Kathrein BAS 60

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Kathrein BAS 60



Bericht door Stieneke en Donald »

Bij aankoop van onze camper zat er reeds een tv antenne (Kathrein Bas 60) op het dak, van binnen te bedienen vanuit de kast. Het is dus een digitale! Heb reeds veel gelezen over dit onderwerp maar mijn probleempje zat er niet bij.
Dan nu de vraag: Kan ik op de schotel mij digitale ontvanger aansluiten? Ontvanger is een Hyro 4000CA.

Groetjes
Donald

Ps. Leerzaam weekend gehad in Asten. Organisatie (Toon en echtgenote) en anderen heel veel dank hiervoor!
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Kathrein BAS 60



Bericht door javanes »

Stieneke en Donald schreef:Kan ik op de schotel mij digitale ontvanger aansluiten?

Het antwoord is ja.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Stieneke en Donald schreef:Jacques,

Dank voor je antwoord, daar ben ik blij mee. Ik ben al een poosje aan het p..len met de schotel maar helemaal niets. De satvinder blijft gewoon stil! Wat doe ik fout? Of moet er bij schotelinstelling (van de ontvanger) iets veranderd worden en zo ja wat dan? :( Staat nu op LNB.

Groetjes
Donald
Donald,

Jammer genoeg weet ik niet hoe je ontvanger werkt, dus wordt het al moeilijk om iets over de instellingen te zeggen. Ik weet dus ook niet wat je precies bedoelt "staat nu op LNB". Wat staat er dan precies op LNB. Welke mogelijkheden zijn er dan nog.

Om beeld te krijgen van de Nederlandse zenders zal de zenderlijst van Astra in je ontvanger geprogrammeerd moeten zijn. En er moet uiteraard een smartcard van Canaal Digitaal in de ontvanger zitten.

De BAS 60 zal wel op een Shapegmast gemonteerd zijn. Ongeveer 4/5 keer aan het slingertje draaien en de schotel richten naar het Zuiden
Dan is het een kwestie van een klein beetje van links naar rechts en weer terug draaien en de schotel iets platter of rechter zetten.


:?: Waar is je reactie gebeleven? Of werkt de boel misschien intussen?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk



Bericht door Stieneke en Donald »

Hoi Javanes,

Ik was een beetje pissing omdat het maar niet wil lukken met de schotel, daarom heb ik mijn laatste (2e) reactie weggehaald. Dom, dom. Maar het werkt nog steeds niet: :cry:
De ontvanger gebruik(t)en we met een schotel op een statief. Daar zit dus een LNB op. Op de Bas60 zit geen LNB dus denk ik dat dat in de ontvanger verandert moet worden? Als dat zo is dan heb ik een probleem want ik ben een beetje bang dat ik alles in de war gooi.
Verder is de zenderlijst geprogrammeerd en zit er een canaldigitaal kaart in. Dus als ik Astra kan "pakken" heb ik ook de gewenste kanalen. Oh ja, ik gebruik inderdaad een SHAPEG richtmast. Alles reeds gedaan, 4 slagen, 5 slagen, links, rechts terug en weer opnieuw, enz. :bang:

Groetjes maar weer,
Donald
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

De BAS 60 is een vlak antenne daar zitten en heleboel LNB-tjes in

http://www.kathrein.nl/
JV
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 07 jun 2003, 22:42
Locatie: Terneuzen



Bericht door JV »

Als je bekend bent met het instellen van de antenne op de juiste stand om de astra te pakken is het door mij hierna gegeven advies niet van nut.
Draai inderdaad het slingertje een slagje of 4 a 5. Draai dan de antenne op het zuiden.
Zet de tv op het menu van de ontvanger en zoek naar instellingen / zendersterke o.i.d. Zet het geluid harder.
Een indicator moet zichbaar zijn op het scherm. Dit is de bekende verkleurende balk.
Groen is goed en rood is slecht.
Gebruik als het kan een pieper of satfinder en draai nu heel langzaam de antenne een beetje van links naar rechts of terug tot je vanaf links het eerste of tweede piepje hoort. Maak het piepje zo sterk mogelijk door heen of terug te draaien en door het slingertje links of rechts te draaien.
Kijk naar de menubalk of er voldoende signaal is.
Stel dan de ontvanger opnieuw op kanalen zoeken als er nog geen beeld is.

