Shunt Schaudt EBL-99

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente

Shunt Schaudt EBL-99



Bericht door BKp »

Even een vraagje, via zoekfunktie geen oplossing gevonden.

Ik vraag me af of het mogelijk is een digitale "Paneel (volt) meter"
aan te sluiten op de Shunt in de EBL-99 op de punten 4 en 1 van Block 3.
Zodat ik zichtbaar kan maken welke stromen (Amp) er lopen.

Zó ja, moet de meter nog aan bepaalde voorwaarden voldoen ?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Shunt Schaudt EBL-99



Bericht door Rotec 590 »

van een voltmeter kun je niet zo makkelijk een ampèremeter maken dacht ik.
Je moet excact de goede shuntweerstand weten.
wellicht dat de weerstand in de EBL de juiste waarde heeft voor jouw digitale meter.
Proberen zou ik zeggen.
middels je multimeter ( op ampère stand) tussen de plus van de uitgang en de uitgangsdraad kun je controleren of de waarden gelijk blijven.

Aders even op de radiomarkten gaan neuzen. Zaterdag in Deventer.
12 maart in Rosmalen.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente



Bericht door BKp »

Hoi Rotec,

Ik meen dat over een Shunt de spanningsval in mV gemeten wordt.
De meter is volgens mij een "voltmeter" waarop een schaalverdeling
in Ampére geplaatst is. (dus een afgeleide eenheid)

Wat ik graag zou willen weten is:
als de uitlezing op de Volt meter bv. 100mV is, hoeveel Ampéres dat is.
dus bv. 10 mV = 1 Amp ----- 100mV =10 Amp
Gebruikersavatar
FrankV
Berichten: 222
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 22:00
Locatie: Geldrop



Bericht door FrankV »

Gewoon de wet van Ohm: V=I*R, oftewel I=V/R.

In jouw geval kan je met een voltmeter de spanningsval over de "Shunt" meten (ik neem aan dat dit een weerstand is...). Je kan dan de stroom berekenen die door de "Shunt" loopt door de gemeten spanningsval te delen door de waarde van die weerstand.

Helaas is de afbeelding die je meestuurt niet erg goed van kwaliteit, ik kan de niet/nauwelijks lezen wat er allemaal opstaat (behalve dan de lijntjes en blokjes etc., letters zijn onleesbaar).
Groeten,
Frank

Dethleffs A5881HG 2005, 2.8 JTD
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

BKp schreef:Hoi Rotec,

Ik meen dat over een Shunt de spanningsval in mV gemeten wordt.
De meter is volgens mij een "voltmeter" waarop een schaalverdeling
in Ampére geplaatst is. (dus een afgeleide eenheid)

Wat ik graag zou willen weten is:
als de uitlezing op de Volt meter bv. 100mV is, hoeveel Ampéres dat is.
dus bv. 10 mV = 1 Amp ----- 100mV =10 Amp
huh, je schrijft dat je een schaalverdeling in Ampère hebt, en je vraagt hoeveel milivolt zoveel Ampère is. Ik niet begrijp nu.

afhankelijk van die shuntweerstand meet je een spanning.
Of dat milivolts zijn van degene in de EBL is zo niet te zeggen, kunnen net zo goed volts zijn. Wat kan de meter aan, dat is even belangerijk.
milivolts of volts?
Meet eerst de spanning over de shuntweerstand bij een belasting (waterpomp).

Het bepalen van hoeveel milivolt zoveel Ampère is, is te berekenen.
Je weet de shuntweerstand en met de formule I = U:R bereken je de Ampèrage (stroom).
Dit kun je dan weer controleren d.m.v. een Ampère meter (via multimeter) in serie tussen de plus van de uitgang.

Gaat die uitgang naar een accu?
Dan met laden rekening houden met 15 Ampère. (+15)
ontladen (TV-waterpomp) rond de 5 Ampère (-5)
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2944
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

zie foto shuntweerstand EBL99
http://www.wvopzeeland.nl/files/EBLshunt.JPG
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

ja, ik herken hem nu. dank wimh.
Maar aan de vorm te zien gaan we over Ampères praten en niet mili-Ampère .Het metaal zal wel Constantaan of Nichroom zijn denk ik.
Laatst gewijzigd door Rotec 590 op di 01 mar 2011, 9:15, 1 keer totaal gewijzigd.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2944
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

Ik denk millivolts de waarde van de shunt is met een simpele ohm meter niet te meten dus erg laag :lol: :lol:
Neem een eenvoudig paneel volt metertje sloop daar de voorschakel weerstand er uit en testen over de shunt
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

FrankV schreef: Helaas is de afbeelding die je meestuurt niet erg goed van kwaliteit, ik kan de niet/nauwelijks lezen wat er allemaal opstaat (behalve dan de lijntjes en blokjes etc., letters zijn onleesbaar).

Zo beter:
Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente



Bericht door BKp »

Ik wilde eigenlijk alleen maar weten:
1e. kan ik op de punten 4 en 1 van Block 3 een voltmeter aansluiten zonder de EBL-99 te schaden, dat lijkt het geval te zijn.
2e. weet iemand de waarde van de Shunt (weerstand) in de EBL-99, dat lijkt niet het geval te zijn jammer genoeg.

Wat betreft de kwaliteit van het schema, dit heb ik moeten verkleinen om op het forum te krijgen.
Echter het schema geeft alleen maar de component namen, geen waarden.
Maar "Javanes" heeft dit keurig opgelost door een beter leesbaar exemplaar te plaatsen.

Wim, bedankt voor de mooie foto van de Shunt, je hebt gelijk dat het in het mV bereik ligt.
Ik heb nog een oude paneelmeter liggen en ga maar eens experimenteren.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51310
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

van belang is te weten welke spanningsval er optreed in de shunt bij een gegeven amperage .
dus b.v 50mv bij 100 ampere ,dan is 100mv dus 200 ampere en 5mv is dan 10 amp enz.
staat soms aangegeven op de shunt.
maar met wat uitproberen en vergelijken met een bekende verbruiker ook wel te achterhalen.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

meest eenvoudige methode is in serie met de HH accu een A-meter te plaatsen en gelijktijdig de spanningsval over de shunt te meten. Dan heb je wat je weten wilt! ( stroom door de shunt en spannigsval over de shunt verlopen liniair, je hoeft maar éém meting te doen en je bent klaar)
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland



Bericht door Bertram »

Als antwoord op de vraag van de TS: Je kunt met een hoog ohmige voltmeter
zonder problemen het verbruik meten over de shunt van de EBL.
Daartoe moet je een multimeter op het millivolt-bereik zetten. Als je de
meter op het stroommeetbereik zou zetten, dan meet je niets.
Dat komt omdat stroommeting altijd over een zeer laag ohmige weerstand (shunt)
plaatsvindt die in de meter zit.

De methode die Jos (Kroppie) hierboven heeft beschreven is de juiste
remedie.
Een andere oplossing is om er een meter van Schaudt bij te kopen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51310
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

ik vind de methode van Vodnik handiger . :lol:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie