Draagbaar koffer-zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door Toon »

Zou in zo'n geval een schakelaar tussen de plus kabel een oplossing zijn ??
Schakelaar staat op nul
Dan de panelen open klappen en opstellen
Dan de stekker erin
Dan schakelaar op plus

Andere mogelijkheid

Koffer dicht laten
Aansluiten
Dan pas open klappen en recht zetten
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door Hoofdnoorman »

Veel solarregelaars zijn autoselect.
Een kofferzonnepaneel leg je eerst op de grond (op de kop) en dan de draden aansluiten. Daarna het paneel stellen.

Horizontaal zodat de schaduw recht achter het paneel valt.
Vertikaal zodanig dat de bovenrand van de schaduw het kortst is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
flipflip
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 18 jul 2010, 20:50

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door flipflip »

Bedankt voor de adviezen!

Ik ga voor plat op de grond, panelen naar beneden. Stekker aansluiten en dan richten.

Ben benieuwd!

Vr. Gr. Flip
Gebruikersavatar
Greyus Nomadicus
Berichten: 82
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:35

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door Greyus Nomadicus »

Volg dit topic met veel belangstelling daar ik zelf ook de aanschaf van een koffer zonnepaneel overweeg.
Waar ik tot nu toe nog tegenaan loop is de aansluiting in de wagen. Wij hebben een Schaudt EBL-99 waar een solar module op aangesloten kan worden (block-6)
Wordt het paneel daar op aangesloten of gaat hij rechtstreeks op de accu polen? (eventueel met een waterdichte stekker en doorvoer naar buiten)
Hartelijk dank aan ieder die licht kan werpen op dit onderwerp
To me, old age is always fifteen years older than I am.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door Cee Pee »

Op die EBL 99 kan wel een zonnepaneel worden aangesloten maar tussen paneel en EBL moet nog wel een regelaar bv een LRS 1218 voorbeeld
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Greyus Nomadicus
Berichten: 82
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:35

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door Greyus Nomadicus »

Hartelijk dank voor de reactie Cor,

Een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk. Als ik die LRS-1218 aanschaf in combinatie met dit paneel: http://www.kleinezonnepanelen.nl/index. ... 7rNp6LN65s
Dan zal de laadregelaar die bij dat paneel geleverd wordt er toch tussenuit moeten?

Twee: Moet je dat solarpanel via het Schaudt block laten lopen of zou je hem ook rechtstreeks op de accupolen kunnen aansluiten, met bijv. een waterdichte tussenstekker buiten het voertuig. (dit om hem makkelijk aan en af te kunnen schakelen zonder dat je onder de bijrijders stoel moet zitten te hannesen)

Wat zijn de voor en nadelen van deze twee opties?
To me, old age is always fifteen years older than I am.
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door myway »

Ik zou de regelaar die op het frame van het paneel zit in de buurt van de accu monteren.
Volgens de beschrijving heeft hij temperatuur compensatie, dan lijkt het mij handig als hij in de buurt van de accu zit.
Ik zou de regelaar direct op de accu aansluiten, meestal minder kabel nodig en geen overgangsweerstand door stekker.
Aan de paneelingang draad met mc4 connectors om verbinding te maken met het snoer naar het paneel.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door Cee Pee »

Dat kofferpaneel met ingebouwde regelaar kun je rechtstreeks aansluiten dit kan zowel op de EBL dan heb je gelijk een uitlezing op het boordpaneel wat het paneel doet maar hij kan ook rechtstreeks op de accu.
Wat je ook kan doen is een draad trekken vanaf het aansluitpunt EBL naar een punt waar je het paneel makkelijk kunt koppelen dan plug je het paneel zo aan dat werkt heel makkelijk en heb ik ook.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door Bob Diesel »

Greyus Nomadicus schreef:Hartelijk dank voor de reactie Cor,

Een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk. Als ik die LRS-1218 aanschaf in combinatie met dit paneel: http://www.kleinezonnepanelen.nl/index. ... 7rNp6LN65s
Dan zal de laadregelaar die bij dat paneel geleverd wordt er toch tussenuit moeten?

Twee: Moet je dat solarpanel via het Schaudt block laten lopen of zou je hem ook rechtstreeks op de accupolen kunnen aansluiten, met bijv. een waterdichte tussenstekker buiten het voertuig. (dit om hem makkelijk aan en af te kunnen schakelen zonder dat je onder de bijrijders stoel moet zitten te hannesen)

Wat zijn de voor en nadelen van deze twee opties?
Kijk voor het zelfde paneel eens Hier bij met vezendkosten toch een tank Diesel goedkoper
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Greyus Nomadicus
Berichten: 82
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:35

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door Greyus Nomadicus »

Hallo allemaal,

Ik denk dat ik eruit ben en dat ik het eea als volgt ga doen.
De regelaar van het draagbare paneel demonteer ik en plaats ik in de wagen, dicht bij het EBL electrablock.
De regelaar sluit ik op de EBL aan met het 3 polige stekker/aansluitsnoer op block-6 (moet ik los bijkopen)
Vanaf de regelaar (voedingskant) breng ik twee draden naar buiten de camper met een waterdichte stekker (vrouwtje).
De draden van de koffer zonnepaneel verleng/gebruik ik om met een waterdicht mannetje te koppelen met de andere stekker.

Ik heb dan nog geen uitlezing op een paneel oid maar dat vind ik ook van minder belang

Volgens mij zou het zo moeten werken, uiteraard even goed opletten op polariteit en alle stekkers pas aansluiten als al het sleutelwerk gedaan is.

Mocht ik het helemaal verkeerd zien dan hoor ik dat graag van jullie.

@Bob. Dank voor de tip, ga ik gebruik van maken.
To me, old age is always fifteen years older than I am.
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door myway »

Als je op de ebl niets kunt uitlezen waarom dan via de ebl??
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door campertje »

Greyus Nomadicus schreef:Hallo allemaal,


De draden van de koffer zonnepaneel verleng/gebruik ik om met een waterdicht mannetje te koppelen met de andere stekker.
Let wel op: Als er licht valt op de panelen staat er wel spanning op de pennen van het mannetje :-B :-B

Als je hem aansluit via de EBL heb je toch wel aanwijzing op het display???
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Greyus Nomadicus
Berichten: 82
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:35

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door Greyus Nomadicus »

@myway, uitlezing met een bling paneeltje is project-2 (De leds van de regelaar geven voor nu voldoende info)
@Campertje, Thanks, was me al duidelijk. panelen upside-down als je aansluit/afkoppelt
(Wie een kuil graaft voor een ander.....is een arbeider!) ;;-)
To me, old age is always fifteen years older than I am.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Draagbaar koffer-zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

en die spanning op de pennen is 20-24 volt , dus ongevaarlijk ,zolang je niet over de draad struikelt , en wat breekt

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie