Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendement

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendement



Bericht door Charles Franconi »

Dinsdag hebben we onze nieuwe camper opgehaald. Vandaag de tijd gehad en de zon mee om een testje te doen met de kantelbare panelen ( 4 x 95 Watt)
En zoals ik al gedacht gehad: het heeft "enig" :lol: rendement.

In een waterig zonnetje met de camper naar het zuiden gericht omstreeks 1400 uur:

Panelen plat: ca 1 Ampere
Panelen opgeklapt zodat ze nagenoeg loodrecht op de zon staan: ca 7-7,5 Ampere

Dus mijn veronderstelling dat in de winter bij laagstaande zon dit een prima rendementsverbetering geeft, klopt als een bus.

Uiteraard zal het verschil in Zuid Europa zomers minimaal zijn, maar het ging tenslotte om de wintermaanden.

Binnenkort zal ik een test met de windgenerator doen (die overigens met windkracht 6 trillingsvrij en muisstil is).

Groeten Charles
Gebruikersavatar
Huibdebruijn
Berichten: 376
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
Locatie: Dordrecht

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door Huibdebruijn »

Charles Franconi schreef: Panelen plat: ca 1 Ampere
Panelen opgeklapt zodat ze nagenoeg loodrecht op de zon staan: ca 7-7,5 Ampere

Groeten Charles
interessante informatie, bedankt.
mijn vorige week gemonteerde 235Wp zonnepaneel deed max. 0,9A in de zon, maar bij bewolkt weer zo'n 0,5A
piek zou die 7,89A moeten doen.

als druppellader voor de winter periode is het mij best.
Ben je niet bang dat zo'n beweegbare constructie problemen gaat opleveren tijdens het rijden?
ik heb juist mijn best gedaan om het zo strak en trillingsvrij als mogelijk te monteren.
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.
hunter
Berichten: 321
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 23:15
Locatie: `montferland

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door hunter »

we zijn net een paar dagen terug van spanje, ik heb 290watt gemonteerd kantelbaar.op de middag laden mijn panelen rond de 15 amp.ook met de kerst.we zijn 4 maanden op pad geweest geen agregaat nodig gehad,,ik heb een 230gel als hh. iedere dag was die vol
Oost west thuus is hut ook nie alles
globbetrotter bus
Berichten: 395
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 13:41
Locatie: Ede

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door globbetrotter bus »

hoi charles..... en alle andere

als je de zonnepanelen kanteld ( omhoog zetten) hoeveel graden doe je dat dan ongeveer tov van het horizontale valk (het dak dus) bij laag staande en bij hoog staande zon?

bvd voor het antwoord

groeten kees
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door Charles Franconi »

Ik had de panelen gisteren ca 55-60 graden vanaf het horizontale vlak op de zon gericht. Dit was dus om 1400 uur.

Groeten Charles
Laatst gewijzigd door Charles Franconi op zo 15 jan 2012, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51305
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door Kroppie »

afhankelijk van de plaats in europa waar je bent ,maar in nederland e.o +_30 graden t.o.v aardoppervlak in de zomer en +_60 graden in de winter .
je kunt makkelijk zien of de zon haaks op de panelen staat ,dat is wat belangrijk is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door Ruud Adam »

Charles Franconi schreef: Panelen plat: ca 1 Ampere
Panelen opgeklapt zodat ze nagenoeg loodrecht op de zon staan: ca 7-7,5 Ampere
Dat zijn mooie en indrukwekkende cijfers, Charles.
Zou leuk zijn als je af en toe nog eens wat testjes doet.
Heeft me weer gesterkt om inderdaad ook mijn toekomstige panelen kantelbaar te maken.
Over je constructie heb ik je in een ander topic al wat gevraagd.

Ook erg benieuwd naar de windgenerator-tests die je in de toekomst gaat doen.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
rolly
Berichten: 785
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 10:17

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door rolly »

Charles Franconi schreef:Dinsdag hebben we onze nieuwe camper opgehaald. Vandaag de tijd gehad en de zon mee om een testje te doen met de kantelbare panelen ( 4 x 95 Watt)
En zoals ik al gedacht gehad: het heeft "enig" :lol: rendement.

In een waterig zonnetje met de camper naar het zuiden gericht omstreeks 1400 uur:

Panelen plat: ca 1 Ampere
Panelen opgeklapt zodat ze nagenoeg loodrecht op de zon staan: ca 7-7,5 Ampere

Dus mijn veronderstelling dat in de winter bij laagstaande zon dit een prima rendementsverbetering geeft, klopt als een bus.

Uiteraard zal het verschil in Zuid Europa zomers minimaal zijn, maar het ging tenslotte om de wintermaanden.

Binnenkort zal ik een test met de windgenerator doen (die overigens met windkracht 6 trillingsvrij en muisstil is).

Groeten Charles
Charles,

Ik heb jaren terug een raam laten plaatsen waar een 85W BP zonnepaneel paneel is aangebracht. Het raam is 360° rond draaiend en kan vertikaal worden opgetilt naar 90°. De bediening ervan gebeurt in een van de kastjes waar de draaie as zich bevind en is manueel. Heb een programma gemaakt die me aantoont welke in welke richting en - hoogte de zon staat. Het is niet zo dat men dit nauwkeurig dient te volgen, ik verplaats het paneel ongeveer 3 - 4 x per dag en geeft een uistekend rendement. In de winter zonder het paneel te tillen toonde het controle paneel 0.2A. Paneel opgetilt en in positie gebracht en na ongeveer 2 minuten toonde het 6.9A. Natuurlijk zal het rendement lager zijn in de zomer en aeker bij zuidelijke breedtegraden maar voor mij is het bedoeld om beter door te winter te komen zonder aan de paal te staan. Enige naddel is dat het raam maximaal is aangepast voor max 85W.

Bij minder of geen zon heb ik een generator die uitsluitend gebruikt word indien goedgekeurd door de buren omdat het voor sommige mensen storend is (dB 58 bij nul belasting)

Ik ben er zeer gelukkig mee. De ongeveerlijke prijs voor raam inclusief montage € 650 (zonder paneel)
Sweden expert
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door Charles Franconi »

Over zo'n systeem heb ik ook nagedacht, maar een oppervlakte van 220 x 120 cm en een kg of 40 zwaar, geeft mij teveel problemen qua stabiliteit. Ik zet de auto naar het Zuiden en probeer zo (in de winter) een groter rendement te halen.

Groeten Charles
Gebruikersavatar
rolly
Berichten: 785
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 10:17

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door rolly »

Charles Franconi schreef:Over zo'n systeem heb ik ook nagedacht, maar een oppervlakte van 220 x 120 cm en een kg of 40 zwaar, geeft mij teveel problemen qua stabiliteit. Ik zet de auto naar het Zuiden en probeer zo (in de winter) een groter rendement te halen.

Groeten Charles
Charles,

Eigen gewicht v/h raam is 5.2Kg. Aan te raden met krachtige windstotem het paneel wel horizontaal te leggen.
Sweden expert
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door Ruud Adam »

Je paneel in de juiste hoek (angle) zetten t.o.v. de zon kan tot een flinke rendementsverhoging leiden.
Het meedraaien met de zon (dus van Oost naar West) levert ook wel ietsjes meer op, maar dat is eigenlijk verwaarloosbaar.
En dan doel ik vooral op de kosten en de baten.
Kantelbaar maken is eenvoudig te bewerkstelligen voor iedereen die een beetje handig is en wat gereedschap heeft.
Draaibaar maken is al een stuk lastiger.

Over Solar Tracking (oftewel het volgen van de zon met je paneel) wordt hier een en ander uitgelegd: http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_tracker

Een citaat van die pagina:
Trackers can be grouped into classes by the number and orientation of the tracker's axes. Compared to a fixed mount, a single axis tracker increases annual output by approximately 30%, and a dual axis tracker an additional 6%.
Oftewel, je paneel in de juiste hoek zetten verticaal heeft een jaarlijkse meeropbrengst van 30%. Laat je je paneel ook nog eens meedraaien met de zon van Oost naar West komt daar nog 6% bij.
Alles natuurlijk afhankelijk van het seizoen en je locatie op deze aardbol.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
rolly
Berichten: 785
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 10:17

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door rolly »

Ruud Adam schreef:Je paneel in de juiste hoek (angle) zetten t.o.v. de zon kan tot een flinke rendementsverhoging leiden.
Het meedraaien met de zon (dus van Oost naar West) levert ook wel ietsjes meer op, maar dat is eigenlijk verwaarloosbaar.
En dan doel ik vooral op de kosten en de baten.
Kantelbaar maken is eenvoudig te bewerkstelligen voor iedereen die een beetje handig is en wat gereedschap heeft.
Draaibaar maken is al een stuk lastiger.

Over Solar Tracking (oftewel het volgen van de zon met je paneel) wordt hier een en ander uitgelegd: http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_tracker

Een citaat van die pagina:
Trackers can be grouped into classes by the number and orientation of the tracker's axes. Compared to a fixed mount, a single axis tracker increases annual output by approximately 30%, and a dual axis tracker an additional 6%.
Oftewel, je paneel in de juiste hoek zetten verticaal heeft een jaarlijkse meeropbrengst van 30%. Laat je je paneel ook nog eens meedraaien met de zon van Oost naar West komt daar nog 6% bij.
Alles natuurlijk afhankelijk van het seizoen en je locatie op deze aardbol.
Ruud,

Ben reeds dankbaar voor het programma die ik gemaakt en is een grote help, het programma is aangesloten op een GPS dus geeft mij altijd de juiste informatie v/d zon. Wat de winst ook mag zijn "alles is welkom" :-)

Als ik de solar website mag geloven zou dit een winst geven van 36% al naargelang de positie/jaartijde op aarde.
Sweden expert
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door Ruud Adam »

rolly schreef:Als ik de solar website mag geloven zou dit een winst geven van 36% al naargelang de positie/jaartijde op aarde.
Ik denk dat deze gegevens wel kloppen.
Een aantal opmerkingen:
* 30% haal je door de juiste hoek (kantelen), de extra 6% door meedraaien.
* De cijfers zijn op jaarbasis.
In de zomer zal de rendementsverhoging met een kantelbaar paneel wel meevallen. Lager dan die 30%. Zeker voor wie dan in het zuiden verblijft.
In de winter echter een flinke rendementsverhoging. Hoger dan die 30%.
* Voor reizigers die in noordelijk Europa verblijven zal een kantelbaar paneel altijd een flink hoger rendement geven. Omdat de zon daar nu eenmaal altijd lager staat.
* 's Ochtens vroeg, als de zon nog laag staat, kan met een kantelbaar paneel al hetzelfde rendement gehaald worden als 's middags als de zon op z'n hoogst staat.

Als je paneel niet mee kan draaien, moet je natuurlijk wel zorgen dat je camper zo staat dat het paneel naar het zuiden gericht staat :P
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Kantelbare zonnepanelen geven in de winter beter rendeme



Bericht door paulus51 »

intresant onderwerp, echt zou ik het heel erg op prijs stellen ( en ik niet alleen denk ik :P )
als jullie eens wat fotos konden plaatsen van jullie solar trackers !

ben me eigen op dit moment een beetje aan het orienteren op zonnepanelen,
ik weet dat je toch wel minimaal 100wp moet hebben na gelang je gebruik is natuurlijk,
maar dat terzijde,
ben op internet wezen speuren naar mogelijkheden om zo'n sun tracker zelf te bouwen
nu ben ik wel heel handig ( al zeg ik het zelf :lol: ) en zou dat wel kunnen maken,
maar heb even geen idee / schema's om zoiets te maken
wat ik al wel gevonden hebt en mischien hebben jullie er ook wat aan is een
sun sensor,
http://solartracker.greenwatts.info/sun_sensor.htm
een apparaatje wat de zon kan volgen /opzoekt dus dat is eigelijk al een eerste vereiste wat je moet hebben,
door mogelijke foto's te plaatsen van bestaande systemen of door jullie zelfgemaakt
zou ik wel verder komen door zoiets zelf te maken
zelfs voor de bestaande afmetingen van +/- 100x50x3,5cm panelen

je hebt inderdaad veel meer opbrengst als je de panelen direct in de zon zet
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Plaats reactie