archimedes schreef:Om de commerciele tekst - zo afgeschreven uit de promotional van de fabrikant - wat in perspectief te stellen.
Hallo Archie,
Het was en is zeker niet mijn bedoeling om reclame voor een merk accu te maken. Het was alleen mij bedoeling om de vrager een antwoord te geven op wat is een AGM-accu. Dit was het eerste dat ik vond via Google.
JV schreef:Na veelvuldige vergelijkingen van z.g. huishoudaccu's alsmede ook de prijzen daarvan
heb ik gekozen voor deze : Varta Professional Deep Cycle LFD90 Accu 12V 90Ah(20h) 353x175x190x190
voor € 133. per stuk bij de garage die ook de camper onderhoudt.
Met hoeveel volt moet deze Varta LDF90 accu geladen worden?
Zijn dit ook AGM accu's?
Ik wil deze namelijk aanschaffen, maar heb geen idee met hoeveel voltage ze moeten laden.
Groet Werner.
dit zijn geen AGM accus maar klassieke "natte" cel accus met centrale ontluchting die je mits eenminimum aan onderhoud de beste value go money geven en die laadspanning van maximaal 14V vragen.
Grts
Archie
Ik had in de Dehler 2x 85 Ah, ingebouwd in 2008. Dat type vind ik nu niet meer terug. Laaadspanning werd toen in de productsheet geadviseerd ( intelligente lader 14,7 V)
De bovengenoemde zijn er o.a. in 87 Ah
Groet
jans
In "La Strada Nova ", sla ik "nieuwe wegen" in................
archimedes schreef:dit zijn geen AGM accus maar klassieke "natte" cel accus met centrale ontluchting die je mits eenminimum aan onderhoud de beste value go money geven en die laadspanning van maximaal 14V vragen.
Grts
Archie
Zie bij de verkopers op internet af en toe staan dat het om een calcium accu gaat.
Ben een leek, maar moet de laadspanning dan niet juist hoger zijn als 14V?
Als het een Calcium accu zou zijn dan mag de spanning hoger oplopen: een Calciumaccu iis een gewone open accu waar in het lood een tkkeltje Calcium is gebruikt ipv antimonium. Daardoor ligt de gesspannig hoger. Het voordeel is een hogere laadspanning ùet een hogere stroomsterkte dus vooral een snellere lading. Productietechnisch is er weinig reden voor een hogere prijs voor Calciumaccus. Kan dus best zijn dat een fabrikant zonder meer dario overschakelt.
Je kan op een gewone alternator ook Calciumaccus gebruiken, die laden dan alleen niet zo snel als met een verhoogde spanning. Je hebt dan GEEN voordeel aan het gebruik van Calciumaccus. Andersom worden in nieuwere autos ook hogere alternatorspanning gebruikt en dan Ca accus als startaccu gebruikt. Daar kan je dan weer GEEN gewone open accus gebruiken omdat die gaan gassen.
Altijd checken aan beide kanten bij de fabrikant is de boodschap
Grts
Archie
Heb gehoord dat calciumaccu's vaak voortijdig overleden omdat ze door een te lage laadspanning vaak niet volledig werden geladen.
Dus oppassen is het devies.
Maar Archie weet jij een goede "normale" loodaccu van rond de 90A die met een ouderwetse laadspanning van 13,8 Volt goed voldoet?
Evt.wil ik voor startaccu en huishoudaccu dezelfde accu's toepassen gezien de vele valkuilen bij het toepassen vanverschillende types accu's
De nieuwste professional deepcycle accu'' s van Varta zoals o.a de DC 90 zijn eigenlijk natte accu's maar door toepassing van een z.g. labyrinth deksel zijn ze zo goed als gesloten. De vloeistof ( water ) die in de accu verdampt slaat tegen het deksel en condenseert om weer als water in de accu terug te vloeien.
Deze accu's kunnen door toepassing van genoemde techniek een aantal minuten tot 90 graden worden gekanteld. Vullen is niet meer nodig, aldus de handleiding en het wordt zelfs afgeraden het deksel te verwijderen. De laadspanningen zijn 14.1 - 14.4 en 13.2 - 13.8 volt. Past perfect op de ebl 99 met de instelling op gewoon lood/zuur.
Het zijn dus niet de z.g. Hobby accu's van Varta en het zijn ook geen AGM accu;s. Ik vind de toepassing van Calcium en AGM accu's, gelet op de toe te passen laadspanningen niet zo geschikt voor gebruik in de camper. Ze vragen een aangepaste laadspanning en die is zelden in een camper met een ebl te realiseren. Gevolg daarvan is dat de accu's meestal niet de verwachte levensduur halen.
Een gelaccu is ook toepasbaar omdat de laadspanning daarvoor wel is in te stellen. Toch komt het vaak voor dag gelaccu's snel stuk gan. Uitzondereringen daargelaten.
Alles is betrekkelijk.... het labyrintdeksel vermindert de verdamping, maar belet neit dat en waterverlies door elecrolyse kan optreden. Zeker nooit het deksel afnemen. Wel zitten er in al de VARTA batterijen die ik al gezien heb stoppen in het delsel, wel verzegeld maar die laten toe gedestileerd water toe te voegen waar nodig.
Ook zijn dit intern nog altijd "open" nette batterijen, die niet zoals een gelbatterij ter ziel gaan bij kortstondige overlading. Bij waterverlies kan je ( dat verbreekt wel de waarborg - de doppen afnemen en water bijvullen. zo hebben we al heel dikwijls extreem uitgedroogde VARTAs terug gered.
Nou we het toch over accu's hebben.....ze zeggen dat je een speciale oplader nodig hebt voor gel accu's maar hoe zit het dan met je dynamo, zonnepanelen en walstroom via de omvormer?
Is dat niet slecht voor de accu's?
Ik heb 2 MK gel accu's van 73 amp per stuk.
Trotse bezitters van een GMC Midas Mini 190 uit 1976
Ik ben er ook nog steeds niet uit... AGM heeft een hogere laadspanning nodig? Dat kan de dynamo
niet leveren? Maar als ik nou bijlaad met een zonnepaneel, komt die AGM-accu dan wel vol?
Moeilijk hoor!
Ik overweeg één accu van 200-250Ah. Ga ik dan voor semi-tractie, gel of AGM?