Zonnepaneel hefdak oververhit of een torderend dak??

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Vertrokken2 »

Een bus lager dan 2 meter biedt nogal wat voordelen. Die geef je op met een rigide paneel.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

Ha weer even een berichtje van mij.

Ik zit hier nu aan zee in Letland. Even een korte reactie. Een vast paneel komt er niet op bij mij. Geen porum op een hefdak. Inmiddels het nieuwe paneel (van de leverancier, in de garantie) geplaatst. Later hierover meer. Werkt weer als een tierelier. Of het nu aan het paneel lag of aan de bevestiging is niet te achterhalen. Maar nu het paneel met nog meer aandacht geplaatst, maar zoals gezegd, later hierover meer. Ik heb hier nu erg goed internet dus er zijn meer zaken te doen, zoals contact met de kinderen. Verder moet ik mijn camperen-blog weer bijwerken, want we vergeten nu al weer waar we in Polen en Litouwen hebben gestaan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Vertrokken2 »

Lees svp nog 8-) even terug inzake mijn vraag over warmte uitstraling naar het interieur.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door WhiteVanMen »

Elk busje wordt warm als het in de zon staat , niet zo boeiend.

Daarbij heeft Geert een groot klapdak met ventilatieopeningen , een briesje geeft al snel verkoeling onder dat dak.
En ze slapen op de begane grond.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

Hè Gobert,

Die vraag had ik inderdaad over het hoofd gezien. Wel volgens mij is het simpel. Ik heb een zwart dak en een zwart paneel. Ik zou niet weten, waarom het paneel warmer wordt dan het dak. Het kan iets schelen i.v.m. dat het ander materiaal is, maar veel verwacht ik daar niet van.
Binnen merk ik overigens niets van de warmte van het dak. Bij gesloten dak is het dak geïsoleerd met een eierdopmatrasje tussen dak en bedplaat + het tentdoek van het hefdak. Dat isoleert uitstekend. Bij open hefdak is de bedplaat met matras meestal nog steeds tegen het dak gedrukt. Overigens zorgt dan de ventilatie van het hefdak voor de verkoeling. Wat al dit alles met het paneel doet? Geen idee.

Overigens blijkt uit een onderzoek, dat het vrijwel niets uitmaakt of je een zwarte auto hebt of een witte. Meeste warmte komt binnen via de ramen. http://www.autoblog.nl/nieuws/temperatu ... open-67724
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door jansloos »

Even terug naar voorgaande berichten, daar waar het paneel weer gemonteerd moet worden:

Je hebt het paneel 1:1 direct op het dak geplaatst met dubbelzijdig tape.
Ik vond het er moi uitzien, toen.
Hierdoor werkt hij bij temperatuurwisselingen, en wel zodanig dat hij zich loswerkt van de plaktape.

Als je een Alu, of RVS frame maakt waar het paneel ( event. In dunne rubber) gevat is, en alleen dit frame op het dak lijmt, met veelvuldig hier geroemde lijm/ kit, kan het paneel vrij bewegen en komt niet meer los.

Ik lees het even terug en bedenk me dat er gewoon Alu h profiel bestaat.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Vertrokken2 »

jansloos schreef:Even terug naar voorgaande berichten, daar waar het paneel weer gemonteerd moet worden:

Je hebt het paneel 1:1 direct op het dak geplaatst met dubbelzijdig tape.
Ik vond het er moi uitzien, toen.
Hierdoor werkt hij bij temperatuurwisselingen, en wel zodanig dat hij zich loswerkt van de plaktape.

Als je een Alu, of RVS frame maakt waar het paneel ( event. In dunne rubber) gevat is, en alleen dit frame op het dak lijmt, met veelvuldig hier geroemde lijm/ kit, kan het paneel vrij bewegen en komt niet meer los.

Ik lees het even terug en bedenk me dat er gewoon Alu h profiel bestaat.
Volgens mij heeft hij bewegingsruimte genoeg als je hem direct in de kit legt.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

Kort:

Ik heb nu, en over het gehele paneel tape voor de gelijke hoogte en overal kit. Op de plek van de gleuf weer anders gedaan. Op enkele plekken een gat in de purvulling gemaakt en dat weer vol gespoten met ki, zodat ook hier paneel met kit direct contact maakt met dak. Foto's volgen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door jansloos »

Gobert schreef:
jansloos schreef:Even terug naar voorgaande berichten, daar waar het paneel weer gemonteerd moet worden:

Je hebt het paneel 1:1 direct op het dak geplaatst met dubbelzijdig tape.
Ik vond het er moi uitzien, toen.
Hierdoor werkt hij bij temperatuurwisselingen, en wel zodanig dat hij zich loswerkt van de plaktape.

Als je een Alu, of RVS frame maakt waar het paneel ( event. In dunne rubber) gevat is, en alleen dit frame op het dak lijmt, met veelvuldig hier geroemde lijm/ kit, kan het paneel vrij bewegen en komt niet meer los.

