Shunt Schaudt EBL-99

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

Nog even een aanvulling op ""mijn"methode. Je moet wel twee meters gebruiken. De spannogsval over de shunt meten als de ampere meter nog in de HHaccu verbinding zit. reden is dat een ampere meter het stroomverbruik redelijk kan beinvloeden. (zonder A-meter zal de stroom hoger zijn)

Eén universeel meter gebruiken zal dus niet gaan.
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente



Bericht door BKp »

Iedereen bedankt !
Weet nu hoe ik eea moet aanpakken.

Heb nog wel een kleine bijkomende vraag:
Ik heb Block 3 bekeken, deze is bedraad met 10 draden.
Het block bestaat uit drie rijen van vier aansluitingen.
Rechts boven en Links onder zijn leeg.
Mijn vraag is nu waar zit punt 1 en waar punt 4.
Ik kan geen cyfers op het block onderscheiden.
Weet iemand hoe de telling verloopt ?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Die cijfers kun je op de onderstaande afbeelding wel traceren.
Eén rechtsonder en 3 rechtsboven.
Dan kun je de rest wel invullen :wink:

Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente



Bericht door BKp »

Hoi Javanes,
Bedankt voor de foto.
Het blijft voor mij onduidelijk hoe ik moet tellen.
Is het tweede punt rechts onder nu nummer 6 of 4 ?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

BKp schreef:Hoi Javanes,
Bedankt voor de foto.
Het blijft voor mij onduidelijk hoe ik moet tellen.
Is het tweede punt rechts onder nu nummer 6 of 4 ?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Ik gok 4. Maar je kunt de draden bekijken op je instrumenten paneel.
Het zijn de draden die op de keuze schakelaar zijn aangesloten accu 1 , accu 2 . De uitgang van de schakelaar gaat naar de voltmeter op het paneel.

Maar heb je nu een digitale paneelmeter liggen of eentje met een wijzer (analoog) ?
Laatst gewijzigd door Rotec 590 op di 01 mar 2011, 9:31, 1 keer totaal gewijzigd.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

Afbeelding

Ik heb hier de mijne los liggen,
Over de shunt zijn de startaccu en huishoudaccu aangesloten.
De rode draden.
Tijdens het laden zal over die Shunt een bepaalde voltage staan verwacht ik.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente



Bericht door BKp »

Hoi Rotec 590,

Bedankt voor de foto.
Maar nu het probleem van de telling in Block-3.
Je "gokt" op nummer 4, maar ik moet het zeker weten, er is vast wel
iemand die het zeker weet.
Ik ben geen gokker, in de electronica is het eerder stuk dan je denkt !.

Ik heb een digitale paneel meter.
Middels weerstanden kun je het "meet bereik" instellen en met een brugje
kun je de "punt" verplaatsen.
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

BKp schreef:Hoi Rotec 590,

Bedankt voor de foto.
Maar nu het probleem van de telling in Block-3.
Je "gokt" op nummer 4, maar ik moet het zeker weten, er is vast wel
iemand die het zeker weet.
Ik ben geen gokker, in de electronica is het eerder stuk dan je denkt !.

Ik heb een digitale paneel meter.
Middels weerstanden kun je het "meet bereik" instellen en met een brugje
kun je de "punt" verplaatsen.
Hoogste meetbereik eerst maar nemen voor de veiligheid,
Draden even op de keuzeschakelaar bekijken. Ze hebben alle een apparte kleur. Kan niet missen om dan te zien of je pootje 4 of 6 hebt.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

BKp schreef: Bedankt voor de foto.
Maar nu het probleem van de telling in Block-3.
Je "gokt" op nummer 4, maar ik moet het zeker weten, er is vast wel
iemand die het zeker weet
Ik dacht dat je met die afbeelding wel zou weten hoe de nummering loopt.

Je moet bij Blok 3 van beneden naar boven tellen. Te beginnen bij de rechtse rij.
Naast de 1 zit de 4. De 6 zit dan bovenaan
Naast de 4 zit de 7 enz.....

Bij blok 5 en blok moet je b.v. van links naar recht tellen. Te beginnen bij de onderste rij.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente



Bericht door BKp »

Javanes bedankt :lol:

Nu ben ik eruit en kan gaan testen.

Bedankt allemaal voor de inbreng, klasse.
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

Op het instrumenenpaneel zit een ampère meter ingebouwd.
Wellicht lopen de draden daar ook heen.
Dan begrijp ik niet waarom er nog een meter moet komen.

Ben even aan het testen geweest in de pauze met 2 voedingskastjes.
Heb als Shunt een stuk messing genomen.
Hieroverheen de Voltmeter geplaatst.
Als belasting heb ik een ruitewissermotor genomen.

uitkomsten:
spanning kastjes 12 Volt 4A
spanning motor 12 Volt 5A
weertand Shunt (messing) 1 Ohm
Spanning Shunt bij 5A is 70mV.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland



Bericht door Bertram »

Daar schiet Ben niet zoveel mee op Rotec. :wink:
Ik vind ook de weerstandswaarde van 1 Ohm de shunt erg hoog.
Bij 4A zou je daar 4 V over moeten meten. Als je 70 mV meet dan
betekent dat een weerstand van ca. 0,0175 Ohm. :!:
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

Rotec 590 schreef:Op het instrumenenpaneel zit een ampère meter ingebouwd.
......................
HET instrument paneel bestaat niet voor een EBL99. Voor de EBL zijn verschillende paneeltjes te koop, van zeer eenvoudig tot overdreven uitgebreid.
Ik heb bv zo'n eenvoudig paneeltje in m'n carado zitten.
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

Vodnik schreef:
Rotec 590 schreef:Op het instrumenenpaneel zit een ampère meter ingebouwd.
......................
HET instrument paneel bestaat niet voor een EBL99. Voor de EBL zijn verschillende paneeltjes te koop, van zeer eenvoudig tot overdreven uitgebreid.
Ik heb bv zo'n eenvoudig paneeltje in m'n carado zitten.
Kan, Maar TEC campers van zijn en mijn bouwjaar hebben allen hetzelfde instrumentenpaneel.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Plaats reactie