Succes, Jaap.
Burstner t605.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk



Bericht door Stieneke en Donald »

Beste Jaap,

Jouw procedure is goed hoor, zo doe ik het ook. Eerst 4 a 5 slagen aan het slingertje maar wat ik ook draai, van af het zuiden langzaam naar het oosten en dan terug met een draai aan het slingertje binnen, de satfinder reageerd 0 komma nul! Op de TV slaat de signaalsterkte ook niet uit! Ik denk dat er ergens een storing of zoiets in de schotel of coaxkabel zit. Ga dat eerst maar na laten kijken. De kathrein BAS 60 is volgens mij wel een oudje. Ik weet niet of dat ermee te maken heeft?
De ontvanger werkt feilloos met een "gewone" schotel dus ik weet het ook niet meer. :(

Maar veel dank voor je uitleg en groetjes
Donald
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

Donald zet eerst de schotel eens helemaal recht dus verticaal,
dan de schotel 30 graden achterover laten zakken.
de schotel naar het zuiden richten.
reciever aan zetten op bvn.
satvinder aan zetten
dan de schotel heel langzaam een kleinbeetje naar lings draaien,
als je de schotel dan precies 19,2 graden naar lings hebt gedraaid dan zou je beeld moeten krijgen en je satvinder zou keihard moeten piepen.
voor de fijn afslelling zou je dan kunnen kijken of je met die 30 graden wat kunt schommelen naar 31 of 29 zodat je een optimaal beeld hebt.

groet cobes
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk



Bericht door Stieneke en Donald »

Cobus,

Zal jouw methode proberen. Maar vandaag niet meer als je het niet erg vindt. Het regent hier, bahhhhhhh. :mrgreen: Ik hou je op de hoogte!

Dank en groet
Donald
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

als hij het op deze manier niet doet zou ik alle kabels maar eens gaan controleren, mischien zit er wel ergens een stekkertje los of heeft de draad ergens klem gezeten en is van binnen kapot.

je kunt ook proberen om een andere kabel aan de antenne te draaien en te kijken of hij dan wel wat doet, ( dus de bastaande kabels even niet gebruiken.)
Als hij op deze manier ook niks doet is de kans groot dat de schotel naar zijn mallemoer is. hoop ik niet voor je.

groet cobes
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

@Cobes,

Volgens mij zijn dat de graden voor een gewone schotel met een lnb. De signalen ketsen via de schotel terug op de lnb.
Een vlakschotel zoals de BAS 60 werkt anders en moet vlak op de sateliet gericht staan. Daarom staat die ook meer achterover.

@Donald,

Als je denkt dat je één hebt dan hoop ik dat het de goede. Het is me toch een bende daarboven. :wink:

Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
JV
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 07 jun 2003, 22:42
Locatie: Terneuzen



Bericht door JV »

De controle van de kabels en aansluitingen van de connectors is de eerste optie. Ik zou de connectors er af draaien en opnieuw monteren, er oplettend dat ook de mantel van de kabel goed contact maakt de schroefdraad van de connectors.
Als je een pieper of satfinder gebruikt moet je toch, bij ingeschakelde receiver minimaal een pieptoontje horen. Zo niet, dan is er toch iets mis in de aansluitingen of is de satfinder stuk.
Ik gebruik er een met een oortje en daarvan was het draadje eens kapot. Dat bleek pas na een middagje zoeken.
De aansluitkast van de bas 60 is gemakkelijk te openen, zodat daar ook eens een kijkje de moeite waard is ( al het weer beter is ), maar zelden zit daar het probleem.

Groeten, Jaap.
Burstner t605.
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

FOUTJE BEDANKT! HET ONDRSTAANDE GELD NIET VOOR DE BAS60 MAAR VOOR DE BAS50

volgens mij is het antwoord NEE en een beetje ja op de vraag of een BAS60 digitaal kan ontvangen. Maar hoofdzakelijk NEE

De BAS60 is namellijk ontworpen (indertijd) voor de lagere freq. band van analoge sat's. De huidige sat's (digitaal) werken in een hogere band weaardoor je die niet kan ontvangen Slechts een enkele digitale sat werkt in de lage band en die ontvang je wel (enkele duitse op hotbird)
Nederlandse sats zal je niet ontvangen.

(BTW, er bestaat in principe geen verschil in een analoge of digitale antenne, het signaal door de ether is sowiso analoog)
Laatst gewijzigd door Vodnik op ma 21 jan 2008, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Ben je niet mis met de BAS50?

Wat ontvangen dan al die Nederlanders met hun BAS60?
Laatst gewijzigd door javanes op ma 21 jan 2008, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie