige accu,s zijn pas 11 jaar oud en nog best

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie