zekering en aarde omvormer?
zekering en aarde omvormer?
Is het echt noodzakelijk om een zekering in de pluskabel van een omvormer (12 V --> 230 V , zuivere sinus , 600 Watt) te zetten? En zoja: wat is daar het nut van?
En op de omvormer zit een schroefje voor de 'aarde'. Moet daar ook iets aan aangesloten worden en zoja: wat en waaraan?
Vriendelijke groet,
Nicole
En op de omvormer zit een schroefje voor de 'aarde'. Moet daar ook iets aan aangesloten worden en zoja: wat en waaraan?
Vriendelijke groet,
Nicole
Re: zekering en aarde omvormer?
Bij elektrische leidingen en elektrische installaties geldt het principe de leidingen bij een defekt , en het toestel te beveiligen.
U spreekt van een mogelijke verbruiker van 600W bij 12V is 50 Amp!!!
Dus de draden zullen navenant dik zijn.
Stel je eens voor dat Uw omvormer kapot gaat en een vermogentransistor kort gaat...
Dan zal er een groot stroompie vloeien! En de zwakste schakel zal het begeven...
Daarom zal er ook IN je omvormer een zekering zitten.
Als de aansluitdraad van je omvormer beschadigd raakt en er is een kontakt met de massa...
Dan zouden we op Hilversum-3 horen van: een sleurhut die in de fik staat!!!
Aarde aansluiting van je omvormer:
Ter ontstoring van Uw 220V net, liggen meestal van elke draad van de 220lijn een dikke condensator naar de massa van je omvormer.
Om elektrische schokken te voorkomen is het aangeraden die massa met de massa van je camper te verbinden.
Ook in de meeste elektrische toestellen die je erop aansluit zit die ontstoring... dus de ontlading zal groter worden!
U spreekt van een mogelijke verbruiker van 600W bij 12V is 50 Amp!!!
Dus de draden zullen navenant dik zijn.
Stel je eens voor dat Uw omvormer kapot gaat en een vermogentransistor kort gaat...
Dan zal er een groot stroompie vloeien! En de zwakste schakel zal het begeven...
Daarom zal er ook IN je omvormer een zekering zitten.
Als de aansluitdraad van je omvormer beschadigd raakt en er is een kontakt met de massa...
Dan zouden we op Hilversum-3 horen van: een sleurhut die in de fik staat!!!
Aarde aansluiting van je omvormer:
Ter ontstoring van Uw 220V net, liggen meestal van elke draad van de 220lijn een dikke condensator naar de massa van je omvormer.
Om elektrische schokken te voorkomen is het aangeraden die massa met de massa van je camper te verbinden.
Ook in de meeste elektrische toestellen die je erop aansluit zit die ontstoring... dus de ontlading zal groter worden!
Re: zekering en aarde omvormer?
Dag Herbybg,
Dank voor uw antwoord .
Alleen... ik ben totaal niet thuis in de techniek (en mijn man nog minder). Dus nog even een vraag:
En de massa op de massa van de camper aansluiten: hoe doe ik dit?
Ik hoor ook, voor mij, "enge geluiden" als: kijk uit dat bij een lek in de stroomvoorziening je camper niet onder stroom komt te staan (als je de massa op het chassis aangesloten hebt)?
Groetjes,
Nicole
Dank voor uw antwoord .
Alleen... ik ben totaal niet thuis in de techniek (en mijn man nog minder). Dus nog even een vraag:
En de massa op de massa van de camper aansluiten: hoe doe ik dit?
Ik hoor ook, voor mij, "enge geluiden" als: kijk uit dat bij een lek in de stroomvoorziening je camper niet onder stroom komt te staan (als je de massa op het chassis aangesloten hebt)?
Groetjes,
Nicole
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: di 18 mei 2010, 8:52
Re: zekering en aarde omvormer?
Hoi,
De aarde van de omvormer die met een schroefje vast zit is niet dezelfde aarde als de aarde uit het stopcontact van de omvormer.
Als je ook aan de paal staat lees netstroom dan mag je deze aarde van de omvormer niet aan de massa verbinden.
Dit staat in de gebruikershandleiding van de omvormer.
Hier goed op letten zeker als je ook walstroom hebt en een omschakelautomaat.
Afzekeren is overigens wel een goed idee. beter een zekering teveel dan een te weinig.
Gr Ronald
De aarde van de omvormer die met een schroefje vast zit is niet dezelfde aarde als de aarde uit het stopcontact van de omvormer.
Als je ook aan de paal staat lees netstroom dan mag je deze aarde van de omvormer niet aan de massa verbinden.
Dit staat in de gebruikershandleiding van de omvormer.
Hier goed op letten zeker als je ook walstroom hebt en een omschakelautomaat.
Afzekeren is overigens wel een goed idee. beter een zekering teveel dan een te weinig.
Gr Ronald
Everlasting Mercedes 609D
Re: zekering en aarde omvormer?
Ronald, dank voor je antwoord.
Dus met die aarde van de omvormer hoef ik niks te doen?
Groet,
Nicole
Dus met die aarde van de omvormer hoef ik niks te doen?
Groet,
Nicole
Re: zekering en aarde omvormer?
Hopelijk een interessante toevoeging voor omvormers van 12 --> 230 V.
In het, net uitgekomen, zomernummer (de zg Halfgeleider Gids) van Elekt...., staat op blz 36 een klein schakelingetje die stroompieken begrenst aan de 230V kant.
Mijns inziens een zeer nuttige schakeling en dat er stroompieken kunnen onstaan bij omvormers, is hopelijk bekend en kan er toe leiden dat apparaten kapot gaan.
Hoewel het schemaatje gemaakt is voor ca 200 watt, staan er ook aanwijzingen in de tekst om dat vermogen groter te maken.
In het, net uitgekomen, zomernummer (de zg Halfgeleider Gids) van Elekt...., staat op blz 36 een klein schakelingetje die stroompieken begrenst aan de 230V kant.
Mijns inziens een zeer nuttige schakeling en dat er stroompieken kunnen onstaan bij omvormers, is hopelijk bekend en kan er toe leiden dat apparaten kapot gaan.
Hoewel het schemaatje gemaakt is voor ca 200 watt, staan er ook aanwijzingen in de tekst om dat vermogen groter te maken.
Bakteriën in je tank? Gewoon terugBIJTen.
Re: zekering en aarde omvormer?
Ronald 609,
"Als je ook aan de paal staat lees netstroom dan mag je deze aarde van de omvormer niet aan de massa verbinden.
Dit staat in de gebruikershandleiding van de omvormer."
Kun je mij een link sturen naar een handleiding van een omvormer waarin dit staat?
Groet Pieter
"Als je ook aan de paal staat lees netstroom dan mag je deze aarde van de omvormer niet aan de massa verbinden.
Dit staat in de gebruikershandleiding van de omvormer."
Kun je mij een link sturen naar een handleiding van een omvormer waarin dit staat?
Groet Pieter
Re: zekering en aarde omvormer?
Aarding is om bij een defect de spanning te laten afvoeren.
Of die nu van de paal komt of van de omvormer maakt niet uit.
Of slaat Ronald bij iedere nieuwe staanplaats een 10m pen in de grond om de omvormer te aarden?
Of die nu van de paal komt of van de omvormer maakt niet uit.
Of slaat Ronald bij iedere nieuwe staanplaats een 10m pen in de grond om de omvormer te aarden?
Re: zekering en aarde omvormer?
In de handleiding bij mijn omvormer staat niet eens iets genoemd over massa of aarde...
Vandaar ook dat ik niet weet wat ik ermee moet.
Groet en (alvast) een fijn weekend,
Nicole
Vandaar ook dat ik niet weet wat ik ermee moet.
Groet en (alvast) een fijn weekend,
Nicole
Re: zekering en aarde omvormer?
Even heel simpel. Bij de centrale komen twee draden naar buiten de fase en de nul. De fase ( bruin ) draagt de spanning . De nul (blauw) voert die weer terug naar de centrale. Een gesloten circuit.
In de centrale is nog een derde draad (geel/groen) en die is aan een pen verbonden die diep in de aarde is geslagen.
Maak jij nu contact met de fase dan gaat de stroom door jou via je voeten naar aarde en via aarde weer terug naar de centrale. Jij bent hierna waarschijnlijk in het heirnamaals.
Maak je contact met de nul dan gebeurt er niets.
Heb je thuis een wasmachine dan is die met de geel/groen draad in de kabel via de geel/groene draad in het elektrichieteitsnet van je huis verbonden met een aardpen ergens in de buurt.
Maakt de fase draad nu contact met het metalen huis van de wasmachine dan vloeit de stroom via de aarde (geel/groen) terug naar de centrale. Zou jij de wasmachine aanraken gebeurt er niets , de stroom is wordt al afgevoerd via de aarde.
De camper. De omvormer is de energie centrale die dus helemaal los staat van die andere. De aarde van de thuiscentrale heeft dus ook niets te maken met die van de omvormer. De stroom die eventueel lekt naar aarde wil echt niet naar de centrale. Het komt daar immers niet vandaan en vormt daar ook geen gesloten circuit mee.
Het vormt een gesloten circuit met de nul van de omvormer. Dit is een zogenaamd zwevend net. Bij een zwevend net kun je beide draden vastpakken zonder een schok te krijgen. Niet tegelijk want dan vorm jij een weerstand waardoor er een gesloten circuit onstaat. Weer het hiernamaals. Een aardlek werkt hier ook niet er kan immers niets weglekken.
Heeft een omvormer een aardeaansluiting dan liggen de zaken iets anders intern is de aarde van het stopcontact verbonden met de metalen kast en met de aarde aansluiting. Er is ook een verbinding met weerstanden naar de fases. Hier werkt een aardlek wel en is het zaak die aarde wel aan het chassis van de auto te verbinden.
Let wel die aardlek moet dan wel in het circuit van de omvormer zitten. Heb je een paalstroomaansluiting moet ook die aarde aan het chassis verbonden zijn anders kan immers net als die wasmachine je bus onder stroom komen te staan.
Groet Pieter
In de centrale is nog een derde draad (geel/groen) en die is aan een pen verbonden die diep in de aarde is geslagen.
Maak jij nu contact met de fase dan gaat de stroom door jou via je voeten naar aarde en via aarde weer terug naar de centrale. Jij bent hierna waarschijnlijk in het heirnamaals.
Maak je contact met de nul dan gebeurt er niets.
Heb je thuis een wasmachine dan is die met de geel/groen draad in de kabel via de geel/groene draad in het elektrichieteitsnet van je huis verbonden met een aardpen ergens in de buurt.
Maakt de fase draad nu contact met het metalen huis van de wasmachine dan vloeit de stroom via de aarde (geel/groen) terug naar de centrale. Zou jij de wasmachine aanraken gebeurt er niets , de stroom is wordt al afgevoerd via de aarde.
De camper. De omvormer is de energie centrale die dus helemaal los staat van die andere. De aarde van de thuiscentrale heeft dus ook niets te maken met die van de omvormer. De stroom die eventueel lekt naar aarde wil echt niet naar de centrale. Het komt daar immers niet vandaan en vormt daar ook geen gesloten circuit mee.
Het vormt een gesloten circuit met de nul van de omvormer. Dit is een zogenaamd zwevend net. Bij een zwevend net kun je beide draden vastpakken zonder een schok te krijgen. Niet tegelijk want dan vorm jij een weerstand waardoor er een gesloten circuit onstaat. Weer het hiernamaals. Een aardlek werkt hier ook niet er kan immers niets weglekken.
Heeft een omvormer een aardeaansluiting dan liggen de zaken iets anders intern is de aarde van het stopcontact verbonden met de metalen kast en met de aarde aansluiting. Er is ook een verbinding met weerstanden naar de fases. Hier werkt een aardlek wel en is het zaak die aarde wel aan het chassis van de auto te verbinden.
Let wel die aardlek moet dan wel in het circuit van de omvormer zitten. Heb je een paalstroomaansluiting moet ook die aarde aan het chassis verbonden zijn anders kan immers net als die wasmachine je bus onder stroom komen te staan.
Groet Pieter
Re: zekering en aarde omvormer?
Dank je Pieter,
Ik snap het al een stuk beter, maar toch nog niet helemaal.
Want als er dan een defect mocht ontstaan en de stroom daardoor via de massa/aarde naar het chassis gaat, dan staat de camper toch onder stroom?
En wat voor kabeltje moet ik op de aarde aansluiten?
Groet,
Nicole
Ik snap het al een stuk beter, maar toch nog niet helemaal.
Want als er dan een defect mocht ontstaan en de stroom daardoor via de massa/aarde naar het chassis gaat, dan staat de camper toch onder stroom?
En wat voor kabeltje moet ik op de aarde aansluiten?
Groet,
Nicole
-
- Berichten: 4574
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: zekering en aarde omvormer?
Soms, heel soms, is het verstandig om er een deskundige bij te halen die samen met je de draden bij langs gaat.
En uitlegt wat en waarom deze er zijn en wat ze doen.
Stroom en gas, als je er niet vertrouwd mee bent, blijf er af, het is dodelijk.
En uitlegt wat en waarom deze er zijn en wat ze doen.
Stroom en gas, als je er niet vertrouwd mee bent, blijf er af, het is dodelijk.
Re: zekering en aarde omvormer?
Je zou je het elektrischiteitsnet voor kunnen stellen als een hele grote 230volt accu.
En de omvormer als een kleine 230 volts accu.
Het zijn twee van elkaar los staande systemen. De stroom van het centrale systeem wil en kan niet naar het omvormer systeem en omgekeerd kan het ook niet. de stroom van de omvormer kan en wil alleen terug naar die omvormer.
Stroom verdwijnt niet in het niets het gaat altijd terug naar daar waar het vandaan komt. dat gaat of via de blauwe draad of de geelgroene (centrale) of via jou als jij de verbinding bent tussen bruin en blauw of bruin en geel/groen.
Wat er aan stroom uit gaat komt ook weer terug. Een aardlek controleert dat en als er een verschil is tussen wat er door de bruine draad aankomt en via de blauwe weggaat flipt hij eruit. Die weglekkende stroom gaat dan via de geel/groene terug en komt dus door de achterdeur weer binnen en dat is dus fout.
De omvormer heeft alleen bruin en blauw dus de stroom gaat van de bruine naar de blauwe. Er is geen geel/groene dus daar kan het ook niet heen.
Dit net zweefd , het heeft geen aarde. Een aardlek werkt hier ook niet , de stroom kan immers niet weglekken via de geel/groene er is geen achterdeur waar het weer naar binnen kan.
Komt nu de bruine draad (1ste fout)tegen het chassis van de auto dan gebeurt er dus niets, de stroom kan immers nergens heen. Pak jij nu toevallig de blauwe draad van de omvormer terwijl je met een hand het chassis vast houd (2de fout), tja dan krijg je een opdoffer die je wel of niet naverteld.
Sta je buiten en pak je de auto vast gebeurt er ook niets, er is immers geen aarde met de omvormer.
Zou de bruine draad van de paalstroom tegen het chassis aankomen(1ste fout) en er is geen aarding aan het chassis(grote fout), tja krijg je weer die opdoffer. Jij bent immers de verbinding tussen bruin en geel/groen. Is er wel een goede aarding dan vloeit de stroom terug via de aardedraad en is er niets aan de hand.
Er zijn omvormers die een voorziening hebben waardoor een aardlek wel werkt. Die omvormers moet je dan ook aarden. Maar dat heeft alleen zin als je na de omvormer een aardlek installeert.
En inderdaad wees voorzichtig het is dodelijk gevaarlijk die 230Volt. Groet Pieter
Re: zekering en aarde omvormer?
Dank je, het wordt steeds duidelijker!
Woensdag gaat de camper naar een gespecialiseerd campertechniekbedrijf voor de APK en een beurt. Ik zal daar ook nog eens vragen wat hun advies is en dan moet het daarna, samen met de informatie hier op het forum opgedaan, vast wel op een veilige manier gaan lukken!
Groet,
Nicole
Woensdag gaat de camper naar een gespecialiseerd campertechniekbedrijf voor de APK en een beurt. Ik zal daar ook nog eens vragen wat hun advies is en dan moet het daarna, samen met de informatie hier op het forum opgedaan, vast wel op een veilige manier gaan lukken!
Groet,
Nicole