Electra uitleg

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Electra uitleg



Bericht door Marco Polo »

Dit wordt wordt dus geen wiki - waar iedereen aan bij kan dragen - maar een ego document :bang:

En het streven was zo goed:
We doen het net als bij Wikipedia, ik schrijf een item, en iedereen mag zijn mening geven , vragen stellen of verbeteringen voorstellen.

Een vonkentrekker.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op za 01 nov 2014, 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Electra uitleg



Bericht door hathi »

Ik heb hier een Prisma Nederlands woordenboek,waarin bij de afkortingen staat Amp.=Ampere ,dus waar gaat het over! Het gaat over een begrijpelijke uitleg ,en dat ging tot nu toe toch prima,of niet,dus ga door Jansloos.
Hans
Gebruikersavatar
Dimi
Berichten: 281
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 19:18
Locatie: Het Groene Hart

Re: Electra uitleg



Bericht door Dimi »

o o ik heb er zoveel verstand van
Dat weten we nu: niet meer op dit topic graag
Wij rijden in een blauwe Fiat Ducato met AmorA inbouw
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Electra uitleg



Bericht door vanHooltje »

Paul87400, Als jij andere op fouten wijst moet je dat zelf ook niet doen.
Je zegt:
Een 60A alternator levert dus bij 12V dus 60A x 12V = 720W
De dynamo levert nu eenmaal geen 12V maar 14 tot 14,4 V en dus word het een ander reken sommetje.
En dynamo,s zijn de moeilijkste en slechtste laders die er zijn, en ook nog eens een zeer moeilijke materie.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Dimi
Berichten: 281
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 19:18
Locatie: Het Groene Hart

Re: Electra uitleg



Bericht door Dimi »

Beste jansloos,
Ga aub door maar start een nieuw onderwerp: eenvoudige electra uitleg

Ik vond je uitleg geweldig; ik heb nog nooit zo'n goede uitleg gelezen
Wij rijden in een blauwe Fiat Ducato met AmorA inbouw
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Electra uitleg



Bericht door de Jonckheer »

Paul87400 schreef:Gelukkig komen nu de elektroauto's en worden nu wel de juiste eenheden gebruikt.
Niemand heeft het over hoeveel PK zo'n elektro-motortje levert en hoeveel Ah die accu heeft :clap: . Groeten, Paul
Helaas moet ik je op dit punt teleurstellen. Ik lees net in een blad hoeveel PK's de nieuwe hybride Golf heeft elektro en benzine motor te samen. Net zoveel als de GTI, maar dat terzijde. Het publiek heeft niks met kw en dat zal voorlopig wel zo blijven, al dan niet tot verdriet van de puristen. Persoonlijk voel ik mij ook totaal niet aangetrokken door het begrip kw.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Electra uitleg



Bericht door annoh »

Ik kan me goed voorstellen, als je het hebt over Jip en Janneke uitleg, dat je 12 volt neemt als spanning terwijl een accu en een alternator iets meer leveren.

Groet
Anno
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 1159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 19:23
Locatie: Gilze

Re: Electra uitleg



Bericht door Obelix »

Ik vond dat verhaal van Paul87400 eigenlijk wel een heel duidelijke verhaal. :clap: Ik zou wilen dat ik het zo duidelijk op zou kunnen schrijven.

Maar ik begrijp nu dat er mensen zijn die vinden 'we' niet moeten 'zeuren' over het juiste gebruik van eenheden. Jansloos is dit topic begonnen naar aanleiding van een opmerking die ik maakte over het gebruik van A en Ah (ampère en ampère-uren) die worden hier heel vaak door elkaar gebruikt wat soms heel verwarrend is. Ik zei toen dat het mooi zou zijn als iemand dat eens duidelijk op zou kunnen schrijven. En was dan ook heel blij dat Jansloos dit topic is begonnen.

Maar in zo'n uitleg moeten natuurlijk dan natuurlijk wel de goede eenheden gebruikt worden anders heeft het natuurlijk helemaal geen nut.

Ik hoop dat Jansloos verder gaat met z'n verhaal en dat dat straks in de kennisbank past.

Jack
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Electra uitleg



Bericht door annoh »

Wederom blijkt dat basis elektra kennis / uitleg op dit forum belangrijk is, zie ander topic. Wellicht in deel 4 daarvan wordt behandeld waar de piekspanning bij starten vandaan komt.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Electra uitleg.



Bericht door Mickel Moen »

Paul87400 schreef:Als je wat gaat uitleggen mag je zelf natuurlijk geen fouten maken.
.......
De afkorting voor Amperes is A geen AMP.
...........

Groeten, Paul

Nu we dan toch aan het "elkaar verbeteren" zijn.

Amp kan wel degelijk als afkorting van Ampère, maar dan in taalkundige zin. http://beterspellen.nl/website/index.php?pag=244
Ook in Jip en Janneke taal dus niet fout.

A is het symbool voor Ampère volgens het SI-stelsel: http://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel

Het gebruik van de correcte wetenschappelijke symbolen heeft natuurlijk wel de voorkeur.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Electra uitleg



Bericht door de Jonckheer »

eef van baal schreef:als ik er veel verstand van had zou ik niet eens reageren, en anderen hun verhaal laten vertellen.
Dat lijkt mij helemaal geen oplossing want dan blijven de fouten er in zitten. Het is in deze materie nu eenmaal belangrijk dat de juiste terminologie wordt gebruikt. Kom je met de onjuiste termen met een probleem ergens heb je niet één maar twee problemen.
Bert
Berichten: 1154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Electra uitleg



Bericht door Bert »

Heb me bedacht. Niet reageren.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Electra uitleg



Bericht door bertt »

Andere Bert(t) :wink: ,

Jansloos, ik was de eerste die reageerde (wat geheel onbelangrijk is) en dacht ik ga dit volgen, want ik heb mijn hele leven al eens gedacht; "Bert ga eens een studie volgen over electriciteit, want je heb er geregeld mee te maken en je weet er te weinig van". Dus bij jouw topic ging ik elke dag even kijken of je wat nieuws verteld had.

Maar nee, oeverloos gel... van mede campervrienden die zo nodig commentaar moesten leveren, totdat ik vanmorgen zag dat je je hoofdtopic elke keer aanvul. Niet slim van me.

Vanmorgen heerlijk op mijn gemak, nog eens het stuk gelezen en sommige delen nog eens gelezen en nog eens. Ik vind dat ik al een stuk meer begrijp over "stroom", sorry electriciteit. :wink:

Ik geniet, heb een dure cursus uitgespaard en kom toch te weten wat voor mij belangrijk is. Hogere "stroomkunde" heeft voor mij in het leven niet veel nut. Als ik mijn trekhaak buiten het "canbussysteem" wil en heb aangesloten is er hier wel iemand die me een hint geeft hoe te handelen. En met doorslaand succes.

Jansloos of moet ik Jan zeggen? Ga zo door.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Electra uitleg



Bericht door vmax »

en men moet ook niet meer zeggen "stroompaal" :lol:
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Plaats reactie