Stroomverbruik onder 6 graden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
G.L. Griep
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 dec 2008, 8:13
Locatie: Goes

Stroomverbruik onder 6 graden



Bericht door G.L. Griep »

Mijn Hymer 674 (oudmodel fiat 2006) heeft (af fabriek) een omschakel set zitten op de gasflessen.
Bij toeval ontdekte ik dat de reduceerventielen verwarmd worden als de buitentemperatuur lager is dan 6 graden.
Functioneel dank ik nodig om bevriezen van de reduceerventielen te voorkomen. Het verbruik is echter aanzienlijk gemeten is dat ca. 0,8 amp., dus 20 A op een koude dag.

Ik heb de reduceerventielen in eerst instantie ingepakt maar dat gaf geen vermindert stroom gebruik. Dus veronderstel ik nu dat de verwarming geregeld wordt met de buiten thermometer waarde via het bekende blauwe blok.
Feitelijk zou ik willen kunnen ingrijpen indien nodig om stroom te sparen.

Prutsen kan best onveilig zijn dus ben ik nu op zoek naar iemand die e.e.a. uit zou kunnen leggen?
Heel tevreden over onze ARTO.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek



Bericht door bertt »

Ik zou dit uitschakelen en kijken of je het wel echt nodig heb. Deze winter naar Spanje, onderweg strenge vorst gehad en veel de kachel aan en altijd de koelkast onderweg aan op gas. Geen problemen met gas toevoer. Kaus 658 LG 2006.
Als er geen schakelaar zit om uit te schakelen, zou ik een zwevende zekering tussen de draad zetten.

(Misschien bij langdurig gebruik tijdens de wintersport wel nodig?, dat weet ik niet)

Bert
Eddie2
Berichten: 2185
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 0:31
Locatie: Groningen



Bericht door Eddie2 »

Hoe kan die verwarming plotseling 20 Ampere opnemen, als je eerst 0,8 A meet ?
Dan kan het ook wel 40 Ampere worden, en verbranden de draden, en de camper
er achteraan.

Afschakelen dit gevaarlijke goedje !

Eddie
Gebruikersavatar
Basher
Berichten: 877
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 19:30
Locatie: Waddinxveen



Bericht door Basher »

Er is een verschil tussen een verbruik van 0,8 Amp continu en/of een totaal van 20 A/h (ampere/uur). Ik denk dat dit hier het geval is. :P
Grts Jaap

Tempus Fugit (De tijd vliegt)

Burstner Privilege t695 - 2.3 multijet 130 pk
Weinsberg CaraCompact 600 MEG (Pepper) - 2.0 Blue HDI 165 pk
Knaus Van Ti 650 MEG - 2,0 Blue HDI 130 pk
Eddie2
Berichten: 2185
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 0:31
Locatie: Groningen



Bericht door Eddie2 »

Ampere / uur ? (Ampere gedeeld door uur)

Dan zou de stroom dus steeds lager worden....

Zou men nu eens eindelijk willen zeggen wat men bedoeld, i.p.v. onzin te schrijven?

Als een stroom gedurende een bepaalde tijd vloeit, is dat STROOM MAAL UUR !
En niet stroom gedeeld door uur.
A/h bestaat dus niet, wel Ah, dat is A x h.

Dus die verwarming zal, neem ik maar aan, na verloop van tijd GEEN 20 A opnemen !
Maar nog steeds 0,8 A.

Als dat 10 uren heeft aangestaan, is het verbruik 10 x 0,8 = 8 Ah.
Staat dat 2 dagen continue aan, is dat 2x 24 x 0,8 = 38,4 Ah.
Ik kom nergens 20 Ampere tegen.

Eddie
Sietse
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:04
Locatie: Het warme hart van SudWestFryslan



Bericht door Sietse »

Eddie2 schreef:Ampere / uur ? (Ampere gedeeld door uur)

Dan zou de stroom dus steeds lager worden....

Zou men nu eens eindelijk willen zeggen wat men bedoeld, i.p.v. onzin te schrijven?

Als een stroom gedurende een bepaalde tijd vloeit, is dat STROOM MAAL UUR !
En niet stroom gedeeld door uur.
A/h bestaat dus niet, wel Ah, dat is A x h.

Dus die verwarming zal, neem ik maar aan, na verloop van tijd GEEN 20 A opnemen !
Maar nog steeds 0,8 A.

Als dat 10 uren heeft aangestaan, is het verbruik 10 x 0,8 = 8 Ah.
Staat dat 2 dagen continue aan, is dat 2x 24 x 0,8 = 38,4 Ah.
Ik kom nergens 20 Ampere tegen.

Eddie

Een hele goede dag Eddie,
Mischien denk ik te simpel, maar als ik 0.8 amp vermenigvuldig met 24, dit is een dag, dan kom ik op 19.2 amp. Ik zou dit ook afronden naar 20 amp.
Ik denk dat de topic starter dit ook bedoelt.
Met vriendelijke groet Sietse.
Met vriendelijke groet,
Sietse
---------------------------
Mogelijk is niet wat je kunt, maar wat je wilt.
Eddie2
Berichten: 2185
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 0:31
Locatie: Groningen



Bericht door Eddie2 »

Maar het IS GEEN 19,2 of 20 Ampere !

Er is een hoeveelheid energie afgenomen van 24 x 0,8 = 19,2 Ah

Ampereuur, Ampere MAAL uur, dus geen Ampere gedeeld door uur, want dan
kom je op 0,8 / 24 = 0,0333 A/h

En hoe moet een lezer weten wat een schrijver bedoeld, als die andere dingen schrijft ?

Als jij in een cafetaria een zak patat wilt hebben, maar je vraagt om een frikandel, dan
krijg je toch echt een frikandel, en geen patat.

Eddie
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel



Bericht door Cee Pee »

Eddie

:idea: Als vakman is het soms moeilijk om als leek te denken, maar om ze te begrijpen moet je wel een beetje fantasie hebben, en niet te ver doordenken. :wink:

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente



Bericht door kleijntje »

Doordat de regelaar de druk verlaagd is daar de temperatuur wat lager dan in de omgeving. In het gas zit soms ook wat vocht dat kan bevriezen als de temperatuur in de regelaar onder nul komt. Maar het vocht kan alleen in de regelaar komen als de temperatuur van de tank boven nul is. (Anders bevriest het al in de tank) Dus verwarmen is alleen zinvol als de temperatuur iets boven nul is.
Ik zou er gewoon een schakelaar tussen zetten en die aanzetten als de temperatuur van tank iets boven nul is.

Wim
Wij rijden TIKRO M4A op VW Crafter 100 kW shiftmatic.
Nu al een collectors item.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25



Bericht door camilo »

Je moet de drukregelaars juist níet inpakken/isoleren; hun temperatuur is al lager dan die van de omgeving en het is dus die omgevingstemparatuur, al dan geholpen door de ice-ex, die moet voorkomen dat de regelaars bevriezen.

In mijn Hymer 514 (voorlaatste model) kan ik overigens de ice-ex via het menu uitschakelen.
karel3
Berichten: 329
Lid geworden op: di 28 jul 2009, 22:18



Bericht door karel3 »

Ik heb vroeger met de caravan regelmatig in de wintersport gebieden gestaan .
In de 70 er jaren na herhaaldelijk bevriezen van de regelaar een eis ex aangeschaft ( weerstandje in een huisje op 12 volt) dat hielp .
Maar later nooit meer gebruikt en ook nooit meer problemen gehad .
Problemen ontstaan door vocht wat zich in de gasfles bevindt , kennelijk hebben we daar tegenwoordig veel minder last van .
Ik zou de hele regelaarverwarming dus gewoon uitschakelen .
G.L. Griep
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 dec 2008, 8:13
Locatie: Goes



Bericht door G.L. Griep »

Hallo,
Sorry, ik dat ik onduidelijk was, correct is:
Het uitleesvenster geeft je de keuze om in Volt of Ampere uit te lezen, op ampere gezet, geeft het uitleesvenster te zien dat er 0,8 A stroom loopt.
Op een koude dag stroomverbruik 24hx0,8A=19,2 Ah, afgerond voort gemak 20 Ah per dag.

De regelaars zijn hand warm als de buiten temp. zakt onder de 6 graden, dus dacht ik met ze te isoleren er achter te komen of er bij de regelaars ook temp. gemeten werd en terugkoppeling plaats vond, immers dan zou er minder stroom verbruik zijn. Isolatie bleek niets uit te maken.
Mijnsinziens conclusie, de temp. bij de regelaar niet wordt teruggekoppelt, dus stuurt het regelblok alleen op de gemeten buiten temperatuur.

Verder de eis-ex bestaat uit twee regelaars en een omschakel unit, ik zie dat er naar elk van de twee regelaars een kabel loopt.
Tot voor kort dacht ik, dat dit alleen voor het signaal was, immers er komt een signaal naar het uitleesvenster als er overgeschakeld wordt naar de andere gasfles.
Dit had ik mis, er zit ook een ader bij voor het verwarmingselementje.
Mijnsinziens gebeurt het overschakelen door de gasdruk.

Feitelijk stoort het me dat ik nu geen invloed of controle heb over dit stroom verbruik.
Komt bij dat ik altijd maar een gasfles heb open staan en dus de eis-ex nooit gebruik.
En mijn vraag is dus is er misschien al iemand die daar ook mee heeft geworsteld.
Heel tevreden over onze ARTO.
Eddie2
Berichten: 2185
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 0:31
Locatie: Groningen



Bericht door Eddie2 »

Dan zou ik er gewoon een schakelaar tussenzetten, en indien niet nodig, uitschakelen.

De test met het isoleren was een goede, je hebt kunnen constateren dat er geen
terugkoppeling (thermostaat) in zit.

MvG,

Eddie
G.L. Griep
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 08 dec 2008, 8:13
Locatie: Goes



Bericht door G.L. Griep »

Het eerste voorstel is om een schakelaar te plaatsen ( het worden er dan twee voor elke kabel een) daar kan ik, denk ik wel wat mee.

Echter als eerste wil ik voorkomen dat de wijziging, een herkeuring van de gasinstallatie tot gevolg heeft.
Desondanks heb ik een lakzegel op het schroefje van een regelaarhuisje verbroken.

Het schema van de regelaar (B), mijnsinziens regelaar signaal is normaal open, Roze ader is signaal, Bruin de 12V min en Geel is de 12V plus ) in geel zit een 4W 12V (steen)weerstandje.

Als tweede voorstel om de eis-ex uit te schakelen in het uitleesvenster.
Inderdaad (was mij niet bekend) zijn er drie instelstanden: Automatisch, ON en OFF.
Eenvoudig OFF, en het werkt heb ik gemeten aan het verwarmingsweerstandje.

Ik bedank allen voor uw bijdrage.
Heel tevreden over onze ARTO.
Plaats reactie