opladen startaccu én huishoudaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

opladen startaccu én huishoudaccu?



Bericht door Arnor »

Mijn Adria Twin is uitgerust met een Schaudt electroblok EBL208SE. Ik ben voornemens een zonnepaneel aan te schaffen dat in eerste instantie bedoeld is om de huishoudaccu bij te laden. Het zou echter mooi zijn als ook de startaccu kan worden bijgeladen bij langduriger stilstand. Is dat eigenlijk mogelijk? En zo ja, wat heb ik daar voor nodig.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door vmax »

aansluiten op de solar aansluiting van de ebl
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door Cee Pee »

Wat is langdurig stilstaan bij jou? 3 tot 4 maanden of één week?
In het eerste geval kun je dan beter een caravan kopen :mrgreen: en in het twee geval moet je toch gewoon kunnen starten wat verbruik je nu van je startaccu :wink:

Maar ik heb ook een EBL208 met 140Wp zonnepaneel en sta bijna altijd vrij en ook bij mij wordt de startacccu niet door de panelen geladen en ook na twee tot drie weken stilstand start de motor gewoon.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door Arnor »

Langdurig kan bij mij variëren tussen 1 en 10 weken. Mijn ervaring is dat na een week of 2 starten toch wel moeilijk wordt. Dat lijkt te maken te hebben met een stroomverbruikende achteruitrijcamera waarvan het infrarood aanblijft (daar zoek ik nog een oplossing voor maar daar gaat het nu niet over).
Gebruikersavatar
veldzicht
Berichten: 292
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 10:22
Locatie: Zaandam

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door veldzicht »

arnoderuig schreef:Mijn Adria Twin is uitgerust met een Schaudt electroblok EBL208SE. Ik ben voornemens een zonnepaneel aan te schaffen dat in eerste instantie bedoeld is om de huishoudaccu bij te laden. Het zou echter mooi zijn als ook de startaccu kan worden bijgeladen bij langduriger stilstand. Is dat eigenlijk mogelijk? En zo ja, wat heb ik daar voor nodig.
Als je het zonnepaneel met behulp van een Schaudt Laadregelaar type LRS1218 aansluit op je Electroblok worden zowel je huishoudaccu als je startaccu geladen. De kabeltjes om de aansluiting te kunnen maken tussen regelaar en electroblok krijg je bij de laadregelaar. Niet bij alle types electrobloc wordt ook de startaccu geladen, maar wel bij de EBL 208.
Voor de laadregelaar kan je het beste even op Ebay.DE kijken. Kosten dacht ik € 68 ex verzendkosten.
Oeps ik ontdek zojuist dat bij de EBL208 SE de startaccu niet wordt geladen als je het standaard solarkabeltje (3 polige stekker) gebruikt. Dit is wel het geval bij het type 208S , maar niet bij de SE. Om toch de startaccu te kunnen laden zitten er wel extra kabeltjes bij om toch ook de startaccu te laden. Ik zal een foto bijvoegen waarop je deze kabeltjes kunt zien.



Afbeelding
Laatst gewijzigd door veldzicht op ma 11 feb 2013, 11:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Nico en Marga Vaal reizen met een Hymer B514 2,8JTD Automaat van 2004.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door Cee Pee »

Ik weet niet hoe jij dat doet maar bij mij laad de startaccu niet mee en ik heb een LRS1218 er tussen, en dit staat er over in de handleiding.
Instruction Manual Electrobloc EBL 208 S E

Battery charging via solar: Only the living area battery is charged.
Maximum charging current 14 A, fuse-protected by 15 A fuse
Battery charging while travelling:
Simultaneous charging of the starter battery and the living area battery by the
alternator
Batteries connected in parallel via a cut-off relay
Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
veldzicht
Berichten: 292
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 10:22
Locatie: Zaandam

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door veldzicht »

Cor,

Ik had de tekst reeds aangepast. Verwarring ontstaat door de vele types bij Schaudt. De EBL 208 S neemt wel de startaccu mee en ik had deze handleiding geopend.

sorry voor de verwarring.

Nico
Nico en Marga Vaal reizen met een Hymer B514 2,8JTD Automaat van 2004.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door Cee Pee »

Ik zag net je aanvulling. :thumbup:

Maar ik ben wel benieuwd naar die aansluitmogenlijkheid van de startaccu want ik heb al de extra kabeltjes nog wel die bij de LRS1218 zaten.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door Arnor »

Ik heb inmiddels contact gehad met Schaudt. Mijn duits is niet echt geweldig.

Ik vroeg het volgende:
Ich habe eine EBL208SE. Ich möchte gerne eine Solarpanel verbinden, die auch die StartBatterie aufladen kann. Ist das möglich (mit dem LR1218).

Het antwoord was:
der LR 1218 verfügt über einen separaten Ausgang zur Ladung der Starterbatterie. Dieser Ausgang muss aber extern mit der Starterbatterie verbunden werden. Hier können Sie z.B. Pin 7 am EBL 208S verbinden.

Zekerheidshalve vroeg ik nog:
Herzlich dank. Sie sprechen von ‘EBL 208 S’. Gilt ihre Kommentar auch für die ‘EBL 208 SE’.

Het antwoord:
ja dies gilt auch für den EBL 208SE.


Via de site van Schaudt heb ik de installatiehandleiding van de LR1218 gedownload. Er blijken verschillende aansluitmogelijkheden te zijn. Als ik het goed begrijp moet ik geen gebruik maken van de directe aansluiting met 3 stekkers.
Gebruikersavatar
veldzicht
Berichten: 292
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 10:22
Locatie: Zaandam

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door veldzicht »

Ik vond deze site nog met aansluitschema's voor de LRS1218 voor de verschillende Electrobloks. Hopelijk geeft dit nog wat meer inzicht.

http://www.aireandsun.co.uk/wp-content/ ... locks2.pdf


Hier valt overigens te lezen dat geen kabeltje bij de LRS1218 wordt bijgeleverd voor het laden van de startaccu via Electroblok EBL208. Hoe dit wel gerealiseerd kan worden staat in het document vermeld. Dit kabeltje kan je zelf maken of via dit Engelse bedrijf aanschaffen.
Nico en Marga Vaal reizen met een Hymer B514 2,8JTD Automaat van 2004.
Gebruikersavatar
veldzicht
Berichten: 292
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 10:22
Locatie: Zaandam

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door veldzicht »

Cee Pee schreef:Ik zag net je aanvulling. :thumbup:

Maar ik ben wel benieuwd naar die aansluitmogenlijkheid van de startaccu want ik heb al de extra kabeltjes nog wel die bij de LRS1218 zaten.

Cor
Cor,

Zie mijn nieuwe antwoord. Toevallig zit er nou net geen kabeltje bij voor de EBL208 ! Wel voor heel veel andere types EBL.
Nico en Marga Vaal reizen met een Hymer B514 2,8JTD Automaat van 2004.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door wimh »

Afbeelding
Gebruikersavatar
veldzicht
Berichten: 292
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 10:22
Locatie: Zaandam

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door veldzicht »

Cee Pee schreef:
Maar ik ben wel benieuwd naar die aansluitmogenlijkheid van de startaccu want ik heb al de extra kabeltjes nog wel die bij de LRS1218 zaten.

Cor
Cor,
Ik ben zelf nog op zoek naar een adapterkabel voor EBL 100. Het gaat hier om een kabel met stekker en contrastekker met de bedrading in de kleuren :zwart-bruin-geel-bruin en rood. Aan de rode draad zit dan een vlakstekker die op de LRS1218 moet worden aangesloten. Als jij deze hebt wil ik hem wel van je overnemen. Dan maar ff verder via PBtjes.

groet, Nico
Nico en Marga Vaal reizen met een Hymer B514 2,8JTD Automaat van 2004.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: opladen startaccu EN huishoudaccu



Bericht door Cee Pee »

Ik moet vanavond toch nog naar de camper dus dan zal ik even kijken.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie