Koelkast aan onderweg

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
wersitime
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 20:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:



Bericht door wersitime »

paulus51 schreef:
nirmal schreef:mag je eigenlijk rijden als de ijskast op gas staat?

wat denk je zelf ? nee dus ten alle tijden verboden om met de gasfles open te rijden en laat staan gas apparatuur gebruiken onder het rijden :D :)
Volgens de nieuwe europese richtlijn mag het wel, of lees ik die verkeerd. :shock:

Henny
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

paulus51 schreef:
nirmal schreef:mag je eigenlijk rijden als de ijskast op gas staat?

wat denk je zelf ? nee dus ten alle tijden verboden om met de gasfles open te rijden en laat staan gas apparatuur gebruiken onder het rijden :D :)
Brandweer heeft liever een open gasfles in een camper of caravan dan een gesloten.
Een open gasfles fakkelt af als er brand uitbreekt, een dichte gasfles geeft explosiegevaar.
En het is niet verboden om met open flessen te rijden en deze ook te gebruiken. Wil je de mensen achterin in de kou laten zitten in de wintermaanden of je boiler/waterleidingen laten bevriezen?
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

En je lpg tank, moet je die ook dichtdraaien als je gaat rijden? En ook als je op lpg rijdt? Zul je wel ver komen . . :lol:
Ik heb vroeger met de caravan altijd de koelkast op gas laten werken, ook rijdend. Geen probleem.
Eddie2
Berichten: 2185
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 0:31
Locatie: Groningen



Bericht door Eddie2 »

Maar wat nu, wanneer bij een pompstation benzinedampen bij dat vlammetje komen ?
Die dampen hoeven niet bij jouw weg te komen, maar kan ook van jouw buurman/vrouw
komen die daar staat te tanken.

En moet nu alles in een richtlijn of wet staan ? Kun je niet gewoon gezond verstand
gebruiken ?

Tijdens het rijden kan ik me voorstellen, dat je de kk op gas laat werken, maar doe ´m
bij de pomp toch beter even uit. Dat vlammetje dus.

Groeten,

Eddie
Oude rommel is datgene wat je nodig hebt,
nadat je het twee dagen geleden hebt weggegooid.
fendtfan
Berichten: 158
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 17:16
Locatie: Enschede



Bericht door fendtfan »

Wat nu als de hemel naar beneden valt, of als je een vonkje maakt bij het starten door een niet vonkvrije schakelaar of duw je de auto, camper of vrachtwagen eerst een stuk naar open terrein om het geheel te luchten....

Wat een onzin.
Pössl op een Citroën, Kia Rio, Suzuki DL650, Peugeot Vclick, 2 fietsen en een hond.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Eddie2 schreef:Maar wat nu, wanneer bij een pompstation benzinedampen bij dat vlammetje komen ?
Die dampen hoeven niet bij jouw weg te komen, maar kan ook van jouw buurman/vrouw
komen die daar staat te tanken.

En moet nu alles in een richtlijn of wet staan ? Kun je niet gewoon gezond verstand
gebruiken ?

Tijdens het rijden kan ik me voorstellen, dat je de kk op gas laat werken, maar doe ´m
bij de pomp toch beter even uit. Dat vlammetje dus.

Groeten,

Eddie
Je geeft blijk er niet te veel van te begrijpen.
Er is een brandbaar mengsel van zuurstof en benzine nodig om te ontbranden. Dat ga je met een beetje benzinedamp bij een pompstation niet voor elkaar krijgen. Als je start vonkt het in je startmotor en die is niet luchtdicht afgesloten, geloof dat maar.
Eddie2
Berichten: 2185
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 0:31
Locatie: Groningen



Bericht door Eddie2 »

Oude rommel is datgene wat je nodig hebt,
nadat je het twee dagen geleden hebt weggegooid.
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16



Bericht door archimedes »

maxer schreef:
Eddie2 schreef: En moet nu alles in een richtlijn of wet staan ? Kun je niet gewoon gezond verstand
gebruiken ?

Groeten,

Eddie
Je geeft blijk er niet te veel van te begrijpen.
Er is een brandbaar mengsel van zuurstof en benzine nodig om te ontbranden. Dat ga je met een beetje benzinedamp bij een pompstation niet voor elkaar krijgen. Als je start vonkt het in je startmotor en die is niet luchtdicht afgesloten, geloof dat maar.
Hi toch wel enig verschil tussen een vonk en een open vlam binnen bv een koelkast die toch al lucht aanzuigt van buiten...
Op Benzinestations staat wel duidelijk aangegeven dat je daar geen open vlammen mag hebben. Benzine tanken naar een wagen zit wel vrij snor omdat voor milieuredenen nu de meeste pompen voorzien zijn van afzuiging van de dampen, waar het bedenkelijker wordt is als iemand een generator gaat bijvullen of jerrycans gaat vullen.

De wet van Murphy speelt ook hier, niet zo lang geleden is in Belgie een zwerfwagen uitgebrand bij een benzinestation als gevolg van het bijvullen van een generator.
Groetjes
Archie
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)



Bericht door SunMaster »

Oorzaak?? Misschien gasfles bijvullen met zelfgemaakte adapter???

Groeten,
Jaap
Groeten,
Jaap
Afbeelding
Gebruikersavatar
Basher
Berichten: 875
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 19:30
Locatie: Waddinxveen



Bericht door Basher »

Heren, heren, heren.....
Voordat we weer verdagen in allerlei superlatieven hierover het volgende.
Gasdamptanks (dus ook de LPGflessen) hebben een (verplichte) veiligheid ingebouwd zitten en "fakkelen af"zoals hier vermeld. Waarom zou dat zijn ??? Juist explosie van een metalen vat is erger dan een brandje. Brandweer en liever open afsluiter op de fles is juist ! !Het gevaar zit niet in/aan de fles, maar de slang. Niet hitte/brandbestendig etc.
Voor de duidelijkheid: Zwitserland en Duitsland verbiedt het rijden met open gasvoorziening voor huishoudelijk gebruik, tenzij veiligheidsvoorziening is ingebouwd (Secumotion, afblaasvoorziening etc.). Zweden staat het nadrukkelijk toe. De rest van Europa heeft hierover geen regel vastgesteld. Het z.g.n. Europese stuk wat dit regelt is nog niet formeel ingediend, laat staan geratificeerd door de EU-landen.
Grts Jaap

Tempus Fugit (De tijd vliegt)

Burstner Privilege t695 - 2.3 multijet 130 pk
Weinsberg CaraCompact 600 MEG (Pepper) - 2.0 Blue HDI 165 pk
Knaus Van Ti 650 MEG - 2,0 Blue HDI 130 pk
Gebruikersavatar
chrimasa
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 jan 2008, 19:35
Locatie: Oosterleek



Bericht door chrimasa »

Wat kost het ongeveer, zo'n (inbouw van) een Truma SecuMotion???
Gebruikersavatar
theothomas
Berichten: 375
Lid geworden op: do 17 jul 2008, 10:57
Locatie: Hank



Bericht door theothomas »

Hij kost 100,- of 150,- afhankelijk van de versie.
Je hebt er voor 1 gasfles of voor 2 gasflessen.

Terug te vinden in deze catalogus;
http://www.camping-profi.de/

Er is sinds april een nieuw model uit dus misschien kom je hier en daar nog het oude type tegen. Die zijn altijd voor 1 gasfles maar wel te combineren met een automatische omschakelaar voor 2 gasflessen.

Het oude type bestaat alleen in een 30mb uitvoering.
De nieuwe in zowel 30mb als 50mb.

Ik heb het oude type en ben er tot op heden tevreden over. Ik rij de hele vakantie met de koelkast op gas en het ding heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Het is het ding in het midden met dat groene knopje erop.
Daarboven zitten de omschakelaar en eronder zit de magneetklep.

Ik heb het er zelf ingezet dus kosten van inbouwen weet ik niet.

Afbeelding

gr,
Theo Thomas
'DieVanOns': Hymer B564, Peugeot J5 L280 2.5D, 1991
Kijk ook eens op: http://dievanons.wordpress.com
nirmal
Berichten: 29
Lid geworden op: za 27 mar 2010, 6:52
Locatie: Oss
Contacteer:



Bericht door nirmal »

Ik denk dat ik maar eens zo'n secuMotion aanschaf en er in zet...lijkt me toch handig, kan ik onderweg tenminste de koelkast koel houden zonder blow-up gevaar....

Maarrrr, ik zoek me rot op internet maar waar koop je zo'n geval en wie kan ehm inbouwen??

Stel...stel nou dat er iemand op het forum dit leest en denkt, dat kan ik wel, en wil me helpen daarmee, en in ben toevallig morgen en overmorgen vrij en kom met m'n campert langs...zou het dan kunnen????

Het zou zo maar eens kunnen....

Nirmal
laten we het vooral niet over anderen hebben maar over hoe jij met anderen omgaat....
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

Let er wel op dat het apparaat boven de gaskranen zit.
Is dit niet het geval dan kan er in sommige gevallen geen gas uit komen.
Plaats reactie