Ik lees het even terug en bedenk me dat er gewoon Alu h profiel bestaat.
Volgens mij heeft hij bewegingsruimte genoeg als je hem direct in de kit legt.
Worden toch de schuifkrachten, hoe gering ook, direct op de kitverbinding losgelaten.
We wachten de nieuwe situatie gewoon af. De voorgaande heeft ook niet zo lang geduurd.
( sorry hoor Geert)
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

Geen probleem Jansloos.

We mogen de zaken hier best kritisch bekijken. Daarvoor is dit forum juist heel nuttig.

Maar toch.

1. Of het door de bevestiging komt, is maar de vraag. Het kan net zo goed een zwakte in het paneel geweest zijn.

2. De alu-constructie die je voorstelt lijkt mij niets. Het is een flexibel paneel. Tijdens het rijden zal dit klapperen veroorzaken.

3. Het paneel is juist gemaakt om te verlijmen. Het enige wat ik kan bedenken, is dat het paneel plaatselijk en dan met name in het midden, de strook van de gleuf onvoldoende bevestigd is, waardoor daar welicht toch "stress" kon ontstaan door vibratie. Hier en daar was ook de verbinding met de tape losgegaan. Overigens voor het grootste gedeelte niet en moest ik deze bij verwijdering lossnijden. Blijft, dat ik er wel rekening mee houd, dat het defect toch veroorzaakt kan zijn, door onvoldoende verlijming. Maar nogmaals, dit is niet zeker. Nu bij herplaatsing heb ik ook tussen de tape kit aangebracht en ook in de met pur gevulde gleuf d.m.v. gaten in de pur rechtstreeks gekit met het dak.

Afbeelding

Inderdaad wachten we de nieuwe situatie af.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

Het bericht hiervoor is dus van 3 jaar geleden.En nu is ook nummer twee gesneuveld. De eerste begaf het binnen een jaar en is onder garantie vervangen. Deze heeft het drie jaar volgehouden. En zeg nu zelf. Dat is wel 3 keer zo lang. :lol3:
Maar toch niet helemaal de bedoeling.

Zit ik nu in een depressie. :crazy:

Nee in het geheel niet. :-B

Bij zelfbouw hoort risico’s nemen.

Overleg met de leverancier leert mij dat het toch waarschijnlijk de hitte is. De combinatie van een zwart dak en dit paneel als eerste. Maar ook is waarschijnlijk de overspanning van een gleuf hier debet aan. Dit veroorzaakt bij hoge temperaturen waarschijnlijk toch te verl stress in de plaat.

Wat nu ? Ik heb enig onderzoek naar glaspanelen gedaan, maar dat is toch niet de oplossing. Ik vind ze te zwaar en te dik voor op een hefdak. Ik kwam op de site van de Stroomwinkel een paneel van 7mm tegen. Navraag bij de Stroomwinkel leerde dat deze niet geschikt is voor op een camper.

Ze verwezen mij wel naar een andere leverancier. En zo kwam ik bij: https://www.zonnepanelenopdecamper.nl

Uitstekend advies gehad. Zij adviseerden om polycarbonaat kanaaltjesplaat tussen het dak en het paneel te plakken.
  • Je overspant er prima een gleuf mee.
  • Je vermijdt direct contact tussen paneel en dak
.
  • Door de kanaaltjes creeer je een continue luchtstroom onder het paneel.
  • Dit zorgt voor koeling.
  • Door de lagere temperatuur een betere opbrengst.
Op hun instagrampagina dit voorbeeld gevonden.
https://www.instagram.com/p/BhWsjwzA4e5 ... rsolutions

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 28 jun 2018, 22:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

Er is dus een bedrijf dat polycarbonaat toegepast heeft. Dat is met 6mm kanaaltjesplaat. Dat is mij eigenlijk net te dik. Vanavond bij Hornbach 4,5mm plaat gevonden en besteld.

Soms heb je pech en soms geluk. Ik heb met mijn verbouw wel meer risico’s genomen en min of meer pionierswerk verricht. Enig experimenteren hoort bij zelfbouw.

Het bewuste voorbeeld:

Afbeelding

En de gegevens van de plaat:

Afbeelding

GUTTA Dual polycarbonaat kanaalplaat

Art. 7413747
Kleur: Helder
Lengte: 1.500 mm
Breedte: 700mm
Dikte: 4,5 mm
Gewicht per oppervlakte eenheid: 0,752 kg/m²
Temperatuur bestendigheid: -40 °C - 120 °C

Afbeelding

Wordt vervolgd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door 't Busje »

En met die min of meer flexibele plaat ertussen overbrug je vermoedelijk ook verschillen in uitzetting door hitte van het zonnepaneel en het dak eronder, want het zonnepaneel en het dak hebben een verschillende uitzettingscoëfficiënt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

Precies Evert.

En daarom gaan we het ook proberen. Want we zijn eigenwijs en we willen een zonnepaneel zo plat mogelijk op het dak.

Met deze plaat wordt het zo’n 8mm. Door de onderplaat iets ruimer te nemen gaat het visueel minder dan die 8mm ogen.

Wordt vervolgd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie