Peugeot J5 met electronisch probleem

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Polderhaas
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 18 dec 2006, 22:02
Locatie: Ens
Contacteer:

Peugeot J5 met electronisch probleem



Bericht door Polderhaas »

Tijdens ons weekendje weg gebeurt ons het volgende.

We staan op een kleine camping en de camper is aangesloten op 220 V. Op de tweede avond valt plots het licht (12V gestuurd) uit. Door het contact van de camper aan en uit te zetten gaat het licht weer branden, maar valt even later toch weer weg. Zo is het een hele poos goed en zo valt de 12V weer weg. Ik heb overigens niet gekeken wat hij doet als de 220 V niet is aangesloten.

Heeft er iemand van jullie een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Het zou mij een heel hoop zoekwerk schelen.

Alvast bedankt,
Harry
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Hoi Harry,

Wat bedoel je met "het contact van de camper"? De contactsleutel?
Ik zou de accuspanning eens meten van de hh-accu en kijken of die accu wel geladen wordt als je aan de 230 v. staat.

Succes,
Stef.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Zo te zien heb je een Dethleffs.
Als het goed is zit daar een Calira electrobloc in.
Het aan en uitzetten van het contact heeft niets te maken met je 12V boordnet, tenzij een vorige eigenaar heeft lopen knoeien met de bedrading.

Controleer de zekering(houder) bij de HH accu eens. Het kan zijn dat die zekering geen goed contact maakt.
Als dan geen resultaat heeft dan zou je ook de stekkerblokken aan je electrobloc eens kunnen controleren.
Je electrobloc zit onder je handschoenkastjes.

Werkt overigens de waterpomp wel als de verlichting het niet doet?
Als dat namelijk wel het geval is dan ben ik bang dat het probleem in je boordpaneel op het dashboard zit.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Polderhaas
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 18 dec 2006, 22:02
Locatie: Ens
Contacteer:



Bericht door Polderhaas »

Heren,

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik bedoel inderdaad de contactsleutels, Stef! Deze zorgt er kennelijk voor dat er een bepaalde schakeling plaats vindt. Ik zal ook eens gaan meten of de accu bijlaadt als hij aan de 230 is gekoppeld.

En Jacques. Het is inderdaad een Dethleffs uit 1992. Ik weet natuurlijk niet of de, of een van de vorige eigenaren heeft lopen klooien met de bedrading. Uitsluiten kan ik het ook niet. Maar het 12 V cicuit reageert als ik met het contact rommel. Ik ga morgen meteen naar de zekering bij de HH accu kijken.
Ook de waterpomp doet het dan niet meer. De accu zelf kan het naar mijn idee niet zijn die is nog geen twee jaar.

En als het met het boord paneel te maken heeft kan dat dan simpel verholpen worden? Met andere woorden kan het eenvoudig omgeplugd worden naar een nieuwe?

Groet,
Harry
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Harry,

Als de waterpomp het ook niet doet dan is je boordpaneel waarschijnlijk in orde, maar het krijgt geen spanning van je electroblok.

Dat kan komen door:
De zekering in de kabel van je HH accu naar je electrobloc die geen goed contact maakt.
Een slecht contact van de stekker van je electrobloc naar je boordpaneel
Een probleem met je electrobloc.

Over de eerste 2 heb ik het in het eerdere bericht al gehad.
Het laatste is een stuk lastiger.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
freamyronald
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 29 okt 2007, 8:56



Bericht door freamyronald »

Hallokes

Zit er geen diepontladingsbeveiliging op je boordpaneel ?
wat ik me kan voorstellen is dat het scheidingsrelais tussen de beide accu's aangestuurd wordt door het contactslot.
deze tilt de spanning van de hh accu weer even op en het werkt weer even...

Dit zou kunnen werken als de vorige eigenaar het ding verkeerd aangesloten heeft..

M.vr.gr Ronald
Leyland Power....
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Het scheidingsrelais zit bij een Calira ingebouwd en wordt normaal gesproken pas ingeschakeld door de D+ van de dynamo.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Polderhaas
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 18 dec 2006, 22:02
Locatie: Ens
Contacteer:



Bericht door Polderhaas »

Allemaal bedankt voor jullie meedenken.

Bij het checken van de zekeringen heb ik geconstateerd dat er bij de HH-accu er één stuk was. De accu was ook zo goed als leeg. Ik heb de zekering vervangen. De accu geladen en het lijkt als of het probleem is opgelost.

Soms denk ik te moeilijk. :oops: Ik had dit zelf kunnen verzinnen.

Maar even goed bedankt allemaal.

Groet,
Harry
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

En u bedankt voor de terugkoppeling.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
sebastiaan
Berichten: 130
Lid geworden op: za 08 mar 2008, 10:30
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:



Bericht door sebastiaan »

:? als uw aan de 220V stond en de accu is toch leeg en er werkt van alles niet, controleer ook even uw massa. Het zou best kunnen dat deze zo half om half loopt te sudderen. U mag zelfs overpeinzen er gewoon een goede tweede bij te maken. kan nooit kwaad. Succes
Door passie en gedrevenheid zijn dromen niet alleen maar dromen......
Plaats reactie