PO4-accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: PO4-accu's



Bericht door snoopy »

Wij hebben nu de Lifep04 (die van 204Ah) een ruim half jaar in gebruik. Wordt geladen met rijden en via een 75Watt sunmoover (dat ding wat met de zon mee draait).

Ben de eerste die zal toe- en aangeven "zeer dure oplossing" maar in het gebruik wel veel extra comfort. Omvormer voor de koffiezetter / waterkoker gebruiken en geen ver"storing" op TV of echt verlies gebruiks capaciteit.
Daarbij de gewichtsbesparing, het (iets) snellere laden, bijna 2x zo veel capaciteit t.o.v. de "standaard"accu, enz. vinden wij erg prettig.
Een efey of (merk) generator is ook niet goedkoop, extra geld in gebruik en extra ruimte en gewicht. Wij hebben geen ex-bus of zo maar een gemiddelde camper (6,90 m) en gebonden aan de max.3500 kg.

Inderdaad de BM700 verbruikt ook maar dit is zo weinig dat dit in één nachtje lastig is aan te geven. Wat lastiger is is de juiste getallen te vinden voor de juiste instellingen (30+) van/voor de BMV700.
Maar daar denk en helpt de leverancier van de 204Ah goed aan mee.
Daarbij deze meetapparatuur geven een INDICATIE van b.v. gebruik.

Hebben nu regelmatig een week (voor ons erg lang) op één plek gestaan op een tijd van vele weken met niet al te veel zon maar alles werkte nog naar behoren.
Mijn angst is en blijft inderdaad ook de levensduur maar met de ingebouwde BMS (batterij management systeem) is die kans op langere levensduur wel groter dan de standaard accu's waar we nogal eens pech mee hadden (incl. de dure Victron).

Dus voor als nog een tevreden gebruiker.
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: PO4-accu's



Bericht door gjvonk »

snoopy schreef:Wij hebben nu de Lifep04 (die van 204Ah) een ruim half jaar in gebruik. Wordt geladen met rijden en via een 75Watt sunmoover (dat ding wat met de zon mee draait).

Ben de eerste die zal toe- en aangeven "zeer dure oplossing" maar in het gebruik wel veel extra comfort. Omvormer voor de koffiezetter / waterkoker gebruiken en geen ver"storing" op TV of echt verlies gebruiks capaciteit.
Daarbij de gewichtsbesparing, het (iets) snellere laden, bijna 2x zo veel capaciteit t.o.v. de "standaard"accu, enz. vinden wij erg prettig.
Een efey of (merk) generator is ook niet goedkoop, extra geld in gebruik en extra ruimte en gewicht. Wij hebben geen ex-bus of zo maar een gemiddelde camper (6,90 m) en gebonden aan de max.3500 kg.

Inderdaad de BM700 verbruikt ook maar dit is zo weinig dat dit in één nachtje lastig is aan te geven. Wat lastiger is is de juiste getallen te vinden voor de juiste instellingen (30+) van/voor de BMV700.
Maar daar denk en helpt de leverancier van de 204Ah goed aan mee.
Daarbij deze meetapparatuur geven een INDICATIE van b.v. gebruik.

Hebben nu regelmatig een week (voor ons erg lang) op één plek gestaan op een tijd van vele weken met niet al te veel zon maar alles werkte nog naar behoren.
Mijn angst is en blijft inderdaad ook de levensduur maar met de ingebouwde BMS (batterij management systeem) is die kans op langere levensduur wel groter dan de standaard accu's waar we nogal eens pech mee hadden (incl. de dure Victron).

Dus voor als nog een tevreden gebruiker.
Dit is nu eens een topic wat de moeite waard is om te kunnen blijven volgen! Vandaar dat ik even een berichtje toevoeg zodat het weer eens in de lijst met nieuwe berichten zichtbaar wordt. Ik ben heel benieuwd naar hoe dit verder gaat.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: PO4-accu's



Bericht door eef van baal »

wil je er wel een nieuw bericht van maken en niet steeds op citeer drukken.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: PO4-accu's



Bericht door gjvonk »

eef van baal schreef:wil je er wel een nieuw bericht van maken en niet steeds op citeer drukken.
Sorry? Steeds?
Buscamper fan
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: PO4-accu's



Bericht door @3 »

Whatever. Niet meer op citeer drukken svp.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: PO4-accu's



Bericht door bikerwally »

