Gelaccu's en lader

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jaco1951
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 9:58

Gelaccu's en lader



Bericht door jaco1951 »

hallo mede campers ik heb een probleem met mijn huishoud accu`s
ik heb de camper vanmiddag van de winterstalling gehaald en toe kwam ik er achter dat alle 4 mijn huishoud accu`s leeg waren, terwijl ik begin februari de camper onder stroom had gezet, omdat ik zag dat ze al wat leger werden
dus ongeveer 4-5 weken de lader van de camper aan laten staan
het zijn Exide Maxxima gel accu`s, kan ik deze nog opnieuw op laden
2 gaven nog 4 volt 1 gaf nog 8 volt en 1 gaf zo goed als niks aan
geen geintje als er 4 stuks kapot zijn
ik weet ook eigenlijk niet goed hoe ik het spul op de winter stalling het beste kan weg zetten
vorig winter was er niks aan de hand en nu deze winter is het foute boel
wie kan mij helpen met dit probleem
de lader is een cramer Type CBC-Sa3 , ik dacht dat dat een druppel lader was, zodat ik de camper onder stroom kon laten
bij voorbaat mijn hartelijke dank jaco
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Jaco, welkom op het forum.

Op het forum staat heel veel informatie over accu's en lader.
Helaas moet ik jou melden dat je niet de ideale combinatie hebt.
- de lader is ontwikkeld en geschikt voor natte plaat accu's met een totaal van ongeveer 100 amp/h. De lader levert een te hoge spanning voor gel accu's
- de lader is al wat ouder daardoor het het mogelijk dat deze niet meer de juiste spanningen levert.
- 4 accu parallel kan problemen gegeven bij het laden ( de sterkte van de ketting wordt bepaald door de zwakste schakel) M.a.w. de ene accu heeft invloed op de andere. Ook worden er eisen gesteld aan de soort bekabeling.

advies:
Probeer de accu apart te laden met een losse acculader.

Zijn de accu stuk dan adviseer ik je om geen gel accu te kopen maar een Loodzuur accu of agm daarnaast de Cramer vervangen door een goede lader. Daarvoor heb je waarschijnlijk hulp nodig.


Vraag funktioneert de lader nog ?
Heb je een multimeter en weet je wat van electro ?
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
jaco1951
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 9:58

Gelaccu's en lader



Bericht door jaco1951 »

kijk daar heb ik wat aan , begint het toch wat duidelijker te worden
ik ga straks meten of de lader het nog doet, en ik heb gisteravond de accu`s 2 stuks apart te laden gezet en twee heb ik doorgekoppelt nog in de camper met een losse lader te laden gezet
ik heb een multimeter
en op vraag twee, ik kan mij redden met elektro maar ben er niet in af gestudeert
ik laat nog horen of de lader stuk is en of de accu`s nog bij trekken
ik had wel al gehoord dat gel accu`s slecht te herladen waren
maar als alles fout zit heb ik 4 accu`s en een lader nodig, wozes
moet ik wel goed opletten en niet de fout maken die nu de vorige eigenaar heeft gemaakt
ik was nog vergeten te vermelden dat er ook een zonnepaneel op de camper ligt die mee help met opladen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

zonnepaneel toch wel met een regelaar tussen paneel en accu,s hoop ik .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jaco1951
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 9:58



Bericht door jaco1951 »

jazeker dat zit er tussen, hij is van votronic
net de accu`s gemeten maar het wordt iets beter dacht ik 2 stuk geven nu 10,55 volt 1x 4 volt en 1x 8 volt en ze staan vanaf gister 5 uur te laden dus voor twee frees ik met grote fresen
de lader doet het ook niet meer
gaat dus geweldig
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

als jew nieuwe accu,s gaat kopen ,zet geen oude parallel met nieuwe.
gaat niet goed ,is net als met melk, meng 1 lite rverse melk met 1 liter zure melk ,en je hebt 2 liter zure melk. :(

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

Alles weg gooien en opnieuw beginnen...ik denk niet dat hier nog eer aan te behalen is.
De accu's zijn kapot, te ver ontladen. De lader is niet geschikt..

Waarom zoveel losse accu's erin?
jaco1951
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 9:58



Bericht door jaco1951 »

ja het zijn er 4 omdat ik heb hem gekocht met die 4 gel accu`s erin
nu is het op dit moment zo, 4 accu`s stuk en de lader stuk
ik denk dat het 4 accu`s zijn ,om de maat van de accu`s om ze onder de bijrijders stoel te frommelen 2 dan , en de anders 2 zouden in een maat kunnen achter de bestuurders stoel
maar goed dus ik vraag jullie om de beste optie om nieuw spul aan te gaan schaffen.
dus als jullie mj willen helpen, met wat voor een lader en wat voor accu`s
en hoe zwaar want ik vind het wel lekker om goed en veel stroom aan boord te hebben, we hebben onze tv ook op een omvormer
het zonnepaneel is nog heel die geeft 14,2 volt voor de regelaar
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

het beste is 1 grote accu van de gewenste capaciteit en een lader van een bekend merk met een capaciteit van 15-20% van de accucapaciteit.
accu,s moeten natuurlijk wel passen in de ruimte die je op het oog hebt .
wat voor camper heb je (merk auto ,niet campermerk.)
ik heb een j5 van peugeot ,en met een klein beetje slijpwerk past onder elke cabinestoel 230ah.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jaco1951
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 9:58



Bericht door jaco1951 »

ja iik heb ook een j5 van 1989
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

dan kun je in totaal 460 ah onder de voorstoelen kwijt ,wil je zoveel of denk je zoveel nodig te hebben denk dan wel aan het gewicht+_ 70kg per stuk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jaco1951
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 9:58



Bericht door jaco1951 »

jeetje dat is echt gaaf
en dan met een goede lader
kan er bijna mee lassen zeker???
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

bijna. :D
weet je woonplaats niet maar je mag bij mij komen kijken .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Wanneer je aan de paal staat dan splitst de cramer de stroom verzorging,
een gedeelte zorgt voor het laden van de huishoudaccu en startaccu , het andere deel is de stroom verzorging aan de gebruikers (pomp verlichting enz. )
Nu begrijp ik dat het laad gedeelte niet meer functioneert ( mogelijk is de de zekering op de printplaat stuk)
Maar hoe zit het met het gedeelte wat de stroom verzorgt aan de gebruikers.
Werkt dit nog wel ?
Je kan dit testen door alle accu's los te koppelen.
Wanneer, bij het inschakelen van de 220V, het licht blijft branden dan is dit gedeelte nog intact.
Laatst gewijzigd door Wim, Kirsten en Binck op zo 27 mar 2011, 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Plaats reactie