Nieuwe huishoudaccu: welk type?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2944
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door wimh »

Die vraag is alleen te beantwoorden na het meten van de laadspanning en laadstroom van de (generator) Dynamo.
Bijvoorbeeld de laadspanning meten. zie
http://www.wvopzeeland.nl/accutest2.jpg
http://www.wvopzeeland.nl/accutest.JPG
En bij b.v 1000 toeren van de motor de laadstroom naar de HH accu te meten.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door wimh op vr 16 mar 2012, 15:29, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door wingman01 »

ik zie op het display van mijn omvormer 13.7 bij stationair toerental.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door archimedes »

Neen Wim Votronic maakt die niet voor de lol


De reden dat die op de markt gebracht worden (zie de titel van je bestand) is omdat AGM accus een hogere laadspanning nodig hebben dan open accus. Calciumaccus hebben die hogere laadspannining niet nodig maar kunnen wel een hogere laadspanning verdragen voor ze beginnen te gassen

Het domme is dat verkopers zonder al te veel nadenken een product dat niet aangepast is aan de vraag trachten aan de man te brengen, baat het niet schaadt het niet en het brengt toch geld in het laadje.

Grts
Archie
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2944
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door wimh »

Ja ja dus ik ben dom ? Houden zo , ik ben er klaar mee hier op dit forum.
Gebruikersavatar
Pieter409
Berichten: 271
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 9:39
Locatie: NoordOostPolder

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door Pieter409 »

Archie,

Zoals je weet bestaan de platen in een lood-zuur accu voor het grootste gedeelte uit lood. Dit lood of loodpasta wordt in een rooster geperst, alleen puur lood is niet stevig genoeg om in die roosters te blijven zitten en zou er dus bij schokken uitvallen. Om dat lood steviger te maken wordt antimoon toegevoegd. Er onstaat dan een lood-antimoon legering die wel sterk genoeg is.
Om een accu te ontladen of te laden vind er een chemisch proces plaats aangezet door elektrolyse. Tijdens dit (reactie)proces wordt water omgezet in waterstof en zuurstof. Nu blijkt antimoon een katalysator(versneller) te zijn voor dit reactieproces en zal de ontleding van water versnellen . Dit heeft als resultaat dat een loodantimoon accu water verliest.

Om aan dit nadeel wat te doen wordt antimoon vervangen door calcium. Calcium is geen katalysator voor het reactieproces en nu zijn we dus van het bijvullen af. We hebben een onderhoudsvrije accu gemaakt.
Iets technisch nog. Antimoon heeft een elektrische weerstand van 38 milliohm.cm en calcium 3,9 milliohm.cm
Hieruit kun je dus opmaken dat een calcium accu dus ook een lagere inwendige weerstand heeft. Dat heeft tot gevolg dat o.a. de druppellader dus minder stroom, ampéres, hoeft te leveren om de accu vol te houden.
Dat is ook wel weer belangrijk want een calcium accu heeft ook de nodige nadelen. Hij moet eigenlijk ALTIJD vol weggezet worden en vol blijven.

Een ander erg groot nadeel ,vind ik, is dat ALS een calcium accu HELEMAAL leeg is je hem met een gewone lader niet meer kunt laden. Men noemt dat "acid starvation" het zuur is "op" voordat de accu echt leeg is en er is geen reserve meer om hem op gang te krijgen.
De reden dat een calcium accu met een hogere spanning geladen moet worden is de hogere celspanning vanwege dat calcium. Loodantimoon 2,2 volt per cel tegen calcium 2,6 volt per cel (plusminus).
Verder kunnen de platen van een calciumaccu groeien door langdurig overladen en gaan dan stuk.

Nog even die afregelspanning van de autodynamo, die is al decennia 14,4 volt, de kans dat je een regelaar hebt die nog afregelt op 13,8 volt is wel erg klein. Soms vanuit veiligheids overwegingen wordt nog wel eens 13,8 volt toegepast. Er vormt zich dan geen gas wat kan exploderen.
Het tegenovergesteld kan je ook overkomen, een nieuwe ford escort is afgeregeld op 16 volt en MOET dus een calciumaccu hebben.
Eigenlijk vind ik de voordelen van een calcium accu niet opwegen tegen een normale semitracti accu.
Groet Pieter
Gebruikersavatar
Pieter409
Berichten: 271
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 9:39
Locatie: NoordOostPolder

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door Pieter409 »

heel voorzichtig.......

Een semitractie van 230 AH is tot 50% te ontladen dan begint de omvormer in de regel te piepen (hoop ik).
0,5 x 230 =115Ah.
onder normale omstandigheden laad de dynamo die accu weer tot 80% op
0,8 x 230 = 184 Ah
de te leveren capaciteit door de dynamo is dan 184-115 =69Ah
Een dynamo van 55A zal daar , als hij continu 55A laad , 69/55= 1,25 uur over doen , theoretisch.
Laten we nu eens stellen dat we nog wat verlies hebben onderweg en er maar 70% daadwerkelijk bruikbaar in de accu aankomt.
dan wordt het als volgt , 55 x 0,7 = 38,5. 69/38,5= 1,8 uur
Bijna twee uur continu laden.


Groet Pieter
Vergroten met Ctrl +
Laatst gewijzigd door Pieter409 op vr 16 mar 2012, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Joop Hinke
Berichten: 253
Lid geworden op: zo 04 jan 2004, 10:43
Locatie: Holwerd

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door Joop Hinke »

Pieter409 schreef:Archie,
Nog even die afregelspanning van de autodynamo, die is al decennia 14,4 volt, de kans dat je een regelaar hebt die nog afregelt op 13,8 volt is wel erg klein. Soms vanuit veiligheids overwegingen wordt nog wel eens 13,8 volt toegepast. Er vormt zich dan geen gas wat kan exploderen.
Het tegenovergesteld kan je ook overkomen, een nieuwe ford escort is afgeregeld op 16 volt en MOET dus een calciumaccu hebben.
Eigenlijk vind ik de voordelen van een calcium accu niet opwegen tegen een normale semitracti accu.
Groet Pieter
Pieter,

Er zijn denk ik nog veel auto's, (met name campers, die vaak ouder zijn als 20 jaar) die een dynamo hebben die een spanning van 13,8 Volt levert. Dus de kans is wel degelijk aanwezig, zeker op dit forum.
Zo te zien zit jij ook met zo'n oudere camper!?

Joop
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door wingman01 »

wimh schreef:Ja ja dus ik ben dom ? Houden zo , ik ben er klaar mee hier op dit forum.
Archimedes.....

heb je nou je zin !!!!
IK weet het niet.
maar jij DENKT het allemaal ALLEEN te weten.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door archimedes »

Gebruikersavatar
Paul Willem
Berichten: 602
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 18:05
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door Paul Willem »

wimh schreef:Ja ja dus ik ben dom ? Houden zo , ik ben er klaar mee hier op dit forum.
Hallo Wim, laat je niet gek maken. Haal je schouders op en laat een dikke wind. Wel van je af hoor. :thumbup: :bang: :cheers:
Met vriendelijke groet,

Paul.
Adria Coral S680 SP

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door wingman01 »

archimedes schreef:Voor wie Engels leest
http://www.pacificpowerbatteries.com/ab ... rfaq7.html
voor wie engels leest...

Tja...en nou ????

daar kunnen de meesten toch helemaal niks mee.
ik stel een vraag maar krijg er eigenlijk geen goed antwoord op omdat jij met jouw ,,gedoe,, op de proppen komt.
en eigenlijk is het allemaal niet van jou , maar ben je volgens mij een snelle ,,googelaar,,
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door Trebor953 »

Niet inhoudelijk, erger me alleen een beetje. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Trebor953 op vr 16 mar 2012, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door Vodnik »

wimh schreef:Ja ja dus ik ben dom ? Houden zo , ik ben er klaar mee hier op dit forum.

hoeveel lezers heeft dit forum? meer dan één hoor :thumbup: !

Overigens los ik dat "laden met een hogere spanning" op door tijdens het rijden een kleine inverter op de startaccu te plaatsen en daarop aangesloten een CTEK MXS10 lader die de HHaccu laad(t?).
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=8450401
Gebruikersavatar
Pieter409
Berichten: 271
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 9:39
Locatie: NoordOostPolder

Re: Nieuwe huishoudaccu: welk type?



Bericht door Pieter409 »

Nou ik zit er niet mee hoor Joop ;;-)

We zij erg blij met onze bus. Die is van 1982 dus nu 30 jaar oud. En ook daar zit een alledaagse 14,4 volt regelaar op(orgineel). Om een regelaar op een standaard auto te vinden die nog op 13,8 volt afregelt zul je nog wat verder terug moeten. In de tijd van de gelijkstroom dynamo's was het wel de standaard.Zo'n 20 jaar geleden kon je nog wel gemakkelijk aan een regelaar komen die op 13,8 volt afregelde, maar tegenwoordig moet zoiets bij Bosch apart besteld worden. Je kon ook regelaars krijgen die op 15,1 volt afregelden om te combineren met een diode brug.
In die tijd moest je er soms nogal creatief zijn om de zaak voor een klant goed geregeld te krijgen. het was ook de tijd dat je zogenaamde taxiaccu's kon kopen. Dat waren geweldige accu's een stroom dat daar in zat! Nu lachen we erom maar toen was het een uitkomst als boordaccu.

Dus over het algemeen hoeft men zich geen zorgen te maken of de afregelspanning van de dynamo wel goed is, en twijfel je dan meet je het en in het geval dat het toch 13,8 is dan haal je een andere regelaar van 14,4. Meestal zijn het Bosch dynamo's of een afgeleide ervan.

Zorg dat je energiehuishouding in balans is. Dus wat je wilt gebruiken dat moeten de accu's kunnen leveren zonder vroegtijdig de geest te geven. En de dynamo moet dat er weer in kunnen krijgen in de tijd die jij rijd. Als je dan ook nog een acculader hebt die afgestemd is op jouw systeem en je gaat af en toe aan de paal voor een nacht dan heb je het toch mooi voor elkaar.
Hé Wim kom op joh één regenbuitje verknald toch jou zomer niet.

Groet Pieter
Plaats reactie