Router? En zo ja: welke op een Pi?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
tonafoto
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 17:23
Locatie: Rotterdam e.o.

Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door tonafoto »

Hallo
Ik ben nu toe aan het inbouwen van internet in de camper.

Ik zal de situatie even schetsen: parkeren, naar open wifi signalen zoeken (meestal in de buurt van hotels, de Mac, enz dus niet meeliften op particulieren) en internetten, zoals mailen, surfen, enz dus niet gamen ofzo.
Doordat ik veel vrij sta, en ook de camper regelmatig alleen laat, wil ik geen al te dure spullen achterlaten, zoals laptops enz.
Er komt een eenvoudig 12v en 22inch scherm (tv of monitor ) op een vaste plek te hangen.
Ik wil een Raspberry Pi daarachter hangen, die bediend wordt door een draadloze muis/toetsenbord.
Ik kies voor de Raspberry vanwege het enorme lage stroomverbruik.

Nu de vraag:
Weet iemand of ik een eenvoudig routertje (Alfa, R36 of een huisrouter ) kan ophangen en verbinden met de Pi? Op de Pi kan ik Android of een Linux versie installeren.
Is het raadzaam om de standaard 5dbi wifi antenne van zo'n routertje te vervangen door bv. eentje van 12dbi en die met een verlengkabel onder het dakluik te monteren, zodat de ontvangst hopelijk nog beter zal worden?

Eerlijkheidshalve vermeld ik erbij dat ik dit probleem ook op een Pi-forum zal plaatsen, maar ik hoop eigenlijk dat er iemand hier is, die er ervaring mee heeft.

mvrgr
Ton
dobje
Berichten: 766
Lid geworden op: wo 29 jul 2009, 23:55
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door dobje »

Ik heb wel een raspberry maar geen alfa , als ik het zo gelezen heb moet dit gewoon werken. Op het Pi-forum staan diverse mogelijkheden.

Met surfen is hij niet bijzonder snel de raspberry pi.
Hymer Starline 655 Mercedes 316CDI sprintshift, ASR, Sperdiff, bijverwarming, etc '05
Afbeelding
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door B1gcheese »

De Pi is toch alleen maar de client? Het zal de Pi een worst zijn welke router je gebruikt als hij maar een IP adres krijgt van de DHCP lijkt me.
Ik ben zelf aan een projectje begonnen om een Ubiquity Bullet 2HP icm een 10DBi buitenantenne te gebruiken. Die haak ik aan een goedkoop wifi routertje in de camper die wordt gevoed door 5 volt via USB. Maar een Pi aan een bedraad routertje zou geen enkel probleem moeten zijn, bijvoorbeeld zoiets: http://www.dx.com/p/mercury-mr804-wired ... ite-108551
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
dobje
Berichten: 766
Lid geworden op: wo 29 jul 2009, 23:55
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door dobje »

Er staat een redelijk uitgeklede linux versie op , die pakt niet alles en sommige zaken zijn slecht aan de praat te krijgen op Linux. Uiteraard kun je dan de source vaak downloaden en zelf aan de slag gaan maar dat is niet voor iedereen een mogelijkheid.

Als je dan toch kunt kiezen waarom niet een USB Wifi adapter die goed ondersteund word. Een gewone router dus met kabel zou het inderdaad een ... zijn welke je neemt.
Hymer Starline 655 Mercedes 316CDI sprintshift, ASR, Sperdiff, bijverwarming, etc '05
Afbeelding
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door rvpost »

Je kan bijvoorbeeld een Linksys WRT54G voorzien van dd-wrt en die gebruiken als "ontvanger". http://lifehacker.com/178132/hack-attac ... 600-router
freamyronald
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 29 okt 2007, 8:56

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door freamyronald »

Waarom wil je een routertje en niet gewoon wifi op je raspberry ?

Wifi is meestal prima werkend te krijgen op de pi als je een beetje op de chipset let.
Leyland Power....
tonafoto
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 17:23
Locatie: Rotterdam e.o.

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door tonafoto »

Ok. ik dacht dat, als ik wifisignalen wilde opvangen, ik dat met een router moest doen.
Nu begrijp ik dat ik ook rechtstreeks de antenne op de Pi kan aansluiten.
Ik lees dat ik op de chipset moet letten: wat is een chipset en hoe let ik daar op?

Welke goedkope wifiantenne kan ik dan het best op de Pi aansluiten?
En dan moet ik waarschijnlijk een programmaatje downloaden en installeren om die antenne werkend te krijgen en om wifi te ontvangen. Weet iemand welke dat is? Of is dat weer afhankelijk van welk besturingssysteem (Android of Linux)ik erop installeer?
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door WhiteVanMen »

EEn antenne rechtstreeks op je Pi aansluiten gaat je niet lukken , de Pi heeft geen antenneconnector !
En met alleen een antenne bereik je nog niks.
Wat je wel kan doen is er een WiFi adapter op aansluiten.
Een beetje googlen leert je zelfs dat er voor dat doel zelfs een officiele wifi adapter is voor de Pi.
Ding kost zelfs geen drol , alleen vraag ik mij af wat het bereik is zonder de mogelijkheid een externe antenne op die adaper aan te sluiten.
http://www.voc-electronics.com/a-284531 ... pberry-pi/
Je zou er wel een usb kabel tussen kunnen doen om die wifiadapter buiten je campertje te kunnen plaatsen , dat geeft wel een betere ontvangst.
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door rvpost »

PI als WiFi router gebruiken in plaats van een andere router.
Je PI laat je dan het WiFi signaal ontvangen met een goede antenne (1000mW of meer) die je verbind met een USB WiFi adapter die geschikt is voor de PI.
Zelf heb ik een "Powerwifi USB WiFi buitenantenne, 5 meter kabel" op mijn laptop en dan heb je perfect ontvangst.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door Arie55 »

Wat dacht je van een tweedehandsie van een WRT54g? Daar zit zowel een router in, heeft ook nog kleine wifi antennes, werkt op 12V (ook), je kan dat ding helemaal naar je hand zetten, je kan er dat DD-WRT op zetten en nog meer fratsen uithalen. En de prijs? Ik meen dat ik er 15 euro inclusief verzendkosten betaald heb. Of is het gevraagde vermogen 12W je teveel? Hij zou 1A trekken, maar daar geloof ik niks van (niet gemeten, nog). Enige wat je wel moet verbeteren is het wifi signaal. Want echt ver komt/gaat die niet.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Louis2
Berichten: 10
Lid geworden op: do 02 mei 2013, 13:01

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door Louis2 »

Hallo Ik lees dit artikel en was eigenlijk op zoek naar meer informatie over mensen die een Raspberry Pi gebruiken als afspeel apparaat voor films en muziek. Ik zie nu echter hier een discussie waarvan ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen, mocht ik het ergens anders moeten plaatsen alvast excuses. Ik kwam namelijk een bijdrage tegen waarin verschillende kleine mediaspelertjes vergeleken worden. Nu wil ik graag films die op mijn laptop staan op de tv afspelen met de Pi, nu gaat dit in een thuis netwerk zonder problemen heb ik al op youtube gezien. Maar mijn vraag is als ik het in de camper doe moet er dan geen internet op de router aangesloten zijn of gaat dit ook zonder internet?
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 199
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door rzwiebel »

Installeer of Kodi of VLC op de raspberry. VLC als je films e.d. wilt afspelen gaat uitstekend; ik gebruik daarvoor een SD-kaartje van 64 Gb voor (daar kunnen 70 films op!) En als je de films al op de laptop hebt staan moet het een koud kunstje zijn om die op een USB-stick of SD-card (eventueel met USB Card-reader/writer) te zetten, zodat je die in de Raspberry kunt pluggen.
De raspberry heeft voor het afspelen van films geen internet-aansluiting of router-connectie nodig.

Dat is anders voor TV-kijken. Kodi kan legaal NPO 1,2, en 3 en Nederland 24 ontvangen via internet. De rest ook maar dat is illegaal! ZIe mijn artikeltje over "TV kijken met IPTV"op mijn site (link hier onder) en daar ook meer items voor de Raspberry (GPS, Alarm).
Tot slot: schaf een KPN pre-paid kaartje aan en zet daar voor 30 dagen onbeperkt internet op tegen € 7,50 Na 30 dagen stopt het, tenzij je opnieuw opwaardeerd met € 7,50.
Snelheid is beperkt tot 128 KB/s (1 Mb/s) ,maar dat is genoeg voor surfen, email, whatsapp e.d. We kijken er zelfs NPO 1 mee. Heb je nog wel een MiFi of oude smartphone met hotspot-mogelijkheid nodig.
Zoals gezegd, bij ons werkt het fantastisch. Voor meer info: http://www.zwiebelfam.nl/camper/index.htm
Bijlagen
rasp.png
rasp.png (422.61 KiB) 1638 keer bekeken
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door blizard »

kodi was er in 2014 nog niet hoor...
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Router? En zo ja: welke op een Pi?



Bericht door travelscout »

Vrijwel alles kun je laten werken onder linux
En eigenlijk ook altijd aanzienlijk beter, als met andere besturingssytemen.

Zelf heb ik ook een headless Pi B+, als wifi doorgeefluik (repeater/router) gebruikt.
Met spullen die ik nog had liggen;
- een usb wifi dongle met sma connector voor een willekeurige richtantenne op het dak (wlan0).
- een usb nano wifi dongle (wlan1).
Headless, omdat ik als monitor daartoe een android tabblad gebruikt heb.

Maar slecht aan de praat te krijgen?
Nee, het kostte me wel meer tijd, als de camper zelf aanpassen aan onze wensen.
Als voormalig windhoos gebruiker, heb ik er ook weer heel veel van geleerd.
Vooral de instellingen met IP-chains (de firewall), heeft deze eenvoudige camperaar, veel te veel tijd gekost.

Vandaar dat ik niet helemaal begrijp waarom ts er nog een router voor wil zetten.
Maar waarom ook niet? Kun je ook van leren.

Omdat er steeds minder reden is om nog wifi te gebruiken voor internetverbindingen,
heb ik hem inmiddels "omgebouwd" naar een ip-cam

Kodi heette in 2004 nog XBMC (X-Box Media Center).
En nog langer terug XBMP (X-Box Media Player).
Voor wat betreft mogelijkheden en vooral gebruiksgemak, was dit niet vergelijkbaar met de huidige Kodi releases.

Verdere vragen hierover kunnen vast beter beantwoord worden, op een willekeurige pi-forum.
Paul.
Plaats reactie