Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door jielus »

Ik heb dit zo goed als mogelijk doorgelezen, http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8443958, en ben al wat aardig wijzer geworden. Maar waarschijnlijk nog niet wijs genoeg. Voordat u een antwoord geeft op mijn vragen zou ik u willen vragen niet af te wijken van het topic? Soms zie ik wel hele flauwe antwoorden voorbij komen en daar heb ik niets aan. Vergeet niet dat er ook mensen zijn die het allemaal zeker willen weten en dubbel controleren voordat ze iets ondernemen. Google is leuk maar soms denk ik dat mijn vrouw meer weet dan Google! Omdat ik het in een keer goed wil doen stel ik deze vragen, ik moet dus nog beginnen met de aanleg van de installatie.

We hebben een 24 jaar oude Ford Rimor gekocht die ik voldoende vertrouw dat we er nog vele jaren plezier van zullen hebben. Na wat korte trips ben ik er al van overtuigd dat we minimaal 4 dagen in de week vrij zullen staan. Een goede installatie, gas en elektriciteit, is dan heel belangrijk!

We hebben nu een huishoudaccu onder de motorkap van 70 AmH, deze zal eerst vervangen worden door een 80Ah AGM Deep-cycle Semi-tractie 12V / 10 uur.

Dan wordt er een verbinding gemaakt met de ingebouwde autoradio zodat we ook radio kunnen luisteren wanneer de sleutel van Tractie naar HH accu is omgezet. Het doel van deze schakelaar is me niet helemaal duidelijk maar ik denk dat hij de startaccu beschermt zodat deze niet wordt ontladen. Klopt dit?

Ik lees dat er in de rode + draad een zekering wordt aangebracht. Ik heb gezien dat er 10A zekeringen worden gebruikt. Met mijn beperkte kennis over elektriciteit denk ik dat 12V x 10A = 120W opgenomen maximaal. Klopt deze berekening? Dan zou de zekering voor de radio toch wel kleiner kunnen zijn? Of maakt dat niets uit?

Een tweede huishoud accu wordt parallel geplaatst in het woongedeelte. De 200Ah AGM Deep-cycle Semi-tractie accu 12V / 10 uur is onderhoud en gasvrij. Toch plaats ik hem in een geventileerde kast naast de extra watertank. Volgens mij kan ik de twee accu's dan bij elkaar optellen en kom ik tot 280Ah AGM Deep-cycle Semi-tractie accu 12V / 10 uur x 70% = 196Ah tot mijn beschikking. Klopt dit?
Deze accu's zijn zeer geschikt voor de combinatie met daglicht panelen, een zaak waar ik later op terug kom.

De binnen installatie zal bestaan uit:
2 keer LED binnenverlichting a 4 W = 8 W max in winter 4 uur p/d
1 keer MacBook Pro a 60 W max 2 uur p/d
1 keer TV a 22 W max 5 uur in winter/slecht weer p/d
1 Koelkast a 60 W max 24 uur in zomer p/d
1 Magnetron 700 W max 10 minuten p/d via de 1200 W omvormer

En hier wordt het moeilijk voor me! Een berekening die me te binnen schiet is: (8x4)=16+(2x60)=136+(22x5)=246+(60x12)=966+(700/6)=1083 W deel ik dit door 12V kom ik tot 90A. Dat zou er op neer komen dat ik in de minst gunstige situatie ruim twee dagen stil zou kunnen staan. Klopt deze berekening?

Met deze berekening in mijn achterhoofd wil ik in een later stadium Complete Set 2 x 140W (280W !) 12V Daglichtpaneel op mijn dak monteren. En hier raak ik de weg een beetje kwijt! Betekend dit dat bij een gemiddelde opbrengst van 50% gedurende 5 uur per dag, (140Wx5uur)/12V=58A wordt bijgeladen?

90A verbruik-58A bijladen daglichtpaneel=32A netto verbruik. Dat zou betekenen dat we ruim 6 dagen vrij zouden kunnen staan. Klopt dit?

6 dagen is natuurlijk al erg lang, met de inhoud van de watertank in gedachten, maar niet ondenkbaar!

Zodra we beschikking krijgen over een 220/230V lichtnet aansluiting wil ik de huishoudaccu weer volladen. De sigarettenaansteker fitting is bijna een standaard voor 12V. Omdat veel accessoires deze stekker hebben wil ik dan ook een drieweg sigarettenaansteker boven de eettafel plaatsen. Dan kan ik met de Garmin GPS en de MacBook tegelijk werken bij het uitzetten van routes en dergelijke, de TV kan er ook op worden aangesloten indien dat nodig is. Ook wil ik via deze drieweg 12V de huishoudaccu laden.

