Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Cordova
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 1:44

Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



Bericht door Cordova »

@Charm
Dat het bij jou prima werkt en bij Theo nog niet is mij duidelijk, staat ook in dit topic dat ik grotendeels heb gelezen. Is prettig te weten dat de Bullet op zich in orde is.

Theo heeft meermaals aangegeven thans onvoldoende kennis te hebben van deze materie. Tot nu toe test hij niets, maar probeert "blind" in het wilde weg dingen uit, op hoop van zegen. Althans, zo zie ik het momenteel.

Mijn insteek is een andere, namelijk proberen vast te stellen wat er gebeurt. Dus Theo niet meteen het (voor leken onhandige) pad in te sturen van vaste IP adressen, maar vooralsnog op automatisch laten staan. Immers, zijn laptop kan aanvankelijk wel communiceren met de Bullet dus klopt op dat moment beider IP range wel.

De volgende stappen zijn afhankelijk van Theo's reactie.
Daaruit kan o.a. ook blijken of de IP instellingen die jij hebt gedaan nu nog in zijn Bullet zitten. Of via de Bullet een AP kan worden geselecteerd en gebruikt is in deze fase niet van belang, maakt het zelfs nodeloos ingewikkelder dus kan beter achterwege worden gelaten, het is momenteel een stap te ver. Eerst moet bewezen zijn dat de verbinding tussen Windows in de laptop en AirOS in de Bullet altijd goed werkt.

Kortom, ik ben benieuwd naar de antwoorden op de punten 4, 6 en 7 hierboven.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



Bericht door Charm »

Wij zijn al een paar stappen verder.
Theo maakt gebruikt van de Bullet zoals die door mij is geconfigureerd en afgeleverd. Hij kan zonder problemen met zijn laptop in de Bullet komen; hij hoeft daarvoor geen instellingen aan te passen. De laptop krijgt netjes de IP-gegevens van de DHCP-server in de Bullet. Dat wordt ook bevestigd door Theo want hij kan in de Bullet een AP selecteren; hoe dat werkt daar is hij mee bekend. So far so good.
Het gaat pas mis volgens zijn beschrijving wanneer hij een AP selecteert en bevestigt. Vanaf dat moment krijgt hij wel verbinding met het internet en kan hij niet meer in de Bullet (via 192.168.16.20, toch Theo? ;;-) ).

Het lijkt erop dat IP-adressen van de Wlan-adapter wijzigen en dat is niet logisch en is ook niet op voorhand uit te sluiten. Met het toekennen van vaste IP-adressen aan de Wlan-adapter, is Theo bekend. Door de IP-adressen te fixeren, voorkomen we een onbedoelde wijziging van instelling van de Wlan-adapter en kunnen we dit als oorzaak uitsluiten. Als het dan werkt, heeft hij een werkende configuratie en kan hij verder.
Laatst gewijzigd door Charm op do 23 aug 2012, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    PE1OPQ Theo
    Berichten: 4584
    Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
    Locatie: Gasselternijveen

    Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



    Bericht door PE1OPQ Theo »

    Tot zo ver klopt het verhaal Egbert. :thumbup:
    Dat heb ik ook steeds proberen te schrijven, maar als je zelf net dingen behapt is dat wel eens moeilijk.
    Daar het bij jou prima werkt, moet het in mijn laptop zitten.
    Mijn plan is dan ook om de laptop een vast ip nummer in te geven, ik weet inmiddels hoe dat moet.
    Staat ook in de link die Cordova gegeven heeft, en in de gebruiksaanwijzing van de bullet zelf.
    Ik ben er nog niet weer mee bezig geweest, maar ik zal natuurlijk hier melden wat ik tegen kom.
    Mocht ik niet helder genoeg zijn in het vertellen, gewoon zeggen ;;-)

    Theo
    Gebruikersavatar
    Hermy
    Berichten: 482
    Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

    Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



    Bericht door Hermy »

    Deze quote begrijp ik niet.
    Charm schreef:Het lijkt erop dat IP-adressen van de Wlan-adapter wijzigen en dat is niet logisch en is ook niet op voorhand uit te sluiten.
    De Bullet heeft wat IP adressering betreft een buiten (WAN) en een binnenkant (LAN); dus 2 IP adressen.
    De LAN kant is het eigen subnet 192.168.16.0. Deze blijft altijd hetzelfde en deelt IP adressen uit aan clients in het subnet. Natuurlijk kun je altijd je laptop een vast IP adres geven in hetzelfde subnet.
    De WAN kant van de Bullet maakt contact met extern Wlan. Deze krijgt via dhcp een adres toegewezen van het wlan waaraan gekoppeld wordt en kan elke keer anders zijn.
    In de Bullet wordt het WAN aan het LAN gekoppeld door NAT (= Network Address Translation) die de IP adressen van de datapakketjes van binnen naar buiten en vice versa 'vertaald'.
    Zo ver mijn beeld zoals de instellingen moeten zijn. Of zie ik iets over het hoofd?

    Het lijkt erop dat de laptop een IP adres krijgt uit het subnet van het WAN. En dat is helemaal niet logisch.
    Staat NAT aangevinkt in de Bullet?
    Zo ja, dan toch gaan experimenteren met een vast IP adres in de laptop.
    Groeten, Herman

    Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



    Bericht door Charm »

    Hermy,
    je analyse is juist. Het systeemgedrag dat Theo ervaart, is daarom ook niet logisch.
    De NAT moet inderdaad ingesteld zijn en zo is de Bullet afgeleverd.
    Kortom, we moeten out of the box gaan denken en alles wat vanzelfsprekend lijkt, toch in twijfel trekken. Vandaar ook mijn voorstel eens met en vast IP-adres te gaan testen.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Cordova
      Berichten: 10
      Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 1:44

      Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



      Bericht door Cordova »

      Charm schreef:Het gaat pas mis volgens zijn beschrijving wanneer hij een AP selecteert en bevestigt. Vanaf dat moment krijgt hij wel verbinding met het internet en kan hij niet meer in de Bullet (via 192.168.16.20, toch Theo? ;;-) ).
      Een gokje:
      Er is kans dat de laptop via een andere weg met internet verbinding heeft gemaakt en gaat de laptop dus NIET via de Bullet internet op. Eventueel via UTP of een ander AP dat Theo daar heeft en een IP heeft uitgedeeld aan de laptop. Dat zit dan in een andere IP range en de Bullet is dus onbereikbaar geworden en toch heeft de laptop wel internet.
      Aannemelijk?

      Als de IP adressen van de stappen 4 en 6 bekend zouden worden, dan blijkt wat voor adressen het zijn en is waarschijnlijk snel bekend wat er gebeurt. Om het te achterhalen is geen andere IP instelling van de laptop nodig, alleen het stappenplannetje uitvoeren.

      In Windows het actieve AP achterhalen en desgewenst het juiste AP kiezen is voor beginners makkelijker dan een vast IP gebruiken.
      PE1OPQ Theo
      Berichten: 4584
      Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
      Locatie: Gasselternijveen

      Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



      Bericht door PE1OPQ Theo »

      Zo het werkt :thumbup:
      Geheel tevreden met alles, en ook de hulp hier.
      De fout zat in de persoon Theo, ik heb er moeite mee om toe te geven, maar het is zo.
      Achteraf kijk je de bekende aap in zijn achterwerk, maar ik was te haastig blijkt nu en kijkt niet goed wat mensen hier schrijven aan tips.
      Het zat dus in een verkeerde ip nummer in mijn browser.
      Ik haalde de inlog pagina van de bullet uit de favorieten, en die had ik niet gewijzigd met het nieuwe ip nummer van de bullet.

      Waarom ik eerst wel kon inloggen met het originele ip nummer? ik weet het niet maar vanavond had ik de ip instelling gewijzigd naar vast ip van de laptop.
      Dat gaf geen verbetering.
      Zet alles weer terug op automatisch en begin nog maas de handleidingen te lezen.
      En heel langzaam dringt het tot me door wat er fout ging.
      Ik dus, en Egbert schrijft nog zo, heb je dat gedaan?
      Ja roep ik, de eerste keer wel maar nu niet.
      Stond in mijn favorieten fout opgeslagen.

      Dit is niet mijn meest succesvolle ding mensen, maar het werkt.
      Precies zo als het beschreven is, kind kan de was doen 88I
      Ik dus niet.

      Een grote dank naar iedereen!

      Groet,
      Theo
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



      Bericht door Charm »

      Charm schreef:. Vanaf dat moment krijgt hij wel verbinding met het internet en kan hij niet meer in de Bullet (via 192.168.16.20, toch Theo? ;;-) ).
      Ik hield er rekening mee Theo zoals je in de quote kunt teruglezen ;;-)
      Prachtig dat het werkt en daar gaat het om.
      Veel plezier ermee!
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Cordova
        Berichten: 10
        Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 1:44

        Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



        Bericht door Cordova »

        Charm schreef:
        Charm schreef:. Vanaf dat moment krijgt hij wel verbinding met het internet en kan hij niet meer in de Bullet (via 192.168.16.20, toch Theo? ;;-) ).
        Ik hield er rekening mee Theo zoals je in de quote kunt teruglezen ;;-)
        Charm, in je quote lees ik niets van wat Theo als reden en oplossing beschrijft, maar laat verder maar zitten.

        Theo, uiteindelijk heb je de oplossing. Succes met je Bullet!
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



        Bericht door Charm »

        @cordova, ik reageer nog graag even op je stelling ;;-)
        Theo geeft aan dat hij de Bullet probeerde te benaderen via het oude IP-adres van de Bullet (192.168.1.20) dat nog in zijn favorieten was blijven staan. Het vet gedrukte gedeelte uit de quote verwijst daarnaar met een knipoog....
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          PE1OPQ Theo
          Berichten: 4584
          Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
          Locatie: Gasselternijveen

          Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



          Bericht door PE1OPQ Theo »

          Ja maar zo simpel was het wel :oops:
          En door rustig alle tips en gebruiks aanwijzingen die ik inmiddels mooi uitgeprint had, nog een keer door te lezen, en dan met name het instellen van de ip adressen zag ik op eens de fout.
          In fire fox heb ik een plug in welke de ip adressen weer geeft, en ik kijk nog eens goed, he ik begin langzaam rood te worden......
          Zie ik dat het ip nummer niet in over een stemming is met het nummer wat gewijzigd is.
          Plots weet ik ook waarom ik het niet begrijp en waarom het zo vreemd doet.

          Het nieuwe ip adres in de browser gezet bij de adres balk, druk op enter.
          Zie staan dat ik de gebruikers naam en wachtwoord opnieuw moet invoeren.
          Wat dus klopt!
          En log in, zoek mijn test AP op, selecteer het en druk op change.
          Kijk de verbinding blijft nu wel bestaan.
          En ik moet nu ook even een seconde of 15 wachten voordat de verbinding er ook echt is.

          Blij als een kind dat het nu opgelost is en dat de fout bij de laptop gezocht moest worden.
          Omdat ik dat fout opgeslagen heb.

          Maar de eerste ervaring met de bullet is, je merkt in het geheel niet dat het er tussen zit.
          Het gaat zo mooi vloeiend, snel perfect gewoon.
          Van avond zal ik wat foto's er van maken over hoe ik aan het testen ben geweest.
          Als er wensen zijn, dan meld het maar.

          Ben zo blij als een kind :thumbup: :thumbup:

          Theo
          PE1OPQ Theo
          Berichten: 4584
          Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
          Locatie: Gasselternijveen

          Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



          Bericht door PE1OPQ Theo »

          Hoe heb ik getest?
          Afbeelding
          De router bijna achterloos op de grond liggen.

          Afbeelding
          Hier krijgen de router en de bullet de spanning van.

          Afbeelding
          De bullet en antenne op en aan de kast op de overloop.

          Afbeelding
          De controle pc met windows XP er op, en daar maakte ik dezelfde fout met de ip nummer.

          Afbeelding
          Controle met de wifi dongle welke op de XP pc zit.
          IP nummers kloppen nu :thumbup:

          Theo
          PE1OPQ Theo
          Berichten: 4584
          Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
          Locatie: Gasselternijveen

          Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



          Bericht door PE1OPQ Theo »

          En dan nu de resultaten hoe en wat ontvang je nu meer met de bullet dan zonder?
          De bullet hangt nog steeds onder dak op de kast, het is goed geïsoleerd met alu folie steenwol.
          De lap top heb ik mee genomen in de tuin, afstand is nu zo een 20m van de router af.

          Afbeelding
          Een wazige foto van de laptop geworden :(

          Afbeelding
          Maar dit krijgt hij mee met zijn eigen antenne.

          Afbeelding
          En dit via de bullet;
          Voor mij overtuigend voldoende :thumbup: :bow:

          Theo
          WhiteVanMen
          Berichten: 640
          Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

          Re: Hoe verbeter ik mijn Wifi signaal op de camping?



          Bericht door WhiteVanMen »

          Vindt zelf het verschil niet zo overtuigend voor een bullet van 1 Watt
          Zou nog de nodige aandacht besteden aan de antenne die erop zit :wink:
          DE meeste signalen die je binnenkrijgt zitten rond de-92db :?
          Dat moet veel beter kunnen .

          tip
          Volgende keer even shift print/screen gebruiken om een screendump te publiceren .
          Plaats reactie