Zonnepaneel hefdak oververhit of een torderend dak??

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Ares »

Netjes! :cheers:
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door harrie schrooten »

Héél mooi afgewerkt.
Nu maar afwachten hoelang het goed blijft.
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

We gaan het zien Harrie.

Het waait vandaag behoorlijk meer. Mat ik gisteren onder het paneel max 76C, vandaag max 69C.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door harrie schrooten »

Het zijn en blijven toch maar moment opname's.
Als de batterij maar op tijd vol is mag je alle andere bijkomende effecten vergeten.
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Gebruikersavatar
colly
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 17:41
Locatie: Voornamelijk in Zuid Amerika

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door colly »

Ik wilde 200 Watt er bij plaatsen. Ik had al 2x 60 Watt, conventioneel. Eerst naar flex gekeken, want leek beter te passen.
Via Youtube naar vele ervaringen in de USA gezocht en gevonden. De Amerikanen hebben tenslotte zeker meer 10 jaar ervaringen als in Europa.
De overwegende mening was dat de flex installaties na enkele jaren met verschillende problemen werden geconfronteerd en daarna werden vervangen door de conventionele. Ik heb dus de conventionele geinstaleerd. Je moet er wel een flinke tijd voor uittrekken om de vele US ervaringen op het spoor te komen .....

Groet, Colly
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Charm »

Na minder dan een jaar hebben mijn twee flexibele 100Wp zonnepanelen het begeven. De ene levert nog slechts 15Voc en de andere nog slechts 12Voc. Het viel mij op de bij een half lege accu de laadstroom een stuk lager was dan ik had mogen verwachten. Het is nu duidelijk waarom. Ik ben ervan overtuigd dat de panelen door de hitte zijn gesneuveld. De maximale bedrijfstemperatuur van het gemiddelde paneel is 80-85°C. Ik vraag mij af of deze temperatuur de afgelopen zomer wellicht is overschreden. Het kan natuurlijk ook een kwaliteitsprobleem zijn. Ik probeer nu de Chinese leverancier te benaderen. Er zit twee jaar garantie op. We zullen zien. In iedergeval 250euro verbrand en dat is toch een boel geld...
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Mickel Moen
    Berichten: 5259
    Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
    Locatie: Súdwest Fryslân
    Contacteer:

    Re: Zonnepaneel oververhit??



    Bericht door Mickel Moen »

    Ik werd er vanmiddag door een medeforumlid op gewezen, dat de oorzaak ook kan zijn, dat het dak toch nog enigszins kan torderen. Dat daardoor dieper in het paneel in de cellen barsten ontstaan, zonder dat die aan de oppervlakte meteen zichtbaar zijn. Hier het draadje wat daar over gaat.

    https://www.circuitsonline.net/forum/view/141038/2

    Ik vind het niet onlogisch. Met het verhaal van de leverancier dat zijn ervaring met defecte panelen was, dat ze door en door vastgekit waren, maakt deze redenatie aannemelijk. Mede gezien de kunststof onderplaat.

    Een aluminum of RVS onderplaat lijkt mij beduidend stijver.

    Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
    Groetnis, Geert
    .Afbeelding mickelmoen.nl
    Vertrokken2
    Berichten: 6847
    Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

    Re: Zonnepaneel hefdak oververhit?? Of een torderend dak??



    Bericht door Vertrokken2 »

    Ik heb een alu onderplaat, maar daar zit maar 3% buiging in. Dus stijver.
    Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
    La Passione Passa dal Cuore
    Gebruikersavatar
    Mickel Moen
    Berichten: 5259
    Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
    Locatie: Súdwest Fryslân
    Contacteer:

    Re: Zonnepaneel hefdak oververhit?? Of een torderend dak??



    Bericht door Mickel Moen »

    Precies.

    Welk merk paneel heb jij Gobert?
    Groetnis, Geert
    .Afbeelding mickelmoen.nl
    Vertrokken2
    Berichten: 6847
    Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

    Re: Zonnepaneel hefdak oververhit?? Of een torderend dak??



    Bericht door Vertrokken2 »

    Ik heb twee Duitse panelen, Solara uit de Power M(aritime) serie, type S460M35 (115 watt).
    Deze zijn overloopbaar. Dus ik heb geredeneerd, als je er over heen kunt lopen zullen ze ook wel degelijk zijn.
    De aansluitingen met de diverse cellen zit om deze reden aan de onderzijde.
    Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
    La Passione Passa dal Cuore
    Gebruikersavatar
    Mickel Moen
    Berichten: 5259
    Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
    Locatie: Súdwest Fryslân
    Contacteer:

    Re: Zonnepaneel hefdak oververhit?? Of een torderend dak??



    Bericht door Mickel Moen »

    Top. Bedankt. Ik weet het al weer, had daar ook al eens naar gekeken.

    Je raadt het al. Nummer 3 is nu ook overleden. Dit paneel van Enjoy solar heeft naar mijn idee een slappere onderplaat, dan de vorige Lensun. Die heeft het twee jaar vol gehouden.

    Ik denk, dat ik nu ook zo’n paneel als jij hebt ga plaatsen.

    Eerst maar eens met de leverancier van het huidige paneel praten. Sowieso geen paneel meer met een kunsstof onderplaat.

    Ik zie dat jij een geheel vlak dak hebt.

    Volgende is, of ik de gleuf in mijn dak nu weer met polycarbonaat ga overbruggen, of een plaat dibond ga monteren.

    Ik ben er best wel ziek van. Nog niet eens om het geld, maar paneel verwijderen en een nieuw paneel netjes monteren is best veel werk. Ik was steeds best wel trots op het resultaat, maar Je hebt er niets aan, als het niet werkt.

    Wordt vervolgd. Ik neem er nu rustig de tijd voor. De komende periode staan we toch meestal aan de paal, dus is het paneel minder belangrijk. Volgend voorjaar maar een nieuw paneel.
    Groetnis, Geert
    .Afbeelding mickelmoen.nl
    Vertrokken2
    Berichten: 6847
    Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

    Re: Zonnepaneel hefdak oververhit of een torderend dak??



    Bericht door Vertrokken2 »

    De Solara is primair bedoeld voor montage op jachten. Daar is de ondergrond ook niet altijd helemaal vlak.
    Het meest funest voor zonnepanelen schijnen vibraties te zijn. Ik heb hem gemonteerd zoals jij het in eerste instantie ook deed. Combi van tape en kit. Hoef je er ook geen gewicht op te leggen na het monteren. De tape zorgt voor de juiste buiging.

    Deze panelen zijn wel significant duurder dan de Chinese panelen die campereigenaren in het algemeen toepassen.
    Bijlagen
    83A29A4C-AE89-4DE0-831B-B7D8AF8EC8F5.jpeg
    83A29A4C-AE89-4DE0-831B-B7D8AF8EC8F5.jpeg (94.3 KiB) 814 keer bekeken
    Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
    La Passione Passa dal Cuore
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Zonnepaneel hefdak oververhit of een torderend dak??



    Bericht door Charm »

    Mijn kapotte flexibele panelen ga ik binnenkort verwijderen. Bij een paneel zag in trouwens ook nog vertroebelingen in de kunststof bovenlaag. Ik mag ze naar de leverancier terugsturen voor een reparatiepoging. Deze leverancier kan ik niet serieus nemen. Ik geef de moed nog niet op. Ik ben me nog aan het beraden op een andere manier van bevestigen om de koeling te verbeteren. Gewone panelen wil ik niet vanwege het gewicht.
    Die Wattstunde panelen zijn gewoon dezelfde Chinese panelen met een ander labeltje.
    Laatst gewijzigd door Charm op vr 05 okt 2018, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Mickel Moen
      Berichten: 5259
      Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
      Locatie: Súdwest Fryslân
      Contacteer:

      Re: Zonnepaneel hefdak oververhit?? Of een torderend dak??



      Bericht door Mickel Moen »

      Gobert schreef:
      vr 05 okt 2018, 16:38
      Ik heb twee Duitse panelen, Solara uit de Power M(aritime) serie, type S460M35 (115 watt).
      Deze zijn overloopbaar. Dus ik heb geredeneerd, als je er over heen kunt lopen zullen ze ook wel degelijk zijn.
      De aansluitingen met de diverse cellen zit om deze reden aan de onderzijde.
      Ja die van Lensun, de Enjoy Solar zijn ook overloopbaar. Dat werkt op een bootdek. Leverancier vertelde ook,dat hij van een boot nog geen flexible paneel had terug gekregen. Maar dus wel van een camper. Hij wijt het aan de verlijming. Maar dat is het dus niet.
      Groetnis, Geert
      .Afbeelding mickelmoen.nl
      Plaats reactie