Laadprobleem EBL 99 [Opgelost]

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
alpineovi
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:30
Locatie: België

Re: Laadprobleem EBL 99: opgelost!!



Bericht door alpineovi »

Oud topic maar ga er hier toch een extra vraag bij gooien.
Bij mij is het dus geen slecht contact aan een pin. Die pen 8 vind ik trouwens niet.
Als de motor draait laad hij prima dus zal de raad van Charm opvolgen en dat blok is open halen en naar de relais kijken.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3452
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Laadprobleem EBL 99: opgelost!!



Bericht door Charm »

Ik heb je de beschrijving van de EBL99 gestuurd. Block 3 kan je daarin terugvinden op pagina 4 van het eerste deel. Het is het blok aangeduid met nummer 5. Omdat beide accu's niet worden geladen, zou de zekering van 20A in de EBL kapot kunnen zijn. Het vreemde is dat ook de spanning van de startaccu niet op het paneel meer zichtbaar is, tenminste dat heb ik begrepen. Er lijken daarom meerdere problemen te zijn. Het ontbreken van de uitlezing zou kunnen duiden op een slecht contact bijvoorbeeld van connector 8 op block 3. Het zou ook kunnen dat de (externe) zekering (bij mij 30A, 50A heb ik ook gezien) tussen de startaccu en de EBL is doorgebrand. Als beide zekeringen inderdaad zijn doorgebrand, zou dit kunnen duiden op een onderliggend probleem waarop we nu geen zicht hebben. Wel iets om in je achterhoofd te houden.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    alpineovi
    Berichten: 70
    Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:30
    Locatie: België

    Re: Laadprobleem EBL 99: opgelost!!



    Bericht door alpineovi »

    Extern is er geen enkele zekering doorgebrand dus ik vermoed dat het een relais gaat zijn?
    Kan ik dat deksel vanboven demonteren om vanbinnen eens te kijken of moet ik heel dat ding demonteren?
    Zitten op de hoeken 4 plastiek topjes waaronder vermoedelijk een schroef zit maar kreeg het er niet meteen en dus misschien heeft iemand dat ding al opengehad en kan hij het even laten weten.
    Ik zal pas maandag terug tijd hebben om de speurtocht verder te zetten want vandaag en spijtig genoeg ook morgen ben ik bij mijn zoon aan zijn huis aan het verbouwen.
    Ik hou jullie op de hoogte en Charm nogmaals bedankt voor het meedenken en het doorsturen vd gegevens.
    Gebruikersavatar
    javanes
    Berichten: 24440
    Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
    Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

    Re: Laadprobleem EBL 99: opgelost!!



    Bericht door javanes »

    alpineovi schreef:
    za 07 dec 2019, 17:04
    Extern is er geen enkele zekering doorgebrand.......
    Dan misschien de interne van 20A
    Groeten,
    Jacques


    Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
    Afbeelding
    alpineovi
    Berichten: 70
    Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:30
    Locatie: België

    Re: Laadprobleem EBL 99: opgelost!!



    Bericht door alpineovi »

    Niemand die mij kan zeggen of ik die bovenkant kan demonteren of moet heel dat blok eruit omdat hij misschien langs onder open gaat?
    Gebruikersavatar
    Cee Pee
    Berichten: 18101
    Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
    Locatie: Texel

    Re: Laadprobleem EBL 99: opgelost!!



    Bericht door Cee Pee »

    Als jij dan eerst een foto plaatst hoe de zaak bij jou gemonteerd zit dan kunnen de techneuten zien hoe je erbij kan.
    Met Texelse Groet,
    AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
    alpineovi
    Berichten: 70
    Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:30
    Locatie: België

    Re: Laadprobleem EBL 99: opgelost!!



    Bericht door alpineovi »

    Als ik in Google EBL 99 ingeef krijg ik meteen de juiste foto dus wist niet dat dit nodig was.😕
    EBL 99.jpg
    EBL 99.jpg (67.25 KiB) 587 keer bekeken
    alpineovi
    Berichten: 70
    Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:30
    Locatie: België

    Re: Laadprobleem EBL 99: opgelost!!



    Bericht door alpineovi »

    Daarstraks nogmaals geprobeerd om zo'n plastieken stopje eruit te trekken maar duidelijk dat dit niet de bedoeling is en nu ook gezien dat de bovenkant mee in de omkasting zit dus naarboventoe gaat hij dus niet opengaan.


    Ik zal hem er dus moeten uithalen maar ga eerst nog eens alles uitmeten als ik wat meer tijd heb.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51116
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Laadprobleem EBL 99: opgelost!!



    Bericht door Kroppie »

    schroefje(parkertje) in zo,n propje draaien en je trekt ze er met een tang zo uit, of effe doordraaien, het is niet nodig om ze er weer in te doen, fabriek monteerd ze alleen om het zelf openen van de behuizing te ontmoedigen

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    alpineovi
    Berichten: 70
    Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:30
    Locatie: België

    Re: Laadprobleem EBL 99: opgelost!!



    Bericht door alpineovi »

    Eindelijk is tijd gehad om alles na te kijken dus al het benodigde materiaal mee in de camper genomen om uit te meten en eventueel dat blok uit te bouwen.
    De camper hangt aan een timer dus de camper eerst rechtstreeks aan de 220V aangesloten maar toen ik binnen kwam zag ik dat het gele lampje op het controle paneel niet brande?
    Met mijn multimeter naar buiten en toen ik de stekker uittrok meteen een klein knalletje in de stekker vd verlengdraad?
    De stekker binnen gaan uittrekken maar er zat toch al geen spanning meer op want de zekering in huis was afgesprongen.
    Stekker vd verlengdraad uit elkaar gehaald en probleem gevonden.
    Ik heb mijn camper aan een timer gehangen omdat ik gemerkt had dat wanneer we op verlof waren de buurman het wel handig vond dat er in de voortuin een kabel hing waar hij stroom kan stelen!😡
    Blijkbaar trekt hij de stekker aan de kabel uit want uiteindelijk bleek dat er nog slechts één koper draadje aangesloten was want de rest was al verschroeid.
    Ik vermoed dat ondanks dat vorige keer mijn lampje wel brande maar ik toch merkte dat hij niet aan het opladen was dit de reden was.
    Door dit één draadje kon vermoedelijk niet genoeg stroom?
    In ieder geval allemaal bedankt voor de tips voor moest mijn elektroblok wel eens sneuvelen.
    Plaats reactie