Instructies gevraagd voor het Riviera bedieningspaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Instructies gevraagd voor het Riviera bedieningspaneel



Bericht door pwhooftman »

In onze Ford Transit Riviera Camper uit 1995 zit een fraai bedieningspaneel waarvan ik de meeste functies inmiddels achterhaald heb, maar ik heb toch nog een paar vragen.

Allereerst het knoppenpaneel:
.
Afbeelding

De linkerknop is de verlichting boven het aanrecht, de derde knop is voor de schoonwaterpomp, de 4e knop zet het hele 12V boordnet onder spanning.
-> Maar waarvoor is de 2e knop? Dit lijkt voor een afzuiging boven het aanrecht, maar hij doet niets (er zit ook geen afzuiging).

Dan het rechtergedeelte:
.
Afbeelding
.
Ik ben er inmiddels achter dat als de zwarte knop in de ene stand staat de niveau's in de watertanks getoond worden. Ik vraag me af of de knop permanent in deze stand mag staan, want de metalen staafjes in de schoonwatertank waren gehuld in een indrukwekkende laag kalk, ik kan me voorstellen dat dat gebeurt als er permanent spanning op staat (elektrolyse).
Als de zwarte knop in de andere stand staat wordt de linkerhelft van deze indicatoren geactiveerd.
-> Wanneer brandt nu precies het lampje van de accu als je aan 230V aangesloten bent? Ik vermoed als de huishoudaccu geladen wordt. We hebben de accu van 3/3 naar 2/3 naar 1/3 zien gaan en dat ging het lampje aan. Maar is het normaal dat de huishoudaccu eerst ver ontlaadt voordat de lader inspringt?
-> Wanneer brandt de indicator met de kraan? Misschien de boiler, die hebben we niet gebruikt. Ik heb er niet op gelet of deze misschien aangaat met de waterpomp.
-> het ontgaat me ook waarom de indicator van de vuil water tank en 220V in één kader gegroepeerd zijn terwijl die niet echt iets met elkaar te maken hebben.

-> Tot slot moet ik op jacht naar de oorzaak waarom de HH accu niet goed geladen wordt als de camper aan 230V hangt. Moet er dan permanent ca. 14 volt op de HH accu staan, of alleen als het niveau van 3/3 naar 2/3 naar 1/3 is gezakt en dan de rode led brandt?

Dank voor de reacties alvast!
knooploos
Berichten: 6
Lid geworden op: di 27 aug 2019, 7:18

Re: Instructies gevraagd voor het Riviera bedieningspaneel uit 1



Bericht door knooploos »

Hallo "Riviera 320 man".
Wij hebben sinds kort ook een riviera 320 en hebben ook geen technische info meegekregen.
Heb jij intussen misschien meer informatie kunnen verzamelen. Daar zouden we erg blij mee zijn zoals je zult begrijpen.
Alvast hartelijk bedankt,
Ger
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Instructies gevraagd voor het Riviera bedieningspaneel



Bericht door pwhooftman »

Hallo Ger,

Inmiddels ben ik 2 campers verder (misschien hebben jullie onze voormalige camper :-) ). Ik hoop dat ik het goed onthouden heb.

De knoppen van links naar rechts:
De linkerknop is de verlichting boven het aanrecht, de derde knop is voor de schoonwaterpomp, de 4e knop zet het hele 12V boordnet onder spanning.
De 2e knop had bij ons geen functie.

Als de zwarte knop in de ene stand staat worden de niveau's in de watertanks getoond (RIS, 1/3, 2/3 en 3/3 gaan over de schoonwatertank, het lampje boven de zwarte knop de vuilwatertank .

Onze ervaring was dat aan de paal de huishoudaccu eerst behoorlijk ver leeg ging, en dan pas door de lader weer helemaal vol geladen werd (de rode led bij het accusymbool ging dan branden).
Plaats reactie