Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culemborg
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 20 aug 2013, 16:22
Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culemborg
Hallo medecamperaars,
Ben hier al regelmatig aan het neuzen geweest voor ervaringen en informatie over camperen en mijn Dethleffs ducato camper uit 1992.
Geweldige site en weer een voorbeeld hoe tof internet is met dit soort dingen
Nu heb ik een electraprobleem waar ik hulp bij nodig heb. De HH accu raakt tijdens het rijden leeg.
Nu is er tijdens onze vakantie in belgie voor 1200 euro aan gewerkt , wel incl een nwe accu
De man zei dat er kortsluiting was in de omvormer (Calira ECS 15/12 automatic) en dat hij hem heeft laten repareren.
Alles leek het weer te doen, echter op de terugweg bleek de HH accu wederom leeg te zijn. Het scheidingsrelais leek te werken, maar twijfel nu. Er lijkt ergens kortsluiting te zitten of iets.
Ik ben een beetje einde raad en baal natuurlijk van de dure reparatie die niet heeft geholpen.
Heeft iemand hier ervaring in en tijd om mij te helpen met de foutopsporing omgeving culemborg?
Dat zou super zijn!
Dank en groeten
Just
Ben hier al regelmatig aan het neuzen geweest voor ervaringen en informatie over camperen en mijn Dethleffs ducato camper uit 1992.
Geweldige site en weer een voorbeeld hoe tof internet is met dit soort dingen
Nu heb ik een electraprobleem waar ik hulp bij nodig heb. De HH accu raakt tijdens het rijden leeg.
Nu is er tijdens onze vakantie in belgie voor 1200 euro aan gewerkt , wel incl een nwe accu
De man zei dat er kortsluiting was in de omvormer (Calira ECS 15/12 automatic) en dat hij hem heeft laten repareren.
Alles leek het weer te doen, echter op de terugweg bleek de HH accu wederom leeg te zijn. Het scheidingsrelais leek te werken, maar twijfel nu. Er lijkt ergens kortsluiting te zitten of iets.
Ik ben een beetje einde raad en baal natuurlijk van de dure reparatie die niet heeft geholpen.
Heeft iemand hier ervaring in en tijd om mij te helpen met de foutopsporing omgeving culemborg?
Dat zou super zijn!
Dank en groeten
Just
Re: Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg culemb
Ik woon niet net naast de deur, maar ik kan je misschien wel wat op weg helpen.
Een beetje jammer dat je er voor €1200,- aan gespendeerd hebt.
Met het aansluiten van een losse acculader en een andere accu was je probleem waarschijnlijk opgelost.
Het lijkt er overigens op dat er een zekering tussen je Calira EVS en je HH accu of startaccu kapot .
Tussen de EVS onder je dashboard en de HH accu lopen er drie 3 gezekerde draden naar de pluspool van je accu..
Kijk eens of die nog een orde zijn.
Ik had vroeger een Dethleffs uit 1991 en daar zaten die zekeringen in een doosje op het linkse binnenspatbord onder de motorkap net naast het reservewiel.
Het zijn van die porseleinen zekeringen en die kunnen ook wel eens een slecht contact maken.
Of koop ergens een goedkoop multimetertje en ga b.v. eens meten of je HH accu wordt bijgeladen.
Hier lees je hoe zoiets werkt:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=8388787
Hier trouwens een schema van je EVS met je bordcontrol:
Een beetje jammer dat je er voor €1200,- aan gespendeerd hebt.
Met het aansluiten van een losse acculader en een andere accu was je probleem waarschijnlijk opgelost.
Het lijkt er overigens op dat er een zekering tussen je Calira EVS en je HH accu of startaccu kapot .
Tussen de EVS onder je dashboard en de HH accu lopen er drie 3 gezekerde draden naar de pluspool van je accu..
Kijk eens of die nog een orde zijn.
Ik had vroeger een Dethleffs uit 1991 en daar zaten die zekeringen in een doosje op het linkse binnenspatbord onder de motorkap net naast het reservewiel.
Het zijn van die porseleinen zekeringen en die kunnen ook wel eens een slecht contact maken.
Of koop ergens een goedkoop multimetertje en ga b.v. eens meten of je HH accu wordt bijgeladen.
Hier lees je hoe zoiets werkt:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=8388787
Hier trouwens een schema van je EVS met je bordcontrol:
Re: Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg culemb
ik had ook laadproblemen met mijn Calira 30/20, kostte mij ook 2 nieuwe HH accu's, uiteindelijk bleek dat de zekering van 25A, in het schema hierboven afgebeeld in de "Ladeleitung" inwendig helemaal verrot was, terwijl de buitenkant er goed uitzag...
mijn HH accu werd toen ook niet goed geladen aan de paal, hoe is dat bij u?
mijn HH accu werd toen ook niet goed geladen aan de paal, hoe is dat bij u?
Weinsberg 670MQ
Re: Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culem
Nog even een vraagje.
Werkt je koelkast wel op 12V als de motor draait
Werkt je koelkast wel op 12V als de motor draait
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 20 aug 2013, 16:22
Re: Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culem
Hartelijk dank voor jullie antwoorden,
Er zit een (druppel)lader in de camper die de vorige eigenaar erin heeft gezet, een los klein ladertje dus.
Dient dat laden ook via de omvormer te gaan wanneer je aan de paal staat dan?
Ik denk dat de HH accu uiteindelijk wel geladen wordt aan de paal, weet het niet zeker want hij staat nu in de stalling.
De koelkast deed het gewoon op 12V als de motor loopt.
Waarschijnlijk is iemand met ervaring en kennis op dit gebied er zo achter, electra blijft voor mij toch altijd een beetje abacadabra
Er zit een (druppel)lader in de camper die de vorige eigenaar erin heeft gezet, een los klein ladertje dus.
Dient dat laden ook via de omvormer te gaan wanneer je aan de paal staat dan?
Ik denk dat de HH accu uiteindelijk wel geladen wordt aan de paal, weet het niet zeker want hij staat nu in de stalling.
De koelkast deed het gewoon op 12V als de motor loopt.
Waarschijnlijk is iemand met ervaring en kennis op dit gebied er zo achter, electra blijft voor mij toch altijd een beetje abacadabra
Re: Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culem
Het controleren van een paar zekeringen is toch niet zo moeilijk.
Een klein beetje doe het zelf kennis is nooit weg.
Anders zul je wellicht nog vaak een oproep om hulp moeten doen.
Een klein beetje doe het zelf kennis is nooit weg.
Anders zul je wellicht nog vaak een oproep om hulp moeten doen.
Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culemborg
Heb ook wat problemen met dezelfde Calira 15/12, alleen heb ik er een Bord-Control 803 bij ipv een 804. HH-accu lijkt ook tijdens het rijden leeg te lopen, maar wordt aan de laadpaal weer netjes gevuld. Alleen gaat dat gepaard met een ratelend relais, waar je 's-nachts wakker van wordt. Zal de contacten vsn de zekeringen eens nakijken. En tzt de hh-acco door laten meten. Als iemand nog suggesties heeft, dan hoor ik dat graag!
P.S. Een schema van de 803 heb ik thuis ergens liggen.
P.S. Een schema van de 803 heb ik thuis ergens liggen.
Fiat Talento (1989) met Dethleffs opbouw B423
(in 2016 afgevoerd naar de sloop, was helaas economisch total loss)
(in 2016 afgevoerd naar de sloop, was helaas economisch total loss)
Re: Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culem
Hallo,
Ik heb enige tijd geleden erg veel problemen gehad met dezelfde Calira 15/12. Aan de paal laden werkte niet meer, dus toen een nieuwe acculader toegeveogd.
Later werkte de koelkast ook niet meer tijdens het rijden en leek het D+ signaal te zwak. Uiteindelijk heb ik de Calira helemaal leeggemaakt en alleen een nieuw scheidingsrelais en een Cyrix relais er in geplaatst. Na het opnieuw doorverbinden van een paar draden heb ik de Calira weer ingebouwd en doet alles het al weer enige tijd zoals gewenst.
Onderstaand schema toont hoe het uiteindelijk geworden is.
Ik heb enige tijd geleden erg veel problemen gehad met dezelfde Calira 15/12. Aan de paal laden werkte niet meer, dus toen een nieuwe acculader toegeveogd.
Later werkte de koelkast ook niet meer tijdens het rijden en leek het D+ signaal te zwak. Uiteindelijk heb ik de Calira helemaal leeggemaakt en alleen een nieuw scheidingsrelais en een Cyrix relais er in geplaatst. Na het opnieuw doorverbinden van een paar draden heb ik de Calira weer ingebouwd en doet alles het al weer enige tijd zoals gewenst.
Onderstaand schema toont hoe het uiteindelijk geworden is.
Laatst gewijzigd door heuf op za 24 aug 2013, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culem
Hallo,
Nog even voor de duidelijkheid. De Calira bevat dus geen eigen electronica, de 220 hoeft dan ook niet meer aangesloten te worden. Ik heb de printplaten en de transformator er uit gehaald. en vervangen door de 2 relais. Het laden aan de paal wordt verzorgd door de acculader die op de HH accu is aangesloten, deze laadt de HH accu en d.m.v. de Cyrix ook de start accu. Tijdens het rijden werkt het precies andersom en wordt de HH accu d.m.v. de Cyrix door de generator geladen.
De koelkast wordt tijdens het rijden gevoed door de koelkastrelais.
De genummerde blokjes komen overeen met de nummers in het schema een paar berichten terug.
Ik kreeg het niet voorelkaar de afbeelding direct in het bericht weer te geven, dat moet ik nog uitzoeken. (is inmiddels gelukt)
Grt,
Erich
Nog even voor de duidelijkheid. De Calira bevat dus geen eigen electronica, de 220 hoeft dan ook niet meer aangesloten te worden. Ik heb de printplaten en de transformator er uit gehaald. en vervangen door de 2 relais. Het laden aan de paal wordt verzorgd door de acculader die op de HH accu is aangesloten, deze laadt de HH accu en d.m.v. de Cyrix ook de start accu. Tijdens het rijden werkt het precies andersom en wordt de HH accu d.m.v. de Cyrix door de generator geladen.
De koelkast wordt tijdens het rijden gevoed door de koelkastrelais.
De genummerde blokjes komen overeen met de nummers in het schema een paar berichten terug.
Ik kreeg het niet voorelkaar de afbeelding direct in het bericht weer te geven, dat moet ik nog uitzoeken. (is inmiddels gelukt)
Grt,
Erich
Laatst gewijzigd door heuf op za 24 aug 2013, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culem
De afbeelding gewoon tussen ""
Dan krijg je dit:
Dan krijg je dit:
Re: Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culem
hoi ik zag je verhaajust vrins schreef:Hallo medecamperaars,
Ben hier al regelmatig aan het neuzen geweest voor ervaringen en informatie over camperen en mijn Dethleffs ducato camper uit 1992.
Geweldige site en weer een voorbeeld hoe tof internet is met dit soort dingen
Nu heb ik een electraprobleem waar ik hulp bij nodig heb. De HH accu raakt tijdens het rijden leeg.
Nu is er tijdens onze vakantie in belgie voor 1200 euro aan gewerkt , wel incl een nwe accu
De man zei dat er kortsluiting was in de omvormer (Calira ECS 15/12 automatic) en dat hij hem heeft laten repareren.
Alles leek het weer te doen, echter op de terugweg bleek de HH accu wederom leeg te zijn. Het scheidingsrelais leek te werken, maar twijfel nu. Er lijkt ergens kortsluiting te zitten of iets.
Ik ben een beetje einde raad en baal natuurlijk van de dure reparatie die niet heeft geholpen.
Heeft iemand hier ervaring in en tijd om mij te helpen met de foutopsporing omgeving culemborg?
Dat zou super zijn!
Dank
Just
just vrins schreef:Hallo medecamperaars,
Ben hier al regelmatig aan het neuzen geweest voor ervaringen en informatie over camperen en mijn Dethleffs ducato camper uit 1992.
Geweldige site en weer een voorbeeld hoe tof internet is met dit soort dingen
Nu heb ik een electraprobleem waar ik hulp bij nodig heb. De HH accu raakt tijdens het rijden leeg.
Nu is er tijdens onze vakantie in belgie voor 1200 euro aan gewerkt , wel incl een nwe accu
De man zei dat er kortsluiting was in de omvormer (Calira ECS 15/12 automatic) en dat hij hem heeft laten repareren.
Alles leek het weer te doen, echter op de terugweg bleek de HH accu wederom leeg te zijn. Het scheidingsrelais leek te werken, maar twijfel nu. Er lijkt ergens kortsluiting te zitten of iets.
Ik ben een beetje einde raad en baal natuurlijk van de dure reparatie die niet heeft geholpen.
Heeft iemand hier ervaring in en tijd om mij te helpen met de foutopsporing omgeving culemborg?
Dat zou super zijn!
Dank en groeten
Just
Re: Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culem
Hallo Javanes,
Ik had zoiets gedaan maar blijkbaar met een verkeerde link, na een paar keer proberen is het uiteindelijk gelukt, dank
Erich
Ik had zoiets gedaan maar blijkbaar met een verkeerde link, na een paar keer proberen is het uiteindelijk gelukt, dank
Erich
Re: Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culem
Je hebt een mooi schema gemaakt.
Maar zet er wel even bij dat dit van een EVS 15/12A is.
De stekkeraansluitingen van de verschillende types zijn namelijk verschillend.
Maar zet er wel even bij dat dit van een EVS 15/12A is.
De stekkeraansluitingen van de verschillende types zijn namelijk verschillend.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 20 aug 2013, 16:22
Re: Wie wil mij helpen met omvormer EVS 15/12 (?) omg. Culem
Ik heb inmiddels de camper uit de stalling gehaald en ga vanavond met een vriend, ook geen electra kenner, kijken of we het eea kunnen doormeten.
Beide accus waren vol, dus ze laden aan de paal.
Welke stappen kunnen we hetbeste doen om erachter te komen waar het probleem zit?
Ik heb een multimeter dus we kunnen meten! Weet alleen niet wat
Eerst maar eens kijken hoeveel volt er op de accus staat met en zonder draaiende motor?
En daarna?
Ps, de blower doet het ook niet, zekering brand steeds door. Maar dat heeft niets met de leeglopende HH accu te maken lijkt me....
Alvast bedankt voor een doormeetplannetje!
Groet. Just
Beide accus waren vol, dus ze laden aan de paal.
Welke stappen kunnen we hetbeste doen om erachter te komen waar het probleem zit?
Ik heb een multimeter dus we kunnen meten! Weet alleen niet wat
Eerst maar eens kijken hoeveel volt er op de accus staat met en zonder draaiende motor?
En daarna?
Ps, de blower doet het ook niet, zekering brand steeds door. Maar dat heeft niets met de leeglopende HH accu te maken lijkt me....
Alvast bedankt voor een doormeetplannetje!
Groet. Just