Ik heb het model uitgebreid door het verbruik te kunnen specificeren bij stilstand en bij rijden met de camper. Dan krijg je een goed inzicht in de energiebalans; dus energie afname en opname (= leveranciers). Ook tijdens het rijden heb je verbruikers (bv koelkast), maar heb je ook stroom nodig om de accu's bij te laden. Wordt er dan niet voldoende geladen, dan kom je op den duur ook energie te kort.Mickel Moen schreef:@ Hermy,
Je hebt in jouw bestand en kolom "rijdend" opgenomen. Kun je het waarom hiervan eens toelichten.
Veder heb je ook de leveranciers opgenomen. Voor alleen een indicatie van het verbruik, gaat dit een stap verder.
Dat is mooi, maar ik vraag me af of dit wel zo makkelijk opgaat. Accu's reageren verschillend op de manier van opladen volgens mij. Een 50% ontladen accu neemt in het begin veel stroom op, later neemt dit sterk af. Het type accu (merk), maar ook acculader, in relatie met de tijd, maakt hier vermoed ik wel degelijk verschil. Wellicht kun je dit ook toelichten.
Blijf een periode stilstaan dan komt er geen vermogen bij en valt 'rijden' dus weg. Tenzij je zonnecellen hebt, natuurlijk.
Ik ben het met je eens dat dit model voor een inschatting van het verbruik bij stilstand wat te ver voert. Maar maakt m.i. het beeld completer.
Doe er je voordeel mee...