Het opladen van de huishoudaccu met een goede druppellader via de sigarettenaansteker is dus, volgens dit forum, ook goed mogelijk? Ik heb gelezen dat meerdere mensen dit doen. Gewoon van mijn 220V naar de 12V boven de eettafel. Dat zie ik toch goed? Zijn er dan nog speciale punten waar ik op moet letten? Aan welke eisen moet de druppellader dan voldoen?

Veel vragen, ik hoop op duidelijke antwoorden. Ik besef dat er veel mensen later van de informatie in deze draad gebruik zullen maken. Daarom is het belangrijk dat "ik weet" wordt gebruikt in plaats van "ik denk"!

Een ieder alvast bedankt voor de informatie en de moeite die jullie hebben genomen om me te helpen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
myway
Berichten: 15457
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door myway »

Het is een heel verhaal, de berekeningen kloppen wel, alhoewel zonne-energie een behoorlijke onzekere factor is.
Echter begrijp ik niet waarom je een aantal zaken zo wil aanleggen.
Waarom een hh-accu onder de motorkap en een in de camperruimte?
Een schakelaar op de hh-accu onder de kap?
Er zal toch wel een scheidingsrelais of diodenbrug inzitten?
Een driewegstekker boven de tafel om gebruikers op aan te sluiten kan maar om ook de accu via dit blokje te laden?
Je ziet nogal wat vraagtekens.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door Digiwalker »

Hallo Jielus.

Een heel verhaal welke ik snel doorgelezen heb en waarschijnlijk wel wat mis.

Ten eerste zou ik willen adviseren om een schema te tekenen met alle componenten die je wilt toepassen.
Dat zou ik toetsen aan bestaande schema's van gerenommeerde merken.

Wat je nooit moet doen is 2 verschillende accu's parallel schakelen.

Hier een voorbeeld:
Afbeelding

Een goede regel is : Less is better. Dus hou het eenvoudig.
Bij Reimo zijn complete systemen te koop bij voorbeeld : http://www.ludospace.com/article.php3?i ... he=cbe+100
Hier zit alles in voor de interne stroomvoorziening van een camper.

Voorts zitten zekeringen niet er in om de apparaten te beschermen maar de bedrading !! Dus hoe dunner de draaddoorsnede hoe kleiner de zekering.
Hou je je niet aan deze regel dan is brand de beloning.
Afbeelding

Voor nog meer informatie kijk ook eens op deze site: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/s ... latie.html
Daar worden waarschijnlijk al je vragen beantwoord.

Als extra gegeven: Wij stonden vorig jaar voor 9 weken volkomen vrij op diverse locaties in zuid oost Europa. met 275 Wp op het dak en één 90Ah leefaccu en de startaccu. Koelkast op gas (20 l per 4 weken)

succes
:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door Vertrokken3 »

Het is ook volgens mij een te complex verhaal, zoals Digiwalker zegt, moet je het eerst in kaart brengen via een schema.
Daar kan je dan op ingrijpen en veranderingen in aanbrengen.

Ook het gebruik van twee accu's baart me zorgen. Dat gaat zelden goed bij niet gelijkwaardige accu's.
Op zich zijn daar wel oplossingen voor.

Het is ook mijn indruk dat je met twee maal 140Wp in normale omstandigheden een eind komt, maar moeilijk te becijferen voor elke weersomstandigheid.
Wat me dan weer zorgen maak is dat "in later stadium".
Ik verst daaronder dat je eerst een hele installatie moet hebben om nu voort te kunnen en dat je later pas de panelen legt.
Dat lijkt me niet verstandig, je moet nu waarschijnlijk extra investeren om de zaak rond te krijgen, terwijl je later wanneer je panelen legt in feite een te zware installatie hebt.
Ik bedoel investeer dan beter in nu panelen leggen en bespaar in de rest van de installatie.
Mijn stelling is dat wanneer je meer dan 2€ per Wpiek betaald voor de panelen, dat je te duur hebt gekocht. (wel zelf leggen)
Tel daarbij nog een goede MPPT-regelaar en je bent er.

De door u gemaakt berekeningen qua het verbruik houden wel geen rekening met het Peukert-effet van batterijen, vooral voor grote stromen is dat niet verwaarloosbaar.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door jielus »

Ik ben nu al een stuk verder! Dat van de dikte van de kabels wist ik al en ik zal daar dan ook rekening mee houden.

De opmerking: "Als extra gegeven: Wij stonden vorig jaar voor 9 weken volkomen vrij op diverse locaties in zuid oost Europa. met 275 Wp op het dak en één 90Ah leefaccu en de startaccu. Koelkast op gas (20 l per 4 weken)", steekt me echt een hart onder de riem. Alhoewel ik wel benieuwd ben tijdens welk jaargetijde dit was.

De oude huishoudaccu onder de motorkap komt nu waarschijnlijk te vervallen door de simpele reden dat ik daar geen grotere kwijt kan. Dus wordt de huishoud accu verplaatst maar blijft nog steeds 200 Ah.

Op de blog van Mickelmoen heb ik oog gelezen dat de opname van een compressor koelkast veel lager is dan ik had verwacht. Mickelmoen rekent met 22% terwijl ik het liever met 25% doe, voorheen heb ik met 50% gerekend dus dat scheelt een slok op een borrel en zou ik best met een set van 2 x 100W daglicht panelen kunnen toekomen.

Dan zou mijn nieuwe berekening uitkomen op:
De binnen installatie zal bestaan uit:
2 keer LED binnenverlichting a 4 W = 8 W max in winter 4 uur p/d
1 keer MacBook Pro a 60 W max 2 uur p/d
1 keer TV a 22 W max 5 uur in winter/slecht weer p/d
1 Koelkast a 60 W max 24 uur in zomer p/d
1 Magnetron 700 W max 10 minuten p/d via de 1200 W omvormer

En hier wordt het moeilijk voor me! Een berekening die me te binnen schiet is: (8x4)=16+(2x60)=136+(22x5)=246+(60x6)=606+(700/6)=723 W deel ik dit door 12V kom ik tot 60A. Dat zou er op neer komen dat ik in de minst gunstige situatie bijna drie dagen stil zou kunnen staan.

Dat klinkt me al muziek in de oren! Zeker wanneer ik tussendoor ook nog wel eens een paar uur zal rijden.

Het gebruik zoals is heb berekend is heel dicht bij de werkelijkheid. Zou de 2 x 140W daglicht panelen dan te zwaar kunnen zijn? Zou ik beter een 2 x 100W kunnen installeren?
Het verschil is slechts € 140,-. Voor het geld hoef ik het niet te laten maar een installatie die te zwaar is is natuurlijk weggegooid geld, dat geld kan ik beter aan de accu besteden.

Ik ga dus eerst met de 140W of de 100W zonnepanelen i.c.m. de 200 Ah accu aan de slag. Ik rij wel even langs die winkel deze week om meer info te krijgen.

Mocht ik wat over het hoofd zien dan hoor ik het graag van jullie!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door jielus »

Digiwalker schreef:Hallo Jielus.

Een heel verhaal welke ik snel doorgelezen heb en waarschijnlijk wel wat mis.

Ten eerste zou ik willen adviseren om een schema te tekenen met alle componenten die je wilt toepassen.
Het is een bestaande installatie die wordt aangepast, dat maakt het wat ingewikkelder. Verder heb ik geen schema van de camper dus moet ik kijken, opschrijven wat er al in zit en zoeken hoe de bedrading loopt.

Ik denk dat jullie adviezen de grootste problemen al hebben opgelost.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door Mickel Moen »

Jielus,

Mijn blog heb je dus al ontdekt.
Op de blog van Mickelmoen heb ik oog gelezen dat de opname van een compressor koelkast veel lager is dan ik had verwacht. Mickelmoen rekent met 22% terwijl ik het liever met 25% doe, voorheen heb ik met 50% gerekend dus dat scheelt een slok op een borrel en zou ik best met een set van 2 x 100W daglicht panelen kunnen toekomen.
Of je hier mag juichen is de vraag. Ik heb een super zuinige koelbox uit de Coolfreeze serie van Waeco. Deze horen echt tot werelds zuinigste RV-koelers. Het is daarom wel verstandig eerst eens na te gaan wat voor koelkast je hebt. Hoe oud? merk en Type? Zijn er verbruiksgegevens van de fabrikant bij bepaalde omgevingstemperaturen? Dit is zeker niet onbelangrijk. In een gunstig geval zal je dicht bij die 25% looptijd zitten, maar in een ongunstig geval kan het ook bij die 50% zijn.

Verder speelt het reisdoel mee. Ga je veel naar zuidelijker streken of zoek je een wat gematigder klimaat.

Wat de zonnepanelen betreft is het weer belangrijk wanneer je reist en vrij wilt staan. Zomermaanden? Welk gebied? Als je ook in januari vrij wilt staan, moet je weer rekenen met gans andere waarden. Als voorbeeld een grafiekje waarin je kunt zien hoe de opbrengst gedurende het jaar gemiddeld per maand kan verschillen.

Afbeelding

Ook is het mij niet geheel duidelijk welke van de genoemde apparaten nu over de omvormer gaan. Hoewel geen hoofdzaak, kan verder het rendement van de omvormer ook een rol spelen. Hangt weer af van het totale verbruik over de omvormer.

Ik was al bezig om voor je in mijn rekenmodule een berekening te maken, maar ik kwam nog te veel onduidelijkheden tegen. Aangezien een berekening niet meer dan een indicatie kan zijn, had dat weinig zin. Hoe de uiteindelijke installatie zich echt gedraagt is weer afhankelijk van jouw reisgedrag.

Ik wil best de berekening afmaken, maar dan moet ik toch eerst wat meer antwoorden op de hierboven genoemde vragen hebben.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door jielus »

Beste Mickel Moen, Ik doe het eerst openbaar daarna zal ik je nog een persoonlijk bericht sturen, mijn dank is groot dat je me wil helpen. De materie en moeilijk en fascinerend tegelijk. Veel mensen laten zich leiden door adviezen van verkopers en dat is vaak niet het beste advies dus laat ik me breed adviseren.

Ik zal hier voor je uitleggen waar het om gaat.

Dan zou mijn nieuwste berekening uitkomen op:
De binnen installatie zal bestaan uit:
2 keer LED binnenverlichting a 4 W = 8 W max in winter 4 uur p/d (12V)
1 keer MacBook Pro a 60 W max 2 uur p/d (12V)
1 keer TV a 22 W max 5 uur in winter/slecht weer p/d (12V)
1 Koelkast a 60 W max 24 uur in zomer p/d (12V) nieuw, nog te kopen. Ik heb een koelbox van Mobicool (47W-12V) waar ik voorlopig mee vooruit kan.
1 Magnetron 700 W komt te vervallen

De berekening die me te binnen schiet is: (8x4)=16+(2x60)=136+(22x5)=246+(60x6)=606W deel ik dit door 12V kom ik tot 51A. Dat zou er op neer komen dat ik in de minst gunstige situatie met een 77 Ah accu maar een dag stil zou kunnen staan. Dat is te weinig voor in de winter in Nederland maar we gaan hoogstwaarschijnlijk overwinteren in zuid-Europa. Er gaat dus niets meer over de omvormer!

De set daglicht panelen die ik nu op het oog heb heeft de volgende specificaties (volgens de website van de verkoper):

2x 100 Watt Monokristal Zonnepaneelset Compleet

Afmetingen 100W (H x B x D) in mm: 1190 x 540 x 35 mm.

▪ Gewicht in kg: 7,60 kg.
▪ Type cel: monokristallijn
▪ Max. vermogen (Pmax): 100 W (2x = 200W)
▪ Max. spanning: 18,00 V
▪ Max. stroom (Imax): 5,56 A (2x = 11,12A)
▪ Open spanning: 22,10 V
▪ Kortsluitstroom: 5,97 A
▪ Rendement: ± 18 %

Dit zou in combinatie met een "200Ah 12V AGM deep cycle Semi-tractie accu -Lichtaccu tbv diepontlading / 10 uur" een goede combinatie moeten zijn. Een combinatie waarmee ik ook enkele dagen zonder zon vooruit zou kunnen.

Ik wacht vol spanning af wat je hiermee kunt berekenen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door Mickel Moen »

Ik ga je nu niet meer antwoorden, ga zo op bed.

De koelkast of box wil je dus nog kopen.
Belangrijk, om daar nu al vast over na te denken.

Vragen:

1. Koelkast of koelbox en waarom koelkast of koelbox. (Koelbox is in relatie met de inhoud het zuinigst)
2. Hoeveel liter? Heb je een bepaald, merk type op het oog?
3. Graag type van de Mobicool.

Als je wilt overwinteren, is dat iets om je op te richten.

4. Het is voor mij wel zo makkelijk, als je een streek/ plaats noemt, die je in gedachten hebt.

5. Hoeveel dagen wil je minimaal vrij kunnen staan?

Staar je niet blind op de gegevens van een zonnepaneel. Er is altijd systeemverlies, weer afhankelijk van bekabeling, type lader enz.

Verder raad ik je aan een goede accumonitor te plaatsen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door Digiwalker »

Tijdens mijn werkzame periode heb ik langs empirische weg geleerd dat het onverstandig is om jezelf afhangkelijk te maken van 1 systeem.
Deze ervaring pas ik dus ook in onze camper toe.
Koken en koelen doe ik op gas.
Koken en koelen en verlichten kan ik ook op elektra, hoewel koken en koelen in zeer beperkte mate.
Laden, verlichting, tv en radio gaat via de accu.
Zonnepanelen verzorgen van maart tot december de energiebehoefte .
Bij temperaturen lager dan 10 graden wordt gebruik gemaakt van externe voorzieningen.(230v)
Als noodvoorziening slepen we een agregaat van 1kw mee. En een extra gasfles van 40 l. Hierop wordt s zomers gekookt in de buitenlucht.
Een 10 l jerrycan met benzine staat ook paraat.
Je ziet dat er dus behoorlijk wat wordt meegesleept.

sterke met het project

rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door jielus »

Digiwalker schreef:Tijdens mijn werkzame periode heb ik langs empirische weg geleerd dat het onverstandig is om jezelf afhangkelijk te maken van 1 systeem.
Deze ervaring pas ik dus ook in onze camper toe.
Koken en koelen doe ik op gas.
Koken en koelen en verlichten kan ik ook op elektra, hoewel koken en koelen in zeer beperkte mate.
Laden, verlichting, tv en radio gaat via de accu.
Zonnepanelen verzorgen van maart tot december de energiebehoefte .
Bij temperaturen lager dan 10 graden wordt gebruik gemaakt van externe voorzieningen.(230v)
Als noodvoorziening slepen we een agregaat van 1kw mee. En een extra gasfles van 40 l. Hierop wordt s zomers gekookt in de buitenlucht.
Een 10 l jerrycan met benzine staat ook paraat.
Je ziet dat er dus behoorlijk wat wordt meegesleept.

sterke met het project

rene
Mijn Rimor van 5,90m geeft me niet de ruimte voor die reserve systemen!

Dus we koken en stoken op gas een 11 Kg LPG vaste fles genoeg voor zes dagen in de winter. Elektriciteit gebruik je wanneer het nodig/voorradig is. Van alle apparaten kunnen we de 10A voor de TV best missen, toch heb ik het erbij gezet omdat mijn vrouw nu eenmaal graag TV kijkt wanneer het slecht weer is. Donker valt nog wel mee want een avondwandeling in de herfst kan ook nog heel mooi zijn.

We gaan best wel een keer per week aan de paal maar liever niet.

We komen er wel, over een paar weken is de installatie aangesloten en draaiende.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
myway
Berichten: 15457
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door myway »

Ik zie in jou lijstje een mobicool koelbox staan, dit is een prima koelbox echter niet geschikt voor hoe jij hem wil gebruiken.
Op 230 volt op een camping een prima keuze maar in een camper?
Er is er een die ook op 12volt kan maar dat is leuk om als de box koud is een tripje met een voertuig van een paar uur te overbruggen.
Van het 12 volt systeem moet je je niet te veel voorstellen.
Je hebt het over een Rimor camper, daar zal toch een koelkast in staan, ik neem aan van het absorptie type.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door jielus »

Er staat wel een koelkast in maar die wil ik vervangen door een Compressor Koelkast 12V/24V Inbouw - 100 Liter. Ik weet het, de een zweert bij gas, de ander bij absorptie, maar ik wil op 12V omdat ik naar zonnepanelen ga. Ook zal de koelkast niet zo intensief gebruikt worden. Ik koop ijsblokjes in een zak en nemen ook weer warmte op uit de gekoelde ruimte.
Het is teveel om uit te leggen maar deze Compressor Koelkast 12V/24V Inbouw - 100 Liter is voor ons geval het beste.
Die koelbox is inderdaad een noodoplossing! Koelelementen erin wanneer ik de mogelijkheid heb gehad om ze in een vriezer aan te vriezen en voor de rest om de dag een beetje door te komen. Een koel drankje, wat fruit en kaas. Ik weet hoe ik er mee om moet gaan. 12V is nog altijd beter dan 220V over de omvormer toch?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
myway
Berichten: 15457
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Waar moet ik beginnen met de 12V installatie?



Bericht door myway »

Voor de koelkast zou je kunnen kijken voor een Waeco MDC
Veel voordelen, hij past meestal zo op de plaats van een absorptiekast omdat de maat vaak overeen komt.
Het meest zuinig en het meest stil.
Daarbij vaak ook nog betere koeling dan een CR model.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Plaats reactie