Stroomstoring EBL 266
Stroomstoring EBL 266
In mijn camper is een oud model Schaudt EBL 266 oplader geplaatst. Sinds mijn laatste reis bleek de oplader niet meer te werken.
Bij controle bleek dat van het oplaadgedeelte de printplaat LA 200 defect was. In ieder geval bleek de wisselspannig van de transformator naar de printplaat in orde, echter de spanning na de printpaat LA 200 (oplader) ontbrak.
Op deskundig advies heb ik vervolgens op het schakelgedeelte van de EBL 266 uitgerust met een lader LBC-312 van Proosten Electronics Door een relaisschakeling laadt de lader netjes mijn beide accu’s op.
Dit systeem werkt prima, maar nog steeds is mijn probleem niet geheel op gelost.
Wanneer ik de camper aangesloten heb op 220v blijft mijn verlichting slechts 15 a 20 minuten branden waarna de EBL 266 automatisch uitschakelt. Ik heb reeds een multimeter op mijn accu gezet maar daar ligt het blijkbaar niet aan. Ik heb wel een schema van de werking maar kan daar ook geen reden van het uitschakelen ontdekken.
Wie heeft er wijze raad ?
Bij controle bleek dat van het oplaadgedeelte de printplaat LA 200 defect was. In ieder geval bleek de wisselspannig van de transformator naar de printplaat in orde, echter de spanning na de printpaat LA 200 (oplader) ontbrak.
Op deskundig advies heb ik vervolgens op het schakelgedeelte van de EBL 266 uitgerust met een lader LBC-312 van Proosten Electronics Door een relaisschakeling laadt de lader netjes mijn beide accu’s op.
Dit systeem werkt prima, maar nog steeds is mijn probleem niet geheel op gelost.
Wanneer ik de camper aangesloten heb op 220v blijft mijn verlichting slechts 15 a 20 minuten branden waarna de EBL 266 automatisch uitschakelt. Ik heb reeds een multimeter op mijn accu gezet maar daar ligt het blijkbaar niet aan. Ik heb wel een schema van de werking maar kan daar ook geen reden van het uitschakelen ontdekken.
Wie heeft er wijze raad ?
Ik denk dat de omvormer een beetje te warm wordt. Op of in de omvormer zit een thermische zekering die de werking bij oververhitting uitschakelt en bij lagere temperatuur weer inschakelt.
Het uitschakelen is een beveiliging, dus er is ergen iets dat heel veel vermogen vraagt van de ebl.
Groeten, Jaap.
Het uitschakelen is een beveiliging, dus er is ergen iets dat heel veel vermogen vraagt van de ebl.
Groeten, Jaap.
Burstner t605.
EBL 266
Jaap, ik zal een amperemeter plaatsen om te kijken of er geen vals contact in mijn installatie zit, want ik heb in principe maar een verlichtingspunt aangesloten bij de test.
Verder denk ik dat de accu na het uitvallen van de termische beveiliging toch een verlichtingspunt langer tijd moet kunnen laten branden of niet ?
Ik ga in ieder geval jouw tip uitproberen en zal je laten weten wat mijn bevindingen waren.
Bedankt voor je snelle reactie en het meedenken, groeten Ad
Verder denk ik dat de accu na het uitvallen van de termische beveiliging toch een verlichtingspunt langer tijd moet kunnen laten branden of niet ?
Ik ga in ieder geval jouw tip uitproberen en zal je laten weten wat mijn bevindingen waren.
Bedankt voor je snelle reactie en het meedenken, groeten Ad
Hallo,
Krijgt je ebl wel de spanning dat je accu's geladen wordt.
Want als dat niet zo is ziet hij niets en denkt ,dat de accu's 'plat' / stuk zijn en schakelt af.
Ik weet niet of jou 'ebl' werkt men 'sense verbinding',is een extra paar draden naar de accu.Zo ja,moeten die ook nog verbonden worden.
Maar letop dat je ebl lader die stuk is,niets verder kan doen sneuvelen.
Vraagje:bedoel je de IC L200.
Grtz
Krijgt je ebl wel de spanning dat je accu's geladen wordt.
Want als dat niet zo is ziet hij niets en denkt ,dat de accu's 'plat' / stuk zijn en schakelt af.
Ik weet niet of jou 'ebl' werkt men 'sense verbinding',is een extra paar draden naar de accu.Zo ja,moeten die ook nog verbonden worden.
Maar letop dat je ebl lader die stuk is,niets verder kan doen sneuvelen.
Vraagje:bedoel je de IC L200.
Grtz
Het leven is prachtig, geniet er van je hebt er maar één.
Ik begrijp je vraag maar ik bedoel met de LA 200 en de andere nummers die door de fabriek op de respectievelijke onderdelen/printplaten zijn genoteerd, dus geen IC.
Er zat inderdaad een groen voeldraad op de printplaat, welke nu niet aangesloten is, dus een goede opmerking. Ik ga nu proberen deze draad aan de accu te leggen.
Ik moet daarvoor weer het e.e.a. uitbouwen maar ik ga dat zo snel mogelijk proberen. Al jullie opmerkingen ga ik uitwerken en laat dan zo snel mogelijk wat horen.
Bedankt voor alle ideeen, zijn allemaal erg welkom.
Ad
Er zat inderdaad een groen voeldraad op de printplaat, welke nu niet aangesloten is, dus een goede opmerking. Ik ga nu proberen deze draad aan de accu te leggen.
Ik moet daarvoor weer het e.e.a. uitbouwen maar ik ga dat zo snel mogelijk proberen. Al jullie opmerkingen ga ik uitwerken en laat dan zo snel mogelijk wat horen.
Bedankt voor alle ideeen, zijn allemaal erg welkom.
Ad
Re: Stroomstoring EBL 266
Heeft er misschien iemand een electrisch schema van de Schaudt EBL 266
mvg
mvg
Re: Stroomstoring EBL 266
Dit is een draadje uit 2007. Google, daar al eens aan gedacht?
https://www.schaudt.gmbh/de/service-sup ... nloads.php
https://www.schaudt.gmbh/de/service-sup ... nloads.php
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Stroomstoring EBL 266
Kun je gewoon bij Schaudt opvragen: https://www.schaudt.gmbh/de/service-sup ... nloads.php