Ik heb al bijna 5 jaar een 200 Ah lithium batterij en heel tevreden.
Heb nooit de rekensom gemaakt hoeveel goedkope batterijen ik wel kan kopen voor die prijs. Al kan ik begrijpen dat veel mensen dit wel doen.
In mjn camper wil ik gebruiksgemak en weinig problemen.
Deze lithium kan je zonder kleerscheuren 80% uithalen, daarna schakelt ie zichzelf uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: PO4-accu's



Bericht door hathi »

5 jaar ervaring,dat zegt wel iets....Mogen we weten waar die te koop is,ben ook niet zo,n rekenaar ,maar meer voor het gemak b.v.b. Dank
Hans
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: PO4-accu's



Bericht door bikerwally »

Gekocht en laten inbouwen bij de producent in Soest, Duitsland.
http://www.transwatt.de/produkte-stromv ... -batterien
Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: PO4-accu's



Bericht door gjvonk »

@ Bikerwally (ik mag niet meer op citeer drukken, dan maar zo :silent: :wink: ): is dat tegelijk je start accu en huishoud accu, of allen je huishoud accu?
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: PO4-accu's



Bericht door Kroppie »

het is duidelijk dat je direkt op het antwoord van je voorganger reageerd , dan is citeren dus niet nodig , overbodig en storend dus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: PO4-accu's



Bericht door bikerwally »

@ gjvonk,
De lithium is enkel de huishoudbatterij.
Het voertuig heeft 2 startbatterijen. Ik kan alle batterijen manueel parallel schakelen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: PO4-accu's



Bericht door Schoentje »

Hoi,

Wij hebben onze 2 * 12V200AH LiFePo4 (met in elke accu een eigen BMS) in Maart 2015 rechtstreeks bij TopBank in China gekocht (Net als forumlid Meine). Ik heb ze begin april 2015 in onze Camper geplaatst, dus de ervaringsperiode is nog relatief kort maar het gebruik tot nu toe bevalt erg goed. Camper is min of meer doorlopend in gebruik geweest vanaf April t/m November waarbij we dus zowel warme als koudere periode hebben gehad (hebben in de koudere periode ook de elektrische vloerverwarming kunnen gebruiken), en dus ook min of meer optimale alsook zeer ongunstige zon omstandigheden gehad voor de opbrengst van ons 605w Solar systeem.

Alles heeft tot op heden feilloos gewerkt. De beschikbare capaciteit was ruim voldoende om tijdens de koudere avonden, naast de TV en diverse malen ons Nespresso apparaat de vloerverwarming er bij te gebruiken (is niet bedoeld als hoofdverwarming). Ik ben tot op heden zeer tevreden. Na een avond "zware belasting" waren de accu's ook bij matige zon omstandigheden, naar ons idee (geen harde metingen, met vroeger bij de oude opzet), snel weer tot het max opgeladen.

Hebben de gehele periode nooit aan de "paal" gestaan.

De keuze voor LiFePo4 is, in eerste aanleg, niet een economische geweest maar duidelijk ingegeven door gemak en een stukje luxe. Onafhankelijk willen zijn van de "paal" en toch voldoende capaciteit om in koudere periode een vloerverwarming te kunnen gebruiken.

Camper is half november "op stal" gegaan en staat daar aan de 230v (Victron Atlas Combi 12/1500/50). De camper zal naar verwachting in de loop van Maart weer voor het eerst op pad gaan en dan zal ik pas echt kunnen constateren hoe goed de LiFePo4 accu's de "winter" overleefd hebben.

Draadje waar Meine naar verwees vindt je hier: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 99&start=0

Groeten en succes,

Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: PO4-accu's



Bericht door Metor »

Hoi,

Wij doen het met 40ah, een lifepo4 accu van PBQ type LiFe 40-12 en ook zeer tevreden. Een Exide agm accu van 95ah en gewicht 26kg vervangen door deze mini gigant van 6kg en die doet het beter. Een vlakker spanningsverloop tijdens ontlading en 100% ontladen mogelijk (onder BMS bescherming). Het oplaadrendement is perfect met 160Wp zonnepanelen is de accu vaak al voor de middag al weer volledig opgeladen.
Ik verwacht dat deze accu langer meegaat dan ikzelf (64) :-B

Groetjes
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: PO4-accu's



Bericht door EasyBee »

bikerwally schreef:Gekocht en laten inbouwen bij de producent in Soest, Duitsland.
http://www.transwatt.de/produkte-stromv ... -batterien
Wat heb je allemaal laten doen? Die accu's snap ik, maar ook andere aanpassingen aan bijv dynamo, etc?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie