Zonnepaneel hefdak oververhit of een torderend dak??

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Zonnepaneel hefdak oververhit of een torderend dak??



Bericht door Mickel Moen »

Gistermiddag zag ik dat het zonnepaneel geen stroom meer leverde. Bus was naar de garage geweest voor een Airco-check. Hij had een aantal uren in de brandende zon gestaan. Het was warm erg warm. Ik ontdekte het, doordat de led op de schakelaar tussen paneel en MPPT niet meer brandde. Op de MPPT gaf de laadled geen signaal. Ook de BMV gaf niets aan. Kortom ik kwam tot de conclusie, dat het paneel geen stroom leverde.

Eerst dacht ik,dat het aan de schakelaar kon liggen. Dus die ertussen uit gehaald, maar dat gaf geen resultaat. Omdat het te warm was en mijn multimeter even ergens anders logeert, heb ik het voor die dag zo gelaten. In het nalopen van de contacten gaat wel wat tijd zitten.

Vanochtend deed ie het echter weer.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat het door de warmte komt. Ik heb er echter geen logische verklaring voor en kan die na wat googlen ook niet vinden. Ik weet, dat een zonnepaneel bij hogere temperaturen minder gaat leveren, maar helemaal niets?

Iemand een suggestie?
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 05 okt 2018, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Kroppie »

door de warmte zet e.e.a. ook uit ,misschien ergens een verbinding die dan net geen kontact meer maakt.
er zitten een heleboel verbindingsstrippen in zo,n paneel ,eentje geen contact meer ,helemaal geen stroom meer .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

Hmm......


Jos bedankt. Dat zou betekenen, dat het paneel dus eigenlijk niet deugt. Ik heb er nog garantie op.

Maar eens even afwachten, wat het paneel bij een volgende warme dag doet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Kroppie »

als het op een warme dag weer gebeurt ,eens proberen om het paneel met LAUW(in ieder geval niet steenkoud) water wat af te koelen ,doet ie het dan ineens weer ,dan weet je dat het aan het paneel ligt.
misschien kun je zo zelfs de zwakke plek vinden .
maar niet te lang wachten op mooi weer garantie tijd is eerder op dan je denkt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

Goede tip :thumbup:

Laat het bloedhete weer nu maar komen. :lolno:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Vertrokken2 »

Wel even formele garantiemelding doen. Dan heb je in ieder geval binnen de termijn gereclameerd. Of is het paneel nog geen twee jaar oud? (Na het tweede jaar geldt een ander regime).
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Sun »

Misschien een thermische beveiliging in je MPPT lader?
Ik heb zelf een 30A IVT MPPT en die schakelt uit wanneer de temperatuur te hoog oploopt.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

Arie, bedankt voor de suggestie.

De MPPT is het niet. Die werkt normaal, maar kreeg geen stroom van het paneel. Als het de MPPT was geweest, dan had de led van de schakelaar nog gewoon moeten oplichten. Nu hij het weer doet, kan ik de schakelaar denk ik ook uitsluiten. Dat de storing in de bekabeling zit lijkt mij ook sterk. Als het weer een keer gebeurt en ik mijn multimeter weer heb, ga ik dat natuurlijk eerst meten.

De verklaring van Jos lijkt me tot nu toe de meest plausibele.

Andere verklaringen blijven natuurlijk welkom.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Hoofdnoorman »

Gobert schreef:Wel even formele garantiemelding doen. Dan heb je in ieder geval binnen de termijn gereclameerd. Of is het paneel nog geen twee jaar oud? (Na het tweede jaar geldt een ander regime).
De leverancier van het paneel van Geert heb ik leren kennen als een uiterst betrouwbare en "no-nonsense" man met kennis van zaken. Een eventuele garantieclaim zal vast geen probleem opleveren. Of mijn mensenkennis moet erg bijgeschaafd worden.
Daar staat tegenover dat als Geert hem even belt hij wellicht zelf al wil kijken wat er aan de hand is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
campergenot
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 15:07

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door campergenot »

Helemaal mee eens. Ik heb de zonnepanelen ook in Makkum gekocht en inderdaad: prima adres!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

Mannen bedankt.

Ik heb zeker alle vertrouwen in de leverancier. Ik heb hem zojuist gemaild. Echter, wil ik eerst zien, of het probleem zich nog eens voordoet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door jielus »

Het wordt warm en ik ben echt benieuwd of het weer gebeurd!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Mickel Moen »

Wel het is inderdaad zo, dat hij defect is. Nu niet alleen bij hitte, maar volgens mij zodra de zon er een beetje echt op valt. Liever gezegd, hij doet het niet, hoewel ik een enkele keer 's avonds als het koud was heb kunnen zien, dat ie het wel weer deed.

Ik heb op de bekabeling gemeten en tenslotte de junctionbox opengemaakt en wat van de kit weggeschraapt tot op de contacten. Geen spanning.

Ik heb contact gehad met de leverancier. Zeer binnenkort ga ik bij hem langs.

Wordt vervolgd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Zonnepaneel oververhit??



Bericht door Kubo »

Dat is pech Geert succes met vervangen, hoop dat hij niet met Sikaflex gelijmd is.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Plaats reactie